grönkål?
nu e det säsong för grönkål. men jag går bara förbi denna nyttighet då jag inte vet vad jag ska göra med den.
vore jättetacksam för era tips på recept med grönkål!
Gräddstuvad grönkål är jättegott. Koka strimlad kål i grädde. Red med Philadelfiaost mot slutet. Glöm inte salt och peppar.
Smörstek strimlor med t.ex. strimlat fläsk.
Addera grädde el creme fraiche ovanpå det om du vill. Vitpeppar och dijonsenap som krydda i de fallen.
Precis! Grönkål + grädde + färskost. Salt & peppar. Allt du behöver! :)
Också gott att strimla i en omelett med t.ex. kassler, eller göra en paj på (stuva kålen, gör ett pajskal att lägga den i, eller släng helt sonika på äggstanning och gratinera med mkt riven ost). Som tillbehör till stekt vitfisk(ist för spenat, som också är fantastiskt).
mimlan - hade du inte ett recept på omelett o grönkål?
hur gör du den?
#4 Nej, det var någon annan isf.
Men som med det mesta med äggröra el omelett så smörstek strimlor och häll över äggen. Ungefär så.
ja, sorry. det var Million;)
Förra julen blev jag bjuden på en suveränt god grönkålspaj med valnötter! Då lämnade jag botten. Men nu till jul tänkte jag göra en egen variant med LCHF-botten.
Har även hört att man kan ersätta vitkålen med grönkål i pizzasallad - det ska visst bli gott. Väldigt vackert måste det ju bli också! Jag slakar alltid vitkålen med salt en stund (för magens skull) - skulle göra samma sak med grönkålen.
Långkål har vi som tradition till jul och då kokar man först grönkålen i spadet från julskinkan. När man kokat klart så tar man upp kålen, strimlar den, bryner den lätt i smör i en stekpanna och häller på grädde som får puttra en stund. Att man kokar den i det salta spadet först gör att kålen får en underbar sälta i sig när man äter den.

#9 Jag gör först frikadeller på kalvfärs och koker dessa i buljong. Sedan koker jag grönkålen med lök i samma buljong och reder med grädde. Sedan äter jag grönkålsoppan med frikadellerna. Jättegott!
Min favoritvariant av grönkål är denna:
Hacka en gul lök medelgrovt
Skär backon i i tärnngar.
Hacka grönkål i matberedare.
Fräs bacon och lök i en tjockbottnad gryta.
Tillsätt grönkålen.
Krydda med svartpeppar och ev salt.
Tillsätt ev lite creme fraiche
/Désirée
tack så mkt för alla tips!

#10 Det lätt enkelt och gott!
Ingen som testat att göra coleslaw på grönkål? (Då kanske jag blir den första…!)
Om ni inte hunnit testa coleslaw på grönkål redan så kan jag tipsa om att det är lika bra att låta bli! Det blev nämligen ingen höjdare…
Testade först att "slaka" med salt - som funkar MKT bra med vitkål - men grönkålen började aldrig "safta sig" och mjukna… Slakade istället i kokande vatten ca 1 minut innan jag blandade med min vanliga "majo-röra". Tyvärr blev det alltså en besvikelse, smakade bara trist!
Ingen grönkåls-coleslaw på mitt julbord mao! Har hittat flera recept på grönkålssallad med vinägrett - ska testa något av dem och se om det lyckas bättre. Där ska man först slaka kålen i hett vatten, blanda med dressingen och sedan stå med tyngd på några timmar. Kanske vinägretten mjukar upp kålen och gör den roligare?!

Långkål, #8, är ett måste på mitt julbord. Och perfekt lchf-grönrätt 

Na'n som vet vad gronkal heter pa engelska? Det ar sa lange se'n jag at den sa jag kommer varken ihag hur den ser ut eller smakar … men #8s recept later sa gott sa jag vill forsoka det …

#16 curly kale
Jag var på ett rart litet julbord igårkväll, där serverades grönkål tunt skuren med äpplebitar i och dressing med apelsinsaft.
Det var ovanligt och kanske lite väl tufft tuggmotstånd men smaken var väldigt fräsch.
Vi hade bara grönkålen till dekoration när jag växte upp så detta var första gången för mig.
Jag ska nog köpa lite och prova med hetvattenslakning, sedan försöka med halländsk lånkål istället för den älskade brunkålen som har för mycket socker. Det måste väl duga till en anka likaväl som till e skinka.
Eller vad tror ni?, kan man använda långkål till anka. Det är ju en ovanjordgrönsak
Jag skulle helt klart stuva den i mycket grädde och färskost, den är ju ganska kolhydratrik (5,7 e% om den är färsk) så inga mängder blir det för mig i alla fall…..
Fast jag såg att den frysta bara innehåller betydligt mindre, bara 2,3.
Vet inte vad hon har i, men min mor gör alltid en suverän grönkålssoppa vid jul.
Borde ju gå att göra en LCHF-variant. Med grädde, osv? :)

Tack!
Den finns har och ligger tillsammans med mustard greens (senapsblad) och dylika saker som har gar under namnet 'greens'. Har aldrig satt likhetstecken mellan detta och gronkal.
Maste inte ha varit na't som satte na't vidare spar i smaklokarna :0) … men, jag ska forsoka det som graddstuvat.
Grönkålssoppa med kokta ägghalvor!!!
Mums!

Har kokas 'greens' med en bit rokt skinka for att fa kottsmak. I sodern har manga familjer sitt favoritrecept och det ats ofta med 'grits' … en slags majsratt. Detta ansags lange att vara fattigmat/bara mat for svarta eftersom det fungerade bra som bukfylla i hem med (for) manga personer kring bordet.
mustard greens är det som vi kallar ruccola väl? Det heter visst senapskål också men det hör man rätt sällan.

Nej. Arugula och Rucola ar samma sak. Mustard greens har storre blad.
Kanske jag ska ta och öppna upp min bortglömda koloniodling till våren, det är onekligen lockande att provodla grönkål.
Till er som funderar på att tillaga grönkål som långkål vill jag säga att det funkar jättebra, så gjorde jag till mina barn när de var små. Andra sätt att käka grönkål på är att byta ut en del av det gröna i sauce verte och man kan också ta lite grönkål i peston. Helt rå tycker jag inte är så lyckat, men förvälld och finhackad kan den funka i sallad tillsammans med andra grönsaker.
#26 Gör det! Grönkål är lättodlat och kan stå i landet även efter att frosten har kommit.
/Désirée
Berättade för mamma om mitt misslyckade försök att slaka grönkål med hett vatten (som man kan göra med vitkål) för att sedan göra grön "pizzasallad". Då berättade hon att en kock på TV stekt den strimlade grönkålen, låtit den kallna och sedan använt den i sallad. Har inte hunnit testa det själv ännu.
Jag lagade grönkålssoppa igår:
Färsk grönkål, ansad och hackad
Vatten
Buljong
Salt
Vitpeppar
Smör
Vispgrädde
Koka kålen i buljong 10-15 min, mixa med grädde och smör, smaka av med s&p. Servera med kokta ägg och/eller ostbricka med mögelost, brie osv… Smask. 
Gräddig grönkål enligt recept i LCHF-kokboken till fest och helg (Doktor Dahlqvist och Airam) gjorde allmän succe på julbordet. Man tar bort kålen (2 medelstora grönkålsstånd) från stjälken, sköljer den och kokar i en liter skinkspad under lock i ca 20 min. Sedan hackas kålen grovt och fräses med 50 g smör i panna. Späds med 2-3 dl grädde. Smakas av med peppar och salt om det behövs. Låt puttra till röran tjocknat och garnera med pinjenötter. Mums!
Tipsen här ovan i lite olika varianter - på lök och grönkål som får puttra ihop med CF och/eller grädde, salt och peppar, var ju bara hur gott som helst. Undras om grönkålen finns tillgänglig bara nu runt jul eller om man kan hitta det i butiken större del av året? Att jag inte testat detta tidigare!
Här säljs grönkål mest runt jul, så du får hamstra grönkål nu om du vill ha fram till nästa jul. I välsorterade livsmedelsbutiker kan man hitta djupfryst grönkål under vinterhalvåret. Har du någon möjlighet att odla grönkål så är det också ett sätt att ordna så att du alltid har den. Det lär gå finfint att odla grönkål i kruka på balkong också 
/Désirée
Dags för tips om en Jul delikatess…
mLCHFh
.

Grönkålspaté
Portioner: 4-6 portioner
500 g hackad grönkål (1 pkt fryst)
ca 10 cm purjolök
1 liten gul lök
4 ägg
250 g Kesella gourmet
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk basilika
1 msk potatismjöl
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper i botten på en avlång 1 1/2-litersform. Smörj papperet och formens kanter. Tina grönkålen och pressa ur vätskan.
Finhacka purjolöken, skala och finhacka löken. Vispa ihop ägg och Kesella i en skål och tillsätt alla övriga ingredienser.
Jag brukar göra detta när jag har gäster över jul som är vegosar. Det brukar bli lyckat och uppskattat.

Vad kan jag byta ut Kesella Gourmet mot?

Vanlig kesella hette kesella gourmet förut. så ta vanlig kesella. Eller vill du inte ha kesella alls?
antar att det inte finns i USA?

Kesella är ju kvarg eller färskost, tror det heter "cottage cheese" på engelska. Någon typ av färskost kanske finns?
#39 Cottage cheese är keso. Curd är kvarg.

Både cottage cheese och curd cheese är gryniga i konsistensen. Är Kesella grynigt?

#41 Lite Philadelphia borde väl fungera?

Så Kesella har samma konsistens och smak som cream cheese?
mja nej det tycker jag nog inte att det är… mer som gräddfil fast mindre fett… fast fastare.
Googla "grönkålschips". Det är jättegott -faktiskt!

Kesella är inte grynigt, som keso, det är slätt. Ungefär som man skulle ha kört keso i matberedaren, tycker jag. Jag tror Philadelphia är lite för fast i konsistensen för att ersätta.
Hur smakar grönkål? Påminner det om spenat nånting? Min mage gillar inte spenat och jag saknar den stuvade spenaten…
Grönkål smakar kål. Kanske du kan få tag på nässlor, finns nog på sina ställen både frysta som spenat och torkade med färgen kvar. Kanske nyttigare, t.o.m.
Idag gjorde jag grönkål för första gången i mitt liv
bättre sent än aldrig.
Men den blev så vattnig. Jag kokade den i ca 20 min, sen kramade jag ur det mesta av vätskan och fräste i smör. Tillsatte kryddor och grädde.
Nu ska jag testa en omgång till, och då koka kålen i grädden.
Jag gjorde enligt #1 Sygiyamas råd, och det blev riktigt bra.
#36 Wikipedia hamnar här om man vill veta om kesella och sedan byter till engelsk variant http://en.wikipedia.org/wiki/Quark_(cheese)
ska tydligen vara ovanligt där, men finnas från få ställen.
Det påminner lite om cremé fraiche i konsistensen, eller mer som en korsning mellan det och cream cheese. Fast strävare i smaken, lite som eftersmaken av kefir. Och det är tydligen det som är skillnaden mot färskost som blir cottage cheese/keso - det står den är gjord på sur mjölk och koagulerad med mjölksyrabakterier, medans keso är på färsk mjölk och löpe.
Skulle nog själv ersätta med en blandning av cremé fraiche och cream cheese i ett liknande recept som ovan.

Quark finns att få här.
#47 Grönkål påminner mycket om broccoli.
Koka inte grönkålen i 20 min!!! räcker med 5 min och sedan får den steka i smör och stuvas med grädde.
Bästa receptet med grönkål, MKT gott! är: Stek baconbitar och sätt åt sidan. Woka grovt hackad grönkål het och snabbt på med salt%peppar på med bacon och dutta över lite balsamvinäger! Mums!!!
.