Tänk själva!
Jag har inte varit medlem här på forumet särskilt länge, men jag har redan gjort vissa iakttagelser som gjort mig en aning vaksam.
De allra flesta jag möter på här i trådarna är seriösa och tänkande människor som kommer med goda råd och delar med sig av egna erfarenheter, utan att för den skull hävda att de står för den enda sanningen. All heder åt er!
Men så finns det andra som tror att de sitter inne med sanningen och som hävdar att det bara finns en väg att gå, deras väg. Mycket irriterande då vi alla är individer och det som fungerar för någon kanske inte alls fungerar för någon annan. Utan att hänga ut någon specifik tråd så kan jag nämna att jag läste en gammal tråd om en person med en kronisk sjukdom som pga av denna inte kan äta lchf rakt av pga att sviterna blir för stora. Det fanns många som fnös åt diagnosen och menade att h*n skulle testa lchf i alla fall och ignorera att hälsan försämrades drastiskt, för i det långa loppet så skulle det garanterat räta ut sig och bli bra. Alla såna uttalanden utan att vara någon form av medicinsk expertis och utan att ha läst in sig på sjukdomen annat än via "alterativhälsa" och suspekta naturmedicinska sidor på nätet som det flitigt hänvisades till.
Ja och där leder vi då automatiskt över på ett annat fenomen som får mig att bli lite vaksam, alternativhälsa. Jag säger INTE att det är fel med alternativa behandlingsmetoder. Även jag vet att t.ex traditionell kinesisk medicin hjälper många. Men farligt blir det då man totalt ignorerar läkarvetenskapen och enbart lyssnar till alternativförespråkarna. Å andra sidan kan man ju då lätt också hävda att det är lika farligt att enbart lyssna till den medicinska expertisen. Jag tror definitivt att vi ska lyssna till bägge. Fast tittar vi på alternativhälsans olika alternativ och inser att de ofta tar hutlöst betalt för "behandlingar" som inte har någon vetenskaplig grund så finns det anledning att stanna upp och tänka till. Upplevd förbättring kan vara ren placebo. Kanske fanns egentligen inte problemet från början ens utan vi intalas av någon naturmedicinare att vi har t.ex. en allvarlig svampinfektion som måste behandlas, när sanningen är att vi egentligen fått en reaktion på överdriven konsumtion av ett livsmedel vi inte tål, kontaktallergi eller att vi helt enkelt bara har ett nedkört immunförsvar pga kostomläggning och infektion i kroppen.
Många skriver sina symtom (även jag skall erkännas) här på forumet och vips kommer massor med förklaringar. Jättebra att få lite olika idéer och input, men INTE då det presenteras färdiga sanningar och med en tvärsäkerhet som kan få den svaga att vackla och tro blint på förespråkaren och därför stänger av sin egen tankeförmåga och i mer eller mindre panik följer det ena efter det andra goda rådet och t.ex. rusar till närmaste hälsokost och köper hem mängder med dyra tabletter och alternativbehandlingar, bara för att det kanske kommer att fungera, pga att någon stark person på forumet gjort ett tydligt uttalande och sagt att det gör det.
"Var och en blir salig på sin egen tro" är ett talesätt som mer och mer får en tydlig innebörd här på forumet men var vaksam då någon/några försöker överföra sin egen tro och övertygelse på någon annan utan att respektera individen!
~God loves you, and I´m trying! ~

Hmmm, jag vet inte riktigt vart du vill komma?
Detta är ju ett helt vanligt diskussionsforum och lika många medlemmar som det finns - säkert lika många olika erfarenheter, tankar, idéer, viljor, övertygelser etc finns det ju.
Precis som i alla sammanhang där det förekommer diskussioner mellan människor så får man ju i slutänden bilda sig en egen uppfattning baserat på sin egen tro, erfarenhet och ev utbildning.
"Besserwissrar" som hävdar att deras åsikt är den enda rätta finns överrallt och det måste man lära sig hantera - oavsett om det är på ett anonymt forum eller i verkliga livet 
#1:
Jag menar exakt det som står i rubriken "Tänk själva" och i det bakar jag in uppmaningen, ta det som folk säger med en nypa salt, speciellt det som de allt för tvärsäkra säger. Var misstänksam mot påtryckningar. Lyssna inte på självutnämd expertis rakt av.
Med "tänk själva" så menar jag också att alla som känner sig som experter och absolut måste frälsa världen med sina upptäckter i sin iver inte får glömma bort att respektera individen och de skillnader som faktiskt råder mellan oss människor.
Jag blir så frustrerad då jag ser osäkra människor som följer mer starka individer och slutar tänka!
#3: Haha, det låter så va?
Fast jag tror att om du surfar runt och läser inlägg och kommentarer som jag skrivit så ändrar du den uppfattningen. Jag HOPPAS att jag har en ödmjukhet i allt jag skriver. Ovanstående inlägg är frammanat ur en upplevd frustration över människor som följer med strömmen eller som leder strömmen. Sedan så ska det ju sägas att majoriteten som finns här på forumet är sunda tänkande individer som inte på något sätt frammanar någon frustration

Det är väl ingen här inne på KiF som TOTALT avvisar läkarevetenskapen? Det finns också en del som provat LCHF men det har inte fungerat så de går över till GI, eller ändrar kurs helt och går till Viktväktarna.
När det gäller att tänka själv, så är det väl precis vad vi gör, eftersom dietister, Livsmedelsverket och många läkare har varnat för LCHF och kommit med en massa skrämselpropaganda om att man blir dum och dör av det, men vi har fortsatt i alla fall och googlat och läst och verkligen bildat oss en egen uppfattning. Massor med människor har blivit friskare och gått ner i vikt, och att kunna minska insulindoser tror jag knappast kan skyllas på nån placeboeffekt.
Så jag är heller inte med på vad du vill ha sagt. LCHF har funnits i många år, men inte under det namnet, så det är ingen "modediet" som så många vill ha det till.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag kan förstå att någon som blivit frisk/bra av LCHF vill hjälpa världen. Det tycker jag är logiskt. Jag har själv blivit helt frisk från en kronisk sjukdom med hjälp av kosttillskott och LCHF. Om då någon frågar vad dom kan göra för att själva blir friska vill man ju hjälpa så mycket man bara kan. Jag har dessutom haft förmånen att gå en massa kurser och läsa om kosttillskott vilket jag gärna delar med mig av till dom som vill veta.
Har själv sett hur läkare och mediciner fungerar och jag är inte alltid så imponerad. Då vill man gärna att andra slipper göra den upptäkten själva och få hjälp lite snabbare. Sen är det ju upp till var och en att välja vilken väg man vill gå.
#5:
Tro mig, det FINNS såna här även om de inte är många.
Nu måste jag påpeka att jag INTE är fientlig till LCHF! Jag äter ju kosten själv sedan nyår och ser många fördelar med den. Det är alltså INTE kosten jag kritiserar utan att vissa bara ser EN sanning och t.ex. tror att LCHF är boten till nästan allt och själva fasar ut mediciner utan att läkare kontaktats för att de är så säkra på att LCHF är lösningen.
#6:
goda råd säger jag ingenting om så länge de uttrycks så att "JAG blev hjälpt av detta. Det kanske du med kan bli" istället för "vet flera som blivit hjälpta alltså hjälper det alla människor".

#7 "Tro mig, det FINNS såna här även om de inte är många".
Och du tror att ditt inlägg får dem att ändra uppfattning? Oavsett om man tycker folk gör fel val eller ej, så ska man kanske låta dem göra det? Det är ju vuxna människor vi har att göra med. Man måste väl inte redogöra för alla sina val och livsåskådningar här inne?
Nej jag tror inte att mitt inlägg får DEM att ändra sig, men kanske får det någon som vacklar själv att stanna upp och göra ett aktivt val istället för att följa den upplevt starka ledaren. Om så bara EN enda person stannar till och tänker själv så är det en vinst. Jag kan ju inte bara sitta tyst och se på när människor slutar tänka? Eller? Att de sedan i slutänden väljer själva och kanske ibland i mina ögon väljer en annan väg än den jag skulle valt, är en helt annan sak. Det kanske blir helt rätt, eller helt fel, men huvudsaken är att de TÄNKT.

"Jag kan ju inte bara sitta tyst och se på när människor slutar tänka?"
Öh… jag tror vi ha kommit lite väl långt i denna diskussionen, men är det verkligen du som besämmer när folk slutar tänka, och är det din uppgift att i så fall berätta för dem vad som är rätt o fel? De kanske har tänkt, men inte meddelat dig det?
Jag är ganska intresserad av lite exempel på vad dessa människor har skrivit, som du anser är så fel.
#Lilltilda
Jag tror jag förstår vad du menar.
Dessa personer finns överallt, de som ser sin sanning som den enda sanningen.
Det som kan hända här, är antingen att någon som mår jättebra på LCHF blir som en rökare som slutat, helt inriktad på att "rädda världen".
Det andra som kan hända är att om man äter LCHF och ständigt blir nerklankad på av andra som "vet bäst" och behöver försvara sig. Det kan upplevas som en tuff situation och kan skapa hårda ord från alla håll.
Personligen så försöker jag sprida "kroppsanpassningen":
"Prova LCHF och se, anpassa det efter vad som passar just din kropp. En del tål mindre kolhydrater, andra tål lite mer". Är folk fetträdda (vanligt) så ber jag dem öka proteinet lite, det blir som en väg in.
Sen om man läser bloggar, kokbäcker och annat så finns det aldrig ETT sätt att äta LCHF, alla äter på "sitt sätt". De som vill ha en färdig kostplan om ger resultat med en gång är oftast de som kommer från olika dieter som lovar det ena och andra. LCHF är personligt och kommer alltid vara personligt. Vi är olika personer och kommer så förbli.

Fantastiskt bra skrivet, Lilltilda! Jag har själv reagerat på samma sak, men inte varit så initiativrik att jag startat en tråd om det.

fast jag tycker ju istället att det presenteras en hel mängd olika förslag härinne och har mycket sällan under de i vartfall snart 3,5 åren jag häckat härinne sett folk som tvärsäkert kommenderar andra att göra si eller så! Du fick gräva efter en gammal tråd för att hitta ett exempel… är det då så viktigt att skriva detta?

Jag förstår inte heller vart du vill komma, Lilltilda. Du utrycker dig lite vagt om "vissa" tvärsäkra ledare, och "andra" svaga, som inte kan tänka själva… personligen kan jag inte identifiera mig med någon av grupperna.
Här på Kif utgår vi ifrån att vi alla är vuxna människor, som kan tänka själva. Jag tvivlar på att någon som eventuellt uttrycker sig självsäkert, blir sedd som en ledare bara för det.
"still lost in space and time"

Jag tycker nog att väldigt många här inne har en åsikt som menar att lchf inte är EN enda lösning utan att var och en får anpassa kosten och graden av hur kolhydratsfritt det ska vara för bästa resultat.
Men visst, återigen - det finns "besserwissrar" men det finns överrallt och jag tycker nog inte det är speciellt problematiskt just här!? 
Jamen om man har kännedom om sektmekanismer och sektbeteende så blir det ju logiskt.Klart man slutar tänka själv i LCHF sekten!Utmärkande villkor för alla sekter ju!
(näe,detta är mest ett utslag av min stora trötthet och sjuka humor som tyvär itnte LCHF har botat ännu men det kanske kommer)
För övrigt tycker jag att detta är en tankvärd och viktig tråd att begrunda.
Tack för den omsorg som jag tror ligger bakom den Lilltilda!

#9. "Om så bara EN enda person stannar till och tänker själv så är det en vinst."
Vinst för vem? Och vadå vinst? Jag är 50 år, tror du inte jag har tänkt och kan fatta genomtänkta beslut.
Vi är 17000 härinne och ingen har stannat upp och tänkt till!? Måste det betyda om det är en vinst om en enda gör det! Då är det ju verkligen på tiden! 

Tänkte inte på det…… 
OJ! Här har det skrivits medan jag varit på jobbet några timmar! Tack för alla reaktioner, både från er som delar mina tankar och ni som inte gör det! Här inne finns en hel bunt med tänkande människor! Ljuvligt! (och vet ni, man måste inte dela mina tankar för att vara tänkande människor!
)
.
Jag har aldrig påstått att jag ska säga till folk vad som är rätt och fel, jag uppmuntrar dem bara att tänka och JA, jag tycker att jag och alla andra har en skyldighet att ifrågasätta ibland och få folk att tänka utanför sina egna referensramar! Ibland behövs det! JAG har blivit omskakad och ifrågasatt många gånger i mitt arbete med ungdomar. Mycket nyttigt att ibland stanna upp och fundera på varför jag tänker och tycker som jag gör eller varför jag gör de val jag gör.
Jag ger inga exakta exempel på trådar, för jag vill INTE hänga ut någon. Jag har ingen anledning att göra någon ledsen eller sårad.
Oh, du är precis en sådan som jag vill ge en eloge! Din metod att sprida "kroppsanpassningen" känns genomtänkt!
Tack. Jag tror faktiskt att vi är rätt många som tänker och tycker så även om det inte uttrycks så ofta. Jag har t.o.m fått höra från bekanta kommentarer som "usch, du hänger väl inte på det där forumet bland alla extrema människor" (vissa har varit medlemmar här men gått ur), fast jag försvarar givetvis forumet med att de flesta är underbara människor som vill väl och som vill utbyta idéer och tankar med andra som testar sig fram inom lchf.
Det finns aktuella trådar med, men börjar jag ta upp såna exempel så finns risken att någon känner sig uthängd och sårad och det vill jag inte.
Fast det finns som du säger, MÅNGA jättebra trådar som jag uppskattar skarpt för sin öppensinnade atmosfär! Jag säger ju det, att de kryllar av jättemånga härliga människor här!
Jag väljer medvetet att vara vag. Varför skulle jag hänga ut specifika personer?
Antagligen är väl du som de allra flesta här på forumet alldeles vanliga normalt tänkande människor som inte alls känner igen sig på beskrivningen. Fine! Det är väl jättebra!?
Självklart! Finns massor med öppensinnade människor och Besserwissrar finns det överallt! Jag har inte påstått att det skulle vara ett specifikt problem för Kif!
De flesta är alldeles normalt tänkande och skapar sina egna uppfattningar, men inte alla.
#16 och 17:
Haha! Ja humor till trots, jag har tyvärr en del dåliga erfarenheter från sektliknande rörelser och det är kanske därför jag alltid har tentaklerna ute och är misstänksam mot allt (politiskt, ideologiskt, religiöst, livsstil osv osv) där det bildas lite mer extrema grupperingar och människor tenderar att sluta tänka själva.
Uppmanar gärna ungdomarna på mitt jobb till lite sund trotsighet och ett ifrågasättande av situationer som de hamnar i. Det är sunt att tänka själv även om det ibland känns bekvämare att faktiskt bara följa med strömmen.
Jag är GLAD att du förstår att det ligger omsorg bakom mitt ursprungsinlägg. Jag kan uttrycka mig lite vasst ibland, men jag vill verkligen bara väl!
#18-20: vad ska jag säga annat än "suck". Varför så fientlig inställning? Ser ni verkligen inte också faran i att en del människor bara accepterar det andra säger till dem? De flesta ÄR tänkande varelser! Men de andra…
Gäller ju överallt i samhället! Människor som bara faller in i grupptryck och följer starka ledare för att det är bekvämt att slippa tänka själv.
Nåja, jag har sagt vad jag tycker och jag förundras en aning över framför allt Halvdanskens lite "taggiga" reaktion. Jag har väl inte riktat kritik mot dig eller ifråga satt din förmåga att tänka? Upprepar om och om igen att DE FLESTA HÄR är normalt tänkande människor. Grattis till dig att du tillhör den stora majoriteten av normala!

22#
Jag tycker nog inte det varit så "fientligt" här!?
När man läser ditt första inlägg så får i alla fall jag uppfattningen att du tycker kif har vissa problem med att en del följer blint dem som har starka åsikter.
Sedan har var och en bemött dina inlägg med sina åsikter och alla håller inte med dig i allt vilket väl bekräftar att många här tänker själv?
Jag reagerar t ex på detta: "stänger av sin egen tankeförmåga och i mer eller mindre panik följer det ena efter det andra goda rådet och t.ex. rusar till närmaste hälsokost och köper hem mängder med dyra tabletter och alternativbehandlingar, bara för att det kanske kommer att fungera, pga att någon stark person på forumet gjort ett tydligt uttalande och sagt att det gör det."
Jag är en av dem som "rusade iväg" och köpte preparat för att vissa här sagt att det kan hjälpa. Jag hade väldiga kramper i vaderna på framförallt nätterna. Jag hade ingen aning om vad orsaken kunde vara och bad om råd och fick då det "tvärsäkra" rådet att prova magnesium.
Vad är det för fel med att fråga på ett forum, få tips och råd från andra som varit i samma situationoch sedan prova de tips man får?
I mitt fall hjälpte det definitivt men inte tusan följde jag råden "i panik"?
i ditt fall så fick du ju ett BRA råd att följa. Hade du googlat och läst på andra forum och kollat andra informationskällor med så hade du kommit fram till samma resultat.
Du följde heller INTE råden i panik. Du hade ett problem och du testade en lösning som verkade rimlig efter att ha fått goda råd från människor med goda egna erfarenheter. Du visste antagligen också om att magnesium inte är farligt att äta.
Har du t.ex. testat att läsa i alla trådar om "Candida"? Där kan du ana en större panik och fler än en gång kan jag tänka "varför ställa alla dessa frågor på ett forum och testa alla möjliga och omöjliga preparat för en krämpa som du inte ens har fått bekräftat att du har?" Ibland blir det nästan absurt hur människor drar sig för att söka professionell hjälp och jag tror inte att man mår bra av att testa sig fram med olika dyra preparat som man egentligen inte har så stor kunskap kring. Kroppen är ingen soptunna att trycka in en massa tabletter i, men vissa vill inte se riskerna. I många alternativmediciner och hälsokost så ingår substanser som man kan reagera allergiskt mot och är man inte tillräckligt vaksam och försiktig så kan det gå rätt illa.
Fast när jag läser igenom den här tråden så upplever jag att den från början till slut är tämligen onödig. Jag läste den med stort tålamod tycker jag, den innehåller väldigt många floskler som verkligen inte behöver formuleras till något som har tolkningsföreträde. Motsättningarna fanns redan i trådskaparens inlägg och behöver inte dras i långbänk.
Sedan hoppas jag att det fortsättningsvis finns utrymme för kärleksfull omtänksamhet i denna sajt, för det är så jag mestadels uppfattar det.
Att det skulle bli en långbänk var inte mitt syfte med tråden heller, men den väckte reaktioner. Alltid intressant med reaktioner kan jag tycka och mitt ursprungsinlägg kom från hjärtat och var ärligt menat. Känns bra att se att många tycks hålla med, så helt fel ute var jag nog inte heller.
Utrymme för kärleksfull omtänksamhet finns det i detta forum.
Love and Peace!
Nu ska den här tanten ta sig till sängen för skönhetssömn. Imorgon är antagligen diskussionen död.
jag är lite förbluffad att du kallar mitt inlägg # 19 för fientligt…
#27 Tycker inte jag.

"De flesta är alldeles normalt tänkande och skapar sina egna uppfattningar, men inte alla….De flesta ÄR tänkande varelser! Men de andra… ". Och du undrar varför man blir lite "taggig"?
Jag vet att du inte menar mig, men att visa en sån översittarattityd är
sällan sett. Vem är du att kategorisera folk i "normalt tänkade" och "andra"?
Tack Halvdansken! det var verkligen ett bra formulerat inlägg, innefattar på ett kärnfriskt sätt precis vad jag ville säga i mitt. (25).
Jag kan inte låta bli att fundera över att det är mitt inlägg som refereras och tas upp. Och jag kan inte låta bli att bli oerhört provocerad av dina uttalanden om tanketröga personer. Du har ingen aning om vilken typ av research jag har gjort, om jag varit i kontakt med sjukvården sedan jag var 14 år med det här problemet (är 45 fyllda nu) eller vad jag provat under alla dessa år. Vem är du att bestämma att folk inte tänker själva eller vad folk har provat av diverse behandlingar?! Det här är ett internetforum där man kan ställa frågor, kommentera eller svara på frågor utan att behöva hänga ut hela sitt liv.
aswedishsmorgasbord.com

Lilltilda
Det känns lite som att tråden handlar om en skepticism mot alternativa metoder. Om man följer råd om självmedicinering från hälsokost är man en panikföljare och icke tänkande människa men om man går till den vanliga vården är man klok?
Med tanke på vilken enorm brist på kunskap det råder inom läkarvetenskapen när det gäller stora områden av ohälsa så kan jag lika väl säga att om jag litar blint på läkare och snällt intar mina mediciner - DÅ är jag en som inte tänker själv.
Fel kan det bli oavsett vart du vänder dig. Det går nog inte att komma ifrån.
Min pappa fick ca 15 olika tabletter utskriva av doktorer den sista tiden i sitt liv. Han blev aldrig bättre utan stadigt sämre tills han dog. Även om det inte går att säga exakt vad som var den största bidragande orsaken till att han dog förstår man ju vilket vansinne som ligger bakom en sådan sjukdomssyn. Vilken kropp klarar av biverkingar av så många tabletter? (Han hade den vanliga hjärt-/kärlproblematiken med stroke, hjärtinfarkter, hjärtsvikt, högt Blodtryck, diabetes typ 2 osv.) Mitt förtroende för läkarvetenskapen är minimal och jag är tacksam för alla råd som de människor som själva upplevt förbättring i hälsan ger. Sen om man desperat testar olika råd i panik så är väl inte det sämre än att gå tillbaka till en bestämd läkare fem gånger och ändå inte bli hjälpt eftersom läkaren "vet" att den sjukdom man har inte finns? Eller att få en tydlig diagnos av en läkare och därmed mediciner som ändå inte gör en frisk utan bara lindrar symtom och försenar försämringen?
Så länge sjukvården förnekar sjukdomar och inte drar sig för att förgifta våra kroppar ser jag inget fel i tips om alternativa metoder. Det är sån information självtänkande människor behöver för att dra egna slutsatser. De personer som är "svaga" och blint följer alla råd är samma personer som blint följer även läkare. Det är aldrig bra. Men det säger inget om huruvida råden som ges är bra eller dåliga.
"Every point of view is a view from a point."
#27 Var väl bara överkänslig och upplevde ni ironiserade kring saker jag skrivit. #31 Jag har INTE läst din tråd så du behöver inte känna dig utpekad. Låter på det som lilla du skriver här i tråden som att ditt hälsoläge verkligen kräver att du testar de alternativ som finns. Hoppas att du hittar lösningen. Har man varit sjuk eller haft besvär så länge så är det ju ingen inbillningssjuka precis. #32 Nej så menade jag inte. Sunt ifrågasättande och sund misstänksamhet oavsett behandling är bra tror jag. Även jag har dåliga erfarenheter av medicinsk vård OCH alternativhälsan då min älskade svärfar dog utan svar på varför och ingen kunde hjälpa honom. Ibland vill man bara skrika av frustration!
fast ironi och fientlighet tycker jag inte är detsamma! Ironisk var jag nog! Guilty of charge! Men fientlig tycker jag är en allvarlig anklagelse, ja faktiskt riktigt fientlig…
#34 Ber i så fall ärligt om ursäkt för mitt kanske väl klumpiga ordval. Det var verkligen inte meningen att du skulle reagera så hårt på det. Nu är det dags att ta tag i dagens arbete. Lev och må! :-)
Man ska alltid tänka själv och använda sitt o/sunda förnuft!
MVH Sandra
Nu kom den här tråden tyvärr upp igen av någon konstig anledning. Jag läste igenom i stora drag - Det tänker jag aldrig mer göra, går den inte att ta bort?
Måste bara säga att alternativmedicin/komplementärmedicin är något man får bekosta själv den är dessutom momsbelagd. Sjukvård är ej mosbelagd (?) och vi alla skattebetalare subventionerar besöken hos doktorn. Hutlösa priser ja kanske men ett läkarbesök är egentilgen ännu dyrare, jämför tandläkare tex. Sen bör man alltid kontrollera att den alternativmedicinaren man går til har adekvat utbildning!