Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4004 ggr
välmående
0

Vitaminer

När man äter stikt lch-kostf så märker jag på näringsintaget att det inte kommer upp till de rekomenderade värdena.

Jag registrerar matintaget på "dumbbell" (och kan tydligt se bristena), vad rekomenderar ni erfarna att man kompleterar med för vitaminer?

Mrbearneis
0

Multi vitamintabletter har visat sig vara dåligt för hälsan.

MimLan
0

Ät ägg och lever.

Vitaminsiffrorna är till stor del bestämda genom handuppräckning, och en förutsättning i antinutrient kost.

Komplettera med d-vitamin, inte för kostens skull  utan för solbristens skull. Äter du inte fisk, ät omega3-kapslar.

välmående
0

#2 Ägg äter jag mycket av men lever det blir svårt för det är inget jag skulle vilja äta…. annat nyttigt genom kosten - lax……mer? undviker nötter (de är trigger för mig), vet att de annars har ett stort näringsvärde, grönsaker äter jag men den lilla mängd kan nog inte räknas stort. Men jag förstår ju att det måste blir brister på vitaminer, helst när man håller på med denna kosthållning ett längre tag för att nå sitt viktmål. Försöker just ni i största mån leva på kött, kyckling, fisk. ägg, kokosfett, smör, gröna grönsaker (ovanjords). Dryck: vatten, te, 2 koppar kaffe/dag med kokosfett i. Det sista du skriver förstår jag inte, utveckla gärna.

välmående
0

#1  Då går de vitaminerna bort, tack för info.

Mooniq
1

kolla in www.vitaminsidan.se där kan du läsa om vitaminer och mineraler och vilka livsmedel som innehåller mycket av en sort -ifall du har brist.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
0

#3 Varför måste det bli brister? I jämförelse med en kolhydratrik kost med mycket antinutrient mat? En del briste rkan uppstå om man insisterar på att inte äta bra, men det händer ju annars också. En del brister kan uppstå på grund av omställningen om man gör den snabbt, men det gäller ju när man göra liknande omställningar också.

Vad var det du inte förstod? Om du inte äter fisk är det bra att komplettera med omega 3 i kosttillskottform.

nyttiga_jag
0

Vilka värden var det du fick låga värden i?

Nackdelen med multi är att det är just multi. Finns några vitaminer och mineraler som man egentligen inte vill ha, eller inte behöver.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

välmående
0

#Tack Mooniq, ska göra en koll på vitaminsidan.

Ja, jag har gjort en uppstraming av lchf-kosten. Jag har tagit bort många olika mejeriprodukter för jag mårker att jag mår mycket bättre av det. Sen äter jag jättelitegrönsaker om jag jämnför med tidigare intag. Frukt går helt bort. Bär i enstaka fall, inget som ger något att räkna med i vitaminmängd.

Jag mår jättebra i min kropp just nu men har en bit kvar till önskad viktnivå.

Kompleterar ni inte med vitaminer alls? Kanske kan man leva med lite brister tills målet är nått men samtidigt är jag ju rädd om mig själv….jag kanske går för snabbt fram med att strama åt för mycket på det jag äter. Men min erfernhet är att om jag tillåter det ena och det andra så händer ingenting med viktminskningen.

Vitaminerna jag har brist på enligt dumbbells uträkning är många. Prövade att lägga till 200 gr leverbiff då började alla värden med ens att se helt annorlunda ut. Synd att man inte föredrar att äta lever!

Mooniq
0

jag äter en del frön o nötter + mandel ibland. sen blir det lite grönsaker.. jag mår bäst när jag lägger till ca 2-3 dl grönsaker/ dag.

Äter mycket ägg, dels för att jag är lat och dels för att det mättar bra och att jag tycker om dem.. kör tillskott på D-vitamin sept - april och omega3 eftersom jag har svårt att äta fisk.

jag ligger oxå lågt på vissa värden på dumbbell, men tar det inte så allvarligt. Jag går på hälsokoll via arbetet varje år och senaste 3 åren så är mina värden tipptopp och läkare o sköterskan kvittrar på kapp..

Skrattande

Zepp
3

Det är inte för inte som inälvsmat ingick som standard minst en gång i veckan förr i tiden!!

Och du skall inte gå med vitaminbrist överhuvudtaget.. i så fall äter du fel!

Och jag lixom flera andra äter nog mer grönsaker med LCHF än före!

Ta du och pröva kycklinglever.. smälter i munnen och är nog det livsmedel som är högst på Folsyra!

Mooniq
1

Åh, det var längesen jag åt kycklinglever, får nog botanisera i frysdisken på affären i morgon. kom på att jag har ett pastej-recept som ligger o dräller nånstans.. och som Zepp skriver.. jättegott att steka med salt & peppar o efterkoka med lite grädde.. yumyum…

Skrattande

KarinJ46
1

Gillar du leverpastej? I såna fall är det jätteenkelt att göra egen leverpastej på t ex fryst kycklinglever, smör, en skvätt vispgrädde och lite kryddor som salt, peppar, vitlök eller diverse örtkryddor.

Så får du i dig levern fast i annan konsistens.

välmående
0

Oj, jag ser nu att "vitaminer" är ett väldigt stort och omtalat ämne, kommer att ha kvällsläsning så läääänge jag bara orkar eller så (hjälp) måste jag kanske pröva kycklinglever! - ja, jag lovar att testa. Ska söka upp vid nästa veckas mathandling.

Min pappa tillagade leverbiffar till oss när jag var liten och vad jag minns så var det helt ok, kanske ska fråga honom om det receptet…… kanske blir det en deja vu!

Jag tror att det inte är några problem med att må bra på det jag äter nu och det kommer ju inte vara lika strikt när jag nått mitt mål. Då kommer jag att lägga till mer grönsaker, för det saknar jag ganska mycket.

välmående
0

# Haj Karin!

Ja, leverpastej tycker jag är helt ok, att äta, kan pröva att göra en liten sats egen leverpastej efter ditt recept, tar bort grädde. kanske ersätter med lite smör? Hur går du tillväga? uppvärmning?

Zepp
0

Lär dig uppskatta lever, det är inte bara nyttigt det är bilig mat oxå!

Själv köper jag bara färsk kycklinglever!

välmående
0

Ska verkligen ge det ett försök, hur tillagar du kycklinglevern Zepp? Steker, kryddning?

Vad bli gott, tycker du? kanske skulle man kunna steka den ihop med lite bacon?

Record
0

Kycklinglever á la Margareta är min favorit, men på senare paket av denna har jag upptäckt att det kommit med en liten "blåsa" kan det vara gallblåsan så det kan ju inte vara bra, eller vad är det?

välmående
0

läskigt!

Medlem
0

#18 I så fall är det bara att avlägsna blåsan.

Jag gör leverpastejn enligt detta recept

Zepp
2

Det är ofta någon köttig blåsa med, och den smakar smaskens!Tungan ute

Jag steker oftast i smör tills allt är färdigt sen steker jag lök oså blandar jag allt.. ibland händer det jag sjuder lite grädde oxå.. salt o peppar!

Den klassiska rätten är nog leverstuvning med bacon, lök och äpplebitar!

Annars så är stekt kycklinglever rena snabbmaten, tar bara några minuter att steka, krydda o salta och ät med valfria grönsaker.

Yred3
0

Jag brukar gör leverbiff av fryst malen lever från affären, med grädde, salt och peppar och mixade sesamfrön. Man kan ju även ha Fiberhusk av Psylliumfrön och skal. Man tar även grädde till såsen.

Yred3
0

Vitaminer: Enomdan, Folsyra, Bhepan och Kalcium + D-vitamin. Men jag skulle önska att man struntade i sockret i vitaminerna. Enomdan är alltså en mltivitamin med dagsbehovet nästan tillgodosett. De andra är B-vitaminer och kalk och D-vitaminer som just jag behöver.

yvonnel
0

Den där "blåsan" ni talar om, kan det möjligen vara krävan?

Vet faktiskt inte om den finns kvar på kyckling av idag, den kanske är bortförädlad, men förritiden fanns den med och skulle vändas ut och in och tömmas, skulle vara med då, jag vet inte heller om det kanske var en delikatess, men förr åt man ju nästan allt på det djur man skulle servera.

Numera tror jag att allt det konstiga hamnar i korven.

KarinJ46
0

#15 jag har köpt fryst kycklinglever, en påse med 400g brukar gå på ca 30:--.

Du delar bitarna i mindre bitar och stecker i stekpanna i 100g smör, saltar och pepprar. När dom är färdigstekta kan du ha i mer kryddor/örter och det går ju bra att smaka av eftersom ju bitarna är tillagade då.

Sen kör jag i mixer med ca 1dl vispgrädde, tills det blir en slät smet. Häll ner smeten i nån bra form med lock och ställ i kylskåpet. Oroa dig inte för att smeten är lös, den stelnar.

Konsistensen blir ungefär som bredbar leverpastej.

Jag tror inte att du ska ta bort vispgrädden, 1dl på hela patén tycker jag är försumbar.

Bivax
0

Om du har brist på C-vitamin så är paprika extremt rikt på det. Och gott, gärna lätt stekt i smör och pressad vitlök. Mmmm…

Ungnötslever är också smaskens. Smörstekt med mycket svartpeppar och lite salt, gärna tillsammans med bacon. Jag gör en sats och ställer i kylen, tar en bit varje dag. Går också bra att frysa och plocka fram bit för bit.

lotta5555
0

Jag tar en dryg tesked nässelpulver och en dryg tesked nyponpulver varje morgon. Smakar inte gott men fullt av naturliga näringsämnen. Har också börjat med d-vitamin för en vecka sedan efter att ha läst mycket om just det.  Jag tar nässel- nyponpulver för att vara på den säkra sidan.

Beate
0

Jag brukar köpa färsk kycklinglever som jag sen fryser in i små påsar med 2-3 i varje. Jag har det främst till när jag gör köttfärssås, då finhackar jag levern och blandar i. Ger ingen leversmak men gör såsen mer mustig.

Sen äter jag Omega-3, D-vitamin, Zink, Magnesium och ProbiMage. Äter också 2-3 paranötter per dag för att få i mig selen.

välmående
0

Tack så jättemycket för alla era recept, tips och råd.

Känner mig riktigt sugen på att köpa kycklinglever och pröva. Det får nog bli redan till helgen. Det är ju smart att ha småportioer i frysen för att ta upp. Då får man i sig det nyttiga lite oftare kan jag tänka mig. Även leverpastejen får man ju i sig dagligen om man väljer det. Kan den kanske hålla sig i kyskåp ca en vecka?

Det som känns så bra är om man kan tillföra kroppen bra livsmedel istället för piller!

yvonnel
0

#28. Förr gjorde man ju leverbiffar, har för mig att det var potatis i den smeten eller om man blandade med malet kött.

Min mormor bjöd ibland på leverkaka som var korngryn + lever i ugnsform, kanske malet kött där också, minns bara att jag tyckte det var gott, det fanns med på gillet när morfar fyllde 90 år men det är nog ca 40 år sedan, det är iaf senaste gången jag smakade det och minnet rymmer tyvärr inga smådetaljer.

Men det kanske skulle kunna fungera som LCHF.

Yred3
0

Yvonne,

leverbiffar med( fryst )mald lever, grädde och 2 msk sesamfrön(malda eller inte) och salt ochpeppar. Eller vad tror ni andra?