Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6829 ggr
LatMask
6

Mättat fett

Piltson skrev en så fantastiskt bra sammanfattning av vad mättat fett är bra för (kommentar på Annika Dahlqvists blogg) att jag genast knycker den rakt av:

"Här, enligt Enig, är de roller där kroppen föredrar mättat fett, om det finns tillgängligt.

I hjärnan: Det mesta av hjärnan är fett, och hälften av fettet är den mättade typen. Utan denna fördelning fungerar den dåligt. Samma sak gäller resten av kroppen. I varje cell skall hälften av membranfettet vara mättat, annars blir cellerna sladdriga.

I levern: Mättat fett skyddar levern mot giftverkan, till exempel från alkohol. Det vet de som gärna dricker whisky: om man slukar smör eller tjock grädde i förväg, så mår man bättre efteråt.

I benstommen: Skelettet kan inte lagra in kalk utan tillförsel av fett, varav hälften måste vara mättat. I annat fall: benskörhet.

I hjärtat: Det mättade fettet kring hjärtat anses skydda hjärtat mot påfrestningar och inflammation i stressiga lägen.

I lungorna: Lungblåsorna omges av surfaktant, ett tvålaktigt material som hindrar blåsorna från att falla ihop. Normalt är alla fettsyror i detta material den mättade typen. Utnyttjas istället fleromättat fett kan det utlösa astma.

I njurarna: Mättat fett spelar en avgörande roll för njurarnas utslaggning av skadliga ämnen. Djurförsök har visat att fleromättat fett kan bidra till njursvikt och kanske ge bestående skador.

I magen: Vissa mättade fettsyror fungerar som bakteriedödare och bekämpar infektioner i matsmältningssystemet.

I immunförsvaret: Rent allmänt bidrar mättat fett till att stärka immunförsvaret och hålla undan infektioner."

Ovanstående förklarar en del hälsovinster, eller hur?

Wildrat
0

Det var en jättebra förklaring och ett jättebra försvar till det mättade fettet. Kopierar genast för att memorera och använda vid diskussioner.

LatMask
0

Ja, det får en ju att tänka på sina levnadsvanor… Det har förekommit en del vin i min tillvaro, inte till överdrift dock, men det blir ju några glas… är det fettet som gör att jag inte har några som helst problem?

Jag fick astma för ett antal år sen… inga problem nuförtiden!

Och förkylning… hösten 2007 var väl den sista… En fantastisk känsla att känna sig lite täppt en dag och nästa dag är det bra - men kan sakna "måste-bädda-ner-mig-SYYYND-om mig"-grejen…

Lynxx
0

Man kan ju fråga sig varför kon (rött kött) har så mycket mättat fett - om det nu e så skadligt?

Kossan som e veggis borde ju ha alla chanser att få i sig mycket omättat å fleromättat å slippa mättat fett i kroppen!

Men…näe då - de finns mättat fett i den ändå! Hur dum får naturen vara - som inte fattar det?

/L

LatMask
0

Kor är väldigt, väldigt kloka… de vet vad de behöver mest av!

Wildrat
0

#3 Fast kornas fett innehåller inte så mycket mättat fett. Enligt GCBC har kossans fett samma sammansättning som olivolja, alltså mest enkelomättat fett.

Lynxx
0

Se där - kunde väl tro det - naturen e inte så dum iaf. Varför varnar man då för rött kött & att det innehåller mättat fett som ger mag/tarmcancer….bla, bla, bla…..? Frågan e retorisk.

Ack ja - låt di käka sitt vita bröd, vita kött, vita ris, vita bönor bäst di vill ;-)

/L

Pasi
0

Våra kroppar skulle aldrig varken tillverka eller lagra upp energiförråd bestående av mättat fett om det vore skadligt.Glad

yvonnel
0

Visst är det fantastiskt - vegetarianer tillverkar mättat fett av hög kvalitet - smör som är så gott.

Jennix
0

Puttar upp denna!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

johanx
0

Var kommer informationen ifrån och stämmer den?

Sweli
0

LatMask

Jag försökte hitta originalet på A Dahlqvist blogg men hittade inte.

Skulle du kunna lägga in länken?

Zepp
2

En till länk!

"One of the more remarkable results from Jeff Volek’s laboratory in the past few years was the demonstration that when the blood of volunteers was assayed for saturated fatty acids, those who had been on a low carbohydrate diet had lower levels than those on an isocaloric low-fat diet. This, despite the fact that the low-carbohydrate diet had three times the amount of saturated fat as the low-fat diet.  How is this possible?  What happened to the saturated fat in the low-carbohydrate diet?  Well, that’s what metabolism does.  The saturated fat in the low-carbohydrate arm was oxidized while (the real impact of the study) the low-fat arm is making new saturated fatty acid.  Volek’s former student Cassandra Forsythe extended the idea by showing how, even under eucaloric conditions (no weight loss) dietary fat has relatively small impact on plasma fat."

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/02/22/saturated-fat-on-your-plate-or-in-your-blood/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
0

Finns det inte flera olika mättade fetter, några hälsosamma och några lite mindre hälsosamma?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
0

Det finns olika mättade fettsyror och de har lite olika inverkan på kroppen.

Men de förekommer sällan helt ensamma i vanliga livsmedel.

Och de förekommer sällan bara mättade, utan ofta ihop med enekel o fleromättade.

Sen så.. vad händer om man bara till för en enskild fettsyra i stor mängd.. det kanske är intressant på ett laboratorium, men sällan när det gäller näringslära.. då mat sällan har sådan beskaffenhet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.