Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 7158 ggr
Anne22
2

Hur farligt àr solrosolja?

Usch! Jag màrkte precis att jag ràkat fà i min *massor* med solrosolja under sista veckan - 10 dagarna. Har àtit mycket stora màngder majonàs, typ en 250 ml burk om dagen, och visste pga viss spràkfòrbistring inte att denna innehòll solrosolja (med en massa hyperinflammatoriskt omega-6 och laurin(?)syra alltsà). Var bara jàtteglad att jag hittat en burk utan nàgra E-nummer i eller andra tillsatser (som det verkade i alla fall).

Hur illa àr det att ha àtit sà hàr mycket solrosolja under senaste 10 dagarna, och finns det nàgot man kan gòra fòr att "lindra skadan" och àterstàlla kroppens hàlsa?

(Har redan satt i mig en massa omega-3 kapslar nu nàr jag upptàckte det, men vàgar inte ta mer àn 7*RDI fòr jag vet inte riktigt hur det blir om man òverdoserar etc..)

(Har haft en extrem vàrk i nacken sista dagarna, men medfòljande huvudvàrk. Kan detta ha nàgot samband med det stora intaget av inflammatorisk/omega6rik solrolsoja?)

MimLan
0

En liten majonnäsburk har ingen betydelse i det stora hela som är ditt liv.

Anne22
0

Jo, men nàstan en varje dag i 10 dagar..?  :(

MimLan
0

Blir det bättre av att du stressar över det? Gör inte om det, bara. n

Fiana
0

Det är ju knappast inte akut giftigt, men 2.5 dl majonnäs om dagen oavsett sort är nog ingen vidare bra idé hälsomässigt att hålla på med regelbundet.

Bästa du kan göra är nog att hoppa alla större källor till omega 6 ett tag och äta lite extra fisk.

Zepp
0

Som sagt vad.. inget gift.. kanske inte det bästa fettet, men alternataivet kanske vore ännu sämre.. kolisar!

Hittar du Laurinsyra i majonäs så skall du köpa den.. det är huvudbeståndsdelen i cocosolja.. och nyttigt, finns även i modersmjölk.

Grejen är att man inte behöver mer än några gram fleromättat fett om dagen, en del av överskottet används som energi främst hos män har man sett.

Och de grammen får vi redan från annat håll då det mesta fett är blandningar.. så även smör!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anne22
1

Oj, ha ha, det ska alltsà stà "linolsyra" ovan, ej laurinsyra eller vad jag nu ràkade skriva… :)

crikarlshamn
1

Kanske vàga dig pà att göra egen majonäs? Flört älskar ocksà majonäs…

Jojomaja
0

Måste bara fråga:

Nu räknar man ju sällan kalorier som LCHF:are men 250 ml majonnäs per dag är väl 17-1800 kcal i bara majonnäs och jag antar att du äter annat också. Varför så mycket majo? Vill du gå upp i vikt med LCHF?