Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4277 ggr
välmående
0

kcal-intag-viktnedgåg?

Har en fundering på kaloriintaget….det är säkert individuellt för hur mycket man kan ligga på för att hålla viktnedgången på nedgående.

Kan man räkna ut vad man ska ligga på ungefärligt efter sin längd och aktivitetsnivå, bara på ett ungefär?

Idag har jag ett intag på ca 1504 kcal och ratiot visar: 83=fett/1=protein3/4%=KH

längd: 150

Jag räknar att ligga på runt ca 85 gram protein per måltid eftersom jag läst att det kan vara överskott av protein som kan vara boven för att stanna av i viktnedgången.

Mitralis
2

Jag personligen tror inte att intaget spelar så stor roll. Det är Uttaget som gör skillanden Flört

välmående
0

tränar du mycket?

Vad jag har förstått så ska det inte behövas så mycket träning med denna kost, förbränningen ska göra sitt? Visst är det väl så?

Jag har stannat av i min aktivitet mer och mer i takt med att hösten, kylan och mörkret fallit på. Har tidigare löptränat en del. Det finns inga ursäkter men men…positivt är i alla fall att jag har ett mycket aktivt jobb.

MimLan
3

Träning behövs främst för hälsan, vi behöver rörelse för att må bra.

Som ny är ditt jobb att äta bra mat och lära känna din kropps signaler. Inte att tala om för den hur mycket den skall få.

välmående
0

Ja, då blir det till att sträcka upp sig lite på kvällarna. En promenad på kvällen blir bra och jag vet ju att det är riktigt skönt!

Träning är bra för kroppen, det vet vi alla. Får ta tag i det med som med arbetet med kosten. Vardagsmotionen får kompleteras upp.

Mycket att tänka på men bra rekomendationer.

Räknar ni nåt på kcal-intaget eller går ni bara på känsla och kroppens signaler?

Zepp
1

Kcalorier är ett bra mått på energi man stoppar i munnen, vad din kropp förbrukar är mer eller mindre omöjligt att beräkna utanför ett laboratorium!

Man kan däremot med genomsnittsförbrukning hos likvärdiga personer se om ens energiintag verkar rimligt, både upp o ned!

Grejen är som redan nämnts, den enda levande organismen som kan tala om för dig hur mycket du skall äta är din egen kropp, vi är utrustade med en biologisk mekanism som skall reglera intaget, det manifesterar sig genom aptiten.

Om du är frisk och lyckligt lottad och din kropps energihomeostas bestämt sig för att minska på dina fettlager så talar den om det genom att sänka din aptit i motsvarande grad som den tullar på förådet!

Man kan för skojs skull registerar det hela och på så sätt få en siffra på var man hamnar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[hermes]
2

Jag skrev för ett tag sen ett blog-inlägg där jag redovisar för varför kalori-teorin inte stämmer med min viktresa. Läs gärna här:

"Vi måste ju räkna med det faktiska kalori-intaget, inklusive mitt eget fett.

• Kalorier ut: 1449646
  • Kalorier in: 1729112

Detta ger ett netto på (1729112 - 1449646 / 8840) +31,61 kg. Men hur kan jag gå upp i vikt när jag gått ner? Logiken stämmer inte – alls. Om jag äter upp 53 kilo fett av mig själv så försvinner dom, samtidigt som kalorier in – kalorier ut säger att jag ska gå upp i vikt. Det blir en paradox som inte går att lösa. Modellen är fel."

välmående
0

Hej Zepp!

Jag förstår att det är en svår uträkning och något laboatorium har jag inte tillgång till Glad. Jag känner mig väldigt motiverd att fortsätta med lchf-kosten ganska strikt sen kommer jag att notera på dumbbell. Det var en bra sida ett registrera sina matintag (fick tipset av en på den här sidan att föra noteringar där) och reflektioner på. Efter ett tag kanske jag kan klura ut hur min kropp reagerar och vilken kcal-nivå det behövs för att jag ska gå ner i vikt. Just nu käns det bra.

Tycker att jag har fått en lugnare i min inställning till mat. Äter bara när jag är hungrig. Lyssnar till min kropps signaler som jag blivit rekomenderad. Lite motion på detta så bler det nog ännu lite bättre.

Kanske finns det någon med ungefär min kropps storlek som har erfarenheter att dela med sig? Annars så får jag vänta och se vad som sker.

välmående
0

Ska studera ditt inlägg om kcal hermes,

Tack för tipset!

välmående
0

Intressant Hermes!

Grattis till en fantastiskt fin viktnedgång. Du kan vara stolt över dig själv. Din belöningen att du säkerligen mår mycket bättre idag.

Nej det kan ju faktiskt inte stämma riktigt med kcalorierna, du hade ju räknat ut det bra såg det ut som. Jag tycker att det vore så skönt att ha en konkret siffra att jobba gent emot men så enkelt är det nog inte.

Jag fortsätter att föra anteckningar. Alltid ser jag nog något som kan få mig att förstå mig själv bättre.

Har du nått din målvikt snart eller hur långt har du kvar?

goliath
0

@ TS,

Ja, det finns formler för att estimera sitt kaloriförbruk basering på kroppmått och fysisk aktivitetsnivå.

tex denna:

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Men detta är ett grovt estimat.

Det slutliga beviset för om du ligger i kcal underskott eller överskott är om du går upp eller ned i vikt..

85g protein per måltid är jättemycket (sålänge du inte äter en måltid om dagen)..

hemul
0

Jag har gått ner ganska regelbundet i ett par år. I början på sommarn började jag cykla. Det blev rätt mycket av den varan hela sommarn. Jag slutade gå ner i vikt. Jo, jag har fått "grodlår", men inte så många kilo så det motsvarar den uteblivna viktminskningen. Visst åt jag lite mer för att orka, men ganska obetydligt jämfört med det teoretiska energiuttaget.

För många år sedan cyklade jag som en idiot OCH bantade. Jag gick inte ner ett jäkla gram. Då var jag iofs inte frisk, så det var ett dumt experiment öht, men jag var desperat och tänkte väl att jag skulle kunna tvinga igång kroppen.

Jag önskar det här med energi ut och in behagade vara linjärt, men det är det banne mig inte!

MimLan
0

#10 TS avsåg ganka säkert kött, inte protein.

#7 Din kropps storlek finns det nog många av, men inte din kropps förutsättningar.

välmående
1

#10 Oj, Jag hade visst skrivit fel. Det skulle vara 85 gram kött. Fördelningen är räkad på 265 gram kött vid tre måltider (jag fick tipset att räkna ut proteinmängden efter den önskade vikten som jag vill stanna på så småning om) som #12 misstänkte.

Ska läsa länken som du tipsade om #10.

Tack, så länge!

välmående
0

#10 Enligt den mallen så ska jag ligga på 1658 kcal per dag (och det har jag klarat de senaste dagarn. Ligge på 15-1600 kcal utan hunger dessutom, så skönt!). Då har jag beräknat efter den vikt jag vill slutligen landa på. Vet inte om det skulle vara så eller kanske vikten jag har idag?

Då blir den summan 1730 kcal. Låter lite mycket men jag ska pröva mig fram…..

Annars var det en spännande sida där man kan räkna ut på ett ungefär. Precis avd jag letade efter men sen är det upp till var ens kropp hur den tar emot energi in och gör sig av med, energi ut.

Tror att det börjar att klarna för mig.

MimLan
0

#14 Vänd på det och fundera över vilken nivå du får mer energi i kroppen av? Vilken proteinandel mår du bäst på?

Siffrorna är inte intressanta att följa egentligen, de är bara intressanta om du matchar dem med dig själv.

välmående
0

Hemul, vi får hänga i och försöka att motivera oss varje dag! Jag är så tacksam för allas tips och råd men följer dem samtidigt med vad jag tror är "sunt förnuft".

Du skrev om din cyklingsperiod. Den liknar min löpning för ett tag sedan. Så här i efterhand undrar jag om jag inte stressade kroppen att spara på energin på något vis. Inte ett kilo trillade av, muskler byggdes upp i alla fall. Jag tränade mycket, i tid och otid. Nu har jag inte sprungit på ca tre-fyra veckor och jag mår mycket bättre. I alla fall i psyket. Nu ska jag ta en promenad på kvällen har jag tänkt med början idag. Mer sunt än att jaga sig i skogen som ett djur…..man kan ibland undra hur desperat man får bli!

Mitt jobb är aktivit så där får jag ut mycket energi naturligt, positivt!

Jag tycker att det är lättare att hålla sig på banan bara genom att följa människors erfarenheter olika bloggar som handlar om just viktminskning/lchf som livsstil. Än så länge är jag en stikt lchf-anhängare och räknar med att vara det ett tag tills jag hamnat där jag vill.

Din blogg var inspirerande. Jag kommer att titta in till dig ibland. Vilken fantastisk trattkantarellycka ni hade! - från det ena till det andra. Jag älskar att plocka svamp, helst när det finns så där mycket så man slipper leta allt för mycket.

välmående
0

#15 Förstår lite hur du tänker men ändå inte. Menar du att jag ska lyssna till min kropps signaler mer och försöka ge den vad som behövs och inte stirra blint på siffror?

Eller tänker du på valet av energin/maten jag tar in? Inte vara lika stikt lchf-are?

Jag försöker hela tiden att avgöra vad som kan vara bra val, sen söker jag lite fakt så här ibörjan speciellt, för att snabbare komma in på rätt nivå med intag/utaget av energi. När jag sedan lärt mig mer om vad som är bra för mig i mina val så får jag försöka att följa det och undvika avsteg.

Så tänker jag……

MimLan
1

#17 Precis. De siffror du letar upp är inte fakta för din kropp.

Att äta en fungerande LCHF-kost handlar om att utgå från bra mat och lära känna vad din kropp signalerar. Är den hungrig så skall du ge den mat, inte titta på någon siffra som säger att den inte får mer mat. Är den mätt så skall du inte äta mer, oavsett siffra. (Förbehållet är de som har så trasiga signaler att de inte fungerar.)

Siffror är intressanta om du kopplar dem till dig själv. "Äter jag 20 E% protein mår jag bättre än om jag äter 15 E%." Eller "Äter jag i snitt 1700 kcal mår jag bra". "Är jag stressad äter jag 2500 kcal, och det går bra det med."

välmående
0

Ok, förstår nu hur du tänker…bra synpunkter!

Nu är det bara att försöka att hålla sig till att lyssna in……

Ary
0

#10 Goliath skulle jag alltså ligga på 1700 kcal i vila, utan att lägga till ngt och sedan lägga sig på ett energiunderskott på 500kcal. Då skulle jag behöva äta endast 1200kcal per dag? Eller har jag missat något….?

Zepp
0

Näe.. det menar han inte.. utan så ser det ut i genomsnitt.

Grejen är att om du går ner ett halvt kilo i veckan.. så har du ett energiunderskott på 500 Kcal om dagen.. oavsett vad du åt och vad tabellerna säger!

Men tabellerna stämmer mellan tummen o pekfingret.. även om det finns undantag.. men de befinner sig nog i metabolismens ytterkanter.

Och det är tyvär inte helt ovanligt idag med metabola störningar/syndrom.

Dock.. verkar det som när dessa tappat de flesta överviktskilona och närmar sig normalvikten.. så börjar tabellerna stämma igen.. för då får vi anta att de resterande kilona inte längre handlar om metabola problem längre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.