Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2438 ggr
julia61
0

Vad kan man göra av gulor!

Hejsan! Gör en slags ostgodis med äggvita och ost i ugn. Men vad kan jag göra med gulorna som blir över. Ja steka och äta vet jag ju men baka något vill jag helst bröd eller gofika? Lchf då! Skrattande

Farwuq
0

Majonnäs t.ex.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

julia61
0

Jo, men det misslyckas jag alltid med, vill ha annat med gulor, förslag önskas :)

Farwuq
0

tja…

Obestämd

mixa dem med juice så får man en energidryck.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

saraBvB
0

hollandaisesås eller beanässås.

zieLiz
0

Jag tycker det är gott att ha gulorna över diverse saker. Innan LCHF skulle jag ha sagt på stekt bröd eller i pasta, men det funkar förstås inte så bra nu. Igår testade jag att hälla äggula över tonfisk. Blev ingen större smakförändring, men jag fick i mig gulan i alla fall. Jag kan tänka mig att det kan vara gott på en köttbit också.

Zepp
1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
1

Smörkräm. Blanda smör+äggula, ev sötning och smak.

kaisakavat
2

Ja råbiff, men även i vanliga stekta färsbiffar, vilken sorts färs som helst.

Eller gör glass. Enklast: vispa grädde för sig och äggulor och smaksättning för sig.. Blanda och frys in.  Finns säkert mer detaljerade recept.. om man söker.

Tettan
1

Byt med mej! Jag använder gulorna i äggmjölk och har riktigt svårt att bli av med vitorna.

Pussgurkan
0

Titta p hemma hos på TV4 tror det var förra veckan - där gjorde en av kvinnorna "vad det nu hette" av äggula. Kokte dem i olja på något sätt. Tror det var från Tjörn de var.

välmående
1

Jag gör jämt majonnäs eller aioli, det är bara att vispa som tusan och hälla på olja i en tunn tunn stråle. Det viktigast är att alla ingredienser har samma temperatur, ett litet tips!

Annars kan du göra lchf-glass, vispad grädde, ca 3 dl blanda med tre äggulor och tillsätt t.ex hallon,eller citronsaft+finrivet skal, eller vaniljpulver. Söta efter egen smak.

yvonnel
1

Vaniljsås, 1 dl grädde till 1 äggula koka upp under vispning och tillsätt smak vaniljessens och ev. stevia, vispa lite medans det svalnar. Skulle nog gå bra att använda detta recept till pannacotta också. 2/3 blad gelatin till denna satsen.

Medlem
2

En röra med kokta gulor som mosas med  majo, cm och gräslök och som läggs på romana salladsblad smakar jätte gott. Eller varför inte vispa med mascarpone, lite stevia och lite vaniljpulver. Lägg i skålar och sikta kakao pulver på. Det blir en god dessert.