Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3848 ggr
PeachyAlice
0

Hur tusan låter man bli sockret?!

Så sitter man på jobbet och fikar med kollegorna, och nån plockar fram muffins. Jag erkänner, jag åt en. Nu ångrar jag mig för jag VET att jag kommer att må dåligt av den, min mage tål ju inte kolhydrater. Men det är ju så gott med muffins.

Har ni några trick för att hålla suget i schack när det i princip trycks upp godsaker i ansiktet på er?

Mooniq
0

mitt trick att att skippa ALLA kolhydrater och under omställningsfasen äta mig övermätt, då lockar inte det söta..

eller så får du dregla över kakor, muffins och bullar men istället ta fram egenbakat sesambröd m ostskivor.. eller så får du har rejält mörk choklad i väskan, jag har 86%-ig i reserv om jag inte skulle klara trycket..

jag gör även egen ischoklad med kokosfett där smak och doft är kvar, recept finns i vä-marginalen.

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
0

Håller med ovanstående talare! Glad

I början får man liksom ladda magen full med de bra feta sakerna för då blir det lättare att stå över sockret.

Jag har hållt på ett bra tag med denna kost nu och visst kan jag bli sugen när det viftas med godis eller goa kakor mitt framför "snudan" på jobb ibland men jag klarar numera att stå emot utan att behöva stoppa munnen full av eget medtaget "fika".

Men i början när man ännu inte är så att säga "avgiftad" så gäller det att vara förberedd Tungan ute

ACH
0

Om du är i början av din kostomläggning så är det inte så konstigt om suget blir svårt att stå emot. Gör som föreslaget ovan: Bort med så mycket kolisar som möjligt, och in med mer fett!

För mig är en av de största poängerna med denna kost att jag SLIPPER stå emot sug! Äter jag tillräckligt lite kolhydrater så kan det stå en skål med godis framför mig utan att jag ens bryr mig. Men det kan ta ett tag innan du uppnår det.

PeachyAlice
0

Är precis i början ja, det värsta är ju att jag ätit LCHF en gång tidigare så jag vet att man kommer över suget men det är SÅ SVÅRT. Pga mina magproblem så kan jag aldrig egentligen äta mig mätt, spciellt inte om jag ska till jobbet, för att jag är så rädd att börja må illa. Det innebär att jag i princip alltid är hungrig, vilket ju inte hjälper mig att stå emot suget överhuvudtaget.

Har dessutom ingen ugn så kan inte direkt baka något själv, utom mandelbröd i micron, men det kan man ju inte leva på heller.

marskvinna
0

Vill ge ett tips som jag tycker är bra. Isbergsalladsblad med inlindat ost, korv eller vad du vill. Inte mycket fett men så gott.

Dessutom brukar jag ha en mozarella i väskan, påsen tömd på vätska.

Lycka till.

Mooniq
0

Om du tycker om nötter eller mandlar så kan du ju ha sånt med dig, som alternativ till kaffebröd.

Jag har alltid kokta kalla ägg i närheten, så om det vankas möte eller fika på jobbet så äter 1 eller 2 kokta kalla ägg med lite salt eller majonnäs, då är jag inte sugen på någonting alls och sitter o vispar runt skeden i tekoppen mest för sällskaps skull ..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

C;D
0

Lite brieost kanske?

Ost e e väldans gott och finns i många olika smaker och styrkor.

Fick jag inte ost vette faen om jag ens hadde börjat

C;D

Zepp
3

Du har ju ätit såhär förut och vet hur det fungerar.. är man mätt så spelar det ingen roll vad de andra stoppar i kakhålet.

Man dricker kaffet, för det är gott och av sociala skäl, är man hungrig blir situationen betydligt knepigare, för då får hjärnan för sig en massa saker.. tex som.. en bulle en gång spelar väl ingen roll.. osv!

Sen så.. muffins är inte ens goda.. de är rätt torra och smaklösa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PeachyAlice
0

Fast jag är aldrig mätt. Jag har inte varit mätt på snart tre år, det är därför jag äter såhär, så att jag nån dag slutar svaja mellan spyfärdig och svälthungrig :/

Av andra skäl får jag inte inta koffein heller så kaffe och te går också bort. Är dessutom laktosintolerant så förutom lite hårdost så går funkar inte ost heller..

Haha, jag låter jättegnällig, sorry. Det är mest frustrerande för jag försöker bara hitta ett sätt att göra livet värdefullt igen och det ante mig att det ska vara så förbaskat svårt att må bra utan att sitta och gråta över socker.

ACH
0

Det finns ju sådant där LCHF-/magic bullet-kaffe. Folk har vittnat om mirakulösa effekter, och du behöver ju inte göra det med någon koffeindryck. Prova rooiboste, exv. Eller örtte.

Om du inte har hört om det tidigare så:

Mixa ett par matskedar smör (osaltat!!!), ett par matskedar kokosolja (med eller utan smak) och ca 2 dl kokhet dryck. En sådan där magic bullet-maskin ska vara bra till detta, men för mig går det lika bra med stavmixer. Denna dryck mättar väldigt, väldigt bra och ska vara bra för att få fart på fettförbränning och ketos. Kan ju vara värt att prova under en period?

spirit
0

Se till att maten har en mycket hög näringstäthet genom att ta bort allt som inte behövs.

Så ät 0,5 g animaliskt protein (2,5 g kött) per kg kroppsvikt och lägg sedan till ett smakligt animaliskt och kokosfett så att man får i sig mat med mer än 3 kcal/g mat.

En utmaning men det är lätt när man tänker efter och slipper äta kolhydrater spädda med vatten.

Äkta bearnaisesås och majonnäs är bra energihöjare, liksom smör.

Notmal energitäthet är knappt 1 kcal/g mat.

PeachyAlice
0

Problemet är väl att jag lever på väldigt lite pengar så jag har inte direkt råd att äta kött eller fisk mer än ett fåtal gånger i veckan, resten av tiden blir det typ…frysta grönsaker.

LCHF och fattigmanskost är tyvärr inte särskilt förenliga.

[flippjenny]
1

Jag försöker nästan helt undvika såna situationer (ja, man blir lite socialt stympad) så vet jag precis hur du känner. Så här gör jag (det är lite extremt för mig):

Om kakfatet/godiset eller vad det än är står rätt framför mig, ber jag någon annan att flytta på det (för tar jag tag i det, så är det bara att glömma motstånd). Det enda som möjligen fungerar för mig är att när någon ger mig fatet så passar jag det vidare snabbt som attans.

Det andra är att jag försöker stå ut i stunder i taget - och de stunderna kan vara väldigt korta. Är det riktigt illa handlar det om en minut i taget. När en stund är avklarad, försöker jag stå ut en stund till.

Och det sista är att vara rak - både mot sig själv och andra. Säg inte att du "inte vill" äta, utan det är bara så att du äter helt enkelt inte det. Det kan väcka diskussioner, men det är bara att stå på sig.

Jag har inga tips på att hålla suget i schack, förutom dessa, som inte innebär att man i princip lämnar rummet. För mig kvittar det nästan hur mätt jag är, jag kan vara sötsugen trots att jag är proppmätt, även om mättnaden hjälper en liten bit.

Ja, ett tips till: Sitt inte så nära bordet. Skjut tillbaka stolen en bit - en halvmeter eller så. Håll händerna upptagna med något annat - skriv, bläddra papper, sticka, virka, fila naglarna. Vad som.