Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 11054 ggr
nush
4

Vad ska jag steka i?

Hej.
Till en början stekte jag alltid i rapsolja, vilket jag förstått inte alls är så bra.

Har nu gått över till vanligt smör och steker allt i detta. Dock läser jag mycket om kokosfett och kokosolja? Är detta bättre? Och vilken sort ska jag isåfall ha? Och var kan jag hitta detta?

nyborjare08
2

Smör är väl alldeles utmärkt att steka i Glad 

Kokosfett kan man använda också om man vill (Kokosfett=kokosolja). Det som brukar rekommenderas är väl kallpressat ekologiskt kokosfett och det är dessvärre inte så billigt. Brukar finnas i hälsokosten eller att beställa på nätet. Kokosfett är nyttigt på en mängd olika sätt, men jag vet inte om det ev händer något med nyttigheten när det upphettas kraftigt. Hoppas att någon kan reda ut det.

Vissa personer kan också reagera med magont, illamående och/eller diaréer av kokosfett. Det behöver förstås inte gälla dig, men det kan vara bra att vara uppmärksam på det om du vill testa. I så fall kan det vara bra att börja med mycket små mängder (ngn tsk) till att börja med, för att sedan trappa upp långsamt.

nush
0

Tack för svar.
Men varför ska man välja kokosfett framför smör då? Vad är fördelen lixom? Eller kan jag lika gärna hålla mig till vanligt smör?

modesty007
1

Ibland kan det vara bra med en liten skvätt olivolja till smöret, framförallt om du ska steka på hög värme.

nyborjare08
0

#2 Ekologiskt kallpressat kokosfett lär vara antiinflammatoriskt (?) och innehåller bra fetter som kroppen behöver. Det innehåller bl a laurinsyra som även finns i bröstmjölk. Många väljer därför att ta extra kokosfett i kaffet eller direkt i munnen pga dess nyttigheter och för att få i sig tillräckligt med fett om inte fettet i maten i sig räcker. Kokosfett innehåller mest mättat fett som är stabilt och inte oxiderar, vilket omättade fetter, t ex fröoljor, gör.

Som sagt var, jag vet inte hur dessa nyttigheter förändras (OM de förändras) vid kraftig upphettning som vid stekning.

AnnK
1

kokosfett är jättebra att t ex woka i eftersom det tål mkt högre upphettning än smör.

mooonlight
0

Ska man steka så är ju kallpressad olja bortkastade pengar…

Vad gäller lämplighet för stekning kan man titta på fetternas rykpunkt. Över rykpunkten bryts oljan ner fort och försämras.
Kokosfett: 177C
Smör: 120-150C
Skirat smör eller ghee: 250C

mooonlight
0

Talg, i synnerhet njurtalg, är annars kanon att steka i. Kostar relativt lite också.

Zepp
4

Cocosfett är en variation på ditt fettintag.. försök gärna varaiaera allt du äter!

De främsta fördelarna med cocosolja är Laurinsyra, Kaprylsyra och MCT!

Laurinsyra som även finns i modersmjölk omvandlas till monolaurin i magen vilket är anti- bakterielt. -fungoralt, -virulent, det är på så sätt som modersmjölken ger ett kemisk skydd innan baranet utveklat sitt imunförsvar!

Kaprylsyra gör tarmen sur.. så att de "goda" mjölksyrabaterierna frodas, andra "icke goda" missgynnas, bland annat så säljs K-syra på hälsokosten mot Candidainfektion!

MCT är på klingande svenska Medelkorta fettsyror, de har en helt annorlunda metabol karaktär än de flesta andra fettsyror, de difunderar genom tamväggen utan varesig galla eller annat, går direkt till levern och har en hög ketogen faktor.. samt det lagras nästan inte alls.. så man håller sig mätt länge.. innan det är förbrukat!

Sen så,, det är gott oxå, jag köper mitt på ICA eller COOP, Biofoods för 46,90 för 400 gram!

Testade det med smak.. fungerar väldigt bra då det inte dominerar på något smakmässigt.. förutom vid stekt fläsk.. så numera är cocosfläsk en av mina favoriter!Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnK
0

#8 du som är insatt i kokosoljornas förlovade land :), finns alla de fördelarna du räknar upp kvar även i den smaklösa varianten, t ex Biofoods? Om så är fallet, vad är då poängen med att köpa den jättedyra kallpressade jungfruoljan (förutom kokossmaken)?

Har undrat länge med inte hittat något bra/definitivt svar på detta, så mkt tacksam för input!

Zepp
1

De fördelarna har du i all cocosolja.. några andra tror jag inte det finns.

Sen så skiljer man på Unilevers härdade som finns i mejeridisken, den är till för bakverk och konfektyr, så de inte smälter i rumstemperatur.

Vad jag vet är det ingen fara med härdade fetter, det är delvis härdade som är kända för att vara skadliga.

Men jag lixom många andra vill helst ha så omicklade livsmedel som möjligt.

Biofood har en med smak oxå.. samma pris.

Det är lite samma som med kvaliteten på olivolja, kallpressad jungruolja har högsta kvalitet, den billigare varmpressade är inte direkt sämre, men något sämre smak.. elelr skall vi säga, de som kan olivolja känner skillnad.

Wildrat
0

#9 Skillnaden mellan den dyra med smak och den billigare smaklösa är just smaken och ev lite vitaminer. Men man äter inte kokosfett för vitaminernas skull utan för fettet och det är samma i båda sorterna.

mooonlight
0

#11 Skillnaden är att den kallpressade med smak är just kallpressad; den utan smak är inte kallpressad. Den är dessutom vidare processad (deoderiserad). En del av näringsämnena och fettsyrorna kan ta stryk av den "elakare" behandlingen. Men för att t.ex. steka i fungerar den utmärkt.

Tvärtom är det slöseri att steka i kallpressad olja, såvida det inte är just oljans smak (som delvis förstörs i upphettningen) som man vill åt.

crikarlshamn
0

Jag har försökt äta kokosoljan för dess hälsofördelar inte för direkt för fettet.

Stämmer det alltid att den utan smak är inte kallpressad?

Kokosfettet i kallpressad for har ju betydande hälsofördelar.

För att nämna ett fàtal:

Health Benefits of Coconut Oil

The health benefits of coconut oil include hair care, skin care, stress relief, maintaining cholesterol levels, weight loss, increased immunity, proper digestion and metabolism, relief from kidney problems, heart diseases, high blood pressure, diabetes, HIV and cancer, dental care, and bone strength. These benefits of oil can be attributed to the presence of lauric acid, capric acid and caprylic acid, and its properties such as antimicrobial, antioxidant, antifungal, antibacterial and soothing properties.

fortsättning:
http://www.organicfacts.net/organic-oils/organic-coconut-oil/health-benefits-of-coconut-oil.html

crikarlshamn
0

PS - oljan innehàller inte vitaminer men däremot hjälper de att uppta vitaminer:

Digestion

Internal use of coconut oil occurs primarily as cooking oil. Coconut oil helps in improving the digestive system and thus prevents various stomach and digestion related problems including irritable bowel syndrome.

The saturated fats present in coconut oil have anti microbial properties and help in dealing with various bacteria, fungi, parasites, etc., that cause indigestion. Coconut oil also helps in absorption of other nutrients such as vitamins, minerals and amino acids.

mooonlight
2

#13  "Stämmer det alltid att den utan smak är inte kallpressad?"

Om det alltid är så kan jag inte svara på.
Men normalt är kallpressad olja dyrare än "smaklös". Varför skulle man kallpressa oljan, processa den vidare och sedan sälja den billigare? När man i och med uppvärmningen dessutom tappar det mesta av vitsen med dyr kallpressning?

Jag har haft kontakt med ett flertal återförsäljare/importörer och frågat hur deras "smaklösa" kokosolja är utvunnen, och ingen har kunnat svara på exakt hur - bara att den definitivt inte är kallpressad.

AnnK
0

#12 det är just det här jag undrar över:

"En del av näringsämnena och fettsyrorna kan ta stryk av den "elakare" behandlingen."

finns det belagt på något sätt att det är så? i så fall finns det ju en klar näringsmässig vinst av att köpa den dyrare kallpressade varianten, men detta stämmer ju inte enligt t ex #10 Zepp ovan

crikarlshamn
1

AnnK - det är min undran lika sà…

Zepp
0

Mnjaeä.. vad jag förstår så är all cocosolja efter pressning en brungrön gegga som behöver renas, det kan då ske i lite olika processer.

Och den kan vara kallpressad och luktfri.. iallafall är det vad som står på burkarna!

Sen så.. kan vi alla undra över sanningshalten i det som står på burken!

Och hur som helst, utvinningen sker i industriell skala i stora fabriker, därom tvistar få!

Och som tidigare nämnts.. närinsämnena är fettsyrorna.. andra näringsämnen lär bara förekomma som spårämnen i så fall.

mooonlight
0

Alltså, stekning av kött (det var väl det frågan handlade om?) görs väl normalt vid temperaturer över 150C (Maillardreaktionen sker ju vid 154C). Det finns folk som steker vid över 200C…

Jag kan då inte se någon förlust i att använda en icke-kallpressad olja.

Zepp
0

Det hadlar nog mest om att samma sak som när man köper kallpressad olivolja.. man vill ha högsta kvalitet.. och är villig att betala för det.

Maillardreaktionen är väl det vi strävar efter vid stekning?

mooonlight
0

Kanske det, fast jag steker då inte i kallpressad, fin, dyr olivolja… Glad

Ja, det är Maillardreaktionen som ger den speciella smaken vid tillagning m.m.

Zepp
0

Fast min kallpressade kostar lika mycket oavsett om det är med smak eller ej!

mooonlight
0

Finns smaklös olivolja? Tungan ute

Zepp
0

FörvånadMenade cocosoljan!