Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3729 ggr
sessan70
0

Byta till Stenålderskost?

Hej!

Jag har mkt gallstensproblem och väntar på op.

Fettrik mat förvärrar min smärta till min STORA sorg!

Tror ni stenålderskost kan vara ett alternativ för mig? Eller Dukandiet? Någon med erfarenhet?

Vad jag förstår så innebär stenålderskosten mkt mindre fett än LCHF, men mer kolisar då man äter mkt frukt, grönsaker etc. Inga mejeriprod.

Dukan är vad jag förstår utan kolhydrater och fettsnålt? Inkluderar mejeriprod.

Vad tror ni?

hannalantz
1

Hej! Jag har inte gallstensprolem. Däremot gick jag upp i vikt av den vanliga lchf maten, då provade jag paleo/stemåldetskost. Det funkade bättre. Det finns olika varianter av stenåldetskost. Med mindre eller mer fett, och mer mindre eller mer kolhydrater. Själv äter jag nu en kombo av paleo/lchf som jag komponertihop själv. Så prova dig fram. Många går ned i vikt på stenålderkost, så ge det ett försök. Nyttig mat är det vilket som.

sessan70
0

Tack! Har du möjligen tips på böcker/kokbok, Hanna?

hannalantz
1

Jag har själv letat efter en paleo/stenålderskost kokbok på svenska men inte funnnit någon. Däremot har jag sett svenska böcker om stenålderskost i allmänhet, jag ska se om jag kan hitta igen de. På engelska finns det kokböcker om paleo/stenålderskost men då måste man översätta måtten ju. Många som tränar på crossfit äter paleo eftersom det rekommenderas av det gymmet. På svenska finns det en del bloggar med paleo/stenålderskost recept. Jag googlade mycket för att komma på mat jag kunde äta. Och så köpte jag en amerikansk bok om paleo för att få grepp om hur man äter (av rob wolf) Ett tips är att lära sig göra grytor, som biff bourgingong (skippa mjölet) eller thaigrytor med kokosmjölk (om inte kokosmjölk är för fett för dig) . Annars är det bara att kombiera grönsaker, (rotfrukter om man är lite mer liberal med kolhydratetna), fisk, kött, kyckling, skaldjur och kryddor hej vilt. :) det mesta blir gott om man kokar med buljong och kryddor, eller steker om du klarr fettet.

hannalantz
0

Kolla på: www.staffanlindeberg.com/Svenska.html Där finns en recptbok också.

sessan70
0

Topp! Ska kollaGlad

crikarlshamn
0

Topp inlägg hannalantz

Mitt dàliga kolestorol har ökat den senaste tiden efter att jag ätit PALEO till mer strikt LCHF (mer protein,+ att jag försökte med kokosfett) etc och det till den grad att jag nu màste tänka om.

Mitt BMI är 20.7 sà fetma är inte boven…