Effies gröna tåt
Det var ingen bra idé att ha en tåt för 2011. Jag vet inte om det blev lite stressigt "måste skriva för det finns ett bäst-före-datum!!" vilket ledde till att det knappt blev något skrivet alls. Så nu försöker jag med ett nytt system i namngivningen. Seglarina hade någon tanke om att minska på mejeriprodukter och kaffe, och äta mera gröna blad, och jag hakar på. Därav den gröna färgen. Plus att det är trevligt med grönt.
2011 var väl sådär. Jag började träna. Jag har börjat inse att jag ska undvika avsteg. Och jag tror på att 2012 ska bli bättre.
Hoppas på många trevliga möten med LCHF-människor. Och en del annat..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Låter bra inför 2012, jag önskar dej ett gott nytt år och lycka till med "en del annat…" Vad det nu är. 
.
Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh
'Ordordnaren' på Wordfeud
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Nyårsdagen…det regnar. Det är disigt. Det är mörkt. Lockar inte till långpromenad direkt, men jag har varit utanför dörren. Och på spisen väntar brunchomeletten - jag har äntligen kommit tillbaka till omelett efter en period där filmjölk med grädde varit en så ljuvlig frukost och mellanmål och efterrätt…
Trevligt med en Effie-tråd. 
Men vad är det för sorts väder?! Tillönskar dig sol! På alla möjliga sätt.
Och välgång med dina "en-del-annat-planer" - vad det nu kan tänkas handla om - för det nya året.
Kul att ni tittar in, Anmaja och kaisakavat. God fortsättning på 2012 önskar jag er båda (och alla andra som läser), med mycket sol och annat bra. Lite sol här skulle inte skadat heller, och redan är det mörkt. Men det går mot ljusare tider. Och ja, jag har en förändring av livet på gång (till det bättre), men inget helt avgjort ännu. Vi tar det i sinom tid.
Hittade en lista med jubiléer för 2012 i GP.
1912 Titanic
1912 Strindberg
1912 OS Stockholm
1952 Elizabeth II
2002 Euro
1972 Alfons Åberg
1962 Warhols soppa
1962 Svensktoppen
1962 Sten och Stanley
1962 Agent 007
1962 Vasavarvet
1912 ABF
Tveksamt om jag tänker fira något av detta. Möjligen funderar jag på att gå en kurs i irländsk harpa. Och i o f s, regalskeppet Vasa tycker jag är spännande, och skulle jag komma förbi Stockholm så kanske jag tittar in där.
Var hittar man en sån kurs? Hade ingen aning om att det var någon skillnad på olika länders harpor, men är inte ett dugg förvånad över att just du hittar sådana specialiteter.
Jag bodde i Stockholm på den tiden regalskeppet togs upp ur havet men gick aldrig dit för att titta, har nog för mig att det tog några år innan det blev möjligt och jag emigrerade ju då ungefär till USA.
Funderar lite smått på att åka med till Åland, kanske kan man ta sig en extra dag så man hinner då och kanske även det nyöppnade LCHF-caféet vid Fridhemsplan.
Hej Yvonne! Kul att du skriver också.
Irländsk harpa - ja, jag brukar bläddra igenom studieförbundens kurser inför varje termin för att se om det finns något som lockar mig, och jag hittade irländsk harpa på ABF. Irländsk harpa är tydligen ett instrument lagom att hålla i knät, och med en klanglåda man kan ha sina prylar i (om jag inte missförstod). Och harpan är ju en symbol för Irland.
Jag vill gärna med på Åbo-kryssningen, men jag tror inte jag vill stanna någon extra dag. Även om caféet lockar.
Effie
Lycka till med din gröna tåt! Låter intressant med den tillvidare hemliga förändringen. Goda förändringar är ju bra!
Nu blir även jag sugen på Åbo-kryss. Så himla skoj det vore att träffa er alla IRL.. 
Effie - Studieförbunder lånar ut instrumenten, eller har du en irländsk harpa ståendes 'på lager'?
Låter jättemysigt - harpmusik är vackert!
Hej Columba!
Ja, jag ser fram emot förändringen. Men det dröjer några månader till.
Ja, kaisakavat, det är görmysigt med KiF-kryss. Och görjobbigt. Åka till Stockholm, umgås med trevliga KiF-are och dansa halva natten (eller hela), och så föreläsningar (eller umgås ännu mer…). Och så hem igen. Men bara jag löser transporten, så vill jag väldigt gärna vara med.
Visserligen har jag en del instrument hemma, och normalt sett ska man ta med sig eget instrument till kurs - men just irländska harpor hyr de ut, och det var ju tur det, för det har jag ingen. Men jag har inte bestämt mig, och ska diskutera med en kompis om vi kan hitta någon kurs vi kan komma överens om.
Idag har jag varit och tränat body pump, för första gången i år. Jag kommer att ha rejäl träningsvärk i helgen. Solen sken i alla fall när vi gick tillbaka till jobbet, kollegerna och jag, men vi höll på att blåsa bort. Vi har diskuterat flera gånger om vi föredrar "snökaos" eller "stormkaos" (någon tidnings formulering) och har kommit fram till att "snökaos" säkert innebär även storm, så då föredrar vi storm utan snö.
Så hurtigt!
Och en himla fin utredning i vilket väder som är att föredra. Bländande logik! 
Om KIF-kryssningen tar på krafterna och jag har tänkt vårshoppa i huvudstaden, så blir det nog bäst att ansluta Stockholm några dagar innan och sen åka hem gärna samma afton som färjan anlägger kajjen.. Hem och bryta ihop liksom. Men det vore troligen värt det. Det skulle va kul - och vi behöver alla ha kul då och då ju. 
Fast jag överlever utan KIF-kryssning förstås.
Går det bra förresten, med minskandet av mejeri och ökandet av grönt??
Hej på er
Ser att jag inspirerat till "dieten". Det verkar populärt att göra egna dieter om än så snarlika (tänker på en viss GI-guro som bytt stil). Jag kanske ska kalla min diet för LGHF, betyder Low Green High Fat, det är väl tillräkligt snarlikt?
Hur går det Effie? Själv har jag inte kommit igång riktigt har lite ost kvar sen jul som jag äter upp och frysta bär
. Fast jag tycker att kroppen verkar gilla att få mindre mejerier faktiskt.
Nej, det går inte sådär jättebra ännu. Jag är förtjust i filmjölk, jag är förtjust i grädde. För att inte tala om ost. Men det är väl bara att fortsätta; förr eller senare funkar det.
Low Green High Fat? Var det inte LCHF (Low Coffee High Fat)? Fast den bokstavskombinationen låter bekant på något vis…
Hej
Ska ni på kryssningen? Funderar lite, men det låter jobbigt. Jag behöver nog koppla av i ställer efter allt jobb.
Jag funderar också på en LCHF camp med Anna Hallén till Gran Canaria i juni. Två veckor med sol, träning, föreläsningar och god LCHF mat! Men det kostar en del.
Effie, fin bokstavskombination du tittade!
Jag funbderar också på kryssningen, men det blir nog bara funderingar, var ju lättare förr då jag bodde på andra sidan. Behöver spara på mina små slantar också.
Hej Penny!
Så kul att se dig här igen, jag har inte heller funderat färdigt om kryssningen. Du satte nog pricken över i:et, det är faktiskt ganska jobbigt med 50 mil att köra både före och dessutom igen efter ett förmodat fullspäckat dygn, är ju inte längre en ungdom precis. Sedan får man ju nog tänka lite på börsen också, särskilt om vi ska kunna träffas i några fler sammanhang.
Jag har nog missat beskrivningen på din variant LGHF, men det låter nog så intressant, är väl en sorts fakir tror jag men jag har nog svårt att avstå från grädde och ffa ost.
Effie, hur bär man sig åt när man gör body pump? Det finns ju hur många modeller/metoder som helst att pröva om man vill bygga muskler någonstans på kroppen eller göra tvättbräda av magen.
Jag har en sorts sittsak för utebruk, en frigolitplatta som är lite tjock, den brukar jag försöka stå på, gunga lite och hålla balansen, i några minuter sen känner jag av mina muskler på låren i flera timmar.
Yvonnel: LGHF
är utan mejerier + smör, inget kaffe (LCHF som Effie föreslog)samt lite gröna blad. Håller med om att det är svårt att avstå grädde och ost, men jag ska minska till BMI 25, då gäller det att prova allt. Eftersom jag knappt kan ha greme fraiche, ost, vispgrädde i kylskåpet utan att det försvinner väldigt fort är detta min lösning. Tog dock en kopp kaffe med kokosolja nu i eftermiddag, men det är inte gott. 
Effie, ny variant på ditt namn, vi försvenskar det LKHF= Låg Kaffe Hög Fett !
Då blir det bara kött eller fisk + kokosolja och spenat eller sallad.
OK, men hur länge då? Det verkar dötrist!
…ägg
och?
Sen anser jag att kål är blad också, blomkål, broccoli, vitkål, har ätit grönkål i jul ska köpa mig lite om dom har kvar i affären, mm älskar roccola
Ska göra beanesås idag, mums!
LKHF är väl det som jag har försökt att äta och det enda som får mig att gå ner i vikt. Tyvärr är det svårt att hålla en så ensidig kost och jag misslyckas oftast. Det går bra ett tag, sedan gör jag ett avsteg och strax frossar jag i knäck, glass och choklad.
Nu tar jag nya tag! Vi gör det tillsammans?
Någon som vet hur det blir med Camping i Säffle i sommar?
penny Som tur är har jag inte sånna frosserier. Har ofta frysta bär som jag tinar och äter på kvällen när ledan sätter in. Men jag vill bli av med tröstätandet så jag tar bort allt som triggar nu. Jag har en fördel gäntemot många andra här och det är att jag inte behöver ha mat hemma som jag inte äter, det är bara jag. Om min familj åt skogaholmslimpa hemma vet jag inte hur det hade gått.
Barn och barnbarn har rest, så nu tömmer vi kylskåp och frys. Där ska bara finnas kött, fisk, ägg. smör och lite gröna blad!
Någon brödskiva får min man ha i frysen och lite fler grönsaker. Det klarar jag. Det är sötsaker jag faller för.
Kul att det blivit lite diskussion här. Och kul att se dig, penny (och Seglarina också, förstås. Hela gänget från vår campingstuga från i somras
). Och nu får jag väl försöka svara på lite undringar.
Kryssningar brukar bli jobbiga, åtminstone om man har en bit att åka. Och det blir kort och intensivt. Jag minns första gången, hur lyrisk jag kände mig över att ha träffat en massa KiF-kändisar, och en del jag inte kände (fast det var lite svårt att hitta KiF-arna den gången). Camping ger ju mer tid att träffa folk. Det ska väl bli camping i Säffle även i år (säg emot mig om jag har fel) och jag vill gärna dit. Också. Och någon gång skulle jag vilja åka på någon längre LCHF-tripp, men inte i år.
Body pump? Det är styrketräning i grupp. Uthållighetsträning, har jag lärt mig nu. Man har hantlar, skivstång med lite olika vikter, och en step-bräda att ligga på. En ledare står längst fram, spelar musik och visar vilka rörelser man ska göra. Det är samma pass oavsett ledare, och de byter efter ett par månader - men i princip kör man ett antal 5-minuterspass uppvärmning knäböj bröst rygg triceps biceps utfall axlar mage. Man lyfter skivstången långsamt eller snabbare på olika sätt för att träna olika muskler. Kanske inte mitt förstaval, men det går an, och det var detta mina kolleger brukade gå på, och jag bara hängde på.
Säffle är bokat, det sade Margareta iaf då när vi lunchade på Park hotel.
Det kommer väl upp anmälnings---nånting så småningom. Jag tror att jag avstår om inte ni lyckas övetala mig, det absolut bästa var ju att vi fann varanndra där, det går väl kanske att hitta på något nytt vi kan göra tillsammans.
Åka med på en fraktbåt till någon hamn i England t.ex. ev. ha med en bil och göra en tur på landbacken eller ta tåget till London, eller t.o.m. bara stanna kvar och göra en tur och returresa, just for the fun of it.
Varför tänker ni avstå från kaffe?, det måste vara något jag inte riktigt förstår.
Tänker också be er att ni gör noga mätningar innan ni börjar er specialkost så att det går att göra före och efter jämförelser, då blir det kanske lite spännande också, både egna jämf, och eventuellt sinsemellan.
Angående kaffe, så är det eg inte vidare nyttigt. Jag gillar inte tanken på att jag får huvudvärk om jag inte dricker det under en dag. Jag vill äta så nyttigt som möjligt. Nu blev det en kopp i dag i alla fall
jag är så otroligt trött. Sen var det en tråd här tidigare där det talades om att kaffe höjer insulinet, vilket säkert inte är bra om man vill gå ner i vikt.
För övrigt har jag kommit fram till att det viktigaste är att sluta äta vetemjöl och socker, det mår nog ingen bra av. Sen är det individuellt vad man vill/kan stoppa in i kroppen. Raw food som det talas en del om just nu är säkert bra också. Antar att det är samma som jag åt på 80-talet då kallades det för "Levande föda".
Bra idë det där med mätningar, jag har bara allt för litet kontrollbehov för sån verksamhet. Fast jag kan säga att redan efter 1/2 dagar känner jag mig lite annurlunda i kroppen, läs smalare-
Det är tydligen många som inte går ner i vikt om de dricker kaffe. Om de tar bort mjölkprodukter och kaffe brukar viktnedgången komma igång. Det är det jag hoppas på.
Så roligt att du känner dig "annorlunda" Seglarina! Jag önskar jag gjorde det. Ännu har jag inte tagit mig i kragen, efter helgen…
Yvonnel inget Säffle?
Beror på när det är för mig. Vi planerar att åka till England i i juni/juli. J
Det ska alltid vara i månadskifftet juni juli har jag förstått.
Åh nej!
Jaha, då får vi flytta på Englandsresan, men det blir dyrare att resa dit i juli.
Den åttonde januari 2007 var en måndag. Det var första arbetsdagen efter julledigheten, och jag hade bestämt mig för att prova en tetig bantningsmetod. Man skulle äta FETT (!!!) och jag var tvungen att leva utan bröd och potatis i fyra veckor! Men det skulle funka, enligt boken (GI i praktiken) och jag insåg att det enda sättet att ta reda på om det var sant var att testa.
Det försvann några kilo - men innan de där fyra veckorna gått hade jag läst ett par gånger på Annikas blogg, och där hittat en länk till något som hette Kolhydrater iFokus. Och de som skrev där verkade trevliga, och hävdade att man inte alls behövde börja äta bröd igen. Och till min stora förvåning så saknade jag inte brödet det allra minsta dugg - och här är jag fortfarande. Inte har det gått så bra som jag hoppades; vikten har gått lite ner och lite upp, men jag har inte givit upp. Min planerade förbättring av livet ska ge större möjligheter…
F,n. satsar jag på att alltid ha gröna blad hemma, och att dra ner på kaffet (och därmed en del av grädden).
#31 Då blev du KIFare mer än ett år före mig. 
Jag saknar inte heller brödet. Förut kunde jag göra det - och då gjorde jag nån variant på nötbröd. Länge sen nu. Och brödigt fika likadant typ.. det händer att jag gör nåt, men det brukar inte gå åt ens. Tröttnar fort.
Det är skönt att slippa brödmanin från innan lchf. Jag tappade aldrig kontrollen helt över ätandet, men nog kände man av det där med icke-botten. Mackor, kakor.. jag hade kunnat äta mycket mer än jag gjorde - aldrig riktigt nöjd - men stoppade mig själv bestämt. Och åt förstås ändå mer än vad som vad bra.
Gröna blad.. Vilka använder du mest??
Jag ska troligen handla idag och tänkte köpa en laddning baby-bladspenat eller ruccola eller blandat..
#32 Jag blev medlem 5 feb 2007. Det fanns mellan 700 och 750 medlemmar…det har hänt en del sedan dess.
Ja, det är märkligt hur brödmanin försvunnit, så fullkomligt. Jag älskade mackor. Grovt, gott bröd, med ost (eller söndagslyxen rostad Njuta med både smör och mosad banan). Baka bröd själv; nybakad skalk med smör…Och så helt plötsligt betyder inte bröd något längre. Brödavdelningen i butiken doftar gott, men innehåller inget intressant. Köpa bröd till andra - ja, vad kan vara gott? Ingen aning. Glömmer att köpa bröd (men glömma smör, aldrig!)
Gröna blad? Ja, oftast går jag till de fyra lådorna med sallad i lösvikt. Det står inte på dem vad det är, men skulle tro att det är babyspenat och ruccola; om de två andra lådorna är något annat eller mera spenat har jag inte lyckats avgöra. Det kan väl bli lite annan sallad eller kål eller nåt - jag har inte riktigt fått in vanan ännu.
Minns inte när jag blev medlem här, men jag började med LCHF den 17 januari 2008. Jag hade 'bokat in' just den dagen redan i december för jag hade hittat Annikas sida och läst på andra ställen också om detta.
På kvällen den 17, min första LCHF-dag, hörde jag på nyheterna att Socialstyrelsen godkände LCHF! Tog det som ett tecken att detta var bra för mig. ;-)
Anna
.
/Nalle Puh
Jo, jag hade också bestämt mig i förväg för "första arbetsdagen efter julledigheten". Fast någon sanktion från ovan fick jag inte 
Idag ska jag äta spenat med smör till stekta laxbitar, en måltid jag älskar. Ganska bra mat, eller?
Nu har jag strippat min julgran men det blev en lite konstig känsla eftersom den fortfarande hade mjuka fina grenar så den får stå kvar några dar med ljusen i.
Apropå gröna blad, brukar nån av er odla krasse på fönsterbänken? Jag hade nåstan alltid något som grodde då, lite bakåt i tiden, det var ju en väldig massa sköljande osv. med resultatet vart ju jättegott. Kanske börja om igen.
Förresten, KRAM PÅ ER ALLIHOPA!
Ja, när nu ljuset så sakterliga kommer tillbaka till oss, så kan det ju vara idé med något sånt projekt. Har hört att det går utmärkt att odla roccula inomhus (har inte provvat själv), eftersom jag älskar roccula och den man köper vissanr så fort, så ska jag kanske prova.
Jag är rena babyn jämfört med er andra. Råkade hitta inbjudan om en konferensdag här på iFokus (var medlem på katter iFokus för tre år sedan nu tror jag det var på Åsögymnasium på Söder i Sthlm, jag blev eld och lågor! Åkte nyfrälst (och med en p-bot som jag fått under dagen) hem till min bror och försökte predika…för döva öron.
Min svägerska är sjuksyrra, hon sa : "Vi rekomenderar vanlig mat till våra diabetiker" "Dom överdriver naturligtvis, för att det ska bli intressant att lyssna" Förresten det måste vara 2009 är ju ett tag sedan faktiskt.
Några år tidigare dade jag försökt mig på gi-viktkoll. Gick ner 5 kg på några veckor med rivstarten, sen när man måste börja äta långsamma kolhydrater funkade det inte längre….
Spenat och lax, ja det låter gott. Själv åt jag köttfärssås; gott det också. Men framöver ska det nog bli mer fisk.
Odla gröna blad själv - ja det måste väl gå. Krasse odlade jag på den tiden jag åt leverpastejmackor. Och jag har fortfarande kvar några plastlådor avsedda att grodda i (men de ska ju oftast inte stå framme, har jag för mig). Finns det inte lagom kit för odling att köpa, om man vill testa? Ruccola är ingen riktig favorit, men nån gång ibland går det an. Får fixa en riktigt liten odling 
Idag har varit en hungrig dag; förstår inte riktigt varför. Jag har ätit och ätit, men ändå…Andra dagar är jag knappt hungrig alls. Det är opraktiskt, det där. Men nu är det läggdags och mer än det; ha en bra dag i morgon allihopa!
Den här veckan har nog gått ganska bra. Inga direkta LCHF-avsteg; och mindre grädde. Kanske inte så mycket gröna blad som jag tänkt, men det handlar ju om att få en ny vana. Det år åt rätt håll just nu. Och jag har helt plötsligt blivit törstig. Det är bra det också, för jag är tämligen dålig på att dricka, vanligen. Fast inte har det blivit någon träning under veckan, utöver några lunchpromenader på en mycket geggig väg. Det har helt enkelt varit för stressigt på jobbet.
Dottern ringde i torsdags och meddelade att hon fått sitt körkort! Det är skönt; hon behöver det - inte kul att alltid vara beroende av att någon annan kan köra. Så nu har alla barnen körkort.
Idag har det varit soligt, men kallt och lite blåsigt. Ingen som helst snö, men alla vattenpölar är frusna. Och det är kallt inne. Dags att skruva upp elementen.
Så bra att det är åt rätt håll! 
Om du har stressat på jobbet så är det kanske nog så. Man ska iaf inte lasta på sig ett 'måste' att träna när man redan är ansträngd. Istället helst träna när det är enbart en positiv pålaga.
Duktigt av dottern att ta körkort! Det är himla skönt och roligt när det flyter för ens ungar.
Verkar blåsa 'överallt' just nu. Här åxå.
Har just konstaterat att jag inte ska handla när jag är hungrig. Eller rättare sagt, att jag inte ska vara hungrig någon längre stund. Då hjälper det inte med LCHF-mat, det finns i alla fall ingen botten. Det blev sharon-frukt igår (favvo-frukt, och det är tur att den inte finns i affären jämt). Och filmjölk, också något jag är alldeles för förtjust i. Idag finns det mat hemma, så jag slipper gå till affären. Och jag ska utnyttja makrillburkarna, som står på jobbet, vid behov.
gör ett litet avtryck här Effie. Fortsatt lycka till min vän
Kul att se dig här korseett. Lycka till själv. Jag brukar läsa dina inlägg här, och på Facebook de gånger jag är där.
Så mysig din tråd är Effie, så där liksom lagom i vardagen.
Jag som är pensionär och inte har så mkt att göra tittar på TV lite mer än förr och på 5:an finns en serie "sevent heaven" som är lite mjukporrig gammaldags hemma hos en väldigt amerikansk gudfruktig familj med många barn.
Lite småmysig att se ibland men idag gick jag nästan i taket när alla dessa människor plötsligt börjar sjunga och dansa med gudsord inbakat i typ slagdängor. Och så är det Valentin´s Day som är så viktig i USA, det är den 14 feb. om någon av er har lust att bli lite romantisk detta året.
Hej på er
Jag måste få skriva av mig lite här, efter mitt utbrott i tråden Biggest loser. Hoppas du inte misstycker Effie. Du hade förrästen en del bra inlägg som den ärade MartinSt inte fattade. Det var skönt att du och nägra andra blandade sig i samtalet, det är inte så lätt att hållaihop alla trådar själv. Och naturligtvis handlar det inte bara om kolhydrater som han vill få det att låta som jag bara tänker. Hoppas han inte dyker upp här bara.
Vissa han bara inte fatta att det inte är så änkelt att bara sluta äta och börja motionera och att det kanske inte funkar även om man gör så.
Sen vill jag berätta att jag har börjat göra åggmjölk, rena miraklet vill jag säga. Smakar ju inte som mjölk riktigt , men funkar i kaffe tycker jag. Ska expeimentera med smaksättning. Sen är det detta: Osaltat smör är dubbelt så dyrt som annat med mer salt. Varför kan man undra?
Valios osaltade smör har samma pris som det normalsaltade, finns i ½kilosförpackning. Bra va´!
Bra, förgätmigej tack ska kolla efter det.
Det är bara trevligt med diskussion, oavsett ämnet. Det är trevligt med äggmjölk också. Jag har bara inte gjort det på länge, för den där lilla tätningsringen till mixern försvann, och jag har inte skaffat någon ny (jo, jag hittade en på nätet; den skulle kosta 25:- och portot 50:-…det blev ingen affär. Men jag får väl ta mig i kragen). Vad var min favorit i fråga om äggmjölk? Kakao+vanilj, vill jag minnas. Jag hade nog lite vanilj även i kaffe+äggmjölk. Kanel och kardemumma gillade jag aldrig, även om jag gillar de kryddorna.
Och ja, Yvonne, jag vill försöka ha en trevlig och vardaglig tåt. Om jag skriver ofta, kan det bli detaljer, och diskussion, och de som är intresserade får läsa. Om jag sammanfattar en vecka eller en månad eller ett kvartal - ja, då blir det en tåt som förmodligen inte ens är intressant för mig själv. St Valentine's - ja, jag är inte förtjust i importerade helger, men nog har jag firat den lite någon gång.
Jo, det där med stress på jobbet får man försöka hantera, kaisakavat. I början av 2000-talet var jag sjukskriven för utbrändhet, och hamnade i en grupp på företagshälsovården som skulle lära sig avslappning och stresshantering. Varannan gång var det enbart ligga ner och lyssna på avslappningsband, varannan gång var det lite snack och övningar. Jag insåg ju snabbt att om jag skulle åka upp dit, ligga ner "slappna av slappna av slappna av" och sedan stressa ner till jobbet, så var ju det värre än att låta bli. När jag sade det fick jag beröm: Vad bra att du prioriterar så! Jag tyckte det var helt självklart att prioritera bort sådant som inte tillförde något. På jobbet, däremot, kunde ju prioritetsnivåerna ibland vara "nödvändigt", "högsta prioritet" och "högstaste prioritet". Då är det lite värre. Det är inte lika illa längre, men ibland kan det bli lite akuta saker, och det får man försöka lösa i första hand.
Idag hittade jag en länk till ett test på Iform - hur sunt äter du? Det var ju ett tag sedan jag gjort något sådant test, så jag fyllde noga i "ja, jag äter mycket fett" och "nja, jag slarvar nog lite med grönsaker" och "nej, jag äter inga mellanmål alls". Och när jag fyllt i allt och tryckt på sista knappen fick jag till min stora förvåning veta
Du äter relativt sunt Dina matvanor är relativt sunda, vilket är bra, eftersom det är ett utmärkt skydd mot övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar samt vissa cancerformer. Jo, sedan fick jag förstås rådet att kolla in deras fettsnåla recept, men det tänkte jag ju inte (ja, jag vet att jag äter tämligen sunt. Jag trodde bara inte att Iform skulle hålla med mig)
Jag var bara tvungen att göra testet jag fick samma resultat som dig Effie. Det är väl bra att vara relativt sund. För ett år sedan hade jag aldrig fått så bra resultat så jag är nöjd.
Jag fick också svaret relativt sunt, men det visste jag.
Samma här, inte konstigt eg. med tanke på hur många frågor det var omkring sockrig mat. Sen tycker testet nog att vi äter för mycket fett och för få mellanmål/målitder.
Ja, jag tar sådana här test som underhållning - men det var intressant att det blev ett såpass positivt resultat. Det hade det inte blivit för några år sedan. Fast det är klart de gav mig ju en liten uppmaning att kolla in deras fettsnåla, goda och näringsrika recept, för det fanns ju utrymme för förbättringar alleles klart…
Sovit för lite den här veckan (lätt att bli sittande framför datorn); gôrtrött i går kväll, trött idag också. Men det är fredag idag. Det ska bli kallare sägs det. Ska regnet (nej det regnar inte just nu) bli snö?
Nu har jag tagit ett litet steg på min planerade livsförbättring. Ett steg jag inte tänkt mig just nu, utan som steg tre, tror jag. Och egentligen ett steg jag inte vill ta, men jag står inte ut som det är.
Häromdagen kom en jobbarkompis till mig och undrade: Är du intresserad av att köpa min bil? Gammal bil, billig bil, men den är nybesiktigad, och den går. Så nu har jag - eller rättare sagt, nästa helg har jag - bil, och slipper använda Västtrafik för att komma till jobbet. Och det är en stoooooor lättnad. En kvart till jobbet, i stället för minst 40 minuter (varav jag faktiskt står och väntar, eller går större delen av tiden). Slippa stå och frysa vid busshållplatserna. Slippa gå på den otäcka vägen mellan busshållplatsen och jobbet (mörkt, ingen trottoar, många lastbilar för det är ju vägen till godsmottagningen). Kan enkelt ta vägen om gymmet. Kan stanna till vid affären på vägen hem, och slipper släpa tunga kassar - inte för att det är långt, men jobbigt nog när vädret är kass. Kan åka och hälsa på familjen, utan att planera långt i förväg och hyra bil. Ändå känns det som "jag bor centralt i Göteborg, jag borde inte behöva bil" (det var ju en av anledningarna till att flytta hit) - men nej, jag ger upp. Och ser väldigt mycket fram emot det.
Och så fick jag en medalj för den där kommentaren…
Ah, detta känner jag igen. Hela resonemanget kring skillnaden mln att ha bil och inte ha bil. Visst, det finns kanske ett par nackdelar med att ha bil.. pengar.. och viss skötsel, men precis som du beskriver så underlättar det ju väldigt mycket i varje-dag-livet.
Så GRATTIS till din bil! Till det den för med sig. 
Men vad bra! Effie nu kan du ju komma en sväng till mig på en enkel fika.
Grattis!
Och, glömde säga förut: I dag snöar det. Vi har säkert en hel cm.
Ja, kaisakavat och yvonne; visst finns det fördelar med bil - ja, härligt att kunna hälsa på och fika. Även om jag ändå önskar att kollektivtrafiken funkat tillräckligt bra för att jag skulle kunna undvara bilen.
Det är inte fy skam om man underlättar vardagen, när nu inte kollektivtrafiken står till tjänst. Så njut av lyxen!
Det är en frihet att ha bil, men också en frihet att inte ha. Det upptäckte jag efter min senaste bil som jag fick några hundralappar för och sen skulle vänta till våren och köpa ny.
Upptäckte då vad skönt att slippa tänka på datumparkeringen, det här att flytta bilen fast jag inte behövde köra nånstans.
Det blev aldrig av att jag köpte ny bil, jag älskar visserligen att köra bil och passar på vid alla tillfällen jag kan. Cyklar och går och tar ibland bussen. Ska jag utanför stan åker jag oftast SJ eller Swebus.
Pengarna för bil sätts in på ett konto automatsikt varje månad och där har jag lite extra till taxi och andra resor, jättebra.
Lycka till med din bil Effie!
Anna
.
/Nalle Puh

Här finns det inte så många alternativ till bilen. 3 km efter hårt trafikerad (och saltad) väg till närmaste busshållplats och bussarna går ju inte direkt varje timme. Ska jag vara ärlig är jag rätt glad åt det, jag kör helst själv
Äggmjölk, ja. Det går precis lika bra att blanda med en vanlig handvisp.
Visst är det en frihet att slippa bilen. Jag gjorde mig ju faktiskt av med bilen när jag flyttade till Göteborg: så nära jobbet kan jag ju inte behöva bil! Ack vad jag bedrog mig. Jag är ju en ganska enveten typ; jobbarkompisarna tittar på mig och undrar "att du orkar hålla på och åka buss…". Och det handlar om att planera, och kolla förbindelser, och gå ibland, eller be att få åka med någon som har bil.
Fast riktigt så illa som hos dig, nobban7, är det ju inte. Jag har ju busshållplats några hundra meter bort. Och till stan kommer jag nog att åka buss även i framtiden - köra bil och parkera i Göteborg är inte världens roligaste. Och jag trivs egengtligen ganska bra med bussar, bara det funkar. (sedan får jag se om jag ändrar mig, när jag väl vant mig vid bil…)
Äggmjölk med handvisp? Har jag inte ens funderat på. Det gäller väl bara att ha en bunke som tål kokande vatten.
Jag har 1,3 mil till busshållplatsen och dit tar jag bil numer för att fortsätta med buss in till universitetet. Jag har räknat ut att i jämförelse med att åka enbart bil kommer jag att spara 2000 kr/ månad och det är efter busskort och bilkostnad t.o.r. busshpl. Lite längre tid tar det men på bussen kan jag vila vilket jag inte kan göra om jag kör.
Det går buss härifrån och till stan, busshållplats nära. Och från stan går det förstås bussar åt alla möjliga håll.
Ofta klarar jag att gå båda vägarna till o från stan, men inte om jag har tungt att bära, har ont överallt eller är jättetrött. Händer tyvärr ofta då jag inte är riktigt kry. För konstigt nog finns det ingen avstigningshållplats nära där jag bor - måste gå rätt långt från närmsta. Ibland är fullständigt förstört slut innan jag är hemma.
Så nog längtar jag efter bil. När det nu blir. Ska ju få min pappas gamla om allt går som det ska.
Apropå visp - jag fick hem min nya elvisp idag. En hederlig standard-Philips med vispar som har platta 'vingar'. Effektiv som sjutton! Så nu e de bara vispa på! 
Avdelningen "titta på vad andra handlar": Idag på Coop, vid mejeriavdelningen, hamnade jag bakom en tjej som sträckte sig längst in på hyllan och tog två halvlitrar Wapnö vispgrädde till…och två till. Jag skyndade mig att ta ett paket, och undrade i mitt stilla sinne vad man har 4 liter grädde till, eller om det var 5, och om det var en LCHF-are jag råkat på, och om jag skulle påpeka att ICA faktiskt har literförpackningar…
Effie, Det var länge sedan jag såg 1-liters förpackning av grädde och då inte på ICA, utan bara på Willy´s i Kungsbacka. Förra helgen var jag inne på en ICA kvantum och köpte den sista 5 dl Valios vispgrädde, allt övrigt av gräddesortimentet var den där 36% varianten i alla storlekar så det var liksom "hål i hyllorna" där 40% grädde hade stått.
Men det var nog ändå en LCHF:are du såg.
#66 Jag brukar faktiskt handla grädde i literförpackning på Ica Kvantum, i Sannegården utanför Göteborg (ja, det var så Icas tidning beskrev det när affären var nyöppnad. Utanför! Tio minuter - med buss!! - till Göteborgs centrum!!)
Ja, det känns faktiskt så ibland, att man är ute på bondlandet fast det inte är mer än 15 min. till Linnéplatsen och vi faktiskt har en Kvantum här också.
Men det byggs överallt häromkring på fäladerna där korna betade för bara några år sedan, och det har byggts upp och raserats eller byggts om med minst 3 matbutiker på min tid härute (snart 35 år) så genomsnittsåldern för mataffärer är kanske bara lite drygt 10 år. Tänk vad tankarna kan glida runt.
Jag kan ju inte påstå att jag bor på bondlandet - snarare att det känns som att Hisingen inte riktigt räknas till Göteborg, hur nära det än är. Området där jag bor har varit bebott i tusen år och mer, sedan det steg ur havet. Det har varit svenskt sedan tolvhundratalet. Och tillhört Göteborg i hundra år. Och är den stadsdel som växt snabbast under de senaste åren. Men visst, det är inte jättelångt till fält och ängar, där man inte har känslan av att det ligger en stad i närheten.
Igår råkade jag zappa till ett tv-program om hur Henrik VIII mådde. Dåligt. Smittkoppor, malaria, bensår, skallskada, och alltihop försökte läkarna bota med blodiglar och möjligen salvor som innehöll bly. Efter en olycka under ett tornerspel kunde han inte fortsätta träna, och han gick upp i vikt. Programredaktionen förfasade sig över allt han åt, jo minsann, med så mycket fett kött var det ju självklart, och han borde få hjärtproblem också, jo minsann! Att han drack några liter öl per dag, åt en massa socker och vitt bröd, nej det kunde ju inte ha med saken att göra. Förutom att vitt bröd förstås inte var bra för hans förstoppning. Och så gillade han ju inte grönsaker heller…
Nej, jag vet. De tror att det är så. Inget att hetsa upp sig över. Men lite grann kan jag väl få reta mig på dem. 
#70 Effie
Du är helt enkelt bara för härlig!
Kanske du kunde länka det programmet så vi andra också får hetsa upp oss lite?
#70 Hehe.. Jo, du får absolut reta dig lite grann på dem! 

Hade han inte gikt också?
#73 Det sade de ingenting om. Men förmodligen diabetes, och möjligen även syfilis, fast det var mer tveksamtm för det fanns ingen beskrivning av att han hade legat till sängs i sex veckor för kvicksilverbehandling. (trevligt att se dig också här, gun92884!)
Länka? Det var någon sådan där betalkanal - Viasat History, tror jag. Ingen aning om det går att länka. Men det var ett sådant där program som är skrivet för massor av reklamavbrott, för halva programtiden gick åt till repetition om vad programmet handlar om, eller lite lockande beskrivning av vilka frågor som ska besvaras alldeles strax, och de få minuterna däremellan blev ju ganska snuttifierade. Och det var många filmsnuttar av någon som gick i ett arkiv med många långa gångar, och plockade fram något dokument för att läsa. Trots allt detta var det ganska innehållsrikt och intressant.
Det är skönt att ha bil - även om jag fick skrapa/borsta av rutorna när jag skulle hem idag. Det snöade, och snöar fortfarande, inte mycket men tillräckligt för att köra försiktigt. Men o vad mycket trevligare att slippa stå och frysa på busshållplatserna.
Idag på lunchen ringde telefonen. Chefen? "Jag tänkte köpa något gott till mötet i eftermiddag - men vad ska jag köpa till dig?" Jag har en bra chef. Det är inte ofta vi har något till fikat (någon gång/månad), och nästan aldrig på något möte (kanske vartannat år), men oftast brukar det bli "…och du ska inget ha, nej" och kakan/semlan/chokladasken skickas vidare till nästa. Så det var trevligt att få några babybel-ostar när de andra fick rån, glass och chokladsås. Och jag sådde tanken att man skulle kunna ha ostbricka, eller bär med grädde, i stället för tårta någon gång.
Mat och annat har väl inte funkat riktigt. Jo, jag köper gröna blad i lösvikt och försöker komma ihåg att äta upp dem. Och jag är stressad (vilket påverkar ätandet), men jag börjar tro på att det blir bättre om några veckor.

Om man inte har så mycket att säga kan man väl använda "Bra inlägg" på samma sätt som Gilla-knappen på FB? Jag gjorde det. 
Absolut. Det gäller bara att vänja sig vid att tänka på den funktionen. Jag använder den också ibland, men tänker sällan på att titta efter den där gröna fyrkanten. 
Vilken bra chef du har. Man borde bli behandlad som alla andra som har allergier. På min silverkurs förra vecken (vi turas om att ha bröd med oss) hade en tjej köpt glutenfritt bröd åt mig, "för det var ju något med vetemjö" jag blev så rörd och snudd på att jag år upp den bara för att hon var så omtänksam.
På hemvägen nu ikväll träffade jag en man som var på väg hem, hade jobbat i Narvik i 8 veckor och längtade hem väldigt mycket. Och han hade valkött i väskan och jeg fick lite av honom
Så snart kommer det vankas valköttgryta här
Vad kul här huserar ju flera av mina nya kompisar.
Har idag varit på 70-årsuppvaktning och inhöstade beröm från flera vid bordet. "Tog du ingen tårta???" Nä svarade jag. "Vad duktig du är" Men för min del är inte sötsuget särskilt svårt att motstå numera.
Jag har kanske lyckats få in en bild till min signatur. En funktion som jag hittade av en slump och inte visste vad den betydde :-) Jag borde byta signatur till Novisen istället för Sopproten.
Nu laddar jag för Kvällsöppet på TV4 som skall handla om för och emot LCHF.
Vad spännande med valkött, jag har ätit det en gång, blev bjuden av den Norska prästfamiljen i San Francisco.
Valbiff med vitlök, som jag minns så var det väldigt gott men jag är lite förvånad att det fortfarande serveras efter allt ståhej omkring både säl och val -jakt.
Kära Sopproten, instämmer ang. kompisar, trevligt att du också hörs av.
Valkött - nej, det har jag aldrig ätit. Hur smakar det, Seglarina?
Kul att se dig, Sopproten, och en fin blomma har du lyckats lägga in som Avatar. (hur kom du på att kalla dig Sopproten, förresten? Jag associerar till en ganska korkad kille i någon serie jag läste sporadiskt i tonåren)
Var Kvällsöppet intressant, ni som var uppe och tittade?
Ja kvällsöppet var intressant.
Lchf sidan skötte sig riktigt bra!
Valkött vill jag minnas var gott, som vanligt kött. Det fanns i frysdiskarna på 70-talet, men har inte sett det sen dess. Kan bero på att jag flyttat från Stockholm till Kalmar. ;-O
.
/Nalle Puh

Måste ha varit i slutet av 60-talet man kunde köpa valkött på konservburk. Minns inte alls hur det smakade, bara att jag tyckte det var gott. Lite konstigt med tanke åp hur jag ogillat alla andra konserver, både kött och grönsaker.
Mycket märkligt finns det i Coops frysdisk (känguru, krokodil, zebra och springbock) men val har jag aldrig sett där. Och aldrig i affären när jag var liten, heller.
Hej helga61. Så du har hittat hit också.
Jag har för mig att mamma bjöd på valbiff ibland då jag var liten, men mins inte hur det smakede.
Den pratsamma skellefteomannen som flyttat till Lysekil och jobbade i Narvik, som jag mötte på bussen sa att det smakade som levar. Köttbiten är väldigt mörk i allafall. Ser absolut inte ut som fisk, vilket det ju inte är heller.
Jag återkommer med rapport när jag smakat.
Igår var jag på ICA - och tänkte att jag skulle kolla in den där nya stevia-förpackningen som det pratats om. Det skulle ha funnits ett par steviaprodukter där, men hyllan var tom. Lite sukrin fanns det (och hur mycket Canderel och Hermesetas som helst). Konstaterade också att mandelmjöl och kokosmjöl var slut (kikärtsmjöl fanns det däremot gott om, vad man nu har det till).
Så vilka är alla dessa LCHF-are som bor i grannskapet???
Åå.. Vilken boom efterfrågan måste uppvisa. För bara nåt år sen fanns knappt dessa produkter, nu säljer de slut. Utrymmet på hyllorna tycks öka också. Det som förut hade en 'rad' - har nu ofta två eller tre 'rader'.
Stevia har jag glömt spana efter. Skriver upp det i det obefintliga minnet så länge.. 
Visst är det väl både kul och bra att folk börjar köpa hem lite av "det där nya" snart behöver vi inte "ropa i motvind" när vi ställer krav på livsmedelshandeln.
Ja, jag är glad åt det - bara förvånad. Jag hade inte ens tänkt på att se vad som fanns på hyllan för bakprodukter, men nu ställde jag mig och kollade, uppifrån och ner, från höger till vänster. Visste faktiskt inte att det fanns mandelmjöl och kokosmjöl där (ska titta på kokosmjölet när det väl finns; mandelmjöl, vad då, jag har ju mandelkvarn). Och det finns enlitersförpackningar med vispgrädde, och det finns ekologisk gammaldags filmjölk (på Coop finns bara hyllkantsetiketten kvar).
Hamnade på café igår. Satt med mitt kaffe (med grädde) och konstaterade att tv:n stod på. Mitt bland alla semlor och chokladbollar visades Biggest Loser Marathon 
inte så smart drag av den caféägaren 
Äsch då!! Det gäller att fika bara enstaka gånger om man inte vill hamna i Biggest loser-klassen.. Eller som vi - inte alls.
Jag börjar vara 'kändis' på de flesta fiken i stan, med mina särliga beställningar. Det är iaf inte mitt fel om de kursar.. så länge jag envisas med att vilja ha nåt jag åxå. 

Om det här med nya (LCHF)produkter på affärshyllorna - kollade runt på Coop här i byn, igår. Inget mandelmjöl eller kokosmjöl eller dyl. Inte heller sukrin eller stevia. Tiden står still.. 
Idag är jag lite darrig. Jag lyckades krocka med bilen i morse. Vägen mot jobbet är under ombyggnad; den går i lite extra kringelikrokar, och tydligen kan salt + bygg-vad-det-nu-var damm? slam? göra det halt. Helt plötsligt började bilen svänga, sladdade mer och mer, snurrade runt, smackade i betongräcket på ena sidan och så på andra. Fick hjälp med att få bilen av vägen, och så ringde jag min chef, som kom, gav mig en kram, hjälpte mig med bärgaren och körde mig till vårdcentral. Läkaren hittade inga fel på mig, men jag stannade hemma resten av dagen. Hur bilen mår vet jag inte - verkstaden ska titta på den i morgon.
Inte direkt sånt man planerar 

Darrig ja, visst är det konstigt att man blir så klen när det har gått (förhållandevis) bra? Hoppas att du känner dig bra igen imorgon och att det inte är alltför stora, och dyra, skador på bilen heller.
Det är förståeligt att du är darrig idag. Jag har varit med om en liknande situation, fast jag bara var passagerare. Men känslan att ingen kan kontrollera situationen, bilen gör som den vill. Tur för oss också, det var bara bilen som skadades,
Ja, det är väl just det där att man anar hur det skulle kunnat gå, om man haft otur. En jobbarkompis ringde, och tyckte jag skulle sätta mig i en bil och köra, så fort som möjligt. Han hade varit med om en dödsolycka en gång, och då var det tufft att börja köra efteråt. (han höll med om att det var väldigt halt just där i morse)
Men ska man nu nödvändigtvis krocka, så kan man ju knappast ha mer tur än vad jag hade. Återstår att se hur det gick för bilen - men en bil kan ju i alla fall ersättas (även om jag trivs väldigt bra med denna; har ju inte haft den så länge)
Men jösses! Vilken oturlighet
men också TUR att du inte råkade värre ut.
Klart du är darrig - vem skulle inte vara det!?
Må vara materiellt, men hoppas bilen går att rädda.
Och sen är det bara att köra vidare. Det kan vara en pärs, men det blir garanterat bra.
Kramiz!
Columba - Tur i oturen även för er. Bra! Förstår helt vad du menar med känslan.
Var själv 'ute på hal is' en gång när jag rätt nyss hade tagit körkort. Underkylt, tidigt på hösten. Körde runt en kurva och plötsligt låg det bilar överallt i dikena och jag hann inte fatta ett skvatt innan vi började glida. Absolut inget fäste. Min bil sladdade/kanade fram och tillbaka över hela vägbanan, lång sträcka. Huvvaligens usch.
Precis när jag fått stopp (på vägbanan, fantastiskt nog) så dundrade en timmerbil förbi i motsatt riktining. Snacka om tur att jag 'missade' den..
Jag skakade helt hysteriskt okontrollerat efteråt. Och grät floder, vilket utlöstes när jag såg timmerbilen. Och min 'elaka' pojkvän tvingade mig att fortsätta köra sen. Bra tänkt av honom - fick ju lov att skärpa till mig och 'ta tillbaka kontrollen' igen, vilket ju var bra.
Usch ja, det är mycket otäckt som kan hända med bilar. Har ändå kört på rejält hala vägar (grusväg efter ett antal dagars minusgrader och så regn).
Här var jag inte beredd på att det skulle vara halt, och bilen gjorde inte som jag sade åt den
(den sladdade bara mer). Jag är i alla fall glad åt betonghindret mitt i vägen.
Nu ska jag nog gå och lägga mig; känner mig inte pigg och klartänkt direkt. Och i morgon får jag ta bussen igen…inget jag ser fram emot.
Hoppas du får sova gott. Ny dag imorrn. 
usch det är otäckt när det bara far iväg så där. Vilken tur att du är hel och det var bilen som fick ta stryk
kram
Tack ska ni ha allihop. Ja, det var otäckt. Men jag börjar inse hur mycket värre det hade kunnat gå, så jag är tacksam att det ändå gick som det gick.
Min lilla bil går inte att reparera, så jag får återgå till bussarna, och det känns tufft. Och så får jag försöka fundera ut vad jag ska ha för ny bil. Jag har skämtat om att jag väntar på att Postkodlotteriet ska ringa på min dörr, lämna över en rejäl check och "här har du ett par bilnycklar också".
Men jag inser hur liten den sannolikheten är.
. Jag får reda ut det här med skrotning m.m., och fundera.
Vilken tur i oturen du haft Effie.
Jag har inte varit inne här på ett litet tag.Annars hade jag sett vad som hänt lite tidigare.
Det är någon mening med allt.Meningen är nog att du ska lapa lite sol när du väntar på bussen;-)eller höra på fågelkvittret…
Kära Effie, vilken otur!
Du måste ju ha blivit väldigt omskakad om bilen inte går att laga.
Hoppas att du snart hittar en ersättare, du hade ju avstått "lyxen" redan så länge och du hade ju en ganska knagglig väg till jobbet.
Och jo, jag har hunnit uppleva en del incidenter, så jag vet precis hur det känns. Jag har blivit påkörd bakifrån 2 ggr, händer fortfarande ibland att jag liksom hukar mig när jag ser i backspegeln att någon har hög fart.
Men nästa söndag ska vi ju träffas, då kan vi ju pyssla om dig litegranna.
Som sades härovan - fåglarna övar för fullt inför vårkoncerten, det låter bra.
En redig smäll var det visst! Typiskt att de inte repar - det brukar ha att göra med att bilen anses för gammal att lägga ner pengar på. Alltså försäkringsbolaget resonerar så. Eller?
Men ta det lugnt och fundera vidare på möjlig annan bil. Hoppas det ordnar sig, det verkade ju vara en god idé ändå, att ha en. 
Hej helga61 - jo nog är det en vacker tanke med solsken och fågelsång. Det har väl mest handlat om att njuta av isvindar och horisontellt regn, och lyssna på det vackra trafikbullret. Jag har ju åkt buss i fem år, och köpte bilen för en månad sedan. Ska jag se någon mening, så handlar det väl mer om "ska jag åka den vägen alls"? Det är en otäck väg - men ska jag inte åka där, får jag skaffa ett nytt jobb, och jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor…
Men ja, fåglar brukar jag lyssna på. Det bästa minnet jag har med fåglar och busshållplats är från Krokslätt, där jag bodde i början av 80-talet. En vacker vinterdag gick jag till hållplatsen vid Sörgårdsskolan, och hörde silverklockor. Det satt sidensvansar i något träd där.
Reparation? Nej, en fjorton år gammal Renault är det inte värt att lägga mer än 20.000:- på- Det är långt mer än jag gav för bilen. Inget försäkringsbolag är inblandat; en så gammal bil har man bara trafikförskring på. Och ja, det känns fortfarande som en väldigt bra idé att ha en bil - men jag behöver nog ta en paus och fundera.
Läser om dina äventyr Effie. Det var visst en redig smäll. Tur endå att du klarade dig så bra, synd på bilen bara, jag håller med dig om att det är praktiskt med bil.
Måste fråga exakt vad det var för fel på bilen? Vet av erfarenhet att är bara ramen rät så går det mesta att fixa och det för mycket mindre belopp än 20 000 kr. Låter ju inte som om du totalkvaddade den?
Det finns ju mindrew verkstäder att lämna in på och även en del fordonsprogram på gymnasier tar in övningsobjekt på bilar
Ja, det var inte jag som var och tittade på bilen. Men allt "hade flyttat på sig". Vad nu det kan betyda, men det lät inte bra. Jag kan för lite om bilar för att avgöra vad som kan göras - men det är ju frågan om var man hittar en tillräckligt billig verkstad. Jag gav 5.000:- för bilen (iofs billigt) och mer än så tror jag inte det lönar sig att lägga ut, om ens så mycket. Fordonsprogrammet på gymnasiet är ju kanske en möjlighet - men då ska jag få dit den - var nu "dit" är. Jag har några dagar på mig att fundera. Kan ju diskutera saken med kollegerna; de kan mer om bilar än jag.
ja det beror ju på vad de menar med att allt har flyttat sig. Om det innebär en ramförskjutning är det lika bra att skrota den
Jag frågade sambon igen, det var han som var och tittade på den. Nej, det är inte möjligt att reparera - varför han överhuvudtaget nämnde en summa vete sjutton, för den tog han ur luften, eller nåt. Det är bara att acceptera. 
ok men då är det ju bara att ge upp den. tråkigt
Kom ihåg att säga upp försäkringen så du får pengar tillbaka, kanske.
Från skroten ska du också ha en slant har jag för mig.
Tur att bilen inte kostade en förmögenhet, nu har du ju chansen att spara inför nästa exemplar.
Hoppas att du har kommit över chocken någotsånär.
Steg 2 mot ett nytt liv. Sambon och hunden har flyttat till Stockholm. Det var vad jag ville. Frihet.
Separerat?
Hursomhelst - om det är vad du ville så är det BRA!! Gratulationer till ALLT bra som kommer till dig! 
Hoppsan!
Nystart!

Kanske är lite övermaga men det låter ju som en bra sak och att du nu har Absolut Frihet. Grattis! Tror jag.
Dax att gå ut och göra stan osäker?
Hoppas att det känns bra? 
Det låter som det är positivt? 
Kram!
.
/Nalle Puh
Hej allihop!
Tack för era snälla kommentarer. Ja, det känns bra att ha separerat - enda felet är att jag skulle ha gjort det för länge sedan. Fast det blir ändå lite som en sorts chocktillstånd - oj, vad gör jag nu? Typ.
Jag har inte skrivit här på ett tag, för datorn passade på att paja samtidigt, och jag har inte tagit mig för att leta rätt på kvittot. Men jag njuter av friheten. Jag låter det vara tyst. Jag läser många böcker. Jag har varit på bio med en kompis och sett Hotell Marigold (gillade den filmen). Jag har varit och dansat folkdans igen (jag började där 1979 - och samma personer finns kvar, bara gråhårigare och rynkigare). Jag har varit på IKEA och Second hand (gjutjärnsstekpanna; hur var det nu man rengjorde en gammal sådan?). Och jag har varit på symöte, och möte om bussförbindelserna på Hisingen, och hälsat på mina söner i Borås, och på kören…ja, det är ju bara drygt två veckor sedan. Försöker hinna tänka också. Och laga bra mat.
Nu ska jag bara hitta en annan lägenhet (jag kan inte traska omkring själv i en fyra - det ekar!) och helst en ny bil snart. Men jag tar ett steg i taget.
Trevligt att höra från dig.
Roligt att du är tillbaka! 
Gjutjärn - tål ju våld. Jag skulle helt sonika börja med att skrapa rent (om det behövs) med nån grov stålborste eller dyl. Finns åxå 'nystan' med stålaktigt trådtjorv bland rengöringsprodukterna på affärerna. Vet ej vad de kallas, men är bra.
Findiska sen. Tills ev. missfärgning slutar släppa.. Vet iofs inte vilke 'medel' som är bäst, men jag är lite sån att jag tar vad jag har..
Sen är det läge för nyinfettning. Ha i rejält med fett och låt det stå och 'koka in' på svag värme, länge. Jag har använt olja ibland. Ibland smör. Och använd massor av fett även i fortsättningen när du steker. Efter ett tag blir pannan superbra!
Det finns en tråd.. vad den nu hette. Med endel bra tips i ämnet. Kanske om man söker på just gjutjärnspanna.. 
Här! 
T ex Wildrat i #24 tipsar..
Jädrar i min låda, du har fått snurr på en bättre vardag, GRATTIS!
(bara i största allmänhet…)
OK. Skrubba, skrapa, diska och sedan infettning. Jag letade runt lite här på KiF förut, och hittade någon som lade stekpannan i en brasa, men det har jag ingen, så jag behövde en annan metod. Tack för denna; ska ge mig på den, och leta fler pannor vid annat tillfälle.
Ja, det har nog nästan blivit för bra snurr; tror jag ska ta det lugnt i påsk.
Om gjutjärnspannan igen - glömde skriva förut..
De gånger jag stekt saker och sen häller på grädde till gräddsky som får koka en stund, så blir pannan superfin efteråt. Bara sköljer under varmt vatten - klart! Och jag vet att jag läst nånstans att det funkar bra att koka grädde i såna pannor, alltså för att fetta in dem. Minns inte var jag läste det.. som vanligt.
*
Utmärkt idé att ta det lugnt i påsk!
(förutom turen till Blåkulla då.. den hänger du väl med på?
)

Hittade detta om rengöring på matklubben.se: http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/rengoera_gjutjaernspanna__1764.html
Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt.
Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
Häll bort saltet och låt pannan svalna helt och hållet.
Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna. Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.
Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.
Kan man våga göra likadant med en gammaldags järngryta?
Ny kapitel i ditt liv- Jag hejar på Effie!
Härligt ställe, KiF - goda, handfasta råd, och glada hejarop. Tack allihop. Ska fixa stekpannan i påsk, städa, äta mycket ägg, och ha det trevligt i största allmänhet (Blåkulla, definitivt!) 
Vi ses i Blåkulla då! Eller kanske i Säffle istället!
Har jag tur så träffas vi nästa veckohelg, ser fram emot det, och stenmässan förstås.
Några veckor utan dator; inte kul, och inte blir det mycket skrivet här. Men nu är den reparerad. Vad har jag haft för mig?
Påsk - det blev nog mest städning. Och ägg förstås. Stekpannan visade sig vara blå, när jag började skrubba den. Det var mycket sot på utsidan, och den är inte ren än, men fin blir den. Ska kolla min gamla stekpanna också, sedan, vad den kan ha för färg under (jo, den är vit). Och försöka hitta fler.
Har börjat gå till mitt folkdanslag igen; dansade menuett i fredags. Så nu börjar det bli en vana att gå dit. 
Gymmet jag går till har börjat med en liten morot: man får ett litet klistermärke varje gång man tränar, och får man ihop 25 träningsdagar på 90 dagar vinner man något…attans också, nu räcker det inte bara med att inneha gymkort, man måste gå dit också.
Ja, jag var där idag på lunchen, och gick/lunkade på löpband i 50 minuter.
Ska flytta i sommar; har hittat en mindre lägenhet i ett äldre område (låga hus och grönt) i närheten. Blir av med min fina utsikt över hela stan, men det får jag leva med. Flyttar 1 juli, vilket ställer till det med tanke på campingen i Säffle. Ja, det här med ny lägenhet var ytterligare ett steg på vägen mot ett bättre liv. Och nog är det en signal på att jag inte ska ha bil - det är sju års väntetid för en parkeringsplats…men en bussknutpunkt tvärs över gatan, med bussar och spårvagnar åt alla håll.
Sedan får jag väl fundera på vad det kan finnas för ytterligare steg på vägen. (några förslag?) Fylla frysen med god mat, och umgås mer med vänner, är ett par saker jag ser fram emot. Det ska finnas ett gästrum i lägenheten.
Kära Effie!
Kan jag vara till någon praktisk hjälp så får du gärna säga ifrån, jag är ju pensionär numera så tid har jag en del över. Så om det gör någon skillnad för att du ska hinna komma med till Säffle, osv.
Önskar dig självklart lycka till med den nya adressen**.
**
Tack Yvonne! Visst skulle jag vilja vara med i Säffle.
Jag ska prata med hyresvärden för att höra alla villlkor. Sedan får jag se hur jag gör. Skaffa en massa flyttlådor och börja packa. Och hitta en flyttfirma (jag har ett piano och en ekskänk. Dem flyttar jag inte på egen hand).
Äntligen skriver du! 
Du sätter dina planer i verket, lite i taget. Nytt boende, ja, viktigt att det är rätt. Billigare kanske? Det är bra att ha lite pengar kvar efter att man betalt hyran.
Hoppas verkligen du ska trivas!
Och med buss- och spårknut så nära, nej kanske man inte behöver bil då. Ibland väljer livet sig självt liksom.. Det faller på plats.
Grattis till bra och kul beslut och allt bra som komma skall!
Härligt med alla positiva förändringar i år Effie!
Håller med ovanstående!
Hej alla! Tack för alla snälla kommentarer. Jo, det känns som rätt väg. Det gäller bara att fixa alltihop nu.
Nu har jag fått lite klarare besked om flyttdatum. 1 juli söndag betyder 2 juli måndag. Alltså om jag är färdigpackad före campinghelgen, så borde det inte vara några problem att hänga med. Det är ju bara det där lilla "om". Jag har hittills packat en låda, en liten kartong (skrivarpapperskartong, från jobbet) som jag fyllt med olästa pocketböcker. Bara resten kvar.
Måste du vara ute ur den gamla lägenheten på samma dag som du får åtkomst till den nya? Det kunde ju tex. vara bra om du fick tillgång till vindsförrådet i den nya någon dag innan.
jag hejar på dig!
Idag har jag visat lägenheten för ett par som vill ha en fyra. I morgon ska den besiktigas. Och så har jag helgen på mig att packa vidare, om jag får tag på några fler flyttkartonger. Och så ska jag välja flyttfirma, och elbolag och … Ja, det är den 2 juli som gäller; hon som bor i lägenheten nu flyttar ju samma dag. Men visst ska jag prata med henne.
Matmässigt, hur går det. Till och från, skulle jag säga. Jag har köpt stek, som jag stoppar i min loppisköpta glasform med lock, och stoppar in i ugnen på låg värme; just nu står en lammstek där. Och jag har gjort en stor laddning köttfärsgryta med vitkål (och rökt skinka och senap; ett favoritrecept ur Vår kokbok från 70-talet). Och omväxlande stressäter jag choklad, eller får dille på filmjölk (jag älskar filmjölk). Det blir bättre när jag flyttat och får lite mindre att oroa mig för.
Har suttit och tittat igenom en massa gamla sparade recept. Massor med margarin, och "man kan smörja formen med en ituskuren lök, så behövs inget fett". Hittade en anteckning i "Det bästa om bantning": kolhydratsbantning är ute. Ack ja, ack ja. Det är ju bra att man kan lära sig.
Pratade med min dotter häromdagen. Hon hade sagt att hon inte kunde äta LCHF, för det blev för mycket fett, hon mådde illa. Men nu hade hon sett på det där programmet "älskling du är en tjockis" eller vad det nu hette. Och där upptäckte hon - ja, men man kan äta pannbiff och broccoli - ja men det skulle jag ju kunna leva på, är det LCHF? Måste man inte äta en massa fet sås till? (jag har försökt förklara, men det går nog fram bättre om det förklaras i tv
) Hon ska få låna mina kokböcker, om jag nu inte har packat ner dem i någon kartong.
Går framåt, märker vi.
Bra jobbat. 
Du står stadigt med båda fötterna på jorden, det är bra.
Puh. Flyttning är jobbigt. Allt är kaos just nu. Men en långhelg framför mig. Som jag skrev på Facebook: jag handlade gräsbeteskött från Uruguay och Brieost, alltihopa på extrapris - kanske förbereder jag undermedvetet att bjuda in kompisar att hjälpa till med packning och annat…? 
Så tänker en klok människa med LCHF-hjärna!
För övrigt, var hittar man extrapris på sådana godbitar?
Coop har medlemserbjudande på gräsbetes entrecote från Brasilien och Uruguay; 99:- kg, två förpackningar per hushåll. Hur billigt det är har jag inte riktigt koll på - men när det för en gångs skull var erbjudande på något annat än Cola, chips, falukorv och Milda/Flora/Lätta, så var jag ju bara tvungen att köpa…
Jag köpte oxfilé på Lidl nångång i feb. för att min dotter med svärföräldrar skulle komma på middag, det var extrapris kan man säga, samma som du betalade, minns inte nu om köttet kom ifrån Argentina eller Brazilien men det var väldigt gott. Den gången passade ju med extrapris och mitt behov, men det är ju oftast inte så bra "tajmat" i tiden.
Jag är alldeles för stressad av packandet och flyttandet för att tänka på min tåt. Det är fortfarande lite oklart exakt vilken dag jag flyttar, och jag tycker jag packar och packar och packar, och det finns ändå grunkor kvar…suck. Var kommer allt ifrån?
I kväll har jag i alla fall varit och dansat folkdans; sista gången för terminen. Jag bara måste lägga upp en träningsplan över sommaren; mindre dödvikt att släpa på (för att inte tala om hoppa med), mera muskler att orka med, och mera uthållighet.
Nu ska jag nog utnyttja min balkong, när det går. Ljummet och vindstilla, och solen går ner. Ska nog koka mig en kopp te och ta en bok med mig ut.
Den här veckan har gått ganska bra matmässigt. Det verkade som att det räckte med att visualisera tugga-tugga-monstret (den gröna ormen med vingar - en liten drake kanske?
) för att han skulle vara lättare att motstå (eller också ligger han bara i bakhåll och bidar sin tid). Har motstått två fikor med kaka på jobbet (men det brukar jag i o f s), jag har inte handlat filmjölk, jag har inte handlat choklad oavsett kakaohalt, och jag sade nej tack när sonen bjöd på sin Fazers Blå (som är en favvo). Enda avsteget var i torsdags, när vi hade en gamla-kollegor-lunch på ett ställe med buffé, bl.a. sushibuffe. Jag är väldigt förtjust i sushi, och det blev tre bitar.
Och så har jag varit och tränat body pump två gånger också. Och har ökat någon enstaka vikt.
Min egen vikt (eller mått, för den delen) vet jag inget om; har inte kollat.
Funderar på att använda Margaretas 1-2-3-4-5-klassning för att få en enkel överblick "hur har det gått". Jag har inte kommit på hur jag ska räkna på det, om jag ska räkna - jag menar "antal dagar över den nivå jag tänkt"? Medeltal, jämfört med vad jag tänkt. Jag får se.
Oo.. nu blev jag nyfiken - vad då för 1-2-3-4-5-klassning??
Så duktig du har varit med maten! Sushin var väl inte hela världen, heller.
Hur går flytten/eller efterarbetet efter flytten? Eller vad jag ska kalla det.. 
Det var något som Margareta skrev i någon tråd för ett tag sedan. Ett enkelt sätt att hålla koll på vad man äter. Mest för nybörjare, men jag tyckte det var ett praktiskt sätt att hålla koll på nivån, så jag klippte ut det och skickade i mail till mig själv. HÄr är ett urklipp:
"1) Kött, fisk, fågel, ägg, smör, kokosfett, olivolja (0g/100g något g ibland) 2) Ovanjordsgrönsaker och vissa mejerier, främst ost (1-2 g/100g) 3) Feta mejerier typ vispgrädde, creme fraiche (ca 3g /100g) 4) Magra mejerier typ mjölk, fil (ca 5g / 100g) 5) Frukt och bär (>5g per 100g) Håller man sig till 1:an och 2:an behöver man inte räkna alls, oavsett hur mycket man äter. Kolhydratmängden hålls automatiskt låg och man får överäta om man vill. 3:an är tänkt för att förgylla tillvaron, men inte för att äta sig mätt.
Vill man tex äta strikt dvs <10g om dagen är det max 2-2,5dl som gäller om man även äter lite grönt. Vill man äta superstrikt (UFO=under 5 gram kh om dagen) så kan man skippa 3:an och även 4 & 5 givetvis."
Aha.. Jamen det känner jag ju igen, när jag nu läser. Jag kör också 1+2. Med någo enstaka gångs tillägg av liten mängd underjordsgrönsak eller frukt.
Superbra sammanfattat av Margareta - enkla och tydliga riktlinjer.
Ja, jag tycker också det var bra, enkelt och tydligt. Och så tänkte jag att jag i någon almanacka kunde skriva en siffra per dag: 2. 3. 5 (aj aj aj, nej det ska jag försöka låta bli
). Jag har ju alltid så svårt att hålla på och registrera, men det här borde ge en fingervisning om jag har varit så strikt som jag tror. Ska försöka sikta mot 2, men det får bli en avvänjning från vispgrädden.
Och jo, flyttdagen är bestämd till den 27. Betyder att jag kan vara med på campingen i Säffle. Ska bara packa färdigt först. Och måla. Ikväll har jag inte målat; jag har varit på avslutningskonsert för harpokursen. Jag var den enda från min kurs som var där, och fick plinka lite (tillsammans med läraren) efter en massa gôrduktiga personer…

Vad mycket roliga saker du gör, Effie! Folkdans, harpa, bodypump… härligt!
Hej alla ni som följer mig här! Jag vill bara passa på och önska er allihop en glad midsommar! (och trevligt att se dig här glitterfisk; jo jag försöker hitta på trevliga saker ibland; det är lättare när man får bestämma själv…)
På onsdag flyttar jag (anlitar flyttfirma, och barnen kommer och hjälper till med småsaker, ömtåligt och sådant). Sedan hade jag tänkt mig LCHF-camping om inget strular till sig alltför mycket (städning på torsdag - inte jag - lämna nycklarna till nästa hyresgäst…kan möjligen bli sent men då får jag försöka ta mig upp på egen hand)
Sedan… ja, det har känts som att leva i ett vacuum på sista tiden; allt kretsar ju liksom kring flytten, livet före och efter… Sedan ska jag ha tid att sätta mig och uppdatera min tåt. Att hitta på något kul kanske. Jag får plinka på min harpa (inte min, bara lånad), plinka på min gitarr, pianot är för ostämt, jag kan öva sång, läsa alla mina olästa böcker, plugga Java, ta långa promenader, hitta på något kul med kompisar (vi kanske kan ha picknick någonstans?)… möjligheterna är oändliga.
Nu ska jag börja med att vattna blommorna, dammsuga, kolla över alla väggar jag målat om de ser ok ut, flytta alla packade kartonger någonstans där de är mer ur vägen, och sedan kolla vad som återstår att göra. Och äta lite jordgubbar.
Önskar dej en trevlig midsommar också!
.
**'Ordordnaren' på Wordfeud och Rumble
**
/Nalle Puh
Hej allihop!
Äntligen online igen (förutom på telefon, som inte är riktigt kul att surfa med). Har flyttat, och fy vad jobbigt det var. Återstår att åka ännu en vända till tippen med grejer jag inte har plats med och behov för (ja, containern till Stadsmissionen eller vad det nu är, så att någon annan kan få glädje av det), att skruva ihop mitt köksbord, bäddsoffan och det lilla vitrinskåpet som jag införskaffat. Och sedan att få ordning i skåpen, men det är ingen brådska.
Men det är skönt att ha flyttat. Jag trivs här. Börjar slappna av efter flytten, och jag tror (eller åtminstone hoppas) att det påverkar vikten åt rätt håll.
För övrigt är det semester, vädret är inte lika eländigt som det spås, och jag njuter av ledigheten mellan varven av uppackning, disk och tvätt, och flytta på grejer som står på fel ställe.
Å så skönt att flyttet är över! När jag flyttade senast, fick jag ta igen mej i en vecka ( för 6 år sedan). Nu återstår ju det roliga; att sätta alla pinaler på plats. Om man i9nte har bråttom förstås.
Allt trevligt med den nya lägenheten önskar jag dej Effie!.
låter bra det
Så bra att du har kommit iordning, jag bävar för att jag också ska behöva hitta annat skal att bo i, något som ligger i markplan, har ju svårt för trappen.
Men i sammanhanget får jag väl ändå vara nöjd som inte har behövt flytta på nu nära 35 år, har ju en förmåga att stoppa saker i alla skåp och glömma bort det mesta, så det kan nog bli någon sorts bortlämning från mig med.
Lycka till med det nya bostället.
Jag önskar dig ochså lycka till med nya bostaden Effie.
Jag tänkte på er när ni var i Säffle, jag var ju på Rakubränningskurs veckan innan i Grebbestad och hade några förflugna tanckar under veckan att ta en tur till Säffle efteråt, men jag var helt slut, det var mycket intensivt, sov i stort sett hela lördagen och söndagen när jag kom hem.
Vill också berätta att jag vill ge personalen i köket en eloge för deras ansträgningar att hitta LCHF mat åt mig. Dom var inte så kunniga så lite fel blev det, men det var inget fel på viljan att lära, så det kommer bara att bli bättre.
Tack för alla glada tillrop. Det börjar kännas bra här, även om jag inte är särskilt effektiv med fixandet. Köksbord, bäddsoffa och tv-möbel är ihopskruvade (tack min son!), nästan alla flyttkartonger är uppackade (lådan med dvd-filmer känns inte akut; får förankra hyllorna först, och jag får skaffa mig en dvd-spelare). Mattor och gardiner saknas ännu; jag vet inte vad jag vill ha. Gardinstänger först, misstänker jag.
Har så smått börjat fundera över vilken mat jag vill laga. Köpte en stor kyckling, skavde av allt kött och stoppat benen i frysen för framtida buljongkok. Någon form av kycklinggryta, kanske? Har inte kommit mig för att leta recept ännu. Prövade på att göra egen majonnäs med stavmixer - ja, något var fel, om det var receptet eller oljan, men den smakade gammal kartong (har säkert tuggat på sådan någon gång i mitt liv). Det var kallpressad rapsolja; ska leta rätt på någon annan olja och annat recept. Köpte sill/strömming och gjorde fiskbiffar av dem, med lök och squash och ägg; blev ingen riktig höjdare heller. Groddade lite första dagarna; ska nog göra mer.
Hyrde liten lastbil för att få iväg en del grejer till tippen. Ja, Yvonne, funderar du på att flytta, så rensa i god tid. Jag tyckte inte att jag hade särskilt mycket, men jag har fortfarande grunkor som ska bort, efter fyra billass.
Hej Seglarina; hade varit kul om du varit med i Säffle. Men man orkar inte allt. Vi hade det trevligt (och jag behövde verkligen komma bort ett par dagar efter den där flytten).
Nej, nu får jag se till att gå och handla mig lite mat. Äggen är slut; frukosten idag fick bli några strömmingsbiffar med icke hemlagad majonnäs. Sedan ska jag försöka åstadkomma någon liten ficka att hänga över fåtöljens armstöd - armstödet är brett, men alla fjärrkontroller och annat jag lägger där ramlar i golvet hela tiden. Hittade ett par gamla jeans som kanske kan funka.
Även om jag varit lat med att uppdatera, så behövdes ingen arkeologisk utgrävning för att hitta min tåt. Men jag ska ändå försöka hitta den lite oftare - det blir roligare då.
LCHF-ätandet har väl gått ganska ok, bortsett från att det är så himla gott och bekvämt med filmjölk nu på sommaren. Och jag har haft min son boende här i veckorna pga hans sommarjobb; trevligt men man får anpassa maten. Nu är sommarjobbet slut, och jag kan bestämma själv igen. 
Nånting måste jag ju ha gjort rätt i alla fall, för vågen visar några kg mindre ("Ja men du har ju flyttat!" sa en kompis när jag berättade detta), och måtten har minskat motsvarande. Hm. Jo, kanske det. Ja, jag har inte tänkt fortsätta flytta för att se om det hjälper; det var änna för jobbigt.(gjorde ett överslag, och det skulle bli fem flyttningar till. för att nå normalvikt
) Jag tror nog mer på att jag inte varit särskilt sugen på att dricka vin; boxen jag köpte i Säffle är inte tom och boxen jag köpte när jag kommit hem är inte öppnad. Mindre stress, med tanke på flytten, känns inte helt rimligt, men kanske ändå, någonstans.
Träning under sommaren har varit enbart promenader; det är ett ganska grönt område jag bor i; det är lätt att promenera ner till Hisingens bibliotek, Backaplan och även Nordstan; lite längre ner till älvstranden men ändå inte långt. Ska hitta lite fler promenadvägar att variera med.
Du skrev så humoristisk att jag riktigt skrattade till. Flyttbantning blir väl ganska dyrt i längden. Eller så packar man porslin och packar upp igen. Kanske man kan flytta möblerna utanför ytterdörren och in igen. Det blir billigare. Faran är ju att man kan bli omhändertagen för tvångsvård om grannarna ser! Men det är ju att vara tacksam för alla gram som försvinner.
God fortsättning!
Flyttbantning - jag brast också i skratt över ditt kalkylerande där!! Den idén borde du sälja in till kvällspressen. Ring dem, vettja!! 
God idé också det där med att skriva lite oftare. Det är väldigt trevligt att läsa och se hur det går och hur du har det!
Ja, det är i alla fall inte någon bantningsmetod jag sett på löpsedlarna i sommar. Där har ändå varit en del märkliga varianter. En, som jag tror hette femminutersmetoden - jag tyckte den lät väldigt intressant; jag menar fem minuter skulle jag nog stå ut med vilken bantningsmetod som helst
. En annan lovade viktminskning bara jag gick på rätt sätt. Illa, illa, jag har gått på fel sätt i hela mitt liv, uppenbarligen.
Det har blivit alldeles för mycket filmjölk på sista tiden. Det är bekvämt, det är gott, men jag känner att det inte är så bra. Eller om det är något annat. Men jag tappar hår som jag gjorde förr, känner mig lite stel, lite snudd på ont i kroppen. Nu är filmjölken slut, creme fraichen också, och grädden nästan. Nu får jag lära mig klara mig utan ett tag. Får leta såsrecept, för jag gillar sås. Eller om jag ska hitta andra lösningar - mer åt gegga än sås? Jag får använda söndagen till att läsa alla lchf-kokböcker jag har; det är några stycken.
Här är massor av LCHF-recept!
Trist att du mår sämre. Brukar du reagera sådär på mjölkprodukter?
Vet att vi varit överens om att vara skeptisk till dem..
Mejerifri sås.. Först tog det stopp i mitt huvud, men det går förstås. Beasås t ex. Sen tog det stopp igen..
För det mesta kör jag med steksky bara.. lite extra smör, men det är inte samma som sås. Numera, när jag inte är superstrikt, så tänker jag att det förstås går att reda med t ex arrowrot. Behövs väldigt lite sånt för en redning.

"…En, som jag tror hette femminutersmetoden - jag tyckte den lät väldigt intressant; jag menar fem minuter skulle jag nog stå ut med vilken bantningsmetod som helst" Underbart Effie, den metoden vill jag lära mig, verkar var något för mig också!
Annars tror jag också på det där mjölkfria, om nu detn andra metoden inte funkar:
Jag har väl aldrig varit riktigt konsekvent med mjölkfritt/icke mjölkfritt, så jag kunnat avgöra hur jag mått av det. Nu har jag bara känt att det blivit alldeles för mycket fil - och nu är all fil, all cf, all grädde slut. Nästan smöret också, men det ska jag köpa nytt. Så får jag se hur jag mår av detta.
Igår var jag på Liseberg med familjen; barnbarnet fyllde år häromveckan och skulle firas. Hon ville absolut åka ALLT. Tur det fanns begränsningar så att hon inte var lång nog…jag är inte säker på att det funnits någon som vågat följa med på allt. Jag nöjde mig med att titta på, fotografera och betala. Maten blev inte strikt LCHF; hade ätit lite för mycket kvällen före, tog bara en bit ost till frukost, och åt fisk med potatis på Liseberg. En kopp kaffe med grädde till kvällen; det kändes bra. Idag blev det min vanliga omelette med ost (getost, castello nåt-annat-än-vitlök och nån vanlig hårdost). Och det sista av grädden, så nu blir det nog mindre kaffe oxå. Tills jag kommer mig för att köpa ny mixer så jag kan blanda äggmjölk igen. Eller testa smör och kokosfett.
Kul på Liseberg. Nej, man törs inte åka allt..
De där längdbegränsningarna är superbra, har räddat många föräldrar ifrån kniviga diskussioner. Blir kul den dagen man får ta barnbarn eller syskonbarn på sånt bus, förresten.
Fisk med potatis var väl ändå rätt ok. Den extra nödnergin i potatisen gick säkert åt fort då du ätit rätt lite innan. 
Läste GP i dag, och hittade en liten notis: Så undviker du feta luncher
Läste notisen - och den var en liten resume från Mat och HÄlsa, hur man skulle fortsätta sitt LCHF-ande efter semestern och undvika kolhydrater på lunchställen.
Hm???? Teori 1. Standardrubrik
Teori 2. Rubriksättaren såg bara "lunch" och "undvika", och det man naturligtvis undviker till lunch är fett.
Teori 3. "Feta luncher" betyder luncher man blir fet av (något långsökt formulering)
Teori 4. Rubriksättaren är LCHF-are som vill lura fettskrämda människor att läsa notisen och omvändas 
Vad tror ni?
Haha! Vad hände, liksom?
Jag tror nog på din första teori, möjligen i kombi med andra.
I de övriga två kanske du tror lite för mkt om tidningen.. eller är jag onödligt neg? 
Jag tycker nog man kan dra ihop teori 3 med nr 4 - det kan ju vara så att det är omvändning på gång, man vill kanske ge lite mer substans, jag ser ju hur tidningsbudet har allt mindre antal tidningar på sin kärra, kanske behöver GP lite fler kunder/prenumeranter.
Äsch, jag bara spånade ihop några möjliga, om än inte troliga hypoteser.
Jag tror nog mest på nr ett och två, jag också. Det var en helt vanlig tråkig liten notis, och jag hade väl knappast läst den om jag inte ätit LCHF och undrade vad det var för tråkiga råd de tänkte komma med. Och så fick jag inte vara anti, utan bara hålla med..
.inte vad jag väntade mig.
Rolig notis tycker jag!
Nu är all filmjölk slut, och all grädde - och jag har blivit så hungrig! Äter inte mindre än förut, men är både hungrigare och mer sugen. Ätit en stor portion makrill stekt i smör, och ändå vill jag ha mer. Så det blev första omgången äggmjölk på länge länge; jag köpte mig en mixer när jag ändå var inne och handlade mig en bluray-spelare häromdagen. Kokosfett och osaltat smör, och kaffe, för jag hittade ingen kakao i skåpen; har jag verkligen missat att köpa kakao?! Jag går ju inte och handlar så ofta numera, så det gäller att komma ihåg det nästa gång. Och så får jag se om jag kan hitta någon mat jag blir mätt på, eller om det bara är att vänta ut det hela.
Känner igen mig. Låter lite som om du går igenom lite abstinens/omställningsreaktion..?
Käka på bara, så länge du håller dig till planen, alltså rätt sorts mat.
Du hittar snart balansen. Det brukar inte ta så länge.
Filmjölksabstinens
- tala om udda beroende. Jo, jag misstänkte något sådant. Och sedan är det fantasin, att göra god mat utan grädde, som saknas. Den dyker väl upp, den oxå.
Makrillen brukar jag ju hälla generöst med dill och grädde på. Lever, som jag stekte igår, brukar jag hälla generöst med salvia och grädde på. Men jag ska klara mig utan ett tag och se vad som händer.
Nu ska jag försöka koppla in bluray-spelaren. Jag och sladdar
ingen bra kombination. Men jag kan ju inte vänta tills det dyker upp någon som kan borra hål i tv-möbeln och sätta i sladdarna åt mig.
Haha.. Njae, tror inte det är filmjölken i sig.. Utan kh förstås, som ska ersättas, och det tar ett tag för kroppen att hitta till fettet istället. Kh är ju enklare/snabbare för kroppen att hitta åt, går liksom först.
Så du blir hungrig. Visar ju att din kropp funkar faktiskt. 
Jo, jag inser också att det blir alldeles för många kolhydrater av fil, även om man spär ut den med grädde. 
Nu har även jag lärt mig att man inte ska äta kokosfett på kvällen. Eller om det blev för mycket. Nej, jag mådde inte jättedåligt, men lite yr, och hjärtklappning. Och sedan drömde jag en lång dröm, att jag var eftersökt av polisen, för mord eller nåt, och försökte undkomma, jag höll på och åkte hiss i någon jättehög byggnad… Sånt brukade jag drömma när jag gick på gymnasiet och kanske några år till, men knappast sedan dess.
I kväll ska jag gå och lyssna på Leonard Cohen. 
Wow. Leonard Cohen på riktigt!? Vad roligt!! 
Den där drömmen låter som en av mina knökiga ena. Händelserika, men inte av det kul slaget. Bort dumma drömmar!
Leonard Cohen på riktigt, ja. Han var imponerande. Sjöng, och höll på i mer än tre timmar med en liten paus, och lämnade scenen med hoppsasteg (ett par gånger om, för det blev extranummer). Ja, vi gick t.o.m. innan de sista extranumren var slut, för det verkade hålla på i all oändlighet. Och det var inte bekvämt där på Gamla Ullevi; inte plats för benen, och nerfällbara plastsäten. Man klarar väl en fotbollsmatch, men det här var en pina. Tur att Leonard sjöng så bra. Har faktiskt inga skivor med honom; det ska jag skaffa.
Före konserten var vi och åt på ett ställe som skulle vara trevligt, på hönet Stora Saluhallen. Hög tråkig musik först, och personalen var inte särskilt intresserade av att skruva ner men vi fick ett bord i ett lugnare rum. Inte påtagligt LCHF-mat (pasta, burgare med bröd, räkmacka etc) men jag gillade att det stod lite om matens ursprung på menyn. T.ex. Caesarsallad med lycklig kyckling (från Knäred). Jag valde kalvrygg (från utanför Bollebygd), och den var god, och jag åt även potatisen. Undrar om det var mjöl i maten, eller vad det kan ha varit, för jag känner mig tjock i halsen idag, så som jag alltid kände mig förr, före LCHF.
Annars försöker jag vänja mig vid mat utan grädde. Det var lite tufft vid frukostomeletten - men jag hade i lite stekfläsk, kryddade med gurkmeja, svartpeppar och kanel (för att jag har fått för mig att det är nyttigt) och lade ost på. När osten är slut får jag börja leta getost, för jag har fått för mig att jag ska undvika komjölk helt ett tag. Bara för att se om det märks någon skillnad.
Tack för recension. Låter som en bra kväll för dig och sällskap, trots stolarna på gamla Ullevi. 
Ryggbiff och potatis är bra mat!
Mjöl i maten. Upptäckte häromveckan att ett av stans caféer har ost- och skinkomelett på menyn. Hurra! ..tänker man. Tills man upptäcker att nämnda omelett påminner misstänkt mkt om en pannkaka, frågar personalen och får bekräftat att jodå, vetemjöl.
Vetemjöl i omelett.. eh.. jaha.
Getost är bra, inte som vanlig ost, men man använder den ju annorlunda därför så - mums.
Jag hittade en get-hårdost på Lidl/frölunda i lördags har inte smakat den ännu men den ser fin ut (34.90) för biten på 250 gram.
Ja, det är ingen panik att handla getost. Och det viktiga är att det smakar nånting. Jag köpte ju någon fårost istället, och en bit mjuk getost. Men jag kanske ska kolla in mataffärerna i Frölunda; det är ju inte svårt att ta sig dit med bussen.
I kväll har jag prövat på att dansa squaredans. Aldrig ens funderat på att göra det - men så fick jag höra att det var prova-på-kväll på nybörjarkurs vid Kyrkbytorget, och det är fem minuters promenad härifrån. Ingenting att skylla på, alltså. Det var kul, men jag är totalt förvirrad. Jag kände mig ungefär som den där leken man gjorde i skolan: Alla fåglar flyger - där ledaren ropar Måsarna flyger (flaxa!) Ugglorna flyger(flaxa!) HÄstarna flyger (flaxa inte!) och där ungefär åker man ur för att man gör fel. Här var det lite mer komplicerat än så. Man ska hålla reda på om man är heads eller sides, boys eller girls, vem som är ens partner och ens corner (den vid andra handen), och så ropar någon ut vad man ska göra: att nu går man i cirklar och stjärnor och kedjor och runt varann och förbi varann och hux flux har man en ny partner och en ny corner och vem var det nu och vart ska jag gå…total förvirring alltså. Men kul motion.
För många år sedan i USA såg jag en uppvisning av squaredans.
Att förstå hur dom fick ihop det 4 led i fyrkant fram och tillbaka åt ena sida och den andra sidan och med mycket stamp i golvet och snabba snurr på klacken - fortfarande i en fyrkant.
Det var överväldigande!
Det där med parterbyte kommer jag inte ihåg, men det måste ju ha någon sorts mening - allt detta snurrande.
Tänkte att kanske liknar det egentligen den gamla sällskapsdansen - om det hette kadrilj eller nåt, där man går i led par om par och dansar runt och byter partner lite då och då.
Squaredans är i fyrkant, fyra par. Och man dansar runt och går förbi varann, och ibland hamnar man på andra sidan sin partner, och då har man en ny partner en stund. Det är mycket förvirrande, men på något vis brukar man få ihop det på slutet i alla fall.
Det är inspirerat av europeiska folkdanser, och det förekommer ju kadriljer i svensk folkdans också - också fyrkantsuppställningar, men de är bestämda i förväg hur man ska dansa. Squaredans kan ju bli vad som helst, aldrig lika från gång till gång.
Jag skulle aldrig klara det. Men jag skulle säkert ha kul, åt alla fel jag gjorde.. (stackars de andra)
Du dansar ju annat Effie - du kommer fixa det där snart bara du fortsätter.
Ja, jag dansar vanlig svensk folkdans också, och tänker definitivt fortsätta med det. Men det här var kul för att det kräver en så total uppmärksamhet. Och, som jag skrev på Facebook (apropå ingenting så är jag gärna kompis med trevliga KiF-are på Facebook), så kände jag mig helt plötsligt piggare. Om det berodde på dansen eller på att jag precis börjat med D-vitamin efter sommaren - ja, jag lyckas ju aldrig ändra bara en parameter så jag vet aldrig vad det är som haft effekt.
Stämningen var väldigt trevlig; alla var hjälpsamma, och det var definitivt känslan av att skratta med snarare än att skratta åt. (jag är i o f s van vid den inställningen). Och ja, jag tror jag kommer att klara nybörjarkursen - och gör jag inte det får jag väl gå en till; mer ambition än att ha kul har jag inte.
Idag tröttnade jag slutgiltigt på byxorna som inte sitter snyggt med bälte, så jag grävde fram ett par jeans jag av någon anledning (optimism?) köpt i en mindre storlek än annars. De gick på mig. Fast det där med storlekar tycker jag är skumt, för jag hittade ett annat par i denna mindre storlek, fast annan tillverkare - och där fattades det säkert en decimeter. Nåja, fortfarande stor storlek, men dock mindre stor.
Har också konstaterat att jag inte ska äta plockmat - lite sånt och lite sånt, i små skålar. Jag har så otroligt lätt att sträcka ut handen även om jag inte är hungrig och inte ska äta. Så sådant ska inte finnas hemma. Inga mellanmål för mig - nej, det behöver jag oftast inte, så det planerar jag inte för (bara några burkar makrill i tomat på jobbet). Jag ska se till att ha riktig mat hemma, och mycket smör.
Åh Effie, vad jag skrattade (med dig) när jag läste om din squaredans-debut! Det lät hur kul som helst! Har varit lite inne på att prova på Linedancing om det dyker upp nån kurs i närheten.
Ja, det tycker jag du ska göra, Karin. Här i Göteborg med omnejd verkar de ha startat en massa squaredanskurser, och där jag går dansar de linedance precis innan (jag tycker ju att det inte ser lika kul ut; man dansar ju mer för sig själv - men jag har inte testat). Men dans överhuvudtaget är kul motion.
Om plockmat. Samma erfarenhet som dig av att ha sånt tillgängligt. Man tar lite till och lite till, lite här och lite där.
För mig tycks måltider försvinna och istället bara tjafsar jag på. Aldrig riktigt mätt. Iofs inte heller hungrig, men.. Klart är att jag mår bäst när jag äter riktiga måltider och slutar tjafsa.
Håller med Karin om att du skriver väldigt underhållande.
Kul att ni tycker att jag skriver underhållande. Det är ju lite det som är tanken - lite kul, lite allvar, lite försök att förstå vad jag ska göra och inte göra - ja, lite allt möjligt helt enkelt.
kaisakavat; precis så menade jag - lätt att bara plocka, inte äta ordentligt, inte låta bli att äta, varken hungrig eller mätt. Det får hamna på listan över korkade saker jag inte ska göra.
Jag har prövat både squaredans och linedans och squaredans var mycket roligare tycker jag. Jag har svårt att hålla reda på vilket håll jag ska mot, hopplöst i linedans, men i squaredans får man hjälp av "the caller" eller vad han nu kallas, sångaren.
Leonard Cohen! Jag är grön av avund!
Jo, i squaredans är det någon som talar om vad man ska göra och åt vilket håll man ska - men då gäller det ju att man har koll på vem man är och vad som är höger och vad som är vänster
. Det är inte det lättaste.
Leonard Cohen; ja det var en fin kväll.
Förra helgen var mina barn och jag ute på restaurang; vi var på thairestaurang i Borås. God mat, men jag vet inte vad som var i maten, för jag blev väldigt väldigt törstig efter, drack mycket mycket vatten, och det kilot har inte försvunnit under veckan som gått. Jag ska nog tänka mig för mer vid val av restaurang, men det är inte så lätt, när barnen ska med.
Har hållit mig till extra fett, och undvikit mejeriprodukter, förutom smör och get- och fårost. Jag får se hur detta funkar.
Har konstaterat att jag varit godissugen denna vecka, vad det nu kan komma sig av (restaurangen, eller bristen på mejeri
). Inte oemotståndligt, så jag har bara gått och kollat kylskåpet och konstaterat att det inte finns något där. Ibland har jag tagit en kopp te, ibland någon bit fårost eller något. Eller ingenting.
Verkar kunna bli lite kompensation nu i helgen när vi, några tjejer, ska matlaga ihop. Kanske något godisgott också.
#204 Glutamat?
Det har du nog rätt i, glutamat använder ju så gott som alla asiatiska restauranger för smaken, men det kan även vara mörningssalt som behövs till kött som kanske inte har så hög kvalitet, men ändå ska tillagas ganska fort.
Ja, jag misstänker nog glutamat, jag också - men att man blir så otroligt törstig av det..? Mörningssalt - behöver man det till anka? Kilot försvann till slut i alla fall.
Nu i helgen har jag varit på lchf-träff hos Pussgurkan, med yvonnel, Seglarina och penny. Matlagning, vandring hos fåren och gässen, och vi satt och tjòtade (nej, inte fåren och gässen) till sent på kvällen. God mat (gazpacho, förrättspannacotta med löjrom, marinerade benfria kotletter, med ratatouille, dillmajonnäs, tzatziki och kryddsmör, diverse ostar och fröknäcke). Kanske lite mer kolhydrater än vi är vana vid, trodde vi efteråt. Men värt det. Och recepten ska jag se till att få, för jag vill laga detta igen.
Nu har jag bestämt mig för en målsättning i höst. Jag har jag vet inte hur många lchf-kokböcker i hyllan - och det jag oftast gör är steker köttfärs med vitkål och några kryddor, steker en bit fisk, ugnssteker en köttbit och steker en omelett. Så nu ska jag ta fram kokböckerna och pröva ett nytt recept varje vecka. Jag blev väl inspirerad av all god mat vi åt hos Pussgurkan i lördags. Och det är tomt på färdiglagad mat i frysen 
Ok, ok, jag vet - mål ska vara SMARTa. Specifikt - LCHF-recept; som jag inte testat; ja. Mätbart - ett varje vecka; ja. A…där är min tolkning att man måste anstränga sig lite för att nå målet; ja. Annars hade jag redan lagat en massa nya spännande recept. Realistiskt; visst borde jag klara att laga mat varje helg, och hitta något nytt. Tidsbestämt; fram till nyår. Sedan tror jag nog jag fortsätter, men det får jag se då
Låter som en riktigt trevlig målsättning. Ser fram emot rapporter. 
Visst var det inspirerande att umgås och laga mat tillsammans några av oss rara omtänksamma LCHF-tjejer. Måste absolut göra det fler ggr.
Lycka till med ditt experiment att laga nytt varje dag, tänk gärna på att markera vilka recept du gillar bäst, vi kan ju laga dem tillsammans nästa gång vi träffas för att laga mat ihop.
Ja, jag ska skriva vad jag tycker om det jag lagar (fast jag måste ju hitta recept utan mejerier, kom jag ju på…lite begränsande)
Sedan har jag börjat fundera lite lätt på det där med var jag ska bo - inspirerad både av kaisakavats funderingar på att flytta till Stockholm, och yvonnes funderingar om landet, kanske. Jag har inga planer just nu, eftersom jag precis har flyttat, det funkar bra här och jag trivs - men om ett antal år slutar jag ju jobba, och var vill jag bo då? Visst lockar den där lilla röda stugan bak hängbjörkens slöja där som sädesfälten böja sig för vinden - men det får stanna vid romantiska drömmar. Jag skulle inte trivas i längden. Jag är stadsbo; vill ha liv och rörelse, vill ha teatrar och bibliotek, vill ha bekvämligheten. Men vilken stad? Det har jag inget svar på än. Men jag har tid på mig att fundera.
Det där med klädstorlekar förstår jag mig inte på. Tänkte häromdagen att jag skulle ta vägen om Bilbiten (biltillbehörsaffär för oss Volvoanställda) och titta på jackor. Det brukar vara bra märken; inte de billigaste direkt. Krav: jackan ska gå att stänga; färgen ska vara ok och kapuschongen ska sitta bra. Provade en i storlek XXL; på tok för stor.Hittade en annan storlek XXL, den fattades en dm för att gå att knäppa. Hittade en i storlek 42/XL, helt ok, fast vit???
Provade kapuschongen; hallå vem släckte ljuset? Den nådde ner till hakan ungefär. Jag hängde tillbaka jackan. Fast efteråt kom jag på at jag borde ha kollat om den gick att justera. Eller också kunde jag ju klippa två hål för ögonen 
Enda inköpet blev en uppsättning Hackmann-knivar. Mina barn brukar klaga på att mina gratisknivar är dåliga.
Som jag skrev på Facebook; ledig idag, och dagens första nöjen avklarade: kolesterolprov på vårdcentralen (tycker de att det är kul, så kan jag väl gå dit..), och handla mat på Coop. Köpte kycklingfiléer vilket ger mig lite dåligt samvete, så jag handlade åtminstone kycklinghjärtan och kycklinglever också, och funderade på vad sjutton man kan ha kycklingmagar till. Någon idé? Jag ska googla. Jag menar, man får ju se till att äta allt på djuren, inte bara filé. Så ska jag fundera vilket recept med kyckling jag ska laga; om inte idag så på söndag.
Men nu är det dags för frukost. Hungrig!! (det var jag redan innan jag gav mig av till vårdcentralen, ovanligt nog)
Det kanske var herrstorlekar på de där jackorna, eller vad tror du?
Jag tycker också det verkar som herrstorlekar. Proportionerna liksom..
Men kanske både ock..?
Glad att du Effie blir inspirerad av mitt Stockhomsemigrationsprojekt. Jag blir ju inspirerad av dig, dina förändringar och att du prova dig fram med olika aktiviteter.
Ja, det är alls inte omöjligt att det var herrstorlekar på någon av dem. Förvirrande är de i vilket fall. Men jag får väl leta jacka någon annan stans.
Tanken med de här trådarna är väl att vi ska inspirera varann, och känna igen oss, och komma med glada tillrop, och upptäcka andra sätt att se på livet. Och förmodligen en hel del mer.
Ja, jag läser alltid din tråd kaisakavat (och din också, Yvonne) även när jag inte skriver i dem.
Tittar på Trädgårdsonsdag. Tareq steker svamp (kantarell, svart trumpet, trattkantarell och Karl Johan), fläsk, nån sorts blad (grönkål, tydligen), timjan och grädde…ser gott ut. Vitt vin, stod det i receptet också; det missade jag. Det här kan man tydligen lägga på bröd…eller inte.
Tareq plockar tydligen svamp på samma sätt som jag - i butiken 
Då slipper man böja rygg och sparar tid dessutom, ifall man nu inte vet exakt var di rara små svamparna står uti skogen.
Bra svampplockningsteknik. Passar mig utmärkt, då jag inte kan skilja en ätlig svamp från en dödlig.. 
Igår var det Bokmässan för min del; gick runt några timmar med en kompis. Skulle inte köpa böcker; det tog en halvtimme innan jag föll för en urban fantasy som utspelar sig i Malmö. Så blev det en till fantasy, men sedan lät jag t.o.m. bli antikvariaten och hotellet som brukar skänka bort en gammal bok till besökarna. Några anteckningsböcker, och en fårtavla ("Får sova över", med ett får på marken och två uppe i ett träd) blev det däremot. Vi tog en paus också, inne på Incontro, och det blev en räkmacka med mycket räkor, och ett glas vitt vin, och efterrätt (kokosmousse med mangosås, och mangopannakotta med citrussås; det var alldleles säkert inte lchf men borde gå att göra som sådan. Och det var inte överdrivet sött, för jag klarade att äta det)
Idag tänkte jag laga mat. Har kollat in ett enkelt recept på tandoorikryddad kyckling från en av Anna Hallens böcker. Och så får jag ju försöka laga ugnsbakade kycklinghjärtan "hjärtegott" enligt Anders S recept. Och så har jag squash och aubergine etc för att göra ratatouille. Och så har jag ett drygt halvkilo nötfärs också, som jag inte vet vad jag ska göra med. Nåt blir det väl.
Och solen skiner utanför just nu (och det blåser som sjutton). Kanske ska ta en promenix ner till affären och inhandla spiskummin som jag trodde jag hade, och hämta ut ett paket.
Bokmässa, vill också!
Låter som en härlig dag! Och den där fårtavlan verkar ju kul.
Lycka till med matlagningen, mumsigt!!
Jag är nog lite avundsjuk, på dig och alla ni andra som klarar av att orka gå runt på bokmässan, det gör numera inte jag.
Men jag var på den allra första och minns fortfarande den överraskade utställare (stockholmare) som uttalade sig så imponerat om att det faktiskt kom så mycket folk till en mässa "på landet". I skrivande stund så minns jag faktiskt inte vilket år det var, men nog bortemot 30 år sedan?
Någon som vet?
Ja, jag tycker det var jättetrevligt att gå runt på Bokmässan, och jag kände mig hur pigg som helst - tills jag åkte hem; då kände jag hur trött jag var. Orkade inte göra något annat än att sätta på tv:n, och möjligen nån liten sväng ut till köket för att se om det fanns något litet lättätet. Fast det fick jag ta mig i kragen för att göra. Men jag var inte särskilt hungrig heller, efter räkmackan.
Jo, visst brukar väl stockholmare fortfarande säga att det här är landet. Det får de väl tycka om de tycker det är kul. Stockholmshumor är det inte alltid man förstår. När den första var? Jag googlade och hittade någon uppgift om 1985; det är ett tag sedan. På Bokmässans hemsida hittade jag ingenting om historik.
Jaha, då vart det inte alltför långt kvar tills 30 år, så det var inte såå dåligt gissat, eller?
Kommer dessutom ihåg att det nog inte var så helt renodlat bokmässa då heller, lite hushållsmaskiner osv. fanns också kvar, kanske sedan hushållsmässsan som ju var något väldigt stort bakigenom i tiden.
Min son är född 1985. Så 27 år sen då.. 
Bokmässor är av den typen tillställningar att det är uteslutet att känna efter huruvida man egenltigen orkar eller inte.
Man bara GÖR. Om man så är slut i veckor sen.. 
Ja hörni, det är sånna uttalanden som gör att man skäms över att vara Stockholmare. Jag förstår att man som göteborgare blir tötta på stockholmare av det. Sen om jag får vara fördomsfull
så är dessa "Stockholmare" säkert sånna som är inflyttade från övre norrland eller nått och aldrig har bott innanför tullarna. Sen kanske det är menat att vara på skoj, kan inte heller förstå den humorn, typ: "Norrland börjar norr om norrtull."
Jag tänkte på att det kanske är en något normal tankegång hos 08-orna om man tänker på att dom nog måste värja sig för allt som överöses dem av intryck och möjligheter, allt annat blir nog smått.
#227 Det var ju ett hyfsat pantat uttalande.
Monika!
En av mina skåneälskande bröder brukar säga att: "Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar".
Så inte alla bryr sig särskilt mycket.
Ja, jag vet inte varför…stockholmaren jag bodde ihop med ett antal år sade gärna "bonnläppar" om folket han träffade här (inte om mig). Och han var född på Söder. Han undrade ofta "vad har folk emot stockholmare?" (och jag förklarade, men han förstod aldrig
) Men jag tycker bra om stockholmare, dem jag har träffat.
Min matlagning idag, ja. Den tandoorikryddade kycklingen - nja. Jag skulle ha gjort mindre bitar, och inte dubblat receptet. Nu blev det närmast soppa. Inget större fel på smaken, men inget jag gör om. Men kryddblandningen kan nog komma till användning.
Kycklinghjärtan - Jag ska testa med lite mer kryddning, tror jag. Fullt ätbart.
Ratatouillen har jag frusit in. Ska frysa in resten av maten också.
Hittade ingenting på TV, så jag satte på en film. Eftermiddagarna med Margueritte. Den var trevlig.
Kycklinghjärtan har jag aldrig själv lagat till, men har smakat en gång när jag var i Ungern, tyckte väl begränsat om det, men fullt ätbart. Kanske har högt järnvärde kan jag tänka mig, så det är säkert bra. Om inte för annat, så för att ta tillvara på så mycket som möjligt.
Har lagat till grishjärta en gång, ingick i undervisningen på det som kallades "fortsättningsskola" alltså hemkunskap förr i tiden (efter examen i Åk 7, som var sista skolåret dåförtiden).
Inte heller mer än knappt OK.
#229 skrivet av kaisakavat
Tack för den passningen. Hoppas du inte dissade hela mitt inlägg.
Kan det kanske vara så att stockholmare (inte jag alltså, men andra) lider av ett mindervärdeskomplex i förhållande till andra huvudstäder, så som London t ex. Jag åkte en gång bil ut genom London, vi skulle till Kent, en vacker region ett stycke från London. Jag frågade flera gånger var vi var, i London blev svaret. Hade vi färdats i Stockholm, så hade vi väl varit i Gävle eller Eskilstund innan vi passerat tullarna. Om ni förstår hur jag menar.
Jag hittade ett recept här på KiF. I den tråden fanns också något förslag med marinering i ingefära och chili och något mer. Det låter mer spännande. Det här var bara smör, mera smör, och salt och peppar och tomatpuré (inget fel i det; jag använder ofta bara peppar och salt)
Jag hittade ett recept med kycklingmage också, någonstans; någon ungersk pörkölt. Fast det får vänta.
#233 Det var ingen passning, det var ett straffskott rätt i krysset.
Om man kläcker ur sig nåt så nollat och såpass översittaraktigt om norrlänningar som flyttar till Stockholm som du gjorde, så blir det straffspark för motståndarna, ser'u. I vilket spel som helst.
Nå ja, jag har ju uttalat mig ganska klentroget om Stockholmare också. Så så farligt var det väl inte. Jag har själv flytt därifrån för att jag tycker det är för snobbigt. Nog är det väl lite underligt ändå att man kan kalla alla som inte är stockholmare för bondlurkar och Göteborg för landet?
Jag såg detta mest som ett lättsamt tjatter om fördommar. Men vi ska ju akta oss för att generalisera, det är farligt då trampar man så lätt någon på tårna. Vi är ju alla så olika oavsett var vi kommer ifrån.
Förresten så är jag själv halvt norrlänning, min pappa var en av dom som kom till Stockholm norrifrån på 40-talet ungefär.
Är det inte så att de allra flesta stockholmare kommer utifrån? Och jag tror att de som behöver se ner lite grann på oss lantisar - ja, det är personberoende, och inte ursprungsberoende. Jag bryr mig inte särskilt mycket. Det är mest när man hör uttalanden som att det bara är i Stockholm det finns intressanta människor, och liknande, eller att Botaniska Trädgården i Göteborg inte anses ha riksintresse (om de inte har ändrat det på sistone) som jag blir irriterad. Men det har ju inte med enskilda stockholmare att göra. Och själv har jag inte minsta släktanknytning till Stockholm, om inte möjligen min farmors farbror eller nåt liknande tog sig dit; det har jag inte lyckats bekräfta. Min släktforskning hittar enbart folk som inte bodde i städer..
Regnig dag. Har konstaterat att det finns något i min mat som min mage inte gillar. Det kan vara kokosmjölken, för det är det nya jag börjat med. Får se om jag vänjer mig, eller om jag ska minska på mängderna. Så spännande är den ju inte att jag behöver göra sås på den. Men den funkar alldeles utmärkt i omelett, och den går till nöds an i kaffe.
I dag tog jag mig äntligen i kragen och hängde med kollegerna och tränade. Det är första gången sedan semestern - men det har liksom inte funkat förut. Jobbet har kommit ivägen, eller jag har bara känt mig för trött. Men idag blev det body pump, eller Power som de kallar det på vårt gym. Jag gjorde ett tappert och försökte visualisera att jag lyfte en fjäder (ja, det var inte mycket mer)
och det funkade väl sådär..får öva mer på sånt. Men det kändes bättre än jag trodde det skulle göra. Det säger jag förmodligen inte i morgon
Duktigt! 
Ja, det där med body pump ska man ta det försiktigt med, har jag insett nu. Har känt mig allmänt utslagen och orkeslös de senaste dagarna. Inte haft lust att göra en massa, träningsvärk (ja, det var ju väntat), det har bara tagit emot, och jag har helst lagt mig tidigt att sova. Men det går väl över det också, och jag tror fortfarande på att träning är nyttigt.
Dagens matlagning - ja, jag tittar ibland på Nigel Slater i BBC. Jag gillar hans sätt att laga från grunden, använda kryddor (en nypa sånt, en nypa sånt). Jag gillar inte hans sätt att dryga ut mat (bulgurvete i lammfärsbiffar såg jag igår - däremot lät det gott med rivna rotfrukter i. Om man nu inte äter väldigt strikt LCHF alltså, för några mängder behöver man ju inte ha i). Jag tyckte det lät spännande med Korma, nåt indiskinspirerat som inte skulle vara så starkt. Tre skivade lökar, tre skivade vitlöksklyftor (det blev nog lite mer) och hackad ingefärabit stor som en tumme, panna med smör. Stött kardemumma, kanel (2 nypor + stång), spiskummin (tsk), chili (nypa), salt, peppar, gurkmeja (1/2 tsk) Jag avvek från receptet och lade i ett paket grytbitar och lät alltihop puttra någon timme eller två. Svamp - receptet sade 600 g blandad men jag undrar om det var istället för kött - så jag tillsatte 200 g champinjoner. Kanske skulle de ha brynts lite i smör först, men jag hade i mer smör. 200 g spenat, koka någon minut i annan kastrull, spola av med kallt vatten, torka, lägg i pannan. (förstod nog inte vitsen med det) Här smakade jag av, och tyckte det var gott. Hällde i en liten burk yoghurt och en liten burk cf, och undrade varför, för jag tyckte inte det tillförde något. Nästa gång ska jag testa med kokosgrädde och limesaft istället. Det ska även vara skalade hasselnötskärnor och russin (helst gula) i. Ska vara restriktiv med det. Har inte ätit detta, men avsmakning av såsen gav mersmak.
Spännande mat du håller på med. Kul att anstränga sig lite ibland.
Jag borde ha misstänkt att min utslagenhetskänsla kunde ha nåt med magnesium att göra. Ibland glömmer jag att ta magnesium på kvällen. I går kväll kom jag ihåg det igen, plus att jag knaprade en del nötter. Idag känner jag mig piggare. Ska ta ordentlig dos ett par dar och se vad som händer
Hoppas du har fått tag på en bra sort med tanke på upptaget. Annika D. skrev ju nyligen om Emgesan som är den vanligaste sorten man får på recept, att den är fullkomligt verkningslös. Men det finns ju andra, bra kanske att läsa här på olika trådar, det finns nog kunskap.
Rätt sorts magnesium..ja, det vet jag inte. Jag köpte en som innehöll zink också, vilket jag trodde var bra (och det är det säkert, jag har för mig att jag läst nånstans att brist är vanligt) men det var magnesiumaspartat, som tydligen inte rekommenderas. Ska leta efter magnesiumcitrat när burken är slut. Det är en djungel, det här, om man ska äta tillskott eller ej, och vilka i så fall. Det blir väldigt mycket "jag har läst nånstans tror jag.."
Just det, är ganska svårt att sålla om man inte har lite bra kemikunskaper själv. Men jag var i affären och mumlade över att vispgrädde var slut, allt utom den med extra hållbarhet, en annan kund hörde mig och frågade varför, jag berättade då om tillsatsen kerragenan - algen som ju även används tex. till hårschampo.
Då bröt en annan kund in och påpekade mycket vist, att hon var utbildad biokemist, och hon visste minsann att det inte var ett dugg farligt att äta. Fast jag åkte till en annan affär.
Carrageenalger är inte farligt att äta utan tvärt om nyttigt. Alger drar ut tungmetaller ur kroppen och Carrageenalgen är extra bra på det. Jag har ätit det som avkok i många år på rekommendation av en mycket intressant läkare jag hade kontakt med i samband med min amalgamsanering. Nu var det emellertid ett tag sedan jag tog det , men ska faktiskt laga till en sats. Däremot vet jag inte varför man ska ha det i viskgrädde, låter väldigt onödigt tycker jag, så jag köper ju också en 40 %iga.
Brukar användas som ett förtjockningsmedel i en massa olika varor, i grädde kanske för att den som har längre hållbarhet ju inte ska dela sig - du vet, fettet flyter upp.
ChrisKessler har en hemsida med länkar om just kerragenan, att det inte är bra för magen, men det kan ju vara individuellt, fast jag fick intrycket att man helst ska avstå/undvika.
En djungel med alla olika små ämnen och tillskott. Jag klarar sällan att fördjupa mig, även om det ibland är intressant, just för det är så svårbedömt vad olika tillskott har för effekt alls, eller just på själva mig.
Och vad de har för effekt på annat. För mängden av ett visst ämne ska ju ofta regleras mot mängden av andra ämnen, e t c..
Svårt att utvärdera.
Magnesium däremot, vet jag att gör nytta när jag äter strikt, för att lindra benkramper. Och det kan göra en trög mage mer medgörlig förstås. Men mg ska ju stå i proportion till kalk.. och tja.. redan där är jag lost. Igen.
Ni är säkert skärptare än jag på det här.
Jag har ungefär samma problem, kommer ihåg kalktabletter nästan varje dag men magnesium tar jag ibland, jag har ett pulver som stått bortglömt i skåpet några år, men det är nog eg. väldigt bra, rent magnesium som jag blandar ung. 1 tsk i vatten och dricker, inte speciellt jobbigt men inte heller precis gott.
D3 köpte jag från USA en stark dos som bara behöver kommas ihåg högst 1/v.
Däremot bryr jag mig inte om omega3, det är skumt med utfiskningen i fattiga länder för att vi ska få just det fettet. Tror nog att det räcker med feta fiskar från här hemikring, sill tex.
Ja, vem vet egentligen vad vi ska äta och inte äta. Det förvånar mig egentligen väldigt mycket att det som är det mest essensiella av allt, vad vi ska äta, det är det som vi vet minst om.
Precis, kaisakavat, det är det där som är djungeln. Magnesium ska balanseras med kalcium och möjligen även kalium, och så har vi zink och selen; behöver man kombinera det med nånting? Och järn, och diverse annat smått och gott. Och D3, och omega3, behöver man det, och hur mycket och när och kombination med vad? Det är ju olika bud på olika håll.
Magnesium, har jag konstaterat, gör att jag glömmer att det finns choklad både hemma och i affären. Och då har jag varit chokladoman i hela mitt liv. Jag tror det möjligen kan hjälpa mot segheten jag känner, just det här att orken inte blir bättre, att jag inte orkar springa långt, gå uppför många trappor..(jag fick det som tips för flera år sedan i någon tråd här på KiF men av någon anledning har jag förträngt det). Jag ska försöka äta det mer regelbundet och se vad som händer.
Fick brev från farbror doktorn idag. Han påpekar att mitt kolesterolvärde är helt normalt (5.0 - och då hade jag slurpat ganska bra med extra smör dagen innan, och inte bara den dagen - ifall det fortfarande finns någon som tror att vi lchf-are får förhöjda kolesterolvärden av vårt fettsmaskande), och att blodtrycket också hade varit bra när jag var där och mätte (sköterskan tyckte väl i o f s att det var på gränsen, men det var ok). Då är det bara att satsa på att få blodtrycket bättre utan medicin, för jag gillar inte att äta medicin.
Förra helgen var inte bra, matmässigt sett. Mitt ex ville komma ner från Stockholm (för att hunden skulle få springa på sin välkända gräsmatta
) och ja, det kunde han väl få. Det var ju firande av min födelsedag den helgen också, så han kunde få träffa mina barn igen. Helt ok i sig - men jag märker att en helg är på gränsen till vad jag står ut med. Firandet på restaurang var på Texas Longhorn, och vi åt gott allihop, och blev mätta trots att vi inte var i närheten av de största portionerna. Lite bakad potatis tog jag; det är så gott, med smör. Fick knivar i present, och har märkt hur mycket lättare det är att skära med bra knivar - man vänjer sig ju så lätt vid att knivarna blir aningen slöare (och jag minns den gången i tonåren när jag köpte en vass kniv, men min mamma vägrade använda den, för det blev märken i skärbrädan..jag misstänker att hon tog i ordentligt).
Men resten av helgen - ja, vi delade på en Ben&Jerry glass och det blev lite godis - inget jag vill ha, men jag skyller på stressen. Det är skönt att slippa detta igen - det känns på byxlinningen, vågen visade 2 kg upp (men är långsamt på väg neråt igen).
I morgon ska jag äta middag hos en kompis som nyss har flyttat. Vad ska du ha för konstig mat? Det är ingen konstig mat, men inget mjöl. Pasta, nej. Potatis? Kan väl gå, någon gång. (ja, det är svårt att förklara ibland, när någon har bestämt sig för att det är konstigt)
Berättade att jag läste Brödberoende - men nej, dra ner lite på vete kan hon göra eftersom hon misstänker att det gör henne sjuk, men hon tänker inte bli fanatisk. Suck. Men jag försöker låta bli att predika.

Ja, man kan inte frälsa alla tyvärr
Förra helgen blev det ju inget testande av nya recept, så jag tar det idag istället. Gjorde pannkakor till frukost idag, inget slaviskt följande av Anna Halléns snabbpannkakor med kokosnötsmjöl, men något ditåt. Jag tog kokosgrädde istället för vispgrädde, och mätte inte hur mycket jag hade, det var nog mer än 1 dl. Men det här är nog inget jag kommer att göra om. Snabbt gick det inte (men det hänger nog på min spis, snarare än på receptet), och jag gillar inte att stå vid spisen och äta, för det blev så när jag ändå stod och övervakade, och var hungrig (gillar inte att sitta vid bordet och störas hela tiden av att pannkakorna ska vändas heller). Jag vet inte vad det är som gör att pannkakor smakar pannkakor, men jag tyckte dessa var ganska menlösa. Jag har testat fiberhuskvarianten tidigare, och gillar nog dem bättre, frånsett att de brukar vara svåra att smeta ut i stekpannan.
Och så ska jag till affären och kolla efter fänkål; parmesangratinerad fänkål lät lagom enkelt. Vädret lockar inte direkt till promenad, men kanske borde jag promenera i alla fall - det är ju inte långt till affären så jag har inget att skylla på, egentligen.
Hur smakade det med ostgratinerad fänkål? Det verkade riktigt spännande.
Det var någon på Masterchef som hade lagat sparrismousse (apropå kaisakavats prat om sparris i fruktogrönt-tråden). Synd att de inte har recept där, för det lät gott. Att man sedan inte behöver styla den genom att göra "sparristorn" av det…jag har inga ambitioner att bli Masterchef
Fänkålen med parmesan - jag är inte riktigt säker på vad jag tycker. Parmesanen har en lätt sötsmak, och fänkålen också, fast på ett annat sätt. Men den skulle vara som tillbehör till lamm, och det har jag inget idag, Men jag kan tänka mig att det här skulle funka; en lagom smakbrytning.
I brist på kaprifol-köttfärs (gräsbeteskött alltså) köpte jag fransyska. Hela köttbitar har jag alltid svårt att tänka ut vad jag ska göra med, och jag har ingen riktig matlagningslust idag. Behöver ibland en ingenting-dag, utan att träffa folk, och helst utan att göra något särskilt.
Fänkål är gott. Fast just som gratäng har jag aldrig provat, har mest använt den rå eller lättslakad.. i typ cole slaw-sallad.
Var fänkålssmaken kvar efter stunden i ugnen??
Håller med om att sparrismousse lät gott! Överhuvudtaget gillar jag smaken av sparris. Man kanske kan improvisera (om man hittar sparris till rimligt pris som inte har torkat ihop helt).. koka och mixa med grädde och smör..? Skulle en kombination mln broccoli och sparris funka, eller tar broccolin över då? 
Jo, det smakade fortfarande fänkål. Jag upptäckte att jag ville ha salt på (salt stod inte i receptet); sedan tyckte jag om smaken.
Sparrismousse - jag googlade. Jag hittade ett antal recept, med och utan gelatin, med grädde, gräddfil eller creme fraiche, hönsbuljong och pesto, och serverat till löjrom, räkor och liknande. Rökt lax, kanske? Och sparrisen i recepten var frusen eller konserverad, så det kanske inte behövs någon dyr färsk (jag hittade en bunt i affären idag, från Peru. 39.90). Broccoli? Jag är lite tveksam - skulle nog testa utan först.
Kanske sparrispannacotta Effie? Det skulle jag kunna tänka mig.
Jag har faktiskt köpt två sparrisplantor, hittade på Tradera. De är garranterat ekologiska och har vuxit i Falköping tror jag. Den ena plantan ska mina gulliga grannar få i inflyttningspresent. Jag har hjälpt dem med flytten i dag till deras första egna bostad. Den andra hoppas jag ska växa hos mig och den ska mumsas på till vår och försommar.
Förresten, har du funderat på att göra en ny tråd Effie. Effies gröna tåt 2, eller något mer spännande?
Sparrispannacotta - låter inte alls fel. Jag borde göra någon lista med smakinspiration till olika tillbehör - pannacottor, mousser, såser, geggor och annat. För när jag ska laga mat är huvudet ofta tomt på idéer 
Ny tåt? Jo, det börjar väl bli dags. Men grön tåt nr 2? Jag är lite allergisk mot siffror i sammanhanget - känns lite fantasilöst. Nog finns det färger att ta till, så att det räcker i några år. I värsta fall får jag ta till bilfärger, eller nåt; de brukar ju vara mer fantasifulla än beskrivande. Flamencoröd, eller Electric Silver och sådant. Men det dröjer ett tag innan det är nödvändigt.
Dröjer ett tag? du har 38 inlägg på dig
inklusive våra vill jag säga.
Go for it Effire, it´s your snug
Hoppas översättningen funkar google translate påstår att tåt är snug på engelska, men annars tar vi: thread 
Jag tror inte google translate vet vad en tåt är för något. Översätter man snug tillbaka till svenska blir det "tätt". Misstänker att den resonerar "alla de där prickarna och ringarna över bokstäverna som svenskarna envisas med, är det någon skillnad på dem egentligen?" Thread tror jag mer på. Men jag ska inte ha någon tåt på engelska; inte förrän jag blir tvungen att ta till bilfärgerna åtminstone. Typ Effie's Electric Silver thread. Det dröjer innan jag måste ta till de färgerna; det var det jag menade.
Men här står det ju en uppmaning att flytta till ett nytt inlägg, det är väl kul att ha så många som hjälper till - eller lägger sig i - vilket man nu ska välja.
Men det är ju faktiskt väldigt trevligt att ha lite vardaglig diskussion då och då. Spännande recept ni pratar om här sparrispannacotta, det ska jag nog göra nån dag.