Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3384 ggr
MrsCecilia
0

Vad gör jag för fel?

Den här frågan har ni hört säkert tusen gånger men jag behöver ändå lite hjälp på traven, för som det ser ut nu har jag inte gått ner något utan upp 2,5 kilo. Vilket gör att jag bli väldigt ledsen och frustrerad (såklart)

Är 163 lång och invägning i morse var 84. Kan tilläggas att jag alltid haft svårt att gå ner i vikt, har aldrig varit under 78. Går inte ner... GI.

Jag är laktosintolerant..

En vanlig dag ser ut:

Äggröra med vispgrädde (har provat turkyoghurt men då svälter jag ihjäl sen)

Lunch: Kött/kyckling, fet sås. Ibland lite mozarella, gurka, salladsblad

Middag: som ovan. Jag lagar alltid mkt mat så jag har lunchlåda till jobbet

I bland men inte varje dag Mellis i form av tex kokt ägg med majonäs, brieost, smetana, keso.

Tacksam för hjälp, tips peppning och vad jag ska göra.

MimLan
0

Vad har du för förutsättningar?

Har du någon sjukdom, har du kollat ämnesomsättningen? Har du stress i din vardag, är du jojo-bantare? Hur länge har du ätit enligt ovan? Mår du bättre på andra sätt med kosten? Har du gått upp enligt kroppen också och inte bara vågen?

jansan
0

Har du kollat hur mycket kalorier du äter?

Mooniq
2

Mejerivaror utom smör -  kan vara effektiva bromsklossar för viktnedgång. likaså kaffe, nötter och choklad.

om du gör äggröra så ta mer ägg, ha kokta kalla ägg i kylen som snabbmat.

När jag gör omelett så tar jag en extra äggula+ 2 ägg och ev lite salami eller svamp, ibland lite feta fårost som jag smular ner i pannan.

väg/mät din mat under några dagar för om du äter mycket mejerivaror så får du i dig mer kolhydrater än vad du kanske är medveten om. och ekvationen mycket fett+ mycket kolhydrater = ökad vikt hos många.

Jag tillhör tyvärr den gruppen som äter väldigt lite mejerivaror, jag går upp i vikt direkt om jag skulle äta det dagligen.

www.minmat.nu eller www.dumbbell.se är gratis-sidor där du kan registrera din kost för att få en överblick

www.matdagboken.se är gratis men det finns tilläggstjänster från 39 kr/mån.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MrsCecilia
0

#1 Nej, jag är nog ingen jojobantare men har alltid varit rund. Har gått ner 30 kg för ett par år sen till det jag väger nu. Då med hård träning.Har kolla ämnesomsättningen, den är ok.

Rider 2 ggr/vecka och cyklar till jobbet 5 km tur.

#2 Nej, ska försöka hinna göra det.

#3 3 ägg och en skvätt vispgrädde med lite fårost och skinka. Är det ok? Jag gör min i micron :-)

Så jag skriver in i nån av matdagböckerna och återkommer :-)

Mooniq
0

hade jag varit som dig hade jag uteslutit alla mejerier utom smör under en eller två veckor - bara för att se om något ändrar sig i kroppen.. som nordbor så har vi mejerivarorna i generna , så det kan kännas svårt att vara utan dem, men det finns annat man kan äta..du kan tex köpa lukt och smakfri kokosfett, ska vara kallpressat hos hälsokosten om du är rädd för att fettkvoten blir för liten i maten.

jag hade mycket svårt att skiljas från mejerivarorna, men jag har testat i perioder med och utan, och när jag plussar in mejeri så går jag upp i vikt.. även om det endast handlar om ½ dl grädde/dag..

jag gick så långt att jag även räknade mitt matintag, och även om jag låg på en bra kalorinivå så gick jag ändå upp i vikt av mejerivaror…surt men sant..

fårost, skinka, salami, svamp, paprika, lök, är goda och enkla saker att hacka ner i omeletten, vispa ner lite smält smör i stället för grädde..eller smaklöst kokosfett.. om du gillar kokossmak så prova en skvätt kokosgrädde/kokosmjölk

MrsCecilia
0

#5 Helt utan? oj.. Ska köpa kokosfett så snart jag kommer förbi en hälsokost…I morgon ska jag prova med smör i äggröran:-)

Kan du ge exempel på hur en dag utan kan se ut?

Mooniq
0

jag äter mycket ägg, börjar dagen med kokta kalla ägg med lite salt och lite majonnäs, eller så gör jag en omelett, idag blev det lite rökt sidfläsk som jag hackade ner och stekte i smör så det blev knaprigt, sen tar jag2 ägg+ 1 äggula vispar ihop det med gaffel och häller i pannan över det stekta fläskhacket. saltar en aning ovanpå. lite paprika, ½ tomat o gurkskivor på tallriken tillsammans med omeletten.

lunch blir gårdagens middag: köttfärslimpa med fetaost, värmer skivor i mikron, och har en blandad kall sallad med vinegrätt. Ovanpå köttfärslimpan blir det vitlökssmör med persilja.

middag: ½ grillad kyckling med aioli + eventuellt lite grönsaker till.

Jag har skippat kaffet men dricker rooiboste - rött te på dagen och ibland på kvällen,

vatten i långa banor, till middagen så brukar jag bubbla upp vattnet och ev en citronskiva i.

så ser min matdag ut idag Skrattande skulle sötsuget komma/eller jag blir hungrig så har jag alltid kokta kalla ägg att tillgå.

Mooniq
0

OM du saknar bröd/smörgås så är detta värt att baka…

jätteenkelt och mättar bra!

jag använder nåt av dessa: solrosfrön, pumpakärnor, valnötter, sötmandel, sesamfrön utan skal. Kör i matberedare med kniv nån minut så det blir som ett grovt mjöl. Brödet blir luftigt och mättar bra.

2 msk fiberhusk (i affären oftast vid glutenfria varor)

2 dl nöt/frö-mjöl (som jag beskrev ovan)

2 tsk bakpulver

4 dl riven ost, gärna med stark smak (ca 150 gram)

6 ägg

Rör ihop smeten, bred ut tunnt på smörpapper.

Mitten av ugnen ca 10-12 minuter, 225 grader. Skär rutor blir ca 15 st.

går bra att frysa. tänk på att ha brödet i kylen om du inte fryser det. Jag gör pizzabitar, varma smörgåsar med detta bröd. Har även använt det till smörgåstårta.

Man kan även tillsätta finhackade oliver, finhackade solmogna tomater till smeten, blir jättegott. Prova gärna med 1 msk pizzakrydda/oregano i smeten.

(Jag äter brödet endast med Bregott, har tröttnat på ost som pålägg)

AnnK
1

jag har också skippat kaffet, märker stor skillnad både på "lugnet i kroppen" och på tendensen att gå upp i vikt. nu kör jag rött rooiboste med smör i - supergott!