Hampaolja... Vad sägs..?
Fettsyresammansättning per 100 g
Alldeles för mkt omega-6, eller..?
Linolsyra (LA, 18:2 omega-6)
54 gr
Linolensyra (ALA, 18:3 omega-3)
22 gr
Oleinsyra (18:1 omega-9)
9 gr
Gammalinolensyra (GLA, 18:3 omega-6)
4 gr
Stearidonsyra (SDA, 18:4 omega-3)
2 gr
Total mängd mättade fetter
8 gr
Ja, och med så mycket omega 6 kan du än mindre omvandla det lilla du skulle kunna tillgodo göra dig av det vegetabiliska omega 3 som är i. Ser ut som mer eller mindre omega 6 tillskott…
Varför vill du äta den? är den jättegod eller något?

Hampaolja anses vara den nyttigaste av alla oljor på grund av att den innehåller mest fleromättade fettsyror av alla oljor!!
För det vet ju alla att mättat fett är ett gift och fleromättat är ett livselexir!? 
Duger förmodligen inte ens att smörja skorna med!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Skulle den av någon anledning vara supergod kanske den kan duga fint som krydda, man kan ju dra ner lite extra på andra omega 6 källor samtidigt i så fall för att kompensera. Under förutsättning att den förvarats rätt då, ju större mängd fleromättat fett desto större risk för härskning och oxidering och tror nog en liten mängd oxiderade och härskna fettsyror är värre än en lite större mängd som det inte hänt med.
Anekdot: En gång i tiden för mycket länge sedan kom jag fram till från "gängse kunskap" att det var lur med den nyttiga olivoljan - den hade ju mycket mer mättat fett och mindre fleromättat fett än rapsolja! Köpte även någon flaska solrosolja just för det fleromättade fettets skull :P
Mindre roligt än mina felaktiga slutsatser för 10 år eller så sedan apropå oljor dock:
Det har ju inte alltför sällan i bland annat media hänvisat till hur nyttigt olivolja och vin är med hänvisning till att Grekland haft en väldigt hög förväntad ålder på sin befolkning trots de hör till de som röker mest i hela europa. Nu har ju även de siffrorna visat sig vara falska då de kom ur de stora mängder döda människor som var kvar som "levande pensionärer" där någon släkting fortsatt kvittera ut pensionen med resultat att det sänkts rejält.
Men låt oss ändå förutsätta en skyddande roll från olivolja då, de äter ju massor med olivolja, eller?
Har en nära vän som är grek och bor i Grekland och jag måste säga jag blev ändå förvånad när han berättade att i krisens Grekland äter de flesta inte längre olivolja utan solrosolja som är mycket billigare, och som många tror är nyttigare tack vare Becel's reklam (Becel har promotats hårt där) - så de äter fortfarande stora mängder olja men nu inflammationsfrämmande solrosolja och Becel. (jämför med att fattiga små bönder i sverige inte åt smöret själva utan sålde smöret och åt billigare margarin).
Så fattiga människor som fortfarande röker mest i europa (ok inte helt 100% om exempelvis Bulgarien ligger än högre i rökligan, men vi pratar mycket högre andelar än större delen av europa), nu äter stora mängder solrosolja, knappast inte kommer ha råd med annat kött än indusrigris utan kommer leva på mest grönsaker (importerade från andra länder då det är billigare än inhemska där mellanhänder hellre destruerar varorna än sänker priset), potatis, pasta och vitt bröd med stora mängder dålig olja och en förkärlek för kakor och andra sötsaker.
Tror resultatet kommer bli skrämmande att se, byte från en för att vara olja bra sådan till ett av de sämsta möjliga valen i en fattig omgivning där det är tradition att äta mycket olja blir nog långt mycket värre än det i och för sig för hälsan illa bytet från palmolja till solrosolja i chips etc som skett här.
Långt och OT - men undrar vad som kommer ske i rapporteringarna när de börjar dö mycket tidigare om vad som är anledningen. Kommer de att observera fett bytet?

Den är väldigt bra att koka såpa på!
Grön och fin.
Agneta
Vill du ha den nyttigare omega 6-fettsyran GLA så ska du kolla efter gurkörtfröolja istället. Den innehåller mer av GLA och mindre av ALA än hampfröoljan. Bättre värde än jättenattljusolja också.

Det finns inga omega-6-oljor som är nyttiga. Den mängd omega-6 du behöver finns redan i köttet du äter och du har redan omkring 1 kg omega-6 i kroppen.
Sedan har vi Livsmedelsverkets Irene Mattisson som står som andreförfattare i en artikel publicerad i Cancer, Causes, Control från 2002 där man visar att allt fett utom omega-6 är ofarliga. Omega-6 i doser mer än 20 g per dag ökade risken för bröstcancer. Bröstcancer är lättare att upptäcka och upptäcks tidigare än andra cancrar som sitter djupare i kroppen och inte går att känna.
Även transplantationskirurger känner till att omega-6-oljor minskar immunförsvaret och orsakar cancer. Man rekommenderar transplanterade patienter att äta mer omega-6 för att minska avstötningen av transplantatet väl medvetna om den ökade allmänna cancerrisken. Men alla transplanterade får inte cancer och alla transplanterade lever inte så länge så att cancern hinner utvecklas och då får man väl ta hand om det lilla problemet om det dyker upp i en okänd framtid.
Sedan sitter samma Mattisson på Livsmedelsverket 10 år senare och propagerar för att våra barn ska äta mer av dessa cancerframkallande oljor!
"Pillabli" (som min dotter säger) omega-6, du får mer än tillräckligt i riktig mat utan alla former av oljor och du har redan omkring 1 kg omega-6 i kroppen.
Jag visste knappt att det fanns olja av hampa. Jag äter inte hampaolja, ska aldrig göra det…
Det var mest en kul grej - inte kul förstår jag nu… Hampa anses ju som en av de allra mest användbara växterna, om inte den allra mest användbara. Man gör rep, kläder, papper.mm mm…

Varför inte använda den på huden, det är den bra till. Salt eller sockerskrub till exempel!
Agneta
Vad, eller snarare hur gör man då? Och är det något som man behöver eller mår bra av?

Många använder hampolja inom naturkosmetik. shenet har mycket info!
Agneta