Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2825 ggr
MissInAction
0

BARF och vetenskapen

Det här är en chansning, eftersom den här sidan ju är inriktad på människor, men jag vet att BARF har varit på tapeten lite då och då. 
Så jag undrar om någon här har koll Obestämd

Jag undrar om och vad det finns för kopplingar till vetenskapen angående BARF för katter?

Min logik och mitt sunda förnuft säger mig att det alltid är bäst att en art får tillgång till artegen föda, oavsett om det handlar om katter eller människor eller kossor. Däremot är jag inte så insatt i kommersiellt kattfoder då jag inte haft katt själv på många år, men jag tänker att om det är fabrikstillverkat så är det ju inte naturligt på det viset. 
Jag är heller inte insatt i BARF för katter. Anledningen till att jag överhuvud taget är intresserad är mitt intresse för kost och hälsa för människan. Och nu ska jag börja volontera på ett katthem, där en av medlemmarna, rätt nybliven veterinär, är väldigt kritisk till BARF. Att hänvisa till vetenskapen tycker jag är vanskligt, eftersom vetenskapen hela tiden utvecklas, och det är mycket som visar sig inte stämma eller inte är fullständigt. Varken katter eller människor är förbränningsmotorer som fungerar klockrent enligt kalorier in-kalorier ut-principen, utan vi är biologiska organismer med en matsmältning.

Hoppas att ni förstår min frågeställning Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Jag skrev förresten exakt samma inlägg inne på katter iFokus, men tänkte att jag chansa här också.

Kluring om Ryssland

Zepp
0

Katter har visat sig något förvånande må bra av att äta möss!

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

Sen så.. det här med BARF.. i bästa fall och förstånd så påminner det om LCHF.. dvs man gör ett försök att efterlikna arten egen föda så gott det nu går!

Sen så.. är det samma med allt vi företar oss, en del blir extrema och extrapolerar o  det grövsta från rätt förenklade sanningar!

När vi egentligen vet rätt lite, man vet mest att man bör undvika vissa saker och att andra förefaller neutrala, samt att vissa saker är essentiella.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
0

Hur kan en veterinär vara tveksam till Barf??

Googla katter näringslära kolhydrater.. katter kan inte tillgodogöra sig kolhydrater utan ska ha fett och proteiner.. katter är ökendjur från början och lever på större insekter, möss och fåglar.. så gör även många av våra tamkatter.

Jag har en kastrerad hannekatt som är 7 år gammal. Han är mycket aktiv och äter möss o fåglar nästan varje dag. hemma står det en skål med torrfoder, som han sällan äter av, så jag häller upp bara lite på botten så det finns nåt att äta om han skulle vara intresserad.

Porta32 sensitive som har 17% kolhydrater.. jag använde carnia lynx tidigare som hade 15% kolhydrater men han slutade äta det så nu varvar jag dessa två.

av ren lathet har jag inte börjat barfa min katt än, då jag anser att han klarar det rätt bra på egen hand. Jag jobbar skift och katten kommer o går som han vill eftersom det finns kattlucka. När jag lagar mat så får han kycklingkinn, kött, och även annat kött/senor/fett som jag putsar bort.

För att vara säker på att min katt får i sig tillräckligt med vätska så får han 1 påse blötfoder varje dag - de innehåller ca 85% vatten.

Titta på de foder som vet.stationerna säljer De innehåller mycket kolhydrater, de kör med lightvarianter (jag blir mörkrädd) och mycket annat konstigt som en katt aldrig skulle äta naturligt… har du nångång sett en katt knapra på en morot tex?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hannalantz
0

Har du hittat till. Barf i fokus. Sajtvärden är väl insatt och påläst om barf och forskning tycker jag. När det gäller veterinärer utbildas de ofta av foderproducenter vad jag vet, och foderproducenterna vill tjäna pengar i första hand. Och spannmål och majs är billigt så ofta är hälften av maten spannmål och majs eller liknande. Däremot är maten berika med de vitaminer och mineraler katten behöver, det är fördelen. När man barfar måste man räkna ut det själv istället. Men det kan du få hjälp med på barf i fokus. Det finns många bra artiklar där också. (jag har själv precis börjat barfa mina två katter)

Mooniq
0

våra husdjur får ju våra sjukdommar -diabetes, högt Blodtryck och fetma, pga att de matas med helt fel foder..

och inom parentes - läs om odlad fisk när du ändå är igång.. för vet du va.. man blandar upp fiskmjölet med spannmål….!! och fisken får hjärtsjukdomar och fetma. temat går igen. men det enda som vi ser är profiten- tjäna pengar, snabbt som attan… oj, nu gick jag igång…

Förvånad

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MissInAction
0

Haha! Ja jag läste den där artikeln i UNT Flört

Visst tusan, det finns en BARF-sajt här! Jag hade för mig att jag sett det men ändå så föll det bort, och jag skrev här inne, och på katter istället. Men då ska jag fråga där inne också. 
För som sagt, mitt sunda förnuft säger mig att det är logiskt för katterna, men jag är ändå inte insatt i kattmaten som säljs.

Jo faktiskt så sa hon, veterinären, själv att foderproducenterna självklart vill tjäna pengar och det handlar till stor del om marknadsföring när de kommer med rekommendationer, och hon tycker väl att den bästa kvalitén hittar man i djuraffärer, de brukar ha mindre kolhydratinnehåll. Hon påpekade många gånger att man ska titta efter proteinmängden, den bör ligga på minst 30-40% tror jag att hon sa. Och en liten mängd kolisar. Så den biten verkar ju hyfsat vettig. Men pratat om bantningsfoder och lågenergifoder skrämde mig Rynkar på näsan

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Men fy!! Förvånad Nej nu har det verkligen gått för långt.

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Jo men en anledning till att hon "håller låg profil" kring BARF är att hon efter alla år på universitetet blivit så noga med var hon hittar information, och på nätet vet man inte var allt kommer ifrån!!!!!!! FörvånadObestämd

Kluring om Ryssland

MissInAction
0

Tack så mycket, Zepp, för länkarna!

Kluring om Ryssland

Sugiyama
0

De flesta veterinärer är negativa till BARF precis som läkarna till LCHF. Så mycket forskning har inte jag sett men tidigare hittade jag en finsk forskare som upptäckt att hundar som får rått kött och ben under sitt första levnadsår inte fick höftledsfel i samma utsträckning som torrfoderuppfödda.

MissInAction
0

Ja hur mycket sjukdomar och fetma drar vilda djur på sig? Glad Inte mycket. Att man då inte ens vill sätta sig in i vad BARF går ut på och hur det kan hjälpa ens katter, särskilt om man vigt 5 år av sitt liv till att plugga djursjukvård, det förstår jag inte.

Kluring om Ryssland

Sugiyama
0

Nä och framförallt som flera påpekat äter katter redan BARF, i alla fall utekatterna och det är ingen som tycker det är konstigt. Med hundarna är det lite svårare då de inte tillåts förse sig själv med mat utan hänvisas till att vi människor för ser dem med det bästa. Hundar är också mer anpassade att leva på lite av varje medan katter är strikta köttätare och därför absolut inte ska äta kolhydrater.