Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4292 ggr
maxiq
0

Storleken HAR betydelse!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dessa tider av miljömedvetenhet så tycker jag att det är märkligt att Sibylla och Scan (Premium kryddiga korvar) förpackar sina korvar i ett plasttråg inuti plastpåsen som dessutom ökar storleken på förpackningen med mer än 50% jämfört med vacuumförpackningar. Det krävs mer plast i tillverkningen och tar mer plats på långtradarna = mer miljöpåverkan!

Det verkar vara viktigare för korvproducenterna att deras förpackningar syns i hyllorna och med bara ett litet fönster i förpackningen lurar de konsumenterna att de får mer för pengarna.

Är det bara jag eller brukar ni också välja bort produkter med dåliga förpackningar?

problembarn
0

Absolut!! I den mån det är möjligt utifrån kvalitet osv på innehållet i förpackningen!

lillajag
0

Förpackningarna måste väl vara så stora för att producenterna skall få plats med alla utfyllningsmedel i innehållsförteckningen.

maxiq
0

Det är iofs en tanke som skulle vara sann, lillajag, men det brukar vara så finstilt så det skulle nog rymmas på ett knappnålshuvud!

paronskrutten
0

Jag äter inte sån korv ändå;)

Helena

MiaP
0

Jag har också reagerat på de nya förpackningarna och dessutom tycker jag korvarna blir mindre och mindre. Det blir ganska dyra korvar i dessa förpackningar med 3 st i varje.

Anterrabae
0

Den "dyra" tyska korven jag köper med massa kött utan direkta tillsatser har jag upptäckt har samma kilopris som scans specialare..  Mina är inte så dyra mao..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

maxiq
0

Om du skulle räkna på hur mycket rent kött du får för pengarna så är Scan mycket dyrare. Scan är inte känt som något lågprismärke direkt, det kostar ju en förmögenhet med all reklam. Priset på själva varan är oftast lägre än alla andra kostnader (reklam, transporter, lager, förpackning, m.m.)

Anterrabae
0

ja garanterat.. dcos -  min man berättade för mig att  reklam kostar det lika mycket som om alla arbetsföra i sverige tjänar 150kr/timma och måste jobba 400 timmar var, för att betala reklamen för ett år.. Nåt sånt..

//Ida

maxiq
0

Mailade in en fråga till både Scan och Sibylla om ovanstående och Scan svarade först: (mina kommentarer mellan * *)

Tack för dina synpunkter! *det var inga synpunkter, det var frågor/idiotförklaring av Scan* Anledningen till att vi valt att ha en bricka i Scans kryddiga premium korvar är att vi vill göra förpackningen extra användarvänlig för dig som konsument. *ååh, dom tänker på oss konsumenter* Förpackningen har ju en ny lätt öppning som finns på baksidan *som jag letade* och i och med tråget eller brickan i förpackningen, faller det sig naturligt att dra ut korvarna. *när blev det onaturligt att dra ut korvar ur en förpackning?* Det blir dessutom lättare att hitta korvarna *deras korvar alltså* i butikshyllan när förpackningen är lite styvare *som om tjock grillkorv var sladdrig i vacuumpack*, eftersom den träder fram bättre bland de övriga korvarna. *jag visste det!*

Ur miljöhänseende är brickan tillverkad i återvinningsbar plast och kan med fördel källsorteras. *och måste transporteras tillbaka till återvinningen*

Jag fick inte svar på frågan om de extra transportresurser som åtgår för att frakta 50% luft runt hela landet så jag får skicka tillbaka den frågan. Jag väntar med spänning på Sibyllas svar, under tiden bojkottar jag Scan.

paronskrutten
0

Haha, bra, maxiq

Jag är med och bojkottar..vi kan kasta ägg på dom..nej, kottar

Helena

Anterrabae
0

Det är verkligen illa..

Personligen har jag slutat köpa scan (och de flesta andra) pga hög kolhydrathalt, mycket potatis, socker och druvsocker som jag inte klarar alls..Dessutom finns det smakförstärkare (E620-E624) i alla scans kryddkorvar (utom den senaste, de små)

Åt för ett tag sen en lokalt producerad grillkorv.. Märkte inte förrän efteråt att jag började överäta allt möjligt i samband.. Ingen kolhydratandel var angiven.. Inte proteiner heller. Det står bara att korven innehåller xx% fett. Kommer inte ihåg nu. Har mailat och frågat, men inte fått svar.. *bojkottar rybergs*

//Ida

Oluf-56a
0

# Ägg skall vi inte kasta, dom ska vi äta istället för korv.

Anterrabae
0

Kottar har jag massor.. (hela tomten är full med tallar..) *villkastavillkastavillkasta*

//Ida

ireke
0

Jag tror att jag kommer i möjligaste mån bojkotta dessa "överpackade" korvarna.Ingen logik i förpackningen.

maxiq
0

#13: Då har du ju en tallrik… tomt!

Ladda kotthaubitsen och skjut! Låt inte en kotte komma undan!

Anterrabae
0

#15 Ajaj kapten, ska bli! *lyder för fullaste muggar* Flört

//Ida

paronskrutten
0

Puttar för fler kottkrig

Helena

zeretki
0

Ja, det är hemskt. Antingen har det försämrats eller så har jag vaknat de senaste åren. Men visst är det som många säger: socker i maten, vatten i köttet, dåliga förpackningar. Allt fokuseras på pengar, inget annat. Kvalitet räknas inte längre. :(

Själv jobbar jag på äldreboende i sommar och kan redan skriva en hel bok om vad som är fel med allting…

maxiq
0

Nu har Scan dessutom börjat järnberika sina produkter

Ledsen

Gronstedt
0

Kan Någon förklara för mig var skinkfilen sitter? Strax bredvid rostas, kanske? Det finns så många konstiga köttbitar, som inte finns med på styckschemat i min kokbok …

AnneN
0

Brukar välja mat efter pris och oftast så är ju scan bland dom dyrare alternativen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

maxiq
0

Skinkfilén sitter väl där nere där ryggen byter namn?

Generad