Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 7667 ggr
Liniloto
0

Istället för omega 3-tillskott

Hur många sill-bitar behöver jag äta för att motsvara ett par kapslar med omega 3?

hemul
0

Inte så mycket alls. Jag hittar det inte nu, men jag räknade på det där förut och resultatet var sådant att jag omedelbart slutade äta omega-3-tillskott.

Du kan ju titta själv i fineli eller SLV kanske är bättre i det här fallet (tror inte fineli har sill). Fettsyrorna är ju deklarerade.

hemul
0

Nu hittade jag det ivf. På Enghavs sill (har köpts upp av nåt annat bolag nu tror jag) stod då att den innehöll 3.5 g omega-3. Man böver då äta 30 g sill för att komma upp i 1 g. Nu är väl det totalen omega-3. Jag orkade aldrig räkna på EPA och DHA enskilt tydligen, men det är ju ivf klart att fiskolja inte är särkilt kostnadseffektivt. Sillen blir man ju mätt på dessutom.

Liniloto
0

Tack hemul!

Liniloto
0

Tack Zepp, den där sidan kommer jag ha mycket hjälp av.

Zepp
0

Det enda du behöver kolla är EPA, för det är den som är mest vesäntlig.

Får man bara i sig den så sköter kroppen om omvandlingen till DHA.

Dessutom så kan det vara lite si och så med upptaget av DHA.

Sen så kollar du resten så du inte får i dig annat på kuppen som du inte vill ha-- typ Omega-6.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marianns LCHF Mat & bak
0

jag har fått en uppgift från Arcticmed Oil att 100 gram makrill 5 dagar i veckan täcker behovet av omega 3.

hannalantz
0

#7 men det måste väl spela roll vad man äter i övrigt också. Om man ääter ekologiskt gräsbeteskött hur ofta måste man äta makrill då?

hemul
0

Uppriktigt sagt tror jag man vinner mer på att undvika sådant med mycket omega-6. Oljor försås men tyvärr också fläskkött och fågel. Nej, jag klarar inte det själv, det är för gott. Men det är rätt läskiga mängder man får därifrån om man äter de feta bitarna och det gör man ju. Som exempel ger 150 g sidfläsk (/bacon/revebensspjäll) 5 g omega 6. Blir en jäkla massa makrill för att kompensera, det.

Om man åt SLV-kost (typ) förut, men använde smör redan då, då får man helt klart i sig mer omega-6 nu än tidigare. Värt att tänka på kanske. En tsk fiskolja är en droppe i havet.

[Marja-Liisa]
1

Vi har precis haft motsvarande diskussion på en finsk LowCarb sida, det finns både i ägg och gräsbeteskött och mjölkprodukte en del Omega3 fetter, om man äter fisk då och då räcker det för många. Finns flera som slutat med fiskoljan eftersom de får rikliga mens eller näsblod.

hemul
0

Borde det inte ha samma effekt om man får i sig samma mängd på naturlig väg då?

Marianns LCHF Mat & bak
0

och så gör det uppenbarligen inte det. Vi här äter uteslutande  ja iaf till 99% gräsbetes. men då vi gjorde ne blodanalys så var värden jätte dåliga.
Vi äter väldigt lite fet fisk tyvärr i detta huset.
men hade vi ätit fet fisk 3 gg veckan med gräsbetes hade vi nog varit i hamn.
Äter man inte fet fisk 3 dgr veckan, så menade de på  ) om vi inte ville tillskott) att 5 dgr vckan med 100 markrill räcker fint.

hemul
0

Äter ni inte fläsk och fågel då? Bara nöt?

hannalantz
1

Jag kom överens med min näringsteraput att jag skulle äta en burk markill i tomat sås om dan, lite mycket, fem dagar/v räcker. Efersom jag inte ville ta torskleverolja om man inte kunna garantera att den var fiskad från bestånd som inte blir utfiskade. Mao, maktill i tomatsås funkar bra det med.

Anders-S
1

Re: #14

Man kan inte lita på vad som står på förpackningarna. Inte heller livsmedelstabeller är absolut sanning. Många uppgifter är gamla eller konstruerade. T.ex sa man hos Findus när jag ringde dem att de anger ett medelvärde för omega-3 för sin odlade lax beräknat på värdet vid slakt, värdet vid förpackning efter lång transport med båt från Norge till Polen, värdet enligt SLV:s tabell och värdet på färdig produkt när de testat i Bjuv. De vägrade berätta vad det sistnämnda värdet var! Bedrägeri?

Om man ska tro Fineli är rökt makrill bäst!

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2116&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Personligen tvivlar jag på att det finns så värst mycket EPA kvar i burkar med konserverad makrill med tomatsås.

Läs vad Jenny Reimers skriver i Maten vi borde äta om fisk, fiskhantering och EPA.

http://www.primavi.se/maten.pdf

hemul
2

Det där borde du berätta när folk tror att de hittat en märke mandlar eller liknande som innehåller mindre kolhydrater än andra. Skrattande

Marianns LCHF Mat & bak
0

#13 Vi äter  lite fläskkött då och då  när jag kan få tag på kravgris och fågel blir när bosarpskyckling finns. Krokfångad torsk/kolja och sådant äter vi men just laxen blir det knappt nån då maken avskyr lax…

hemul
0

Då är det ju kontit att ni hade så dåliga värden. Nöt innehåller ju så lite fleromättat. Majonnäs och oljor då?

Idag ska jag äta fläsklägg - omegakatastof! Flört

Anders-S
0

När jag var ung och oförståndig, brukade vi ge den hela rökta makrillen en stöt i elektronugnen (mikron), bara värma den lite grann tills det hördes två ploppar.  Det var när ögonen flög ur fiskens huvud. 

Ja, det fann mikrovågsugnar även i forntiden… Det var en Husqvarna Cupol. Insåg när jag blivit förståndigare att man inte ska mikra mat alls, speciellt inte mat med känsliga fleromättade fettsyror som oxiderar snabbt. Oavsett häsoeffekten så smakar det inte gott utan härsket.

ArcticMed
1

Det verkar vara många meningar om hur mycket Omega-3 eller Omega-6 som olika födoämnen innehåller.

Man kan ha olika syn och åsikter men till slut så är det ändå det som hamnar i cellmembranen som är det väsentliga.

Vi har nu lanserat Europas främsta fettsyratest (arcticmed.se) för att med stor noggranhet kunna hjälpa den som så önskar att med ett enkelt fingerstickstest få svart på vitt hur ens egen fettsyraprofil ser ut.

Testet redovisar 23 fettsyror varav 3 transfettsyror.

Massor av information kommer att läggas upp på hemsidan under november månad.