Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4721 ggr
Galopptjejen_98
1

Vad är bra med LCHF?

Jag vill börja med LCHF för att få en bättre hälsa och gå ner några kilon.

Men innan jag börjar så vill jag höra från er som har testat eller som äter LCHF.
Vad är det som är bra med LCHF? Har ni lyckats gå ner i vikt?

Tacksam för svar!

Dessutom så har jag läst igenom omställningsbesvär och kost m.m om LCHF.

Vill testa men jag vill vara säker på att det inte är något farligt!

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden

saraBvB
0

Är normalviktig LCHF har ganska marginell påverkan på vikten, men just nu försöker jag inte gå ner i vikt för jag är gravid.

Däremot har LCHF ganska många andra trevliga hälsoeffekter på mig. Mindre astma och allergi,  sällan sjuk, lugnare mage och stabilare blodsocker.

Lusthan
0

Jag har ganska så precis börjat.

Vad som är bra är att jag blir mätt och nöjd, behöver inte känna mig besatt utav mat hela dagarna. Är inte riktigt lika sötsugen längre som jag var innan. Visst blir jag det ibland men oftast så räcker det med något litet så är jag nöjd sen.

Jag känner mig mer pigg och framåt än jag gjorde tidigare och efter att jag ställt om mig helt så känner jag också att jag inte är lika förvirrad som jag brukar kunna vara och tänker inte lika trögt.

Jag är inte svullen om magen längre, samlar inte på mig lika mycket vätska vid mens och känner mig inte lika pluffsig.

Jag har än så länge inte fått igång någon riktig viktnedgång, det beror nog på att jag precis fått mens och gått upp lite och sedan för att jag inte är strikt vilket jag verkligen borde vara. Men det är en förbättring mot hur det var tidigare i alla fall.

Gör ett test på två månader och se om det är något för dig. Då är omställningsbesvären borta och du har lyckats komma igång ordentligt och det har blivit en vana och troligtvis har du haft en svacka också. Då vet du om det verkligen passar dig.

Jag är inne på vecka 5 nu har jag för mig och jag trivs bra. Ät tlll du blir mätt. :-)

RobinEH
0

Vad som är bra med LCHF är att det får mig att gå till sängs tidigare på kvällen och upp tidigare på morgonen. Dessutom får man äta massor av fett. 
Ja, jag har lyckats gå ner i vikt. Men tack och lov har jag återtagit den vikten. Jag började inte med LCHF för att jag var i behov av bantning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
1

Vad skulle vara farligt med att äta mat gjord från de bästa råvaror, tillagad på bästa sätt?

Jo.. du kan säkert äta dåligt och kalla det för LCHF oxå och bara stirra på macronutrientfördelningen.. men har man väl kommit igång med att fundera på mat och hälsa så är det sällan fallet.

Det absolut bästa.. enligt mig, är att det är så himla lätt och man blir alldrig vrålhungrig eller blir tvungen att äta med vissa mellanrum för att inte svimma!

Man kan äta lite som ens kropp vill och för tillfället så äter jag bara två gånger om dagen, ibland bara en gång.

Det sämsta är nog omgivningens fördömmanden och allt tjat om att jag kommer att dö på fläcken.. fast det är inte så farligt längre då allt fler äter lågkolhydratkost.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
0

Hej! Jag äter lchf och ligger still i vikt, dätemot har jag slutat gå upp i vikt. Jag har blivit av med behovet av godis och chips. Jag har börjat äta riktig mat istället för fil och mackor så jag får i mig mycket mer näring nu. Om jag lyckas gå ner i vikt nån gång och når min målvikt kommer jag bara lägga till rotfrukter, annars kommer jag äta så här resten av livet. Nyttigare mat går knappast att äta. (äter lchf utan mejeriprodukter, en slags kombo av paleo/lchf)

MimLan
1

Det är som Zepp skriver, bara vanlig mat. Men det bästa av den så att du får bra näring hela tiden.

Framför allt så hjälper upplägget dig att inte "behöva" äta chokladflingor, mackor, oboy och annat som inte är mat utan bara kalorier med dålig näring.

per.andersson
2

Sambon och jag har tillsammans gått ner 55 kg på LCHF kost på ett år ca.
Jag är piggare, har mindre ont i huvudet.
Mindre stressad och godissuget försvunnet.

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

Mooniq
2

Jag har ätit LCHF i lite mer än 4 år.

Jag började med detta som en test. Jag hade svår IBS och var helt enkelt förtvivlad över att inte mage/tarm fungerade normalt. Hittade Annika Dalkvist's sida och började läsa, läste även på kostdoktorn.se och tänkte - jag ger det 3 veckor. jag var frisk på mindre än 3 dygn.

Jag hade lite övergångsbesvär, det som var värst för mig var nog muskeltröttheten, den höll i sig i nästan 5 månader, men sen var det som att trycka på en turboknapp och jag orkade mer. Nu efteråt så tror jag att jag hade salt och magnesiumbrist i kroppen, varför omställningen tog så lång tid för mig. Normalt är några dagar - till några veckor.

Innan jag började med LCHF så hade jag även svåra sömnproblem - efter en vecka med omlagd kost så sov jag som en klubbad säl.. För första gången i mitt liv upplevde jag att jag fick "flyta" upp till vakenhet, tidigare sov jag väldigt lätt och oroligt och vaknade vid minsta ljud.

Jag har i hela mitt liv haft järnbrist - och frusit - sommar som vinter. Det gör jag inte längre - en befrielse.

Jag var totalt sockerberoende - vilket jag inte själv förstod men när jag satte mig in i kosten, och läste så förstod jag mer och mer att jag äger ett gigantiskt sockermonster på insidan. När jag drar ner kolhydraterna till minimum så somnar sockermonstret in, dock lindad runt ryggraden, och äter jag bara lite för mycket kolhydrater så vaknar han med ett vrål… och jag har några jobbiga dagar med sockerabstinens…men numera vet jag ganska exakt var mina gränser går,

För att tappa vikt fick jag även stryka mejerivaror - jag steker i smör, och äter mjuk/hårdost. Men mjölk, grädde, creme fraiche, fil, yoghurt mm har fått utgå, dels för att jag går upp i vikt av det och dels för att mejeri innehåller mycket kolhydrater - med tanke på hur mycket man kan få i sig under en dag.

LCHF är livet för mig, pigg, frisk, smärtfri och glad…Jag har inte haft en enda sjukminut på dessa åren. Förr så blev jag lätt magsjuk, förkyld och varenda influensa hittade mig först - skönt att slippa kan jag lova!!

Glad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Galopptjejen_98
0

#1 Ne, jag håller med eftersom att du är gravid så ska du nog inte gå ner i vikt för det kanske inte barnet mår bra av.
Lycka till med barnet i framtiden och LCHF! :)
Kommer det bli en flicka eller pojke?

#2 Det lät ju bra för jag har ju svårt att bli mätt beroende på vad jag äter. Men jag vill verkligen börja med LCHF för att få mindre kalorier och gå ner några kilon.

#3 Jag vill lyckas gå ner i vikt för jag väger 9.5kg mer än vad jag ska göra och dom kilona vill jag lyckas gå ner. Vad är det som är så bra med att få äta fett? Är det bättre än kalorier? 

#4 Bra att du lyssnar till din kropp men jag undrar äter du någon frukost och lunch? för det räcker nog inte med bara att äta en gång per dag ibland.

#5 När man äter LCHF, får man inte äta mejeriprodukter eller får man inte ens dricka mjölk?

#6 Jag ska sluta med chokladflingor och sånt, men äta vanlig mat får man göra det när man äter LCHF?
Och jag har lyckats att inte äta godis på ca 5månader.

#7 Vad roligt att höra! :) Vad har ni ätit för något ? Har ni tränat och rört på er under året som har gjort så ni har gått ner i vikt? 
Det lät ju bra att LCHF har hjälpt er att gå ner i vikt!

#8 Jag är lite rädd för dom här omställningsbesvären. Tänk om det skulle hända något farligt om jag börjar med LCHF? 
Vad skönt och höra att du inte blir sjuk så ofta och att ditt liv har blivit bättre.

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden

MimLan
1

#9 Vad är vanlig mat för dig?

När jag säger vanlig mat menar jag kött/fisk/fågel/ägg och grönsaker samt olika fettkällor som smör/grädde/creme fraiche/olivolja/etc. Rotfrukter för unga som dig som med rätt stor sannolikhet inte är skadade av att ha ätit dåligt hela livet.

Jag menar inte margariner och spannmål i form av bröd och pasta. Jag menar inte fettsnålt, det skadar kroppen.

LCHF handlar inte om att äta mindra kalorier, det handlar om att äta rätt, så att kroppen själv talar om för dig om den är hungrig eller inte. Ibland blir det mer kalorier än tidigare, ibland mindre. Och folk går ner i vikt oavsett. I praktiken innebär det att man äter någon proteinkälla, kompletterar med något fett och äter grönsaker som man vill. I ditt fall även rotfrukter. Och så äter man sig mätt. Och äter igen när man blir hungrig.

Och du väger med stor sannolikhet inte alls 9,5 kg för mycket. Det är snarare troligt att du inte vet hur mycket din kropp behöver väga för att vara som den skall. Vågen kan tyvärr inte visa dig när din kropp ser bra ut, den kan bara visa vad den väger. Och en kropp med klena muskler väger mindre än en med bra muskler. Och det senare är det som ger en snygg och fungerande kropp.

Du skall inte hålla på med kalorirestriktion. Lär dig att äta rätt så kommer du att se att det kan vara riktigt enkelt att gå ner i vikt utan att gå omkring hungrig och äta snask istället för mat.

Mooniq
0

vad definierar du som "farligt"??.. omställningsbesvären kan vara huvudvärk, humörsskiftningar, muskeltrötthet, ibland kan man få en känsla i kroppen - ungefär som innan man blir sjuk, nån kan uppleva hårda hjärtslag men allt detta försvinner. Du kan ju välja på att fasa ut under flera veckor, då slipper du antagligen alla omställningsbesvär.

Du kan använda mejerivaror men om du önskar viktnedgång och märker efter ett tag att du står still viktmässigt kan det vara bra att ta bort mejerivaror under en period för att se hur just din kropp fungerar/reagerar.

Man äter kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, grönsaker och mejeri. Ibland lite nötter, mandel och frön - kolla i recepten till vänster - sesambröd är jättegott.

Om du vill fasa ut under flera veckor så gör du bäst i att lägga upp en plan, där du bestämmer dig för vilka saker som ska bort under första, andra, tredje veckan osv…

fortsätt att läs, så hittar du nog så mycket info så du känner dig säker och om du bestämmer dig för att prova så bör du nog lägga upp en plan på 8 - 12 veckor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Medlem
4

Jag äter LCHF för att:

1- Få blodsockret vara stabillt. Äter jag kolhydrater rusar blodsockret upp och ner hela tiden. Inga blodsockersfall känningar längre.

2- Jag älskar kött och fett.

3- Jag får mindre förkylningar med LCHF.

4. Det är praktiskt att äta LCHF. Slänga en bit kött i pannan, steka i några minuter, lite majjo på och maten är klar.

5- Magen är lugn och snäll. Tarmarna sluter fred med varandra när de får LCHF.

6- Billigare att äta LCHF.

7- No migrän med LCHF.

… och sist men inte minst, LCHF är en hälsosam kost.

Zepp
0

Ibland äter jag frukost men då ingen lunch, ibland hoppar jag frukosten och äter lunch i stället.

Det där skulle inte ha fungerat i början.. så börja du med tre måltider om dagen!

Det tog tre månader för mig innan kroppen ställt om sig, under tiden så vart det både vrålhunger, cravings och proppmätt om varannat!

Den stora grejen kom när man faktist var lagom ohungrig på de måltider man åt och att man däremellan inte suktade efter något mellanmål.

En bra start på dagen är någon form av äggfrukost.. ägg är ett av det nyttigaste livsmedel du kan äta.. innehåller det mest du behöver, förutom c-vitamin och Folsyra.. men det tar du igen de andra måltiderna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
0

#9 jo man får äta mejerier på lchf, de flesta går ned i vikt ändå. Själv gick jag upp i vikt av det så dt var därför jag tog bort mejeriprodukterna, då slutade jag gå upp i vikt.

saraBvB
0

#9 Förmodligen är det en flicka. Jag går snarare ner i vikt än upp både denna gravidtet och förra den första tiden. Så jag är lite mer tillåtande med frukt men försöker ändå vara noga med att unvika framförallt gluten (eftersom jag tror att många av hälsofördelarna jag har beror på att jag inte äter så mycket gluten längre)