Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 5295 ggr
[RipleyKatten]
2

Mejerier är No-go. Men bärs, det tål jag!

Min kropp, min kropp.

För ett tag sedan körde jag LCHF utan mejerier, vikten var stabil, lite ner men aldrig upp. Använde mycket kokosmjölk, kokosfett osv.
Men, jag drack en hel del Prips Pure. Men höll ändå vikten.

Men tröttnade efter ett tag, och saknade mina mejerier. Slutade även dricka öl, men det var mer något som bara föll ut p.g.a. ointresse. Inte för att jag tänkte att det fick vara nog osv osv bla bla.

Men började som sagt med mejerier igen, framförallt denna förbannade grädden. Och jag började gå upp i vikt. Det fortsatte, mer grädde, mer viktökning.

Min kropp klarar inte av mejerier, men Öl, det går bra.

Jag kanske borde byta ut feta såser med ölbaserade såser.

Tankar?

P.S. Skål!

Mooniq
1

åhå, ännu en supersparar-kropp som inte klarar mejerier.. låter lovande om jag kan ta en bärs eller två och inte märka av det…

du får ta fram kokboken för det finns nån gammaldags stek som man kokar med porter - nåväl nästan öl - och i somras var det nån reklam på tv angående grill, oxå med nån öl-marinad eller öl-sås.

Botanisera och slå oss med häpnad..med några ölsåser..Skrattande

Skål!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hannalantz
0

Då är vi fler som inte klarar mejerier, jag går också upp i vikt av dem. jag håller på att lära mig laga riktigt mört (och gärna fett) kött istället. Kan rekommender långkok på fläsklägg!

Zepp
1

Porterstek har jag för mig det kallas.. är väl egentligen någon form av långkok.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
0

ja, men det var det enda jag kom på i öl-väg…Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Yred3
0

Har insett att inte heller jag klarar av 1 dl naturell yoghurt på morgonen.

yvonnel
0

Vad är det som gör det i mjölkprodukter? är det sorten, laktos- att man är mer känslig för den sortens Kh?

Jag använder ost, smör och grädde, någon sällan gång kulturmjölksprodukter.

Jag gillar inte öl, så jag har ingen tröst där.

Hur ska man klara sig utan grädden i matlagningen, och i kaffet?

Från vad jag har läst mig till så har jag fått intrycket att den konserverade kokosmjölken har ganska låg kvalitet.

Är det någon som har sett/hört om kokosmjölkpulver?

Kokosgrädde är väl eg. dehydrated kokosmjölk, det innebär väl ganska mkt kokning? Frystorkad, om det finns, kanske vore en lösning.

Hoppas det finns någon som vet lite mer än jag.

Zepp
2

Grundrecept på Porterstek.. skippa mjölet i redningen!

http://www.kokaihop.se/recept/porterstek

Funderar på om man skulle kunna ta någon sådan där lågkolhydrtaöl.. pripps pure-stek?

Det är nog flera saker som gör det i mejeriprodukter.. förutom kolisarna och proteinets höga insulinindex.. det går väl att skvätta grädde både här o där samt att äta både på längden o tvären i tid och otid.

Blir man sugen kan man ta några skedar youghurt.. en bit ost!

Sen så är det egentligen en näringsdryck för att kalvar skall växa och lägga på sig.. knappast någon bantningskur som den är komponerad.

hannalantz
0

#6 hur man klarar sig utan gädde? Det är nog en vane sak. Till maten kan man ha aioli, hollandais, bearnaise, majonäs, kryddsmör. Kaffet tycker jag är myket svårare, för i mitt fall är kaffe med fet mjölk eller grädde fruktansvärt beroendeframkallande. Men på förmiddagarna hr jag iaf smör i kaffet nu för tiden. Det funkar det med.

[AntoniautanX]
1

Jag tror att det är mängden det handlar om. Mejerier är det lätt att slösa med…….några dl grädde i såsen….några dl jogurt på morgonen och kanske 3 dl mjölk till middan. Då blir det lätt en halv liter om dan. Tänk om vi hade samma tänk om ölen………………..då vore vi alkoholister allihopa.

hannalantz
0

Jag vet inte, jag har funderat på mängden också eftersom det är en sån logisk förklaring.. Men nu äter jag istället för grädde och youghurt ganska stora mängder oliv och rapsolja (på grönsakena) och majonäs, kryddsmör, aioli, hollandais och bernaise till maten. Och koksmjölk i smothies. Och det innehåller väl lika mycket energi det?

crikarlshamn
0

Den största delen av mina kolhydrater kommer ifràn… Oatley mjölk och imat (grädde) men jag talar INTE om mängder!  Smakförhöjare …

Aniara4
0

Min käre make gjorde porterstek på högrev häromdagen och det blev otroligt gott och mört så det smälte i munnen.

Dessvärre är det ju även söt saft eller portvin i receptet. Obestämd

[RipleyKatten]
0

Några tankar angående att mejerier fettar upp mig mer än öl?

hannalantz
0

Alla kolhydrater kanske inte är likadana ändå. Inom lchf brukar en kolhydrat betraktas som samma sak vare sig det är raffinerat socker eller morötter, men min magkänsla säget mig att det är bättre att käka morötter än rent socker. Nu är det väl iof socker i öl? *undrar* Jag tål rotfrukter bättre än grädde, kanske dålig jämförelse med öl… :) nåja, jag tror att vi vet mycket mindre om hur kroppen fungerar än vad vi tror att vi gör, det gäller att vara ödmjuk inför att vi kan reagera väldigt olika på mat.

[flippjenny]
0

Min pappa gjorde sjömansbiff ofta när jag var yngre. Han gjorde den på lövbiff och öl. Kanske potatis också, men det borde gå att byta ut. Ja, tittade på tasteline, det är potatis i sjömansbiff.  Absoluta favoriträtten när jag fortfarande bodde hemma.

Avundas dig! Jag får tacka nej till sjömansbiff och porterstek.

kaisakavat
0

#13 Se det sista i Zepps kommentar. Mjölk är en 'tillväxtdryck' - och det är nog kompotten av innehåll i mjölkprodukter som gör'et, tror jag.

Men vet gör jag inte.

Öl är socker, men en hel del vatten. Inte samma blandning som grädde/mjölk.

*

Borde själv ta bort mjölkprodukterna - för att testa. Använder inte mkt - ett 3 dl pkt grädde räcker typ 3 dagar.. Ost i ojämn mängd, samt smör i relativt jämn lite större mängd.

Men ibland händer det att jag häller grädde/cf i grytor och såser, varpå konsumtionen förstås ökar markant..

En gång i tiden drack jag kaffe svart och tyckte det var absolut godast. Irriterande att det ska vara så svårt nu.. Kaffe med smör gillar jag - men med grädden dessutom är det 'för gott'..

goliath
0

@ zepp,

Ja, angående insulinogen aminosyror i majerier.. Men, en skvätt grädde i en sås kan väl omöjligt trigga ett större insulinpåslag än en bärs till maten?

yvonnel
0

Nej, just det jag menar med min fråga, för det mesta är väl ändå en Kh bara just det.

Zepp
0

Kombinationen av fett, kolhydrater och insulinogent protein är förmodligen optimerad för inlagring för en växande individs behov?

Sen så tror väl ingen att en (1) skvätt gör någon skillnad.. utan där handlar det nog om skvättar till höger o vänster.. som skulle kunna ställa till det.

yvonnel
0

Så då är det mängden som räknas, som vanligt då?

[RipleyKatten]
0

Drack en hel del öl.

T.ex tre prips pure fettar inte upp mig, medan ett 5 dl paket grädde gör't.

Zepp
0

Tja.. det är väl som med kolisar.. 5gram om dagen är det väldigt få som blir feta utav.. 500 gram kan däremot påverka de som är insulinkänsliga, så att de lägger på sig.

goliath
0

# 19,20

Ja, men måste man inte dricka ganska mycket grädde för att få samma insulinrespons? För att inte snacka om upptagshastighet, ventrikel tömning etc… Kan tänka mig ett stort och överkompenserat insulinpåslag från öl, men ett mycket mindre, långsammare och kontrollerat av grädde..

[RipleyKatten]
0

#23 goliath

"Kan tänka mig ett stort och överkompenserat insulinpåslag från öl, men ett mycket mindre, långsammare och kontrollerat av grädde.."

Vet, men det är precis tvärtom för mig. Är inte det konstigt?

mackans
0

Det är samma för mig. Kan dricka en hel del öl utan minsta sug eller viktuppgång.
Har testat blodsockret i samband med öl också. Det går upp någon enhet väldigt snabbt men lika snabbt ner igen.
Sen mättar ju alkoholen endel också, iaf hos mig.

[RipleyKatten]
0

#25 mackans

Vi kanske ska njuta?

Jag menar.

En ljummen sommarkväll med gött stekt fett kött och en kall öl.

Eller

En ljummen sommarkväll med gött stekt fett kött och ett paket grädde.

Tungan ute

mackans
0

Haha, jag vet vad jag skulle välja iaf =)

[RipleyKatten]
1

Just det där med suget också.

Grädde triggar mig som fan.

En skvätt grädde leder till mer grädde, som i sin tur leder till röd mjölk, vilket i sin tur leder till en bit choklad där kakaohalten kvittar, och för att skölja ner den underbara smaken av choklad tar jag till grädde, för grädde och choklad är grymt gott.

Öl, inget. Visst, jag kunde dricka 2, max 3, öl på raken. Men jag triggades inte. Åt min mat, och drack ölen, började inte frossa i annat efteråt.

goliath
0

Jag tvivlar inte på att du triggas av och går upp i vikt av grädde, men inte öl. Men jag tror bara inte det har att göra med de insulinogena aminosyrorna i mejerierna, som föreslås tidigare i tråden..

goliath
0

#25,

Har du jämfört blodsockerstigningen med grädde?

yvonnel
0

Nu snor jag tråden för en extra fråga: Vilka livsmedel ska man särskilt söka sig till om man behöver kollagen för artros.? Eller om det finns pålitliga sådana piller att köpa i tex USA?

[RipleyKatten]
0

goliath

Du och många andra här är väldigt kunniga, så undrade mest om du hade teorier :)

Inte på att du tvivlade på mig osv.

goliath
0

Vet inte helt.. Kan ju vara så enkelt att du gillar feta saker och att "mycket vill ha mer"…

Internettan
0

Allergier och intoleranser kan yttra sig som viktuppgång. (Är ganska vanligt när det gäller gluten t ex.) Mjölkprotein är nog ganska vanligt att vara överkänslig mot utan att man får drastiska reaktioner.

"Every point of view is a view from a point."

crikarlshamn
0

Yvonnel,

Min läkare rekommenderade att jag köpte dessa och … hjälper mig:

http://www.vitabase.com/supplements/joint-bone-health/arthritis-joint-pain/cs-gs-msm.aspx

Köper allt jag behöver därifràn sedan àr tillbaka - mycket nöjd.

Sugiyama
0

Vill man ha något gräddigt i kaffet kan man prova äggmjölk. Smakar grädde och består bara av ägg, smöt/kokosfett och vatten. I såser och smoothies tycker jag kokosmjölk funkar bra om man nu gillar smaken.

yvonnel
0

Tack för länken. Dock, glukosamin har jag provat för några år sedan, det hjälpte tyvärr inte, istället fick jag väldigt ont i magen också.

Har hört/ läst  senare att det är som ett "antingen eller" när det   gäller just det tillskottet.

crikarlshamn
0

Och kollagen var dt du sökte, läste snabbt, ledsen.

Artros, jag tar även torkad malen ingefära i kapslar, hjälper mig bra mot inflammation.

jansan
0

#37:

Jag har precis beställt glukosamin från England.

Har dåliga knän och hoppas de ska hjälpa. Läste dock att det kan ta upp till 3 månader innan det ger effekt.

Superpris oavsett. Kostade mindre än 60 SEK inkl. frakt till sverige för 120 st. á 1500 mg.

Mer än 11 (!!!) ggr billigare än Artrox som man kan köpa på Apotket beräknat på antal tabletter och andel aktiv substans dvs glukosamin.

Googla på HealthSparks så hittar du.

OBS: Vad jag förstår så tar det lång tid innan verkan uppstår. När den gör det så ska det tydligen vara bestående.

crikarlshamn
0

Jansan,

"Vad jag förstår så tar det lång tid innan verkan uppstår. När den gör det så ska det tydligen vara bestående."

Det tog nog ca 6 - 8 veckor innan jag blev bra igen, förbättringen kom làngsamt och nu försàr jag varför det inte kommer tillbaka även om jag slutat :o)

Tack!

Sugiyama
0

Ursäkta men är det inte bättre att starta en egen tråd om kolagen så slipper man gå in här i tron att någon svarat på det tråden egentligen handlar om.

yvonnel
0

Jag läste någonstans om kollagen, som en ny upptäckt, av en polsk forskare, det fanns försäljning via postorder i sverige men jag tyckte nog att prislappen var i högsta laget när man inte har dokumentation och kanske andras berättelser, i den mån man nu kan tro på sånt.

Tänkte att om det funkar så borde det finnas att köpa på fler ställen.

Bra med postorder samtidigt får man ju ta ansvaret själv.

Höger höft är emellanåt otroligt smärtsam och nackryggen alltid, både dag och natt. Nu sedan ca 1 månad tar jag extra kalcium, magnesium och lite mer än 1 g/v vit. D3 50.000. Kanske inbillning, men jag vill tro att det ska hjälpa. Placebo?

Yred3
1

Det underlättar att INTE äta socker och mjöl, potatis, ris och pasta. Eftersom nämnda saker ger inflammtioner i kroppen. Det har förändrat mycket för mig.