Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2320 ggr
välmående
1

Viktnedgång minicat / välmående.....

Den som vill följer med på resan. Vi stöttar varandra och ger tips tills vi nåt vårt mål! Jag har ca 7-8 kilo som jag vill gå ned. Har redan lyckts få ca 2,5 kilo att försvinna (troligen mest vätska) Började i onsdags. Det känns redan mycket bättre i kroppen!

Lördag: 13/10

Frukost: 1 kokt ägg, kyckling, majonäs, te

Lunch: 2 kokta ägg, kyckling, majonäs, te (lite större mängd än vid frukost)

Middag: (Vi blev bjudna på middag) Kött/filé, lite majonäs, crabfisch lite i förättsblandning med bladspenat och cf-dressing, en mini garspatcho (eller hur det nu stvavas), 2 små bitar brieost, oliver. Hoppade över efterrätten (ananaspaj m. vispgrädde) tog grädde i kaffet.

Helt ok för att vara en middagsbjudning! Svårast med maten på helgen tycker jag när man blir bjuden, man vill ju inte vara otrevlig men ingen tog illa upp idag, väl bekanta som vet hur jag helst äter.

Väl mött imorgon!

Galopptjejen_98
0

Har ett mål att gå ner 8-10kg!

Väger 75kg och vill gå ner till ca 67kg eller 65kg. Men jag skulle bli superglad om jag gick ner till 69kg Glad Lyckades med det i somras men sen så gick jag upp igen, vet inte varför!Obestämd

Jag är fyller 15år om fyra månader och vill lyckas gå ner till den vikten innan jag fyller år och om jag klarar det, av er hjälp så kommer jag tacka er så mycket och ni kommer att ha gett mig en oförglömlig födelsedag Flört

Men största problemet för mig är att jag klarar inte av att äta grönsaker, kan äta kanske 2morötter på ett halvår. Har ni något tips på hur jag försiktigt kan börja äta grönsaker?

Jag funderar också på om jag är laktos för om jag t:ex dricker mjölk nu och sen så går det fem minuter, sen så börjar jag må illa och springer in på toa och kan sitta där en hel halvtimme. Ska jag ta ett test, för att se om jag är laktos??

Ha en bra dag så länge!Glad

Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden

välmående
0

Hej där Galopptjejen!

Det är nog bara att testa sig fem om det kan vara ett bra alternativ för dig att byta till laktosfritt. Jag äter själv laktosfri yohurt på förskolan när jag äter frukost där varannan arbetsdag. Jag har märkt att min mage mår mycket bättre av det än vanlig yoghurt.

Lyssna till din kropp.

Finns det några grönsaker som du gillar? Det kanske går bättre för dig att äta dem varma som tillbehör vid måltid. Jag prövade rättika stekt i smör och olivolja här omdagen, kryddade med curryblandning, salt, peppar, timjan och citron. (rättikan i sig är smaklös - konsistens som bambuskott efter tillagning) Det tillbehöret kan jag rekomendera dig. Du som äter mejerier kan med fördel ta i en skvätt grädde med för att få en ännu finare smak.

Brocoli, bomkål? Bra tillbehör för denna kosthållning. Kan med fördel ätas varma, gräddkokas med kryddor som du gillar.

Vad tror du om mia tips, blir det svårt för dig? eller vill du kanske testa?

hemul
0

Vad är minicat?

välmående
0

Det är en av anändarna av denna sida och någon som gärna ville försöka följa med på en viktnedgång med mig. Den som vill får hänga på. Vi heter ju alla lite lustiga namn här inne på sidan. Hemul får mig att tänka Muminsagan.Glad

Vi pratdes vid igår, jag och minicat på en annan tråd och nu hoppas att den här personen hitter hit. Ett sätt att stötta varandra. Att kunna komma med glada tillrop och lära av varandra erfarenheter.Tycker att det är lite trevligt!

välmående
0

Söndagens intag av mat:

Frukost: 2 stekta ägg, smör, majonnäs, 20 gr kyckling med skinn, te.

Lunch: ca 70 gr karré, smör. majonnäs, bladspenat, rättika/blomkål,te.

Kväll: 1 stekt ägg, smör, majonäs, 1 kassleskiva, bladspenat.

Ratio:

14% protein

84 % fett

2 % kolhydrater

1403 kcal

Rätt ok, matdag. kanske att det varit lite för mycket fett. Jag vet inte riktigt….vi får se vad morgondagens vägning säger.

Hur har det gått för er som strävar för viktminskning under helgen/idag/över helgen?

MVH Välmående

Galopptjejen_98
0

hej välmående!

Och tack för ditt fina välkomnande!:)

För mig går det sådär, nu i helgen så har jag inte ätit så mycket. Jag ska väga mig på måndag och om jag har kommit ner till 74kg så blir jag glad.

Förra veckan, så har jag:

Måndag: Frukost blev chockladflingor med grön mjölk, Ätit pyttipanna och druckit vatten i skolan, hemma blev det mellanmål med macka med smör. (Jag red på kvällen).

Tisdag: Chokladflingor m mjölk, skolan blev det ris med köttfärsfyllning i biffar med kall sås.

Onsdag: Macka med oboy, skolan blev det potatisgratäng med falukorv och hemma blev det lite efterrätt med glass.

Torsdag: Fil med macka, skolan blev det potatis med kött och brunsås efterätt i skolan blev äppelpaj m vaniljsås. Hemma macka med smör.

Fredag: Chokladflingor med mjölk, pasta med skinksås efterrätt, lite vaniljsås, hemma 2skålar chips på kvällen och coca cola light.

Lördag: Frukost chokladflingor. Maten, tortillas med grönsaker, cremefrashie och starksås.

Söndag: Åkt och träna, macka till frukost med rökt skinka och oboy. Mat blev potatis med kött och gräddsås(brunsås hemma gjord).

Det var min vecka plus att jag har rört mig mycket, vi har haft idrott också med orientering i skolgen.

MimLan
2

#6 Hmmdu? Oavsett om du äter LCHF eller inte, tror jag att du är medveten om att oboy, chips, läsk och chokladflingor inte är bra mat.

Och du verkar inte äta mat för en växande och tränande ungdom. Kör du med kalorirestriktion? -Då blir det ännu viktigare att du äter riktig och bra näring i det du faktiskt äter.

Hannathu
0

#6 Galopptjejen_98

den där maten ser inte bra ut för någon,

Chokladflingor, glass, paj med vaniljsås och Oboy bör vara uteslutet minst 6 dagar i veckan. Alla söta saker du stoppar i dig ger insulinpåslag så då är det inte alls konstigt att din kropp lagrar in fett istället för att göra av med det, därav viktuppgången. Till detta kommer även ris., pa

Är du medveten om att det här är ett forum där de flesta äter enligt LCHF i olika grader (från UFOn till moderat) och här kommer du garanterat få hjälp att lägga upp en kost som passar en aktiv ung tjej som vill må bättre om du vill ha hjälp

Galopptjejen_98
0

#7 och 8: Vad är LCHF?Flört

Hannathu
0

LCHF = Low Carb High Fat

Dvs andelen kolhydrater minskas (oftast ganska rejält till under 20g per dag eller mindre) till förmån för naturliga fetter.

Galopptjejen_98
0

#10 Okej!

För innan visste jag inte vad det var och jag hade min mens förra den veckan.

Så man blir ju lite sötsugen på choklad och sånt och det blir säkert ni också.

Jo sen så har jag lyckats gå ner ett kilo och eftersom att min mens är över idag så lyckades jag äta fullkornsbröd/macka med smör, sallad och gurka med ett glas mjölk utan oboy den här gången.

Det är ju skolan som bestämmer lunchen så det dom hade var något konstigt, pasta med skinka, skurna i tärnor och lite nötfärs. Konstig blandning!!

Sen i det så var lite lök och andra grönsaker i, och nu så är jag hemma och tar det lugnt förutom att jag gör min läxa för jag har prov imorgon och efter det så ska jag åka och träna.

Hannathu
0

Sugen ja - agerar på det, nej faktiskt inte :-)

Jag brukar tappa 1-2kg från dagen före mens till mensens slut - varje gång. Det är fullkomligt normalt eftersom man samlar vatten före mens.

Låter som du är nere på löjligt lite kalorier och därmed svält, som kan göra att kroppen håller i varenda gram fett och bryter ner muskler istället

Galopptjejen_98
0

Har ätit mycket grönsaker den här veckan och sen så åt jag fisk med potatis och kall sås med lime i skolan. 
Har lyckats gå ner till 74.5kg :-)

Ska åka och träna imorgon och jogga lite och sen på fredag så ska simma.

Har ju lov nästa vecka och vad jag vet så har jag bara en läxa att träna på och det är inte så svårt kan det mesta.
Sen så ska jag ta tag i hårdhandskarna och träna och jogga. Det kommer att bli en lång träningsvecka. 
Börjar imorgon med lite lätt träning och sen så ska jag köra hårdare nästa vecka på måndag och hoppas på att lyckas gå ner 2-3kg från torsdag till söndag.