Vill inte vara i ketos längre...
Efter att ha upptäckt Margaretas morgonkaffe, har jag lyckats lämna en väldigt långvarig platå. Äntligen lite viktnedgång. Jag har väl hälsat på i landet Ketos några kortare visiter under mina tre lchf-år. Men har nog återvänt därifrån ganska snabbt igen.
Jag har trott att jag varit där oftare. Jag har känt att hjärnan ibland gjort slut på sitt fett… Ut i köket och fixat några skink och smör-rullar. Klartänkt igen en liten stund senare…
Men med detta kokos-kaffe som frukost nr 1, lite brie el ägg och kaffe några timmar senare har jag nog lyckats bättre, sett på hela dagen. Alldeles för bra, insåg jag idag.
Jag körde in till stan idag på morgonen. Blev plötsligen helt ursvag och "konstig" som aldrig förr. Stannade på en busshållplats, tog darrigt fram valnötter, ost o vatten. Vräkte i mig maten, kände mig som en kompis som har diabetes, som om jag hade en känning så bråttom det var… Mat, mat, mat!
Körde snart vidare men kunde inte se riktigt, som om jag hade fått grå starr (inbillar jag mig att det skulle kännas som…) alldeles blurrig i ögat…
Stannade o tittade i spegeln, hela ena ögat var fullt med valnötssmulor!
Hade haft så himla brått med maten, så att jag t o m fått in dem i ögat. Det tog en stund att få bort allt, och ändå öm en lång stund… (Tur man inte är allergisk
…)
Fick köpa mer mat på en mack, de hade bara dansk räkost typ… (Det äckligaste jag ätit på länge.)
När jag kom fram började jag bli mig själv igen. Tänk, visserligen knappt någon trafik, men tänk om det hade hänt något. Skulle aldrig kunnat gissa hur omvälvande ett besök till landet Ketos skulle kunna vara.
Och faktiskt, det är inte något jag precis vill uppleva igen, en ganska hemsk upplevelse…I fortsättningen, helt ok med lite kokosfett i kaffet på morgonen. Men sedan blir det ägg, bacon eller skinka, en liten bit paprika, kanske några blåbär o yoghurt. Så att jag får i mig tillräckligt med kolhydrater
!

Tur att det var valnötter.. och inget som man var tvungen att äta med kniv o gaffel, för det kunde ha slutat riktigt olyckligt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det där med "fettöverskott" känner jag igen. (Om det handlar om ketos eller inte vet jag inte.) Jag kan ibland bli precis som du och då brukar det inträffa när jag ätit en frukost med mycket fett och nästan inga kolhydrater. Blir precis totalt utan energi, svag, nästan svimfärdig och illamående när jag börjar bli hungrig senare. Har allltid tyckt det varit konstigt eftersom man ju ska bli så blodsockerstabil på LCHF. Såna "känningar" fick jag aldrig med vanlig kolhydratmat utan jag fick bara kurr i magen när jag blev hungrig då, utan några andra symtom. Kunde lätt gå hungrig utan energibortfall. Har istället mått dåligt av hunger på lchf-kost.
Jag tänker att det beror på för mycket fett i kombination med lite kolhydrater. Mekanismerna bakom förstår jag mig inte på men sambandet är tydligt för mig.
"Every point of view is a view from a point."
Haha, valnötter i ögat! :-D Låter väl sådär…. Nej, det gäller att hitta sin egen lagom-nivå. Själv har jag aldrig reagerat konstigt, oavsett hur mycket fett jag har proppat i mig. Men däremot känner jag en tydlig nu-räcker-det-signal.
Blev nästan lika darrig idag, trots min "vanliga" rejäla frukost (några kolisar) till kaffet .
Eller kan det vara så att när man äntligen hamnar i ketos/riktigt övertalar kroppen… Så är det mkt svårare att komma därifrån…
---
Detta är bara min högst privata fundering, ingen som kan veta, men… Jag har egendomlig neurologisk… "problematik"… Kan detta på något sätt påverka?
Känner igen detta. Har druckit kaffe eller kakao med smör och kokosfett på morgonen och blivit mätt och belåten men sedan på dagen känt mig yr och illamående. Obehaglig känsla. Även träningen har gått trögare när jag börjar morgonen med denna dryck alltså nästintill noll kolisar och bara fett.
Jag har också känt av det, ibland mår jag dåligt hela dagen efter träning. Just matt orkeslös,illamående. Dricker äggmjölk varje morgon.
Är det någon som har orkat räkna ut vilken NÄRING ni fått i er via era druckna frukostar? Äggmjölk borde ju vara rätt näringsriktigt, men jag har dålig koll på vilken näring man får i sig via t.ex. MB-kaffe. Allt handlar inte enbart om kolhydrater och fetter. En vild gissning är att vissa människor reagerar på att de behöver mer varierad tillförsel av vitaminer och mineraler och att de därför reagerar med yrsel och illamående. Dock som sagt bara en gissning från mitt håll.
~God loves you, and I´m trying! ~