Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1555 ggr
motionärskan
1

Motionärskan - presentation

Hej! Har hängt och läst här rätt länge, men har idag tagit steget och blivit medlem.

Tjej, 23 år, normalviktig, student på masternivå, ganska vältränad.

Ätit någon variant av LCHF i ca 3 år. Problemet för mig är att få kontinuitet och inte äta massa onödigt. Jag har jättelätt för att utesluta potatis, pasta, bröd och sånt men så svååårt att stå emot en godisskål, chilinötter, popcorn etc.

Tänkte att om jag hänger här och skriver här lite då och då kanske jag kan hitta tips för dels hur man bäst kombinerar lågkolhydratskost med rätt tuff träning (klassikersatsning 2013-14!) och samtidigt hitta tips för att skippa godiset. Känns ju larvigt när man är bortbjuden att skippa potatisen ("nej tack, äter lågkolhydratskost") och sedan snaska godis! Skäms

Är det flera här som ska köra klassikern/som hänger mycket på gymmet/ som gärna diskuterar träningsupplägg på lågkolhydratskost? Vore kul att diskutera sånt!

MVH Motionärskan

denkal
1

Jaså du är ju inte ensam om att träna en massa på lågkolhydrat kost… Börja om idag igen efter varit ur kurs i ngr veckor pga löparknä. Skall satsa på halvan 2014 och hela 2015 . Tränar annars triathlon på egen regi samt kampsport och övrigt intressanta sportutövningar som är av intresse :) Finns en hel del skrivet om just LCHF och träning… Zepp/Goliath har hökögon när det gäller tekniska detaljer om LCHF och träning… Fråga och du får svar ganska omgående ;)

motionärskan
0

#1 Nä, jag misstänkte att det var ganska många här inne som tränade med LCHF.

Spännande med triathlon! Har varit sugen på att vara med på nåt själv men det har inte blivit av… än! Glad

Hur lägger du/ni upp med mat innan olika träningspass? Eller hur bör man tänka? Äta innan/efter för optimal effekt och prestation? Vad bör man äta osv? har en god vän som är PT som tyckte att jag var galen som inte åt direkt efter träning eftersom man enligt henne var extra känslig för infektioner etc då. Hur resonerar man kring detta inom lowcarb-kretsar?

Och hur tränar du inför dina kommande utmaningar? Mitt nyårslöfte 2013 blir att strukturera min träning bättre och ha ett tydligt syfte med varje pass!

(Jag är nybörjare här på forumet, bör jag skapa en egen tråd om träning och -upplägg på lågkolhydratskost kanske?)

vispcream
0

Finns många som tränar och äter low carb här på forumet men inte så många som kör strikt eller all out LCHF. Sak samma skulle säkert många säga men så är det ju inte riktigt.

Hur som gäller samma som för alla dieter egentligen när det kommer till äta eller inte äta efter och före träning.

Äta något efter träning bör man vilken diet man än går på så behöver kroppen återhämta sig efter träning och det gör den bra med mat och vila i alla sammanhang.

Fastad träning funkar bra men det finns självklart en del hacks man kan trixa med för att få bättre resultat.

Samma gäller tränings intensitet och tränings läng och framför allt vilo längd.

Tränar du hårt så kan du ju lasta in mer eller mindre vad som i munnen och det går bra. Visst det kanske har lite oanade negativa konsikvenser men det är gott ibland så se till att det blir ibland och inte för ofta. Sikta på att köra 80/20 dvs 80% strikt och 20% som du gör vad du vill med så ska du se att det blir lättare att behålla en nyttig livstil 100% är alldelese för svårt att uppnå så det är bara dumt att sikta in sig på.

Nu tränar inte jag inför någon klassiker utan jag kör mest styrka och intervaler för att se bra ut naken och för att kunna lyfta och slänga runt med folk hur jag vill.

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

motionärskan
0

#3 tack för tipsen! Att se bra ut naken är ju också ett mål med träningen såklart. Har parallellt med den mer funktionella träningen ett "abs-till-beach-13"- mål som går ut på att få grymma magmuskler, haha. Glad

Jag försöker hitta en bra balans med kosten för att prestera maximalt och må så bra som möjligt. Jag faller tyvärr för godiset ibland, jobbar på min disciplin där. Är det allmänt så att man inte ska vara alltför strikt när man tränar utan äta lite grönsaker etc för att få upp mängden kolhydrater? Tycker man hör lite olika och det är svårt att veta hur man ska tänka… Man kanske får prova lite olika upplägg och se hur man påverkas helt enkelt…

denkal
0

#2 Jag har ändrat regi helt på träningen nu och fokuserar på aerobisk träning så långt jag kan. Jag har tränat för mycket på det anerobiska systemet dvs de högre pulsområden. Har ingen aerobisk kondition alls tydligen haha :) Hur som helst så försöker jag komma tillbaks till löpningen efter löparknä och det funkar bra. Det med din resonemang ang mat/träning. Zepp/Goliath har lite bättre tankar och funderingar om detta. Jag tycker helt klart man kan äta en måltid direkt efteråt även som vanlig kollisätande och LCHF. Det fyller en viktig funktion, att ge kroppen energi direkt efter en intensiv träning. Här tycker jag kolhydraternas intag kan styras efter din prestation för dagen. Alltså har ju presterat mycket och förbrukat mycket glykogen så tycker jag du kan äta potatis till det bara för att fylla på förråden. Har du tränat i låg intensitet så räcker nog sallad långt. Jag körde ju ganska strikt LCHF innan och kunde träna kopiösa volymmängder. 2 mil varje dag var inte ovanligt med löpningen. Slutade runt 10-12 mil löpning i veckan och cykel på ca 10 mil i veckan på det…. Fast det kostade enorma muskler insåg jag försent… Hade knappt ngn glykogen i kroppen och kroppen börja nalla ganska mycket på musklerna. Det sägs att det är muskelbevarande just LCHF men tydligen inte på mig. Har inte mätt eller så men vad fan ögat ser ju saker liksom. Sedan gick jag upp i vikt också för det var ju överträning som jag ignorerade fullständigt. Det är svårare att märka av överträning på LCHF tycker jag. Lite som Vipscream är inne på… Denna blogg är bra: http://primal.grokking.se/ Det finns Martina också men jag tycker bloggen överöser med självfoto och allt tråkigt skit :) Så jag tycker absolut du kan slänga i dig en potatis efter en tuff träning för det assimileras till glykogen rakt in i musklerna utan massa överskott av kolhydrater… Siktar på runt 100 gram kolhydrater kanske på de tuffa dagarna. Andra dagar kan du ligga lite lägre…. Annars får du testa själv vad som funkar för dig… LCHF är generellt svårare att hitta en nivå som passa en vad gällande träning tyvärr :(

motionärskan
0

#5 Så himla intressant!

Som jag misstänkte är detta ett väldigt komplicerat område. Jag ska definitivt börja experimentera mer med kolhydratater för att hitta någon typ av optimal "zon" för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Det krävs lite mer planering och räkning men jag tror att det kan vara värt det.

Det verkar finnas jättemånga som tränar på stenålderskost och det är kanske däråt man borde snegla också… Men jag vet inte om jag kan släppa mina härliga gräddsåser…

denkal
0

Gräddsåser är ju LCHF om det körs utan vetemjöl :) Men men du kommer inse flera fördelar med LCHF med träningen hoppas jag iaf. Kolla in tråden "Cooper-testet" som ingen tyckte var intressant för där skriver jag just om skillnaden mellan hög/låg intensitet dvs under dervisen: Train low race high… www.marksdailyapple.com är bra källa för mat/träning och absolut sevärd hemsida! Annars är primal grooking som nämnd den bästa ur svensk perspektiv då han tar upp träningen och framför allt proteiner också…

motionärskan
0

Jag har såklart inte mjöl i min goda gräddsås! Men jag tänkte att om man ska äta mer åt stenålderskost-hållet ska man väl inte äta mejeriprodukter alls? Ska kolla in den tråden, tack!

goliath
0

@ motionärskan

Du verkar vara över medel intresserad av kost och träning. Kul!

Jag tror du skulle ha stort utbyte av en bok som heter "Istället för Doping", skriven av Frank Nilsson. Han presenterar många spännande hypoteser. Många väl underbyggda, andra mindre väl underbyggda, men alla är spännande. Boken ger dig en fin införing i principerna kring lågkoliskost och träning.

:)

vispcream
0

Bra källa för information om träning och lowcarb finns även här.
http://www.marksdailyapple.com

Frank Nilssons bok är förvisso bra finns även en hel del annan litratur.

The Primal Blue print av Mark Sisson.
The Paleo Solution av Robb Wolf.
Body By Science av DR Doug Mcguff.

Allt man behöver för att få koll på kroppen och träning på en lowcarb diet.

Förvisso på engelska men det klarar du säkert.

motionärskan
0

# 5, 7 och 10

De där bloggarna är galet inspirerande! Glad Helt plötsligt vill man "go primal" och skaffa sig stenhårda abs genom träning med kroppen som tyngd! Dit kommer jag att titta in fler gånger.

Tack för litteraturtipsen! Engelska är inget problem, men humanisten i mig skruvar sig besvärat när det börjar handla om processer på cellnivå. Det är svårt att förstå alla biologiska processer, och det finns så många olika uppfattningar som alla verkar stödjas av olika studier.

Det handlar väl till syvende och sist om individuellt välbefinnande (och därför skapade jag min andra tråd för att få mer konkreta tips om olika personers upplägg med mat och träning!

vispcream
0

Haha ja sten hårda abs är ingen större problem att skaffa sig dock att få ner fett % för att få dem synliga är en annan del ;) och det är ofta det som kräver diet diciplin och en hel del träning.

Aldrig fel att ha någolunda hum på dom biologiska effekterna då de är dem det handlar om i grund och botten.

Får leta upp ditt andra inlägg då och presentera mitt upplägg..