Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3667 ggr
konichiwa
1

Margit Richert gör smör!

Hon är för härlig 'Gitto'

här är hennes senaste blogginlägg om hur man gör underbart smör hemma.

Margareta
0

Kul, precis som i mitt barndomshem. Mamma gjorde smör när vi misslyckades med gräddvispningen till tårtan

Numer pensionär i Nynäshamn

konichiwa
0

Idag har jag gjort syrat smör.

Skulle sjunga psalmer om jag kunde några, så himmelskt gott det blev!!!

På fröbröd och inget annat pålägg, för smaken ska inte döljas.

Jag nästan dreglar nu när jag skriver om det Tungan ute.

Jag syrade grädden med smetana för det hade jag hemma. Det blev 460 gram smör som nu ligger inslaget i smörgåspapper i kylskåpet, precis som när jag var barn och man köpte smör i lösvikt.

Ni måste prova! Det tar tid det gör det men är så värt det. Inte särskilt mycket dyrare än köpesmör heller.

hemul
0

Jag räknade på det när jag höll på med det där, men det är ett antal år sedan nu. Jämför man ekosmör och eget smör på ekogrädde är det i princip hugget som stucket, faktiskt. Köper man vanligt smör annars blir det så klart dyrare. Ekogrädden är ju obetydligt dyrare än fulgrädde, men ekosmör är jättemycket dyrare än fulsmör.

konichiwa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Amen fulsmör är väl att ta i liteSkrattande även om jag nu när jag ätit färskt smör kan tydligt känna att köpesmöret smakar härsket!

Nu när jag provat och att det är så lätt så ska jag göra på ekogrädde om jag får tag på det i literpack.

Ekosmör är så dyrt annars så det köper jag inte. Dessutom är paketen så små (åtminstone där jag bor så finns det bara 250 gramspaket).Det räcker ju ingenstans.

Margareta
1

I vår ICA finns 1 kg ekosmör till dyrare kg-pris än 500gr ekosmör.

Vad är logiken i det?

Numer pensionär i Nynäshamn