Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2887 ggr
välmående
0

Vad äter du under en vecka, onsd-onsd?

Intag idag, onsd. 10/10

Frukost: Kl. 7.00 Ett stekt ägg, 1tsk jordnötssmör, te

Kl.10.00 Kaffe

Lunch: Kl. 11.30Grönsaker, 2 köttfärsbiffar, 60 gr grönsaker (endast ovanjords)

Te Kl.14.30

Kl. 16, Kaffe, 1 tsk jordnötssmör

Kl. 17.00 Middag: Bladspenat 30 gr, Kyckling 100 gr, trattkantareller, 2-3 ostskivor, 1 ägg stekt, jordnötsssås ca 20-30 gr

Kl.19.00 Te

Te

spirit
0

Det bidde inte ens 1 000 kcal med 40 E% protein och 58 E% fett enl www.kostbevakningen.se

Vad lever du på?

välmående
0

snälla lär mig! Jag har så svårt för att veta mängden på maten jag ska äta. Jag är rädd för att det blir för mycket. Men i själva verket kanske det är aldeles för lite det jag äter på en dag. Hur ser en mat matdag ut för din del? Ge gärna fler exempel.

MimLan
0

#2 Har du inga hungerssignaler?

välmående
0

Jo, jag känner mycket sugibland, speciellt på kvällen. Jag har slarvat i perioder och överäter sen går jag tillbaka till att vara så här strikt. Balansen i kroppen känns inte bra just nu. Jag vill försöka att gå ner 5-8 kilo och sedan ligga kvar där. Det är slarv emellanåt som troligtvis göra att jag svänger upp och ner i vikt och så blir jag hård mot mig själv efter "misslyckande"!

Jag måste bara försöka att vara mer jämn. Mejeriprodukter får mig att halka tillbaka i viktnedgången. Sockret i mejerier ger ett ökat sug. Det har jag full koll på men halkar dit då och då trots min "klokhet". Känner mig allmänt dum för jag vet ju precis vad jag håller på med…..

Känner ni igen er i det här mystiska beteendet. Ge gärna tips eller goda råd?

Man kan alltid lära av varandra, stärka varandra…..

MimLan
0

#3 Att veta vad du skall äta är en sak. Att veta varför du slarvar och knuffar in dig i mnster som inte är konstruktiva är en annan sak.

Du får helt enkeltfundera på varför du hamnar snett. Är det stress? Är det ett reaktionsbeteende? Är det ovanor?

En del kan man komma runt genom att vara konsekvent i att t.ex. äta frukost och lagad mat. Eller att alltid ha bra mat tillgänglig.

Manges
0

Blir jag sugen på kvällen så slinker en makrillburk ner, helnöjd direkt.

Ett par skivor lax mättar också fantastiskt på kvällen. Låter bli nötter el liknande.

spirit
0

Läs mer på http://www.kostdemokrati.se/broschyrer-2/.

Men pricipen är att äta minst 2,5 g kött, fisk, ägg per kg kroppsvikt, ät gärna grönsaker och fyll upp med 2-3 hg fett per dag.

70 kg kroppsvikt ger 175 g kött per dag och fett i form av ister, smör, kokosfett i första hand, fungerar det med vispgrädde, creme fraiche så använd det. Glöm karragenan med viss tillsats av grädde, kallat "Vispgrädde 36 % fett", använd vispgrädde med 40 % fett.

Låt bli alla former av spannmål (bröd, pasta, pizza och allt annat gjort på mjöl av någon sort)

Låt bli allt som innehåller socker=kolhydrater

Ät när du är hungrig tills du känner dig mätt. Strunta i klockslag när man SKA äta.

Läs mer, lär dig mer om LCHF. Då slipper du JoJo-banta till ökad övervikt.

Lycka till!

välmående
0

Tack för era svar. Jag måste få ett lugn i min inställning till mat helt enkelt. Ofta är jag uppe i varv när jag kommer ham från jobbet (jag har ett väldigt aktivt jobb) och då äter jag fast jag absolut inte är hungrig…..kanske ska jag ta ett ägg med lite majo (en vana som mättar) eller försöka att avleda mig med någon aktivitet, men tankarna drivs mot MAT. Jag gjorde så idag att jag åt ett kokt ägg med majonäs och jag märker att jag stått mig riktigt bra på det till det blev dags för middagsintag. Till middag blev det 3 ägg med hemmagjord majonäs. Har känt mig mätt hela kvällen. Känner ett sug nu men jag är absolut inte hungrig…..

Då kan jag misstänka att jag hellre är trött nu och försöker att kompensera det med energirik mat!

Klokt att tänka efter varför och när jag går på mina nitar. Gäller bara att alltid kunna resonera sig fram innan mathysterian tagit mig!

Tack ännu en gång för kloka svar. Kom gärna med fler om ni kommer på nå´t bra.

välmående
0

Idag känner jag mig lita stärkt av era tips och råd. Lyssna till kroppens signaler! Inga klockslag behver styra över NÄR jag ska äta.

Dagens mat 12/10:

Frukost:  kokta ägg, hemmagjord majonäs, Te

Lunch: Lax, grönsaker (ovanjords), cf-sås

Te

Kaffe ett kot ägg med majonäs

Middag:  köttfärsblandning med bra kryddor, tacoskryddning till de övriga i familjen. Tillbhör (välja feta, ev. ett kokt ägg)

Te, 1 kokt ägg med majonäs om jag känner mig hungrig igen

Det här måste väl bli bra? Räknar 2,5 g ca per kilo kroppsvikt, ska det vara under en hel dag eller antalet gram per måltid. Det borde väl vara per måltid?

välmående
0

Ska väga mig imorgonbitti och kolla om det hänt något på vågen de senaste tre dagarna. Då jag varit ganska så bra på att hålla mig från onödigt ätande. Jag hade 6-8 kilo som jag ville bli av med från början sen är målet hålla mig kvar där….

Det är skönt att läsa och skriva om sina tankar här. Jag kommer lättare på rätt spår och blir motiverad att fortsätta när man kan ta del av råd och andras livssituationer, både i med och motgång med sina viktresor.

Kämpa på. Jag håller på er! Se upp för helgens frestelser…..

Det tänker jag! Ska tänka mig för hela tiden vid måltider med rätt mängd protein, fett, och helst så lite kolhydrater som möjligt.

välmående
0

Invägningen nu på morgonen gick riktigt bra. Även om jag vet att det säkerligen är mycket vätska som försvunnit från kroppen. Det var ca 2,5-3 kilo mindre i vikt än för 4-5 dagar sedan. Kroppen svarar ju bra. Nu ska jag fortsätt så här! Känner mig inte lika hungrig nu som de första dagarna.

Frukost nu: 1 kokt ägg, hemmagjod majonäs lite, lite sallad/gurka, lite kyckling sedan middagen igår, Te.

Ha en skön lördag!

välmående
0

Lunch: kyckling, majonäs, 2 ägg, sallad gurka, Te

Coffeina
0

Har du provat kokosfett i teet? Själv gör jag Margaretas kaffe varje morgon, mättar rejält. Tycker du inte om kokossmaken kan du använda det utan smak… Fast det med smak är så mycket nyttigare,.

Kanske måste du göra kroppen trygg med att den alltid får fett.

välmående
0

Tack, fint tips, köper du kokosfett på hälsokostaffären?

Någor speciellt märke?

Middag: Kött/filé, grönsaker, två små bitar bieost, oliver, grädde i kaffet, sallad lite crabfish, mini-garspatcho (eller hur det stavas). Hoppade över efterrätten tog vispgrädde i kaffet ist. för ananaspaj.

Vi var bortbjudna och tyckte att det ändå var en helt ok middagsintag!

Sindri
0

Jag tror att du äter för mycket protein och för lite fett.

Ang. protein har det skrivits här av flera att man skall äta lika många gram protein per dag som man vill väga i kilo. 100 gram kött innehåller 20 gram protein.

Alltså; om du vill väga 60 kilo skall du äta 60 gram protein per dag, det blir ex.vis. 300 gram kött. Tänk på att det finns protein i ägg också.

I en annan tråd tipsades om en sajt där man kan registrea sig och sedan lägga in all mat man äter - vips så kommer det en redogörelse för hur mycket av olika näringsämnan man fått i sig.

Bra när man behöver lära sig "tänket". Dumbbell heter sajten.

välmående
0

Tack för det tipset. Jag tycker att det där med fördelningen är klurigt!

Jag registrerade mig på dumbbell. Vilken toppenbra sida!

80/80/-, och så lågt med kh som möjligt får bli mitt mål. Jag är känslig som jag nämnt tidigare för mejeriprodukter så just nu undviker jag dem så lång det bara är möjligt.

Vad innebär nu detta? Kan du hjälpa mig?

Om jag vill väga 53-54 kilo, blir då tex en måltid/typ frukost bra med denna kombination:

2 ägg kokta (120 gr)

kyckling (40 gr)

majonäs (35 gr)

19% protein

81% fett

0% kh

566 kcal

Har jag uppfattat fördelningen på ett bra sätt? Tror det va? Nej just det blev det räknat på om jag ville väga 60 kg. Så antingen måste jag upp i fettmängden eller ner i proteinmängden!

hmmm…..mattesnille? nej nej nej!

Jag ska alltså ligga på ca 260-265 gram kött per dag? Alltså, vi säger fördelat på tre måltider ca 85-90 gram kött!

Fettet då, det kan väl aldig bli detsamma? Hjälp, nu blev det svårt?

Fettmängden, vad blir den i förhållande till proteinmängden i denna måltid? Skulle det bli bättre att lägga till en äggula för fettets skull eller mer av majonäsen, hur mycket?

välmående
0

Räknade ut så här:

Frukostexempel:

Kyckling med skinn: 30 gr

Majonnäs 90 %: 25 gr

2 kokta ägg: 120 gr

Ratiot blev:

20% protein

80% fett

Det blev väl som det ska. Det huvudsakliga att veta ca-mängden på köttet, i mitt fall 80-90 gram per måltid, fettet blir mer beroende på hur magert kött. Men man kanske kan tänka på mängden storleksmässigt med majonnäsklicken.

Sen har jag fått höra att vet jag fördelningen så behöver jag inte väga i millimetrar och gram. Troligtvis lär jag mig ca-mängd bara av att se mängden på tallriken. Kcal har betydelse för viktnedgången så allt för mycket av det goda är inte så bra även om det blivit bra fördelat i procent. Tror att jag fått kläm på det här nu!

Några reflektioner hos er om mitt tänk?

jansan
0

Har några reflektioner innan jag kan kommentera:

Hur lång är du?

Vad väger du?

Hur gammal är du?

välmående
0

hej hej Jansan!

Det kanske låter som en liten mängd kilon men jag är bara 150 cm lång !Glad

Nu i dagsläget väger jag 58 kilo. Jag mår bättre och allt känns lättare när jag väger runt 52-54 kilo.

En kvinnas ålder ska man u aldrig fråga om men okej då, jag är 35!

Reflektioner?

Sindri
0

Jag föreslår att du kör registrering på Dumbbell några dagar i rad. Sedan har du nog lärt dig hur du skall tänka.

Du kan också lägga in på prov det du tänker äta en måltid. Blir fördelningen fel, så prova en annan kombination och se om fördelningen blir bättre.

Om du vill väga 50 kilo så skall du äta 50 gram protein per dag. Omvandlat till rent kött blir det 250 gram. Ägg innehåller också en del protein. Vill du öka fettprocenten så istället för omelett på 2 ägg, gör på 1 ägg och 1 äggula.

Om du vill kolla olika näringsämnen hos livsmedel är Fineli en bra sida. Där kan du t ex rangordna livsmedel efter hur lite kolhydrater, eller hur mycket fett de innehåller.

välmående
0

Tack så jätteycket Sindri!

……för att du delar med dig av dina kunskaper. Det var en mycket bra sida att gå in på, dumbbell, reflektioner man har och funderingar fanns det utrymme att skriva ned. Då är det lätt att gå tillbaka för att se vad som gick bra och mindre bra i matvalen/reflektioner osv. Det är ju så mycket man måste testa sig fram innan man vet hur just "sin egen" kropp svarar på det den får i matvag/näring.

Har intagit lite mer smör idag och balanserat det med hemmagjord majonäs vid måltiderna. Jag måste köpa kokosfett, det låter som om det är ett bättre val av fett enligt många, använder du det?

har druckit en kopp kaffe utan nåt i, vid ett tillfälle annars hållit mig till te. Kaffeintaget ska jag försöka att hålla mig till max två koppar om dagen. Jag tror att det kan vara bra.

Dagens intag av mat:

Frukost: 2 stekta ägg, smör, majonäs, bladspenat, 30 gr kycklng med skinn.

Lunch/middag: 60 gram karré, 2 msk majonäs, 2 msk smör, örter, 60 gr stekt rättika/blomkål.

Kväll: 1 stekt ägg med majonäs, te

Tack för era tips, berätta gärna om din viktresa, MVH "Välmående", ska gå in på dumbbell och räkna ut ratiot för dagen, tror att det ska ligga till ganska bra för jag har gjort lite uträkningar tidigare idag.

Ratiot såg ut så här för idag:

Protein: 14 %

Fett: 86%

Mer fett än det optimala, vi får se vad det ger för morgondagens invägning!

1403 kcal

Synpunkter från er erfarna?

Sindri
0

Jag använder kokosfett, köper Biofoods ekologiska som finns i vissa Coop och ICA. Tror det är det billigaste. Ca 50:- för 400 gram. Det  är utan smak och det passar mig, jag steker ibland i det.

Det är gott i te, jag gör äggmjölk ibland. Om du inte vet vad äggmjölk är så sök här på sidan, det finns mycket om det.

välmående
0

Ok, ska kolla det på ica-affären när jag är på shopping nästa gång.

välmående
0

Dagens intag:

Frukost: yoghurt laktosfri naturell, nötter, frön (på jobbet), te

Lunch: Falukorv, gräddsås, sallad, gurka (jobbet)

te

Middag: 60 gr köttfärs, majonnäs, smör, 1 stekt ägg+1 äggula, bladspenat, te, vatten

Kväll: 1 stekt ägg, majonnäs, bladspenat, te

Det sista målet kändes det inte som om jag behövde för mättnaden men gott var det. Vi får se imorgon vid invägning vad som hänt. Sen en dag till onsdag och sista dagen på den här tråden.

Ratio för dagen:

83% fett

13% protein

4% KH

Kcsl:1504

Käns helt ok, fick tips om att röra på mig/motionera för kroppens bästa….får börja ta tag i dat imorgon med promenad.

Kom gärna med goda råd eller synpunkter på intaget. Känns som om jag börja förstå lite mer nu hur saker funkar med kroppen och kosten. Mår ganska bra. Bra för vidare motivation!

Hoppas ni haft en fin dag!

välmående
0

Nu har det gått en vecka och invägningen idag visar -3 kilo, troligen mest vätska som försvunnit. Frortsätter min viktnedgång ner till målet som finns om ca -3 kilo till. Det är nog nu det börjar att bli svårt.

Lyssnar in på kroppens signaler så att jag inte pushar på för fort/hårt. Än så länge käns det bra. Jag tror att jag behöver tänka på att drick mer vatten och få i mig mer järn m.m. i vitaminväg.

Fick tipset om att köpa kycklinglever (är inte så överförtjust i tanken) men jag gör det  som verkar vara  bra för min kropp. Det fanns många fina recept på nätet såg jag. Nästa veckas nya mål att smaka på det alltså!

Ha en fin dag!

Rickard G
0

Igår blev det två ägg och ett paket bacon till frukost, broccoligratäng med kyckling & bacon till lunch sen ett par ostrullar utöver kvällen, totalt kanske 1500-1600kcal.

Alldeles för lite för mig på 189cm men har svårt att få i mig mer än det och vikten går neråt i ett lagom tempo så jag kör på så! :)

Ska eventuellt börja med kokosfett i kaffet på fikat på jobbet, borde få mig närmare 2000kcal..

Att fylla på med lite extra fett här och där höjer snabbt kcal intaget.

AnnK
0

#25 är också i startgroparna för att köpa kycklinglever, av samma skäl som du. Inte så förtjust i tanken, men gillade ju faktiskt en gång i tiden leverpastej (men kanske för att den var söt?). Svårt att undgå hur nyttigt lever faktiskt är.

Sindri
0

Men den här leverpastejen är så underbart god och mild. Man kann adda lite vispad grädde och få som en mousse. Jag har alltid i lite sherry - tål man det så ger det en härlig krydda! Det blir ju en mikroskopisk del för varje gång man äter det. Saknar det så nu när jag är bortrest.