Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5821 ggr
välmående
1

Jordnötssmör

För mig funkar det att lägga in jordnötssmör som avslut på måltider, frukost och middag. Lunchen blir lchf på jobbet utan jordnötssmöret. Jag håller mig jättemätt på denna lilla tsk. Mycket mäktigare än smör eller mejerifetter. Har testat mig fram. Är det någon som har några andr tips på att hålla sig mätt länge. Jag vet att det kanske inte är det optimala fettet i jördnötter men detta funkar för mig. Ett litet tips! Kom med bra tips vad ni lärt er, vad fungerar bra för dig och din kropp?

Manar
0

För mig fungerar det att ta en tesked ovispad grädde eller kokosfett. Håller mi mätt länge efter en sådan "efterrätt". Ilöand tar jag lite oliver till också.

välmående
0

Ok, de låter som ett bra avslut på måltid, bra att du med hittat något som blir som en slags "efterrätt". Det är roligt när man märker att ett bra avslut på en måltid gör att man bli nöjd och att man inte söker efter mer. Jag har haft svårt att avgöra när det är nog med mängden mat för att jag ska klara mig bra till nästa intag. Ibland fokuserar jag aldels för mycket på vad som ska ätas……

yvonnel
1

Krösabär, det skulle min mormor och morfar alltid ha till efterrätt med en liten slatt mjölk, det förekom även hemma någon gång och det upplevde jag alltid som gott men det var ju lite socker i och lite väl surt kanske det är annars.

NU kommer det - krösabär = lingon

Måste väl kanske nämna också att mjölken kom från deras egna kor, säkert minst 4% fett.

crikarlshamn
0

Mandelsmör,

Jag köper detta (skalen krossade) och gott samt mättande. Provade att göra eget och det gàr men ingen större skillnad i priset med mandel köpt i Genève.  Kanske skillnad i Sverige?

Meridian Almond Butter  170ghttp://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/584833_Meridian_Almond_Butter__170g.html

Hur att göra sitt eget Mandelsmör

RobinEH
2

Dessa nötsmör. De startar alltid mina måltider. En sked och snart är botten nådd.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

välmående
1

Det kan vara en trigger precis som du säger RobinEH. Alltså en skål jordnötter för mig är värsta triggern. Mättar jättebra men så vill jag gärna tömma hela skålen.

En tsk jordnötssmör fungerar toppen däremot, mycket underligt!

Mandelsmör låter som ett bra alternativ, nyttigare dessutom, det ska jag ta till mig och göra eget, tack för tipset, crikarlshamn!

crikarlshamn
0

Glad trevlig dag!

välmående
0

Tack detsamma till dig!

xTindrax
0

Jag kan lätt trycka i mig en hel burk med vanligt jordnötssmör, men provade köpa osaltat igår, så jag behövde det till en efterrätt jag skulle prova göra. Det varkar som att det är saltet som är triggern för mig, för det osaltade jordnötssmöret hade jag inte alls problem med att låta bli efter en tesked.

yvonnel
0

Tänk vilken framfart på sinnet vilja ha, längta sig sjuk efter som peanuts har på så många. Jag smakade peanuts för första gången på Gran Canaria, året var 1963, jag var iväg på mitt livs första utlandsresa.

Det fanns knappt inte att köpa här hemma och dom jag smakade var inte skalade, det såg ganska mysigt ut på någon bar jag kom till med sällskap, det låg drivor med skal på golvet och jag blev nyfiken.

Men jag har aldrig varit jätteförtjust och det är ju bra, spec. eftersom det finns så mycket annat som är betydligt nyttigare.

[AntoniautanX]
0

Ååh, jag älskar jordnötsmör, saltat. En burk skulle inte klara sig i mer än två dagar här hemmaSkäms

Mandelsmör lät otroligt gott. Det måste jag göra nästa gång jag blir sugen på något gott. Men är det gott med kanel och muskot?

välmående
0

Ja, dessa frestelser! Både saltbehovet och törst kan ge mig fel signaler har jag märkt. Då tror min hjärna att det måste vara mat som kroppen behöver….. Kroppens signaler-nu lyssnar jag riktigt bra till dem just nu men det gäller att jag påminner mig själv när ett sug kommer. Är jag verkligen hungrig nu? Vad kan det vara som jag känner? Stressad?- varva ner!Trött?-vila eller sov! Det är lätt att bara rusa in i kylskåpet och rafsa fram nåt gott-men nu är det förbjudet! Dessutom har jag lovat mig att lägga allt på en tallrik som jag tänkt äta, inget smaskande bredvid spien! Har ni några strategier för att kunna hålla er till er plan?