Primal, Paleo och LCHF. Vad är skillnaden?
Hej!
Som rubriken säger. Vad är skillnaden egentligen?
Primal är ju Mark Sisson väldigt välkänd i bland annat Primal Blueprint. Där liknar tillåtelsen/sättet att äta likt vår LCHF. Mättat fett är bra att inta enligt primal.
Robb Wolfe är Paleo som vill att man ta bort salt, och undvika mättat fett i allra möjligaste utsträckning? Sedan tillåts rotfrukter i större mängd än vad Primal/LCHF gör?
Någon som kan sammanfatta skillnaden här vore jag tacksam :)
Skillnaden mellan paleo och lchf är att man inom paleo inte äter mjölkprodukter men däremot så äter man frukt/rotfrukter ibland.
I paleo är väl frukt, rotfrukter och naturliga sötningsmedel som honung "tillåtna" men mjölkprodukter och bergssalt (havssalt verkar vara OK enl vissa) går bort

Ja vad är skillnaden egentligen?
Olika synvinklar mest.. alla tre är ju på något sätt olika försök att äta på ett naturligt sätt.. och det finns goda argument för alla.
Det som skiljer strikt Paleo är att inga moderna livsmedel skall ingå.. redan här är ett stort problem då man blir tvungen att gå ut i naturen och skörda eller samla, döda sin mat mat själv.. de äter icke paleolitisk mat hur de än gör.
En annan aspekt är att deras rädsla för mätatt fett.. det handlar nog mest om kaloriaspekten och att vilda djur inte är så feta.. på så sätt skulle man kunna hävda att dagens boskap är onaturligt fet.
Men de glömmer då att vi i dag bara äter vissa bitar av djuren medans man på paleolititikum åt hela djuret.. med hjärna, märg och bukfett.. osv, så det är inget som säger att vi äter mer fett än vad de gjorde, då det begav sig.
Salt har alltid varit viktigt i palelitikum, dels genom vår speciella biokemi som utsöndrar mängder av salt.. och det faktum att befolkningarna vart tvungna att leva vid havstranden för att få i sig salt.
Det var först när salt började handlas med som man kunde flytta längre in i landet.. förutom vissa folkslag som drack blod.
Jag lovar att du kan gå ut i vilken skog som helst här i landet och äta fritt av rötter.. och ändå äta LCHF!
Grejen är att odlade rotfrukter inte är paleolitisk kost.
Deär inte dåliga för det.. men bara för att potatis växte högt upp i anderna och sällan åts av Indianerna så blir inte dagens förädlade rotfrukter Paleo.
Men.. jag har stor sympati för deras synsätt att äta så bra mat som möjligt.. potatis är inte det sämsta man kan äta.. och det är knappast morötter som är orsaken till dagens fettmaepedmi!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Finns ingen skillnad mellan Primal och Paleo. Tvà namn fér samma kost.
The Paleo and Primal Diet. Eating Like a Caveman?
Here is a quick outline on the paleo diet, or what some call the primal diet.
http://fitnessblackbook.com/diet-tips/the-paleo-and-primal-diet-eating-like-a-caveman/
Själva köttet är magert på ett vilt djur men de har mycket fett lagrat runt organ och under huden. Jag har svårt att tro att man slängde bort detta fett på stenåldern.
Så primal är väldigt likt vår skandinaviska LCHF tänket? Tackar för er deltagande. Fick lite kläm på vad skillnaden egentligen är för det är ju princip detsamma. Handlar bara om synsättet. Paleo är lite dyrare alt då man rekommenderar att äta mager kött som vilt men det är lite komplicerat och dyr lösning om man nu inte bor ute i skogen med gott om vilt vandrande runt gården :) Tackar Zepp för den stora redogörelsen. Paleo utesluter alltså grädde/smör då bara för att få alla svaren klart för en :)
Det finns massor med varianter inom Paleo. En del äter magert kött, mycket frukt o.s.v. Än del äter mycket fett. I grunden handlar paleo egentligen inte om makronutrientfördelning så mycket utan om att man ska äta mat som fanns eller liknar mat som fanns på äldre stenåldern.
#6 den stora skillnaden mellan paleo och lchf är mejeriprodukterna. Sedan finns det många olika varianter inom paleo, som mängden fett, och mängden kolhydratet. Min mat går in under facket paleo (lågkolhydrat varianten av paleo' dvs sparsamt med rotfrukter och frukt, försöker äta eftet säsong (har läst rob wolfs bok)) men också inom facket lchf utan mejeriprodukter. Men jag fuskar eftetsom jag steker i smör, orkar inte koka/ugnsbaka allt som jag kanske borde. :) dock har jag en psleo ide som jag fundetar på. Jag borde kunna få allt fett från djuret, men då får man handla av en jägare eftersom de putsar bort så mycket fett nu för tiden. Lite ot kanske. :)
En hel del paleo-förespråkare äter gärna smör och vissa äter "lacto-paleo", dvs paleo med mejeriprodukter… Både Mark Sisson och Nora Gedgaudas verkar äta väldigt likt lchf.
Så jag tycker att det flyter ihop en hel del.