Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 12851 ggr
Vargkvinnan
0

Mörk choklad högt värde?

Hejsan!

Vart väldigt söt sugen idag och tänkte köpa mig lite mörk choklad som plåster på såren men kollade som tur va på choklade hur mycket kolhydrater den innehöll och det va hela 36gram…. Har för mig att mörk choklad ska vara jätte bra för dom som undviker kolhydrater?

Är jätte förvirrad och sugen på nått gott snälla hjälp mig :)

Margareta
0

När det krisar vispar jag grädde och häller i lite kakao, typ 1tsk.

Numer pensionär i Nynäshamn

carolr
0

Jättebra förslag

holygittan
0

Men jag tycker du ska ta ett par rutor mörk choklad. Det är okej ibland enligt annika dahlkvist!

parsley
0

Man äter ju i allmänhet väldigt små bitar av mörk choklad, kanske 10 g åt gången, så några stora mängder är det ju inte frågan om. Även kakaopulver innehåller kolhydrater (ca 20 %).

Oluf-56a
0

Ta Marabous 86% innehåller "bara" 19 kolhydrater / 100gr. (hela Chokladkakan) så en liten bit eller två någon gång är inte så farligt.

zeretki
0

Det beror på vilket märke det är och hur hög kakaohalt. Jag har fått lära mig att kakaomassa måste stå före socker på innehållsförteckningen. Helst på tredje plats men andra plats är OK för mig iallafall.

Jag äter Lindt eller andra lite finare märken för de innehåller oftast mer kakaomassa och kakaosmör.

magma
0

Lindt har jag inte sett någon innehållsförteckning på där jag kollat (ICA)??? Av den anledningen så har jag undvikit det märket.

lizzzie86
0

Min är 30,4 per hundra gram och en ruta 10 gram räcker om man tar små bitar av den och låter det smälta i mun.

zeretki
0

magma, menar du med innehållsförteckning om de visar mängden kolhydrater? Det har inte Lindt men de visar innehållsförteckning där det står ingredienserna och det måste stå i storleksordning/mängd. :)

Eller missförstod jag dig nu??

magma
0

nej, du förstod mig rätt! Jag vill se det i klartext med procenten för att känna att jag har koll.  Finns inte det blir jag misstänksam, måhända en "yrkesskada" efter några månader på LCHF, jag vet inte… Flört

zeretki
0

Ahh, jo, jag förstår. :)

Jag föredrar alltid att se exakt vad saker innehåller. Tyvärr verkar företagen inte vara tvungna att märka exakt vad innehållet är? Jag har till och med sett varor HELT utan innehållsförteckning! Det borde ju vara förbjudet…

Oluf-56a
2

Jag har också letat efter näringsinnehåll på Lindt, men inte hittat något, många andra choklad sorter också.

Sen har jag för mig att det ÄR förbjudet att inte uppge innehållsförteckning. Läste någon stans att det skall finnas på svenska på alla matvaror som sälj i Sverige, rätta mig om jag har fel.

Pasi
0

Tycker tyvärr varken om Lindts eller marabous…
Fick choklad från chokladshopen idag…Valrhona Manjari - Underbar choklad, Anthon bergs new guinea - gammal favvo som verkligen är prisvärd.Räcka ut tungan Ingen aning om kolhydratinnehållet men det brukar ligga på ca 30-35g för 70 procentig choklad.

Vargkvinnan
0

Tack för alla svar :) Ska prova att göra ett sånt där recept där man doppar smörbollar i mörk choklad. hoppas det blir gott :)

Sara40
0

**

Hittade detta gällande Lindt 85% choklad (på deras USA site) 

LINDT & SPRUNGLI (USA) INC.

EXCELLENCE 85% Bar 3.5oz**. *100g***

Nutrition Facts

**

Serving Size 4 Squares (40g) Servings Per Bar 2.5

**

Amount Per Serving:

**

Calories 210 Calories from Fat 160

Total Fat 18g; Saturated Fat 11g, Trans Fat 0g

Cholesterol 0mg

Sodium 20mg

Total Carbohydrate 8g; Dietary Fiber 3g, Sugars 5g

Protein 4g

INGREDIENTS: Chocolate, cocoa powder, cocoa butter, sugar, vanilla- a, natural flavor.

*May contain traces of peanuts / soybean / tree nuts / milk*

zeretki
0

Tack, Sara!! :D

Mervi
0

Jag brukar köpa Anton Bergs 72 %, men kommer inte ihåg vad den heter, kopparfärgad omslag. Jättegott.Glad

mrsAngel
0

vargkvinnan- tala om ifall det blev lyckat, har själv  haft tanken på detta…

Pasi
0

MErvi - Du verkar ha samma favorit som jag!Räcka ut tungan

magma
0

8 % kolhydrater alltså om jag fattat rätt?! Toppen!

Fast kolhydrater, fett och protein ihop blir bara 30%, vad består de övriga procenten av? Har för mig att Marabous 86% har över 40% i fetthalt (42?) vilket ihop med 19% kolisar ju blir drygt 60% och sedan lite protein på det. Vilken spännande räkning såhär mitt i natten… Räcka ut tungan

Margareta
0

När man slår i fett kolhydrater och protein så är mellanskillnaden sen vatten…

Numer pensionär i Nynäshamn

Sara40
0

Magma - glöm inte bort att 8 kolhydrater är per "serving", 40g EJ 100g. Dvs bör altså vara 20 kolhydrater per 100g kaka lindt 85% choklad.

Oluf-56a
0

Hittade idag på ICA Maxi 2pkt Belgisk Choklad 85% för 20 kr.

"Prestige of Belgian" Innehöll 16,2 g Kolhydrater/100g

Bättre än Marabous och faktiskt godare också.

Pasi
0

sara40 - En liten rättelse ang Lindts choklad….den innehåller 12,5g socker per 100g, resten av kolhydraterna är fibrer och kan räknas bort.

Oluf - Jag håller med, den är ganska god!

[linda-pinda]
0

En liten tanke bara: många säger att mörk choklad går bra, eftersom man inte kan äta mer än en liten bit… Men åtminstone för min del finns inte den begränsning - choklad som choklad, liksom. Jag kan väl inte äta flera hundra gram av den mörka chokladen, något som är fullt möjligt med vanlig choklad, men långt mer än de rekommenderade 10 grammen har jag inga som helst problem att stoppa i mig. Tyvärr. Vill väl egentligen bara säga att mörk choklad inte är helt ofarligt ens på lchf om man som jag triggar igång ett hetsätningsbeteende av i stort sett vad som helst som smakar gott.

Tja, das was alles.
/Linda

Skaldeman
1

Jag cioterar ur nya boken:

"Man kan äta några bitar mörk choklad varje kväll, säger GI-skojarna. Du anar nog själv att det inte är sant? På GI-Noll! normaliserar vi vår vikt. När vi är klara med det kan vi prova hur mycket godis vi tål. Choklad är nämligen godis, även om duktiga marknadsförare har fått det att låta som hälsokost."

Sten Sture

zeretki
0

linda-pinda o Skaldeman, ni har helt rätt. Både choklad och frukt är GODIS, inte mat. Det är inget man ska äta varje dag.

Gunnilla
0

När kommer din nya bok, Sten Sture?

Skaldeman
0

September, säger förlaget. Jag har tyvärr ingen möjlighet att påverka processen själv. Nackdelen med stora förlag är att det tar tid, fördelen är att boken sprids ordentligt.

Sten Sture