Så snuskig är fettfabriken
Här är hemliga bilder som visar hur de populära margarinerna Becel, Flora, Milda och Lätta tillverkas.
Det krävs flera omstridda kemiska processer innan byttorna är fyllda.
De visar en verklighet långt från de böljande rapsfälten i reklamen.
– Det är allt annat än en naturlig produkt, säger livsmedelsforskaren Göran Petersson på Chalmers
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men alla tillsatser och processer där är ju godkända och därför ofarliga, enligt det allsmäktiga Livsmedelsverket.
Det är helt klart intressant att det går att påstå att margarin på något sätt är nyttigt.
Oj, är det helt plötsligt godkänt med Aftonbladet? Så har det inte låtit i andra trådar.
Aftonbladet tar en stor risk när de de stöter sig med en av sina stora annonsörer Unilever. Eller så har de tappat dem som annonsörer och vill ge igen. Det är inte helt vattentäta skott mellan annonsavdelningen och nyhetsavdelningen misstänker jag…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Mnja de har även positiva LCHFartiklar numera!
Tror det handlar om redaktionen skriver om det som folk vill läsa om.. samt köpa deras pluss!
"Medicinjournalisten Gunilla Eldh, aktuell med kokboken GI & Lchf Deluxe, har hittat sex nycklar till en kosthållning som funkar livet ut.
– Släpp på fettbromsen, det är sockret som är boven, säger hon."
http://www.aftonbladet.se/wellness/article15637942.ab?teaser=true
Vad då bilder? Bara en som kanske ser lite äcklig ut, men det kokar över på min spis också. Shit happens. Tror säkert processen är äcklig och skrämmande, men jag tycker inte bilderna visar det.

Jag tror den här tråden mer handlar om att Aftonbladet har vänt kappan efter vinden?
Snart kan du köra LCHF i Viktklubb oxå.. eller?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Sanningshalten kan nog diskuteras också. Jag kan slå vad om att det berättas något helt annat om man intervjuar en kapten på någon av dessa tankfartyg. Och ännu annat om man skulle följa med och se förloppet med egna ögon.

Säg den aftonblaska som bara skriver väl om LCHF.. eller för den delen någon annan kosthållning?
Redaktion och journalister skriver om det som säljer.. vilket är det de tror att läsarna vill läsa om och som de har journalister som klarar att skriva om.
#5 Jag instämmer i att det är lite väl mycket sensationslystnad över bilden som illustrerar artikeln. Det kan säkert se ungefär likadant ut i ett mejeri också, om man har kameran beredd vid rätt tillfälle. Men egentligen kvittar det huruvida margarinfabriken är snuskig eller skinande blank. Själva tillverkningsprocessen är ändå motbjudande och uppenbarligen hälsovådlig, vilket förhoppningsvis framgår rätt väl när man läser texten. Om det krävs äckliga lösnummersäljande bilder som för tankarna till en vanskött kemisk industri för att folk ska rusa till kylen och snabbt kasta ut sitt Becel, så må det vara hänt. :-)
Fast jag tror inte den här artikeln riktigt har den effekten. Man tänker "Wow! Skandalbilder från matindustrin!", bläddrar lystet och så får man se det där. Tycker det floppar ganska rejält och folk avskriver det nog som ännu är supersajsad tidningsrubrik utan mycket till täckning. Synd, tycker jag.
Men av kommentarerna att döma var det rätt många läsare som hade fått något av en aha-upplevelse. Kanske inte ur hygiensynvinkel, utan just vad gäller processen och kemikalierna. "Aldrig mer margarin!" tyckte jag mig läsa ett flertal gånger. Man kan ju alltid hoppas…

Angående detta så har vi här en lite trevlig reklamsnutt från det ljuvliga 70-talet och redan då klagade man på margarinerna :)

Det som ligger på golvet.. är det det som säljs som Flora sen?

#14: Säkert! kommer ihåg från min ungdom då Flora köptes hem, bläää! det tyckte morsan också så det blev ingen mera Flora
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus