Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 3807 ggr
bustas
1

Ät frukost, gå ner i vikt!

Rubriken är från Expressen och Aftonbladets nyhet häromdagen. Efter att man läst denna "nyhet" kan man ju konstatera att försökspersonerna reagerade helt enligt LCHF: principen. "Forskarna" menar dock att man går upp i vikt om man hoppar över frukosten och sedan äter fet mat. Vill man så kan man få till det lite som man själv önskar framföra saker och ting.

Här text ur Expressen:

"Ät en rejäl frukost om du vill gå ner i vikt.Personer som hoppar över frukosten blir mer sugna på fet mat senare under dagen.Det visar en undersökning av 21 normalviktiga personer som fick se bilder av olika typer av mat samtidigt som reaktionerna i deras hjärnor mättes med hjälp av en magnetkamera, skriver BBC News Health.

En dag fick de ingen frukost före bildvisningen och en annan dag fick de en rejäl frukost. När personerna hoppade över frukosten förändrades hjärnornas respons påtagligt när de fick se bilder av fet mat, men inte annars.

Bekräftar tidigare studier

Forskarna vid Imperial College London säger att resultaten, som nyligen presenterades på konferensen Neuroscience 2012, bekräftar tidigare studier som visar att mat på morgonen tar udden av aptiten senare under dagen. Människor som försöker gå ner i vikt gör alltså bäst i att äta en rejäl frukost".

hemul
2

Så är man hungrig stimuleras man mer av åsynen av mat… Fantastisikt! Vem hade kunnat ana detta? Vilket genombrott! Kyss

Kabo
1

Dessutom om man ville veta nåt på riktigt borde väl panelen bestått av tre grupper; underviktiga, normalviktiga och överviktiga. Då kanske man skulle se skilnader i responser hos grupperna och kanske lärt sig nåt om hur olika människor fungerar.

Som det är nu är det ju bara trams.

bustas
0

Just det hemulTyst

Men om de nu var osäkra på resultatet av "forskningen" och om det hade utfallit tvärt om? Att de inte hade reagerat på bilderna då de uteslutit frukosten. Hur hade då resultatet tolkats? Hade de då sagt att: "Uteslut frukosten och gå ner i vikt". Tja, det hade ju också varit en lösning! ÄT ALDRIG och tappa i vikt.

Zepp
2

Ja det är märkligt det här med att när man är hungrig så attraheras vi utav energirik mat.. även bilder på sådan.. det här måste forskas vidare på! FörvånadSkrikandes

Jösses får de anslag för vilken forsknings som helst.. bortkastade skattemedel antar jag!!

Den stora grejen med frukost.. för normalkostare då, är väl att när det fortfarande är en god tid kvar till lunchen så äter man lite vad som helst.. tex på arbetsplaser med Delicatomaskiner.. dvs man stoppar skräp o godis i magen.. osen blir det lunch på det.. o blodsockret åker jojo hela tiden.

Vid tre är det dags för ett besök vid maskinen igen.. för att hålla blodsockret uppe tills man kommer hem!

Äter man LCHF så kan man göra lite som man vill.. energin försvinner inte på samma sätt och vill man inte äta frukost så går det bra det oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
1

Vad dom kan hitta på! Och det ska vi alla betala för, i någon form.

Skamligt är det, minst sagt.

Medlem
1

Men det är klart man blir hungrig när man ser mat. För mi räcker det bara att lukta och jag får sug. Men det är intressant att människan blir sugen på fetmat när man är hungrig. Det är tydligt att människan behöver fett och är ämnad att äta fett, inte skall man vara hungrig och få lust att äta en mager gummiaktig köttbit med några grönablad.

Internettan
1

Men nu undrar jag… De där bilderna de visar frukostöverhoppande männniskor… Visas de så mycket senare under dagen att de då hunnit äta lunch? Och även då reagerar mer på matbilder än de som ätit både frukost och lunch? Alltså att effekten av att hoppa över frukosten håller i sig hela dagen och leder till ökad hunger och eventuellt överätande?

Eller är poängen att de som hoppar över frukosten vill äta fet mat under dagen medan de som äter frukost lika gärna äter mager mat? Och att det då är den feta maten som är boven i dramat och leder till viktuppgång?

Jag kan inte riktigt tänka mig att man visar bilder för hungriga respektive mätta människor och sedan drar slutsatser av det. Det vore ju för löjligt, t.o.m för forskare…

"Every point of view is a view from a point."

bustas
1

Man skulle kunna tro att kvälstidningarna misstolkat "forskningen" i Glasgow, men en av forskarna citeras i BBC Health:

Dr Catherine Hankey, a senior lecturer in nutrition at the University of Glasgow, said research had shown that breakfast "takes the edge off appetite" and that the latest study was an "interesting" insight".

Så, tyvärr hade blaskorna rättSkrikandes.

savonit
1

Forskarna har helt rätt.

Sedan jag slutat äta frukost, men äter LCHF har jag gått till hela 77.7 kilo det allra minsta jag någonsin vägt sedan typ 14 eller något.

Just ja jag har gått ner i vikt, märkligt.
Det märkligaste avb allt är att MBC en massa fett har hjälpt till att bidra till dessa kilon.

Forskare kanske skall lärqa sig forska.