Hur klara alkohol bättre?
Jag har LCHF:at snart ett år. Det fungerar utmärkt. Att det var OK att ta ett eller två glas vin var tilltalande - jag kunde behålla njutningsaaspekter i ätandet utan att känna att jag föll av spåret. Jag läste att man kunde bli känsligare för alkohol. Jag tyckte nog att jag det första halvåret lite lättare blev berusad men inte så farligt. Men för ett par månader sen började jag må direkt dåligt när jag drack alkohol (har nog bara prövat med vin - vet inte hur det fungerar med sprit). Jag kunde inte ens ta en klunk utan att må dåligt. Ingen katastrof kanske men dels är jag nyfiken på hur det kan komma sig att denna känslighet uppstår nu (har inte ändrat kosten) dels känns det tråkigt att inte kunna ta ett glas vin utan att riskera illamående och sprängande huvudvärk.
Till helgen ska jag ha stort födelsedagskalas. Det blir skålande i skumvin och vin till maten. Finns det något knep att till exempel "bottna" med något så att jag åtminstone vågar smutta lite? Och vet man vad denna känslighet kan bero på?

Tja.. det finns ett beprövat knep.. att dricka något starkt varje dag! 
Men.. det kanske inte är så socialt accepterat?
Hur som helst, alkohol är en fettsyra.. i princip. eller kanske inte men den förbränns i betaoxidationen som fettsyror gör.
Jag har inga problem med varesig alkohol eller kolisar som vissa, tror det handlar om att man är väldigt strikta och befinner sig i kraftig ketosis.
Dvs.. rent teoretiskt, tillför man helt plötsligt annat energisubstrat.. (alkohol eller kolisar) så kan man tänka sig att man kastas hastigt ur ketosis.
Kanske lite samma omställningsbesvår som man får i början på en ketogen diet?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Konstigt det där -att bli så känslig för alkohol på LCHF.. Nån som har en teoretisk fysiologisk förklaring?
# TS,
Tänkte ge dig rådet att äte mycket fett innan du drack alkohol.. Sen kom jag ihåg vilken forum jag var inne på..
Ja Zepp, kanske handlar det om omställning - men jag äter inte mer strikt nu än för ett halvår sen så få måste det tillkomma ytterligare någon faktor som kan förklara varför jag skulle bli så hyperkänslig nu. (Man kan ju inte utesluta att jag skulle ha blivit det även om jag ätit som jag gjorde innan LCHF. Jag kan ju ha blivit sjuk på nåt sätt som inte yttrar sig på annat sätt än detta.) Jo jag kunde ta ett litet glas varje dag innan kanske men eftersom jag mår illa av så lite som en klunk så har jag ingen lust att prova…
Goliath - jag tror jag äter tillräckligt med fett för att "bädda in spriten". Kanske har någon annan egen erfarenhet av problemet? (Som verkligen inte är ett stort problem. Inget konstigt att avstå från skålandet även om det är mig man kommer att vilja skåla med eftersom jag sas är huvudpersonen den här dagen.)

Gamle kungen skålade alltid i sockerdricka, duger det för en kung så borde Loka duga för dig att skåla med!
Det enda teoretiska jag kan tänka mig är att Ketosisen avbryts abruppt!
Och då kan man tänka sig att ketonkropparna ersätts av alkohol i hög koncentration?
Det enda jag läst i samanhanget var den där Sydafrikanska om postexersice ketosis, som varnade för alkohol vid stark ketosis!

#2 Troligen har levern mindre processtid for alkoholnedbrytning, da den jobbar ganska mycket med att ge hjarnan sina ketonkroppar.
#6.. Hmm.. …vilket leder till större ackumulering av etanol i blodet = högre promille = mer berusad och kanske längre..
#6 verkar rimligt men varför skulle jag få denna känslighet NU - när jag klarat mig på samma ketogena diet ett halvår tidigare? Jag förstår att det inte går att svara på men nog är det lite konstigt?
Jodå Zepp - jag är inte märkvärdigare än gamle kungen så Loka går fint - men jag skulle gärna VILJA kunna dricka ett par glas vin denna kväll. Kanske skulle jag äta mer kolhydrater för att mildra chocken - då behöver levern inte tillverka lika mycket ketoner… Men jag gissar jag i så fall borde göra det ett par dar innan…
Jag har exakt samma problem. Får inte den effekten av vin och sprit som jag är van vid. Blir bara seg, dåsig och illamående nu för tiden och så lite huvudvärk på det också.
Dock har jag kommit på att om jag dricker öl(fuskade under semestern
) infinner sig ett mer "klassiskt" alkohol-rus. Öl innehåller en hel del väldigt snabba kolhydrater så något samband finns det nog.

Fundilerar lite på om det kan vara lite samma som när man drack de första gångerna.. inte så mycket kul.. mest konstigt och kroppen reagerade på något ovanligt och sen en fruktansvärd huvudvärk dagen efter!
Vad jag mins av min debut så påminner det om de besvär som beskrivs!?
Det var ju först efter en del tillvänjning som man kom att uppskatta yrseln på rätt sätt, då den "roliga" effekten var större än den dåliga effekten!
Ah - öl ja. Ja det har jag inte druckit alls sen jag började med LCHF. Just för att det innehåller så mycket kolhydrater. Inget alternativ på kalaset dock (då funkar Loka nog bättre som ersättning). Men intressant iakttagelse. Jag tror att jag ska pröva att äta lite mer kolhydrater än jag brukar. Behöver ju inte äta pasta eller så…
Det ligger nog något i det. Det finns ju onekligen många lchf'are som dricker ibland och dessutom verkar njuta av det.
Låter desutom precis som min "debut" =) Tog faktiskt ganska lång tid innan jag började se det "roliga" i drycken
#10 - Ja kanske är det så - man blir alkoholoskuld på nytt! Jag minns inte hur min debut var - minns att jag inte tålde så mycket innan jag blev berusad men har inget minne av att få huvudvärk och inte lika illamående som jag blivit nu. Men man får ju lägga till åldern också - gör en antagligen känsligare. (Fyller 60.)