Katastrof-lager av mat?
Det här kanske är lite OT, men eftersom det ändå handlar om LCHF lade jag inte inlägger på OT-avdelningen ändå… (?)
Jag läste om en person som hade valt att ha ett litet "katastrof-lager" av mat, och han hade samlat på sig 2 månaders förbrukning av torrvaror och konserver etc. Genast började jag fundera över vad i hela friden jag själv skulle kunna samla på mig? Det mesta jag äter är ju färskvaror, eller möjligen fryst. Skafferiet använder jag knappt längre (jag betraktar det som övriga familjens territorium med flingor, mjöl och socker etc skräp), det enda jag förvarar där är möjligen olja, oöppnade förpackningar med majonnäs osv, konserver med tonfisk + makrill etc samt nötter (de få gånger jag köper nötter).
Så om jag skulle spara på mig två månaders mat skulle det mestadels ta plats i frysen. Problemet är att även i frysen är det "färskmat", eftersom feta matvaror har begränsad hållbarhet även i frysen.
Så nu min fråga:
- Vad skulle ni lagra i ett "katastrof-lager":
1). Inklusive frys?
2). Om ni bara hade ett skafferi/torrlager?
Och följdfrågan:
- Finns det några "icke-LCHF"-matvaror som ni skulle lagra bara för att de går lättare att lagra (längre hållbarhet t.ex.) och för att man kanske inte är så LCHF-petig i en katastrofsituation? I så fall vilka?

Se bara till att lagret räcker till den 21 december och inte längre, för då skall ju jorden gå under! 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Kött- och fiskkonserver, kokosflingor, kokosolja + eventuell kolhydratkälla, kanske ris. Nitriten i konserverna är kanske ett mindre problem om Forsmark går åt helvete. 
#4 Ja, jag tänkte också sånt jag redan har i skafferiet (bara i större skala)…
Skulle jag verkligen göra det kanske jag skulle torka en del vegetabilier i min billiga svamptork jag köpte i somras.
Om man saftar, syltar, konserverar och torkar (även kött), har man löpande lager.
Jag skulle välja torkat kött/fisk och konserverat fett. Köttet/fisken är lätt att paketera och bära, när man slipper vikten av vätska. Då skule jag välja ekologiskt, för att få "det bästa".
Men varför ett katastroflager av mat?? Skulle det hända något, så har staten enorma förråd av förnödenheter. Tror knappast man bryr sig om ifall det är lchf eller inte, i det läget.
OM det skulle bli så illa att ALLT blev utslaget i samhället, såsom flora och fauna…..vem vill sitta och knapra på ett begränsat lager av mat då????
INTE jag iaf!
Jag är alldeles för mycket av en livsnjutare.
Jag säger inte att det är vettigt att spara ett katastrof-lager, jag började bara tänka vad jag skulle spara, "OM" jag skulle ha gjort samma sak. Jag tror att personen som hade ett 2-månaderslager ansåg att det var troligt att ekonomin/samhället skulle kollapsa och att han då ville vara förberedd… Det var ett program i TV-serien "Outsiders" som gick för ett tag sen och handlade om olika människor (både i Sverige och utomlands - en kille i England hade en isolerad trädgård där han skulle leva "efter katastrofen"), och så blev jag påmind när jag nyligen läste om någon i USA som också hade ett katastrof-lager med torrvaror (och vars fru hade förhandlat ner storleken så att det numera "bara" räckte 2 månader istf 6 månader!)…
Visst, staten kan möjligen ha (eller har åtminstone haft - försvarets "mob.förråd" har väl också rationaliserats bort till stor del, precis som resten av försvaret) enorma förråd. "Förr i tiden" fanns det diverse mob.förråd lite överallt ute i byarna med diverse innehåll, och hemvärnet hade nycklar och tillgång till dem. Innehållet byttes ut med jämna mellanrum för att inte kaffe/mjöl/socker eller vad det nu var skulle bli gammalt och förfaras. Nu finns det inga såna småförråd kvar.
Jodå, det finns det. Jag har varit hundförare iHemvärnet sen 7 år tillbaka, och vad jag vet så finns förråden kvar.
Fast måste nog säga att om världen blir ett radioaktivt ökenlandskap är nog kolhydrater det minsta jag behöver oroa mig för.

Livsmedelsbutikerna har ingen reservkraft. När strömmen går får de slänga allting som inte tål att förvaras vid rumstemperatur. Eftersom kassorna inte fungerar utan ström och internet lär de inte ha öppet heller för att sälja andra varor.
Din frys hemma lär inte heller vara till nytta utan ström. Har man ett fotogenkök kan man koka råvarorna innan de blir dåliga och sedan koka upp igen regelbundet. Att salta är ett traditionellt sätt att konservera. Förutsätter att man har tillräckligt med salt hemma.
Dricksvatten och bränsle är viktigt. Bensinpumpar kräver ström för att fungera. När moderna hus står ouppvärmda på vintern fryser golvvärmen och rören sönder. Risk att man får riva för det går inte att reparera.
Det kan bli riktigt eländigt enligt min favoritpessimist Bronius Cikotas:
#11 Okej, det kanske är olika på olika orter. Jag bor i en håla i mellansverige, och här finns inga småförråd kvar - alltså de små förråd som fanns hos olika bönder (som kunde hyra ut en del av någon loge eller så). Däremot har vi ett par större betongkolosser kvar, varav det ena (större) lär ska vara tomt. Det mindre (typ 10x30m) fick jag tillfälle att kika in i för ett par år sen när det var folk i rörelse där. Det innehöll bara fordon och maskiner, ingenting ätbart (som jag hade gått och trott hela min barndom)…
Jag kanske inte tror på någon zombie-apokapyls eller så, men det här är lite intressant att diskutera. Hur man klarar sig utan ström osv. Min man har sin egen lösning, jag tror han har tre olika reserv-elverk (fast de drivs ju med fossila bränslen, varav man sällan har mer än 20-30 liter hemma…).

Det behövs ingen apokalyps för att det ska bli strömavbrott. Det räcker med en eldsvåda som nu i Brasilien. Just Brasilien har tidigare haft stora strömavbrott som orsakats av hackers. Annars är vanliga stormar och oväder en vanlig anledning liksom jordbävningar som i Japan. Just nu varnar man för en stor jordbävning på norra Island.
"53 miljoner brasilianer utan ström
Publicerat: fredag 26 oktober kl 22:08 , Ekot
Uppåt 53 miljoner brasilianare drabbades under flera timmar på torsdagen och fredagen av det värsta strömavbrottet på över tio år.
Enligt myndigheter rörde det sig om en eldsvåda på en kraftstation i Amazonas, som slagit ut hela det nordöstra elnätet.
Avbrottet är det tredje på omkring två månader och väcker tvivel om huruvida Brasiliens föråldrade infrastruktur lyckas hålla jämn takt med landets ekonomiska utveckling – eller klara av trycket som värd för fotbolls-VM 2014 och OS 2016."
Bra med ett eget litet elverk men det drar alldeles för mycket drivmedel för att det ska vara rimligt att köra det dygnet runt för att klara t.ex. en frys. En vanlig förbrukning är ca 2 liter i timmen = 50 liter om dygnet. Det blir 350 liter dvs 5000 kr i veckan. Att ladda batterier tar lång tid innan de blir fulladdade. Solceller och termogenerator, Seebeck effekt, kan vara en bättre lösning vid längre avbrott.
Det är inte tillåtet att förvara större mängder med bensin hemma.
https://www.msb.se/ribdata/filer/pdf/25569.pdf
Bronius Cikotas poängterar problemen med plundrare. Du kommer knappast få ha ditt förråd i fred enligt honom. Diabetiker som behöver insulin är en utsatt grupp, påpekar han också. Han räknar med många miljoner döda vid ett längre strömavbrott.
Pemmikan är LCHF och går att lagra länge.
"Skulle det hända något, så har staten enorma förråd av förnödenheter."
Nej, det har den inte. Våra beredskapslager har varit nedlaggda sedan kalla kriget tog slut!
Numera är det den som har ansvar för något till vardags som även har ansvar för det vid kris. Det betyder att kommuner och deras underentreprenörer är ansvariga att ha livsmedelsberedskap för åldringsslutförvaren, hemtjänsten och för skolor och förskolor. Hur många kommuner tror ni har en sådan beredskap?
Enskilda hushåll har ansvaret för sin egen familj osv. En veckas strömavbrott eller en bortspolad väg så att man inte kan lämna hemmet (som vid stormen Gudrun för något år sedan) skulle nog bli en "katastrof" för de flesta hushåll…
rattleman, Sen kalla kriget??? Nej, så är det inte. Men jag tänker inte argumentera, eftersom det inte går att bevisa.
"Upp till 27 år gammalt kött från avvecklade svenska beredskapslager exporteras och serveras på krogar i Polen. … Kalla krigets slut och de nya möjligheter som Sveriges EU-inträde medförde gjorde att riksdagen beslutade att lägga ner lagren."
Källa: SvD
Den som vill läsa mer om detta lär inte ha några problem att hitta fler källor på egen hand.
Ägg i vattenglas borde funka bra och sådan där fransk kött och fettblandning, kommer inte på vad den heter just nu men jag har en burk stående i skafferiet.
Rillettes?
Tack Mimlan! Så hette det. Köpte en burk när Lidl hade fransk vecka.
#15 Reservelverk är bra att ha när det blir strömavbrott av mer odramatiska anledningar än "samhällskollaps". Jag bor ute på landet, och här får man vänja sig vid strömavbrott X antal gånger varje år. Till exempel när det snöar mycket blötsnö (eller först snöar mycket och sen blir plusgrader) så att träd knäcks av snötyngden. Eller när det stormar rejält. Visserligen har det blivit bättre än när jag var liten, allt fler ledningar grävs ner och blir alltså mindre känsliga för trädfällning (å andra sidan kan de istället grävas sönder av oförsiktiga grävmaskinister - min granne lyckades mörklägga halva socknen förra hösten, tog nästan ett dygn innan ledningarna var lagade…).
Fast nu var det ju mer mat det handlade om - sån som går att långlagra och alltså "hamstra"…