Okinawa Livslängd - En paradox?
Hej!
Vi vill ju alla här tro att en LCHF kost ska gynna oss i längden. Att det förebygger hjärtsjukdom, kanske cancer, och gör att vi lever långa friska liv.
Om man då kollar vart i världen det levs långa friska liv så är det ju bland annat på Okinawa i Japan. Dom lever långa liv där hjärt- o kärlsjukdom samt cancer är ovanligt. Hos de äldre ska poängteras, på senare år har även detta ställe börjat "tappa" och de yngre generationerna visar inte riktigt samma hälsa.
Hursomhelst. Det verkar inte som att dom har någon low-carb diet på okinawa. Mer en blandning av lite allt möjligt och ganska mycket kolhydrater, mycket grönt, måttligt med protein. Såhär står det på wikipedia: "Their overall traditional diet would be considered a very-high-carbohydrate by modern standards, with carbohydrates, protein, and fat providing 85%, 9% and 6% of total calories respectively". Om det stämmer vet jag inte, men den lär ju inte vara helt off om man säger så.
Så hur ska vi förklara detta? Folket som verkar må bäst och längst äter ganska mycket kolhydrater och inte jättemycket fett.
Jag kan tänka mig att en stor grej är att dom inte äter mycket socker och snabba kolhydrater, det kan vara stort i sammanhanget. En annan grej som jag lurar på är hur mycket olja och fett dom har i maten när dom steker och "smöjer". Stod någonstans att dom steker i "lard". Kan ju dra upp deras fettintag mycket om dom är generösa med sånt.
Här är ett klipp med lite info:http://www.youtube.com/watch?v=ZwX9Ll19cX0
Finns mer, bara att klicka vidare på andra videos eller googla så kan vi finna mer ledtrådar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet
Så hur ska vi ställa oss till detta? Hur stor roll spelar generna i sammanhanget? Jag har fått uppfattningen om att dom är väldigt mysiga, lugna, glada och avslappnade gamlingar. Dom har stora familjer och social samvaro. Hur stor är egentligen "själens välmående" som faktor? Större än man tror?
Och centralt i det här forumet, överskattar vi kolhydraternas skadlighet, om dessa japaner nu äter mycket kolhydrater…?
Det här är givetvis viktigt att lura ut och gå till botten med. Ett pussel som måste lösas. Är det någon mer som är nyfiken? Borde det vara annars förstår jag inte vad ni gör här…
Du har inte nämnt ett enda ord om livsmedelskvalitet! Varför inte?
Det talas det ju om på nästan varenda annan tråd här annars. På Okinawa har dom kanske inte GMO eller andra s.k. växtbefrämjande tillsatser.
Man kanske inte använder gammalt fett i matlagningen som det görs i många restauranger och i tillverkning av matprodukter, t.ex. hamburgerkedjornas potatiscips. Andra som läser detta har säkert många fler exempel.
Det kan också vara så att min idol Kwasniewki har rätt (igen), att det är vad han kallar att äta som en gris, d.v.s. blandkost som inte är bra. Han anser att en sån diet som på Okinawa, hög på kolhydrater och låg på fett, är den näst bästa men inte skyddar mot hjärtsjukdom på samma sätt som högfett.
Om det är så skulle det ju förklara varför folk blir friskare på i stort sätt alla dieter som avviker markant från den gängse fördelningen av makronutrienter.
Matkvalité är nog alltid viktigt, oavsett vilken kost man följer. Men trots allt har t.ex. de flesta av oss här blivit friskare trots att flertalet inte äter högkvalitativa råvaror, långt ifrån.
Måste väl kanske påminna om att många av oss, som inte var bönder eller nära ett jordbruk, inte heller förr hade så särskilt bra livsmedelstillgång, varken kvantitativt eller kvalitativt. Det kan nog vara en förbättring att tillgångarna når ut till fler i vår tid.

Mnja.. mnjae.. lustigt med grisfarmare som mest lever av grismaten!?
Okinawan Cousine centrerar kring gris och sötpotatis, låter väldigt lustigt att de är högkolhydratare då i stort sett deras tradionella rätter utgår från gris.
http://www.japan-guide.com/e/e7128.html
"Pork is the cornerstone in Okinawa cuisine, much as beef is with Americans. It’s been around since the Chinese introduced it in the 14th century, and Okinawans use every single part of the animal in their cooking. Pork’s abundance of vitamin B1, which purges the body of proteins and cholesterol, is attributed to the long life syndrome achieved by Okinawans."
http://www.japanupdate.com/archive/index.php?id=6715
"Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1407826
"Pork cuisine and the meat eating culture
http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/Volume10/vol10.2/Sho.pdf
Så hur lyckas man komma fram till något så befängt som att grisfarmare lever av grismaten.. jo man startar ett världskrig.. som sen leder till att det största slaget i hela Stilla havet utkämpas på just Okinawa.
Man bombarderar ön under flera veckor från luften och från fartyg, sen så landstiger man och utkämpar det blodigaste slaget i hela stilla havet där hälften av befolkningen dödas, alla byggnader jämnas med marken, alla odlade marker förstörs och alla husdjur.
Så efter fem år så genomförs en kostenkät om vad man äter lokalt.. och det visar sig att man lever av sötpotatis och grönsaker.. där har du uppkomsten av den sk Okinawadieten!
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Okinawa
Påminner starkt om hur Ancel Keys uppfann Medelhavsdieten strax efter andra världskriget.. och även hans ramaskri när han några år efteråt fann att de hade gått ifrån den dieten när de ekonomiska förhållandena blev bättre!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och vad äter dom på Sicilien?
Där finns det också massor av friska 100-åringar enligt denna dokumetar
http://www.svtplay.se/video/298856/mysteriet-med-100-aringarna
Kanske kan sammaställas så att dom i Japan blir gamla för att de äter tång och fisk, 7dagsadventisterna blir gamla för att de äter kellogs och vegetarisk, och dom på Sicilien blir gamla för att de har bra gener (och INTE hunnit dödas av mafian?)
Eller?
Jag hävdar fortfarande att matkvaliteten är viktig för ett låhgt liv.
Mina nära släktingar, mors äldsta bror dog för ca 3 mån. sedan, han blev 99år, hans far blev 98, hans mor blev 91 och mammas systrar lever fortf. dem är mellan 85-92 år.
Mormor och morfar åt nog saltsill i någon form 1g/v samt övriga dagar ägg, helmjölk, hemgris och kokhöns med hemodlat vete+råg till hembakat bröd, hemgjord ost, sylt och bär samt massa bra grönsaker, rotfrukter, potatis och honung från egna biodlingar, ärtsoppa med pannkaka torsdagar.
Det var säkert ett väldigt slitigt liv, dem hade 5-7 kor att mjölka men dem hade sin egen lunk och greppade hela sin dag med tålamod och varm omtanke om de sina, dem hade 7 barn. Ändå tror jag att deras långa liv, nära med naturen, var avundsvärt bra. Fast mormor fick ju artros i hela kroppen och särskilt i händerna från all denna handmjölkningen.
En gång när jag besökte henne fick jag gärna dra skinnet av satsillen, hennes fingrar var då välgigt krökta.
Att denna texten hamnar här var att försöka belyddsa att det fanns/finns många som klarade att leva ett både långt och fridfullt liv.
Glädjen när morfar visade mig att han hade ympat 5 sortes plommon på ett träd.
Jag ville bara påpeka att vi också haft/har väldigt hög andel äldre, några mår inte så bra, och sjukvården är svår.
Matkvalitet och matkvalitet. Det har imo mer att göra med hälsan. Livslängd är något generna gillar att stå för. Och matkvalitet är bara en del av allt vi exponeras för.

En mängd faktorer ligger nog bakom Okinawa-hälsan
Vad jag förstår äter man inte spannmål i någon större omfattning utan kolhydraterna kommer från sötpotatis och grönsaker
Man har väldigt ren och oprocessad mat
Man har en kultur där man aldrig överäter utan stannar på ca 80% mättnad
Köttet kommer från egenuppfödda djur som även dom fått äta sin naturliga kost
Som andra ovan skriver så verkar det otroligt att man samtidigt som man håller svin inte skulle nyttja köttet och fettet i hög omfattning utan istället delar tråg med husdjuren vad gäller födan.
Fettsnål okinawadiet är säkert precis som medelhavskosten en felaktig analys som bygger på nödsituationer som varit undantag i deras historia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter allt jag läst om verkar det som om det finns ett samband mellan:
- good and bad carbs
- mindre mängd mat/färre màltider
- en viss andel motion
Good carbs - ovanjord grönsaker, endast liten mängd underjord grönsaker, bär
Bad carbs - socker, underjord grönsaker i stor mängd, spannmàl
Mindre mängd mat - kroppen behöver mycket mindre än vi tror och blir "överbelastad" med de mängder vi sätter i oss i dag. En "dagens rätt" har tydligen fördubblats i volym sedan 70-talet etc
En viss andel motion - ett "flàs" behövs ett par gg i vackan under kort tid (3x20sek) för att insulin, andra hormoner, blodtryck etc i kroppen ska kunna fungera ta hand om maten/energin vi intar.
Motionsmässigt verkar styrke träning bättre - mer muskler och fler mitokondrier. http://slowburnfitness.com/
Modesty, se gärna vidoeon, den skakar om en hel del samt diskuterar inte vilken form som är bäst.
Nyckeln àr jod (tror jag)!
Detta folk fàr i sig massa jod via alger etc, och det borde àven finnas i Sicilianska maten, dà det àr en ò (sà de borde alltsà àta mycket fisk/skaldjur).
Sjàlv kompletterar jag med joddroppar fòr att fà det bàsta av bàda vàrldar! 
Tack för era input. En del intressanta infallsvinklar.
Som att sötpotatis-dieten skulle vara tillfällig pga dåliga förhållanden. Svårt att se sanningen vad den traditionella kosten som korrelerar med långlivade och friska människor verkligen bestod av. Jag har hittills fått två riktigt bra länkar som beskriver denna kost:
http://apjcn.nhri.org.tw/server/APJCN/Volume10/vol10.2/Sho.pdf
http://michelblomgren.blogspot.se/2011/07/okinawa-de-fettskramdas-paradis.html
Sanningen verkar vara att okninawa-folket åt synnerligen mycket sötpotatis, typ 90 % av deras kaloriintag. Sen en hel del grönsaker. Inte så värst mycket kött, en del giskött. Inte så mycket fett, bara några få procent av kaloriintaget. Sötpotatisen blev väl stapelföda på 1600-talet och inte efter 2:a världskriget?
Så, vad ska vi tro om detta? Jag har svårt att tro att just sötpotais gör att folk lever längre.Men man får ju konstatera att det nte är lågon lowcarb-kost som har fått dem att leva länge, och det är ju det som är lite obekvämt för en LCHF-are kan man tycka. Om kolhydrater nu är så centralt som vi säger, varför lever då jordens friskaste och äldsta folk på sötpotatis?? Det går ju faktiskt inte riktigt ihop…
Andra faktorer som kan debatteras:. De äter inte så mycket socker och snabba kolhydrater alls, är det så centralt? De har bara gener? De mår bra i själen generellt och stressar inte, det har nog större påverkan på immunförsvaret än man kan tro misstänker jag.
Jag funderar mycket på motion också. I boken blue-zones där man undersökt alla långlivade folkslag i världen så har dom ju alla gemensamt att dom har aktiva liv med mycket inbakad vardagsmotion. De tränar faktiskt inte, det är väldigt ovanligt att dessa folk "tränar" så som vi menar med träning. Utan mer ett allmänt hålligång där man får lite motion mest hela tiden. Just att hålla igång, vara syresatt och få aerobisk motion flera gånger per dag tror jag kan vara väldigt centralt. Nu är det här ju ett kost-forum så det är klart att vi fokuerar mycket på mat. Men frågan är om vi är lite blinda för de andra faktorerna? Det var intressant att höra om dina långlivade släktingar yvonne. Låter ju som att de var jordbrukare och höll igång lite till vardags på samma sätt?
Spännande debatt. Men det är skrämmande att vi är så osäkra på vad som får en människa att leva friska och länge. Vi vet allt om atomer, matematik, rymden, läkemedel, och så vidare. Men när någon frågar oss hur en människa ska leva för att bli så frisk och så gammal som möjligt. Ja då famlar vi och vi får olika bud av olika människor. Vi har inte forskat mycket på detta. Trots att det är detta som borde vara det centrala. Sen kan vi ju roa oss med att lära oss om kvantfysik men jag tycker vi borde fokusera på att vara friska och långlivade först! Men det är kul att bena lite i detta som privatperson!
Crikarlshamn, jag har hört talas om HIIT som jag antar du menar, men det ger inte mer muskler och man behöver säkert det om man konsumera mycket kolhydrater med höjt insulin som följd och har dålig fart på lipolysen.
#15,
Men insulinsensitiviteten var en av sakerna som förbättrades på HIT enligt programmet.
#15 efter vad jag förstått förbättras insulinkänsligheten även med low carb ätande eller har jag missförstått.
#18,
Ja, visst gör det det..
Altså. Du skriver att HIT inte ger större muskler och det är det man behöver vid högt insulin och högt kolisintag (vilket vanligtvis innebär nedsatt insulinsensitivitet). Programmet visar att HIT förbättrar insulinsensitiviteten oavsett om man bygger muskler eller inte. Och då kan HIT vara fördelaktigt för den med högt kolisintag och högt insulin.
# det var ju det jag menade, att man framförallt behöver HIIT (high intensity interval training (HIT=high intensity training inom styrketräning) om man äter mycket kolhydrater och får högt insuling påslag. Tidigare skrev jag att om man tränar så är styrketräning bättre för de flesta eftersom man med åren förlorar muskelmassa om man inte upprätthåller detta.
Ahhh. förstår :)
Tack Goliath.
Och Modesty, om du tar tiden att se programmet sà ser du kanske skillnaden.
I alla fall är vi nog överens om att motion gör skillnad även om den inte är i styrke eller muskeluppbyggande syfte.
20sek x 3 hinner vi alla.
Har sett programmet på länken och såg det när det ursprungligen gick (bor i UK), HIIT är säkert bra men jag tror de flesta skulle vara lika betjänta om inte mer av Fred Hahns program 2x15-20 min styrketräning.

Mnjaeä.. de födde upp sina grisar på sötpotatis,, flera av de sorter de odlar lämpar sig inte som mänsklig föda!
Grejen är att vad gäller Okinawea så spelar gener mindre roll, då de har bland de friskaste äldre befolkningen, men bland de sjukaste yngre befolkningen, de äter västerländsk kost!
Att endast se till kosten är i Okinawas fall rätt fel de har ävan annat som som spelar stor roll speciellt bland äldre som lever tradionellt liv, en klart bättre social samanhållning, mening med livet och sex långt upp i åldern.. vad som ger viket är svårt att utatala sig om men påverkan har det hur som helst!
Och med tanke på hur de tradionella rätterna ser ut så kan man utesluta högkolhyratkost.. å det bestmdaste,, det är mer falsifikationer!
Sen så.. tradionell okinawiansk kost har ett betydligt större utbud av livsmedel än vad en vanlig ICAaffär har, och de åt en massa saker som vi inte ens skulle drömma om!
På 50Talet så importerades amerikanska grisar.. då det inte fanns en enda levande av de inhemska.. så de skulle få något att leva och försörja sig på!
Sen så är det lustigt just det där att kostenkäter visar att Okiniwanerna äter betydligt mer kött o fett än andra Japaner i övrigt.. så var de där 80% kolisar kommer ifrån ställer jag mig väldigt frågande till!
Men som sagt vad.. efter kriget fick de leva på vad man skulle gett till grisarna.. om några hade överlevt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej Modesty,
Att vi skulle vara lika betjänta tvistar jag inte om, inte det minsta, poängen jag ville fà fram är att kanske En viss andel motion - ett "flàs" behövs ett par gg i veckan under kort tid (3x20sek) för att insulin, andra hormoner, Blodtryck etc i kroppen ska kunna fungera ta hand om maten/energin vi intar.
Ibland när jag läser inlägg här pà forumet fàr jag intrycket att en del anser att man kan äta hur mycket som helst samt att inte motionera när man äter LCHF.
Och det är detta jag ifràgasätter.

Igår läste jag senaste numret av tidningen "Mat och hälsa". Där finns en artikel som handlar om Gunnila Blomberg, som genom att studera Weston Prices kostråd har blivit frisk. Hon skriver bl a så här:
De urbefolkningar som Price dokumenterade på 30-talet åt inte samma slags kost, men vad hade maten gemensamt?
- Maten innehöll inte socker, majsstärkelse, vitt mjöl, konserver, pastöriserad eller homogeniserad mjölk, raffinerade vegetabiliska oljor, proteinpulver, syntetiska vitaminer, konstgjorda eller giftiga tillsatser.
- Alla folkslag konsumerade animaliskt fett, antingen det kom från fisk, fågel eller landlevande djur, vilket även kunde inkludera reptiler och insekter. Man åt hela djuret, men valde först och främst inälvorna och fettet. All mjölk var obehandlad.
- Maten innehöll minst fyra gånger så mycket mineraler och vattenlösliga vitaminer och tio gånger så mycket av de fettlösliga vitaminerna A, D och K som den genomsnittsliga amerikanska kosten under den här tiden.
- Maten tillagades men alla folkslag åt vissa animaliska produkter råa.
- Maten innehöll höga halter av enzymer och nyttiga bakterier.
- Frön, spannmål och nötter lades i blöt, groddades eller fermenterades.
- Andelen fett i kosten låg på 30-80 procent av kaloriintaget.
"Every point of view is a view from a point."
Zepp. Du låter säker på din sak. Men jag tror inte att du har rätt alla gånger. För mig så lutar det ändå åt att okinawa-folket, den friska generationen, som vi fokuserar på här, åt väldigt mycket sötpotatis och kolhydrater.
Tog upp samma ämne på kostdoktorn och fick ett bra svar som jag själv svarade på:
#34, jag är helt övertygad om att det är helheten som räknas. För att sammanfatta allt jag läst och vad jag kommit fram till på ett ungefär: Kost, sömn, stress och fysisk aktivitet är alla viktiga delar. Missar man en av dem kommer man aldrig uppnå en optimal hälsa. Sötpotatis är mycket bättre än vanlig potatis. Jag äter själv en del sötpotatis, med fördel efter träning och det verkar inte ge mig några som helst problem, tvärt om. Gluten, baljväxter (även jordnötter) och soja är djävulens påfund. Att äta lchf och träna gym eller lågintensivt är bra, att äta lchf och köra stenhård crossfit flera gånger i veckan, inte bra. För optimal hälsa behöver man inte träna hårt, det räcker fint med raska promenader och lyfta saker. Tarmfloran är otroligt viktig, viktigare än de flesta insett. Ju mer jag läser, ju mer frågor dyker upp. Vi närmar oss svaren, men mycket som vi tror är rätt idag kommer ändras. Det du mår bra av, är det som funkar för dig. Det kommer variera mellan olika personer. Mycket tyder på att vissa folkslag mår bra av mycket kolhydrater medans andra klarar sig fint på lite. Varför vet jag inte.
Gillar ditt svar Alex. Jag börjar också luta åt något slags helhetspersepektiv. Där sociala kontakter, ett stressfri och harmoniskt liv är väldigt underskattat. Våra kroppar gör inget annat än att försöka hela oss själva med vårat inbyggda imunförsvar och läkeprocesser. Jag tror vi underskattar den inneboende läkande funktionen och allt vi behöver göra är att vara i harmoni och balans så reder kroppens processer ut det mesta själva. Om vi däremot stör det genom olika extrema saker som långvara stress, långvarigt stillasittande, en väldigt dålig och näringsfattig kost, ingen sömn osv så ballar hormonsystemet och immunförsvaret ur. Det är DÅ vi blir sjuka.
Sen ska man inte gå och tror att det beror på att man endast hade lite för mycket kolhydrats-balans eller åt för lite fiber, frukt eller vitaminbrist Då lurar man nog sig själv.
Jag tror att många i Sverige idag äter på TOK för mycket kolhydrater och socker. Det är därför vi ser så fin effekt av LCHF. En stor faktor som kan skjuta den där helhetsbalansen åt fel håll.
Kom vi närmare sanningen nu?
Intressant är att det hittills bara finns en studie som undersökt low carb och HIIT. I denna har överviktiga ätit kolhydrat reducerat och en del av gruppen fått köra HIIT under 2 veckor. I studien ökade insulinkänsligheten (signifikant) och fettoxidationen för båda grupperna, men gruppen som tränade behöll "lean mass", huruvida det var signifikant eller inte framgår inte (och skrivs det inte ut i en publicerad studie brukar dte inte vara så.
Mark Daily Apple hade ett ämne om just detta.
Han insåg att just det asiatiska befolkningen speciellt Kina/Japan har otrolig rörlig vardag… Dem rör sig väldigt ofta i gångtakt eller cykla väldigt mycket. Långt mycket mer än vad vi vanliga västbefolkningen gör. Det kan vara en aspekt att ta hänsyn till bland många andra orsaker som kost - motion och miljö… Att stirra sig blint på just kosten är skevt även om det är bra sätt att förbättra kvaliteten över livet redan nu. Det som är så bra med Mark Daily Apple är att han ta med många aspekter när han prata om livsstil… Han är inte så inne på BARA kosten vilket ger lite större infall. Han prata mycket om evolutionen och vad vi är byggda för…
Ni vet ju att människan är den däggdjur som kan springa länst av alla i en sträcka? Finns ingen annan djur som kan springa/gå så långt som en människa kan göra och vår unika biomekaniska rörelse är gjorda för att gå/springa i väldigt långa sträckor för att jaga… Något vi verkligen förlora idag i dagens sittande samhälle =(