Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6281 ggr
kristian72
0

Alltid hungrig

Hejsan

Jag är ny på LCHF och sklle verkligen vilja ge denna diet en chans.

Nu till mitt problem jag har kört en vecka och är konstant hungrig vad gör ni för att dämpa hungerkänslan

Alltså när jag ätit känner jag mig mätt men efter 30 min kommer hungern fast magen är full.

jag har alltid haft en lång mättnat och mått gott när jag ätit typ potatis pasta eller ris till maten, men det har jag tagit bort nu och ersatt med sallad istället.

Lite om mig själv 40 år 180cm man 92kg vill ner till 84-82kg.

Inga problem med att äta fett eftersom till frukost så älskar jag ägg o bacon självklart utan bröd nu.

En fråga då är 4 skivor bacon och 2 ägg för mycket eller ok att smälla i sig.

Sista frågan om jag håller mig under 20 kolhydrater per dag i några månader och gått ner, kan man lyxa till det med godis eller typ pommes till maten 2 ggr per månad eller förstör man balansen då.

hannalantz
0

Hej! Jag har samma problem. Jag är hungrig nästan hela tiden. Vet inte vad det beror på, ,en jag har ätit lchf sedan i mars och det har blivit lite bättre med tiden, men inte mycket. (Trots det så har jag iaf slutat gå upp i vikt, som jag gjorde före lchf. ) Min filosofi är att jag äter när jag är hungrig, så ibland äter jag lunch, och en halvtimma senare blir det mellanmål, och en timmma senare mellanmål igen. Har dock tyvärr ingen förklaring vad det beror på…

MaxMin
0

Äter ni tillräckligt med fett? Det är viktigt att äta tillräckligt med fett för att ersätta energin från kolhydraterna.

kristian72
0

Jag vet inte om jag gör det men jag är inte rädd för fett.

Typ idag på lunchrestaurangen var det stekt fläsk så jag tog 5 skivor fläsk ganska tjocka skivor med och lassade på en sallad med stekt bacon och nersmulad fetaost.

Åt rejält blev mätt men efter 30- 40 min kom hungern smygande fast jag var full i magen.

Dricker ALLTID vatten till maten.

Coffeina
1

För lite fett. Ät mycket fett till maten, flera olika sorters fett. Jag menar kokosfett i såsen och stor smörklick och creme fraiche och fettkanten på köttet, till en och samma måltid.

Drick Margaretas morgonkaffe, "Magic Bullet Coffee". Bli mätt!

Om du känner dig hungrig hela tiden är det så mycket svårare att lyckas. I början åt jag många mellanmål, hade alltid nötter, ägg, brie i närheten - hemma eller i bilen… Så att jag inte skulle trilla dit…

Läs mycket här på sidan, speciellt de 13 artiklarna.

Ang att lyxa… Godis tror jag inte någon här skulle välja att "lyxa" med. Börja inte med att planera godis att lyxa med. Gå in för att äta nyttig, bra mat. Lär kroppen vad som är bra. Unna dig kanske en hemgjord chokladpralin, lite rött vin som lyx - så småningom… någon enstaka gång…

Zepp
0

En vecka.. då kan man råka ut för lite vad som helst.. främst är det hjärnan som spelar en spratt!

Dvs den vill ha sitt socker, det känns lite som att magen äör mätt men man är fortfarande sugen på att stoppa något i munnen!

Nu skall jag väl inte måla fan på väggen.. men om man tidiagare använt mat som belöning/tröst/avslappning/wath ever, som innebär att man äter av något anant skäl än för näring så är det ju så att man blir utan belöning, när man tar bort det som höjde blodsockret och gav en dopaminkick!

Hur som helst, man brukar reagera olika under omställningen, en del tappar aptiten.. andra blir vrålhungriga!

Och vad vi vet finns bara ett sätt att komma tillrätta med problemet.. ät mer.. gärna mer fett.. gärna ostrulle med smör om suget sätter in!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JigokuShoujo
0

Skulle nog också säga att ni kanske behöver öka på fettet. Har ni lagt in en dag i ex. minmat eller ex. shapeup-appen och sett hur fördelningen blir? När jag blir småhungrig så kan jag sulta på en smörbit, namnam Tungan ute kokosfett i te är inte heller så dumt, man håller sig faktiskt ett par timmar till på det.

Fyra skivor bacon är hälften av vad jag äter till frukost, tar ett helt paket och ägg till det, ibland äggsmör. Jag är då kvinna, 161 lång och 83 tung, höll mig mätt på det idag i sex timmar, och då jobbade jag ändå…

kristian72
0

Ok kan förtydliga lite vad jag menade med att lyxa till det.

Har aldrig haft problem med att tröstäta eller se mat som en belöning eller så.

Min övervikt beror mest på att jag älskar öl och då blev det snacks till när man ute med kompisarna och specielt på sommaren.

Det har jag slutat med helt ganska länge men andra problemet är mitt jobb där jag reser mycket och jobbar långa dagar.

Alltså ganska lite motion, att småäta godis i bilen eller snacka gör jag aldrig nu eller innan.

Med att lyxa till det var en fråga om jag skulle kunna göra det i måttlig mängd eftersom ett godissug kan komma, även idag kommer det väldigt sällan typ 1 gång permånad.

Älskar även pasta, pommes o ris därav fråga om man skulle kunna äta det 1-2 ggr i månaden i framtiden utan att det pajar dieten man är inne i.

jansan
0

Kristian…ät mera fett. 4 baconskivor är för lite till frukost. Ta ett helt paket och 3-4 ägg istället.

Zepp
0

Du behöver knappast bekymra dig om huruvida du kan snacksa i framtiden.. tror inte det finns någon på det här forumet som inte "faller av banan" lite då och då!

Det kommer att bli en del av ditt framtida liv, dvs det bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den.. och ofta märker man att det inte var så mycket att stå efter.. och sen så dröjer det till nästa gång!

Med tanke på dina tankar så är du nu i ett sorgestadium där du funderar övar vad du skulle kunna missa med en sådan här livstil?

Grejen är att det finns en massa annat än det man är van vid.. man blir inte av med laster.. man ersätter de med annat.. helst då något nyttigare.

Sen så, om du äter något sockrigt en gång i månaden så är det inget som förändrar hela din metabolism.. lika lite som om du tar ett glas på helgen!

Det är vad du äter i snitt under en längre period som påverkar din metabolism och hälsa.

kristian72
0

får tacka för alla tips ser ut som jag äter för lite fett då.

Ökar på med bacon och kör till med en del skivor ost på det.

men att licka på en sked full av smör avstår jzag nog från :) tycker inte smör är så gott.

Ska kolla om jag kan hita jordnötssmör med lite kolhydrater eftersom det älskar jag.

Coffeina
0

Jag är uppväxt med potatis varje måltid. Älskade potatis. Kunde äta enbart kokt potatis till middag (gjorde ibland också när jag pluggade). Tänkte som du ang sådant… det lockar mig inte alls idag, har smakat och tycker inte ens om potatis längre.

Efter tre år med LCHF äter jag inte potatis, vitt bröd, pasta. Däremot lite, lite basmatiris någon liten gång. Då äter jag det som en smakupplevelse, inte som ett vitt mättande kolhydratsberg som man gjorde förr.

Jag har gått ner 19 kg, hoppas på att gå ner några till. Äter färre kolisar i perioder, lite mer ibland - ändå LCHF. Lyxar jag, gör jag något gott själv. Då vet jag hur många kolisar jag får i mig.

Coffeina
1

Smör går inte att ersätta med jordnötssmör.

Du behöver inte äta smörklickar direkt. Låt dem smälta på köttet, gör vitlökssmör, hemmagjord bearnaisesås.. Men det är fettet som gör LCHF.

Du kommer astt lära dig att äta mer smör.

Zepp
0

Som sagt vad gör ett test.. stek ett helt paket bacon oså ägg till det.. om du skulle bli äkligt mätt så vet du sen att det var för mycket, då minskar du något!

jansan
0

Smör i kaffet är gott. Du kan även äta smör till nykokta ägg. Kanongott.

kaisakavat
4

Jag var också vrålhungrig i början. Kroppen har inte lärt sig ta vara på fettreserverna eller ens på fettet i maten, ordentligt än - så man är väldigt väldigt hungrig - ja.

Mitt råd: Ät!!

Om man redan har en bra balans mellan fett och protein och kh (LCHF-stil) så är det inte nödvändigt alls att börja ändra på proportionerna mellan dem. Det är inte det som är felet.

Istället äta mer så länge vrålhungern består.

Kroppen ställer in sig, vrålhungern lägger sig och blir normal igen. Olika hur länge det tar - för mig ett par veckor kanske, inte mer. Men det är individuellt.

jansan
0

#15:

Väl talat där Kaisa Glad

willas
0

Det där med fyra skivor bacon och två ägg  det är vad jag äter om jag äter en bacon och ägg-frukost! Och jag är en medelålders kvinna. Din signatur tyder på en 40-årig man…

Min första tanke var liksom de andras: mera fett. Inte i form av mera bacon och ost, utan rent fett.

Ät mat där man kan blanda i mycket fett, t.ex. gryt- och soppliknande rätter.

Ät kryddsmör om du inte gillar smöret "plain"

Jag äter numera ofta en del av mina grönsaker som mixad grönskassoppa, vilket jag gillar. Jag kan ösa i mängder av smör och kokosfett i en portion soppa utan att det känns som någon "fettsoppa".

MimLan
8

Kan vi inte dämpa portionsstorlekshetsen?

Två ägg och ett halvt paket bacon kan vara ett perfekt upplägg för trådskaparen. Det är inte intressant att det är för lite för en annan när förutsättningarna är i blindo.Fem tjocka skivor fläsk är något som mättar långt mer än 40 minuter, så inte är det fettbrist som är problemet.

Eftersom jag ofta inte äter frukost, skall jag med tvärsäkerhet upplysa honom om att han äter för mycket? -Naturligtvis inte.

Och kristian72, det är inte säkert att du äter för lite fett. Som nämnts flera gånger tråden handlar din hunger med stor sannolikhet om att kroppen hungrar efter sitt gamla bränsle. Och lösningen på det är att äta. Och äta. Kroppen kommer att säga stopp när den begriper vad för bränsle som gäller. Det här kan pågå några veckor.

Medlem
0

Det kan ha med magsäckens storlek att göra i början av lchf. Förr åt jag i en stor tallrik, ett berg av mat för att bli mätt och ibland ta jag en halv tallrik till. Nu äter jag små mängder i en assiett. Magsäcken har krympt så nu behöver jag inte fylla magsäcken för att få mättnadskänslan. Före lchf åt jag nästan hela tiden för att inte få blodsockerfall, nu kan det gå mellan 6-8 timmar mellan måltiderna, inga skakningar, ingen hjärndimma och ingen svimmkänsla.

Sen läste jag om hunger i en bok som handlar om vattenfastan och det står att hos en frisk kropp kommer hungerkänslan först och sen blodsockersfallets symptom. Och hos en icke frisk kropp kommer blodsockersfallets symptom före hungerkänslan. Den riktiga hungern beskrivs som hugg i magsäckens område som inte ger med sig om man dricker något. Och om det är ett sug så försvinner det direkt efter man druckit. Känn själv om det är riktig hunger eller bara sug. I början äter man som en häst men sen förminskas matstorleken automatiskt.

Nybörjarn
1

vill tillägga att hungerkänslorna kan variera ganska mycket från dag till dag… ibland känns magen som ett stort svart hål utan ände medans andra dagar så vill man knappt ha någon mat…

ät när du är hungrig, oroa dig inte för mängden. Kroppen kommer ställa om sig!

Det var någon medlem som skrev här för ett tag sen ganska så otroliga mängder mat han åt, men ändå gått ner i vikt…kommer dessvärre inte ihåg namnet… men som sagt, ät på du! 

Lycka till!

Nybörjarn
1

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5050c533d3b4fd2738000fc5-ater-som-en-gris-och-gar-anda-ner-i-vikt#mce_temp_url#

det var denna tråd. Har inte infogat länkar tidigare, hoppas det funkar nu…

Coffeina
0

#18 Mimlan

Du har helt rätt i att portionsstorleken är väldigt individuell. Jag tänkte bara på hur det var när jag började med lchf. Jag ville ha mycket mat, behövde känna mig riktigt mätt.

Sedan har detta sakta ändrats för mig - till min förvåning! Jag är så nöjd med mina små portioner. Och underbart att inte längre vara i behov av att känna samma mättnadskänsla som förr.

Men just i början… Att jag kunde/fick äta så mycket jag ville…

pillan1976
1

jag trodde också att jag skulle svälta ihjäl första veckan, nu vet jag att det helt enkelt är abstinens efter socker! Det går över men ät massa fett är så mycket mat du får i dig utan kolhydrater. Ät 7 ägg om du känner att du behöver och ät hela tiden om du vill tänkt inte på kalorierna utan ät fett så du inte är hungrig ju fortare går sugen efter klohydraterna över!

hannalantz
0

#15 sitter och funderar på din teori. Har ätit lchf sedan mars och ligger stilla på vågen och är väldigt hungrig. Kan min kropp ha svårt att fatta det här med att använda sig av fettet? Fortfarande? Jag skapade en tråd tidigare där jag försökte lista ut fett mängden, och följer råden sedan dess. Jag blir inte så mätt så länge av fett känner jag. Inte som många andra verkar bli. Det är lite konstigt.

kaisakavat
1

Det jag skrev ovan är inte 'min teori'. Det är ett faktum att kroppen behöver ställa om sig från ett huvudbränsle till ett annat och att det sker med fördröjning.

Jag kan inte veta vad som gäller för dig, särskilt som du inte ger någon närmare information. Våra förutsättningar för viktnedgång är olika, vi förbränner olika effektivt. Om man har liten eller stor övervikt spelar också roll, liksom ålder, tidigare sätt att äta, m m.

En sak jag märker när jag läser trådar här på KIF, är att många äter alldeles för lite mat totalt sett. Sånt blir man hungrig av.

Vet inte hur det är med dig.

hannalantz
0

#25 ja, det förstår jag. Men jag har aldrig läst förut att man blir hungrig under omställningsprocessen. Det var hungern jag tänkte på. Antingen har jag svårt att komma in i ketos, eller så har jag någon obalans i kroppen. Jag läste på en blogg om en person som varit hungrig hela tiden, men efter behandling med näringsterapi (brhandling med kosttillskott för att balansera allt möjöigt i kroppen) så försvann hungern, så hungern berodde på näringsbrist. Funderar på om jag har näringsbrist, eller svårt att ta upp näring.