Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4271 ggr
Zondell
0

LCHF - kolesterol -träning

Jag har läst mycket här om förhöjda kolesterolvärden. Själv har jag tagit prover idag och är lite nervös efter 3,5 månader på LCHF. Jag vet att det råder delade meningar om vad som skall anses som höga värden men jag vill ändå fråga:

Vilka här äter LCHF sedan x antal månader och har mätt sina kolesterolvärden till totalt under 6?

Om man nu, som jag, vill fortsätta med denna kost - är det lättare att hålla ned sina värden med aktiv vardagsmotion och träning?

MimLan
0

Eftersom värdena inte stabiliserar sig på en gång vid övergång till LCHF brukar man säga att blodprov skall tas först efter sex månader.

Så vill du ha blodprov under omställningen eller efter?

Zondell
0

Jag vill helt enkelt veta mer. Tolkar jag det rätt att värderna kan vara förhöjda efter t ex tre månader men sjunker efter sex månader?

Jag vill veta vilka av era värden ni känner till. Kanske före LCHF, efter ett par månader och, som skrivs ovan, efter omställningen.

Själv känner jag mig "omställd" och mår bra på kosten det var därför jag tog provet nu. Jag har inga besvär, trötthet eller annat problem. Träningen går bra och jag har mycket energi.

dufva
0

Hej Zondell!

Det är mycket mytbildning runt det här med kolesterol och vad som skulle kunna vara farligt med det

Rent generellt är det så att kolesterolvärden när man äter Lchf-kost är en ickefråga men för att förstå hur det hela hänger ihop föreslår jag att du ordentligt studerar den här sidan hos kostdoktorn

Visst finns det lägen då man måste beakta kolesterolvärdet men det rör sig då i allmänhet om en liten grupp med en speciell medfödd defekt i kolesterolomsättningen

För de allra flesta av oss som äter Lchf är det nog så att vi knappast behöver fundera på vilket värde vi råkar ha

Värdet blir vad det blir och har för det mesta väldigt lite med sjukdomsrisk att göra Glad

Din egen smarta kropp som uppenbarligen mår rätt så bra vad det låter säger mer om ditt hälsoläge än vad kolesterolvärdet förmår visa

När du väl får resultatet tycker jag (eftersom du är orolig) att du ska skriva in dom här i tråden så  får du även hjälp av oss att tolka vad dom egentligen säger om din hälsa Skrattande

Zepp
0

Äter man LCHF så brukar kolesterolet stiga.. speciellt det goda HDL.. speciellt om man var en sockergris förut!

Oså finns det de där det faktist sjunker från höga till lägre.. de har troligen Metabolt syndrom, där den glykemiska belastninge tvingar levern att spruta ut en massa små VLDL.. för att försöka hålla ner blodsockernivåerna så gott det går.

Oså finns det de som är hyperresponder.. dvs de har inte en lika effektiv förmåga att stoppa in lipider i depåerna så det blir högre värden iomed att de blir kvar längre i blodbanan.

Oså har vi de med FH.. och de har högt kolesterol ovavsett vad de äter, och de behöver inte testa speciellt, de kan fråga sina föräldrar.. för det är ärftligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
2

Är du kvinna (ser ut så på bilden iaf)? Då behöver du inte bry dig om kolesterolnivån alls. Det enda bevis som finns gällande kvinnor-kolesterol-hälsa är att kvinnor med lågt kolesterol oftare insjuknar i olika sjukdomar och cancer än de med högt. Var alltså glad om du är kvinna med högt kolesterol, du kommer troligtvis vara frisk länge.

Zondell
0

Stort tack för alla svar. Jag tog prover igår och kommer delge er resultaten. Tog också prov på några vitaminnivåer så man får bevis på hur bra man mår! Trevlig helg på er!

Zondell
0

Nu är resultaten klara: Totalkolesterol 4,8 Triglycerider 0,62 HDL 1,2 LDL 3,4 Apolipoprotein A1 1,15 Apolipoprotein B 1,0 ApoB/ApoA1 kvot 0,87 Jag hade 5,2 i totalkolesterol innan jag började med LCHF på allvar. Då mättes inte olika värden utan bara totalt. Reaktioner på detta?

MimLan
0

Det intressanta är dina reaktioner?

Zondell
0

Haha. Jo, jag är nöjd för kolesterolet har minskat på lchf och mina värden är normala enl kliniken. Tog också lite tester på vitamin- och mineralnivåer som låg bra. Själv kan jag ju se att Hdl är lite lågt i jämförelse med ldl och att apokvoten kunde varit lägre. Nu mår jag oförskämt bra och kosten försämrar inte mitt kolesterol eller de andra värden som mätts upp.

goliath
0

Dina triglycerider är kanonfina! Resten kunde i ärlighetens namn kanske kunna vara bättre.. Men som redan nämnts, 3,5 månader är inte länge.. Det hade vart intressant att veta vad din hdl, ldl och apokvot var innan blodprovet? Om det går åt rätt håll är det ju definitivt ingenting att bekymra sig för..

Zepp
0

Altså.. 5,2 och 4,8 är egentligen samma värden, det är såpass felmarginal i sådana tester!

Så egentligen har ditt värde inte förändrts alls på tre månader det ligger inom den vanliga variationen.

Hur som helst.. du verkar inte vara en hyperresponder utan verkar klara en högfettdiet utan särskilda förändringar.. troligen tål du en del kolhydrater oxå utan dramtiska förändringar.. med andra ord.. du har en frihetsgrad att välja ditt kostupplägg så att det passar ditt kynne och ditt liv i övrigt.

Anledningen till att det inte blir särskildt mycket annorlunda på en högfettdiet är att du är frisk.. och din kropp följer sina genetiskt bestämda instruktioner för hur mycket av olika lipidfraktioner som behövs i din blodbana under fasta.

Zondell
0

Tack för svaren Goliath och Zepp. Skönt tänk att kunna välja kost utan att det påverkar så mycket. I ärlighetens namn kan känns det bra att ge svar på tal om någon är skeptisk mot kostval. Felmarginal eller inte. Det är ju ingen lögn att mina värden förbättrats av LCHF :-)

Zepp
2

Som Goliath redan påpekat.. mer snabba kolhydrater höjer antagligen mest triglyceriderna aningen.. men kanske inte ens det så mycket i fastetillstånd.. om du är fullt frisk!

Sen så kommer man in på det med vad som är bra värden.. du kanske skulle behöva högre kolesterol.. för att motverka någon okänd genetisk deffekt som du inte ens känner till att du har!

Så vi kan lämna det med med genomsnittliga lipidvärden,, de stämmer dock rätt bra vad gäller hela befolkningar!

Dvs då något värde ändras radikalt inom en befolkning så kan de få en konsekvens hoss vissa som har en benägenhet att drabbas av olika genetiska tillkortakommanden.

Så man skiljer på enskilda indiviers värden och hela befolkningars.

Men man kan hur som helst avfärda oron över att fett ger en massa olika konstiga lipidprover hos vanligt friska mäniskor!

Zondell
0

Tack för svaret!

Zondell
0

Nu har jag börjat ta omega 3 efter att så många rekommenderat det. Tyvärr är jag lite förkyld och har inte kunnat träna på några dagar :-(