Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5430 ggr
RobinEH
0

IGF-1

Någon som sitter på information om IGF-1 (Insulin Growth Factor 1)?

Jag har läst att det är ett tillväxthormon vars nivå är hög bl.a. under puberteten. En hög nivå ökar risken för cancer då den även påskyndar celldelningen.

Men jag trodde att insulinet ökade nivåerna av hormonet. Men så har jag läst att insulin faktiskt sänker nivåerna då insulinet är dominerarande i blodet. Detta hindrar alltså tillväxthormonerna från att frigöras.

Mjölkprotein har visats höja nivåerna och sojaprotein har visats höja nivåerna till det dubbla.

Ur ett cancerogentperspektiv. Bör man äta kolhydrater för att tvinga kroppen att producera insulin och därmed sänka nivåerna av IGF-1 eller undvika dem för att hindra potentiella cancerceller från att gödas med glukos?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Mrbearneis
0

Insulin är gödning för cancer, Insulin har i princip enbart olycksbådade effekter på kroppen. Här är lite studier om cancer etc: http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar/cancer/

Citering av Annika Dahlqvist: **Har LCHF någon påverkan på cancer?
**Sannolikt har de onaturliga fetterna, margarinerna, och de inflammationsframkallande omega-6-oljorna (ex majsolja, solrosolja) en negativ effekt på cellernas försvar mot cancerframkallande ämnen. Cellmembranerna byggs till stor del upp av fett, och dessa felaktiga fetter blir fel för cellen och gör den felfungerande.
Detta gör att dessa fetter ökar risken för cancer. Även många kemikalier i E-numren riskerar att öka cancersjukdom. Mediciner, som blodfettsänkande statiner, har också visats öka risken för cancerinsjuknande.
När man har fått cancer så göds cancercellerna av kolhydrater. Cancerceller kan nämligen bara använda socker som energi, de kan inte förbränna fett. Otto Warburg fick Nobelpriset redan 1931 för denna upptäckt.
Den fettsnåla kolhydratrika kosten, med margariner och matoljor, kan alltså orsaka cancer och göder sedan cancercellerna.
Några av studierna i marginalslänken Lista på vetenskapliga studier handlar om cancer.

----------------------------------------------------------------------------------------

Otto Warburg har fått nobelpriset två gånger för att bevisat att cancerceller bara kan förbränna socker och inte fett! Insulin som göder cancer kraftigt kan knappast vara en stolpe för att det ska kunna förebygga det när det väl göder när man fått det. Det är tillräcklig övertygelse för mig i varje fall. :).

MimLan
0

#1 Åja. Det handlar om balans. Insulin behövs. Det är när det är i obalans det blir problem. På samma sätt som att omega 6 behövs, precis som omega 3. Obalanser gör systemet fucked up.

Och nu vet vi att en del cancerceller kan adaptera till att använda annat bränsle.

modesty007
0

#2 Om du menar den tidigare tråden om ketoner som bränsle för cancer celler så är det lite långtsökt att dra slutsatser från invitro försök till vad som händer i kroppen. Finns mycket forskning som kan vara svår att tolka.

modesty007
0

Här kommer lite mer kring insulin och IGF-1.

Dr Briffa

RobinEH
0

#4 Hon förklarar dock inte hur kolhydrater ökar produktionen av IGF-1.

Mrbearneis
0

Mimlan,

Klart insulin behövs =) annars skulle det ju inte finnas i vår kropp som bukspottkörteln producerar, men det är små doser som behövs för att reglera blodsockret på LCHF.

Man vet att cancerceller i varje fall inte kan livnära sig på eller förbränna fett, vilket de däremot kan på socker. De två huvudsakliga energikällorna som finns att välja mellan är ju stärkelsen (polysackariderna med ett finare ord) eller fett, det är våra två huvudsakliga drivkällor. Man bör först inrikta sig på det som är det centrala i frågan och det är ju det här med socker och insulin i varje fall om man ska tro på nobelpristagaren Otto Warburg och annan bedriven vetenskap, Insulin och Socker verkar vara kärnan i cancerfrågan.

Inuiterna är det folkslag som kanske anses som mest friska då de inte drabbas av några metaboliska sjukdomar, men i civilisationen drabbas 1 utav 3 av cancer så det måste vara något som vi gör fundamentalt fel. De flesta människor lever på högkolhydrat medans man vet att inuiterna äter fet fisk etc så gott som varje dag. Alla bra anekdoter som man hört visar hur människor har mirakulöst tillfrisknat sen de uteslutet kolhydrater och börjat med LCHF, det tyder på att höga insulin nivåer är riktigt skadligt för kroppen och det är det vi bör fokusera på tills den huvudsakliga cancervetenskapen presenterar något annat.

RobinEH
2

Inuiters diet innehåller, eller snarare innehöll, väl drygt 45% protein. Alltså bör vi äta mycket mer protein för att hålla oss friska. Eller så kanske vi skall undvika det "röda" köttet. För sådant äter väl inte inuiter precis. 
Är det inte så att inuiter lever i ett kallare klimat? Alltså bör man utsätta sig för köld för att bibehålla en friskare kropp. 
Kanske skall vi sänka kommunskatten och därmed sänka antalet hjärt- och kärlsjuka.

Mrbearneis
0

Det interna bör ju ha en större påverkan på kroppen än det externa, det är inget som säger att det har att göra med proteinintaget, men däremot alla nyttiga och bra fetter de fick i sig och en riktig bra kvot mellan omega 3 och omega 6.

Jovisst lever de i ett kallare klimat, men jag tror ändå att det man stoppar i sig har en signifikant betydelse då det är det som kroppen drivs ut av, Våra förfäder levde ju t.ex. på Savannen där var det ju varmt? :).

Om nu kylan är så viktig så kan man ju flytta till antarktis och leva på MC Donald's mat resten av sitt liv och bli gammal och frisk! :D

Bra slogan det där ifrån Kostdoktorn.

sano
0

Här kan du läsa lite om igf-1 och cancer. Leta också upp video intervju med Jan Hammarsten. http://www.kostdoktorn.se/?s=igf-1&submit.x=0&submit.y=0

RobinEH
0

"det är inget som säger att det har att göra med proteinintaget, men däremot alla nyttiga och bra fetter de fick i sig och en riktig bra kvot mellan omega 3 och omega 6."

Vad är det som säger att det är pga Omegabalansen?

Anledningen till att jag använde mig av Andreas lilla slogan är för att många LCHF:are använder sig av den för att bestrida kolesterolhypotesen bl.a. Sedan så går de igång och maler om dessa folkslag som lever på en "fettrik" kost och är så friska. Och detta hyckleri tål jag inte. Det finns ju faktiskt de folkslag som äter en "kolhydratsrik" kost och är mycket friska.

Sedan har jag läst att medelåldern hos inuiter inte skall vara så värst lång. Dessutom tar många undomar livet av sig. Kanske orsakar kosten depression…

Tack. Men jag kan inte förstå hur insulin skulle öka produktionen av detta tillväxthormon. Vad jag vet så producerar kroppen till största del tillväxthormoner på natten, eftersom blodet inte "kontrolleras" av insulinet.

modesty007
1

#10 Här är ställning en sammanställning som kan ge dig lite mer om IGF-1 och insulin (och koloncancer).

Review

modesty007
1

Och om du vill botanisera bland fler studier;

Pubmed

jansan
0

Inuiterna…levde inte de i hög utsträckning på Grönlandsval och säl där de föredrog späck?

Mrbearneis
0

Jag uttrycker bara min åsikt, och jag tror nog att nyttiga fetter och de essentiella fettsyrorna omega 3 och omega 6 i balans tillsammans med D vitamin väger in en stor del i människohälsan.

Ja det finns folkslag och personer som kan vräka i sig kolhydrater och ändå hålla sig friska, det kan bero på olika saker till att de kan det som t.ex.: Stark metabolism, bra gener, och att vissa folkslag har lärt sig anpassats till kolhydrater.

Man får leva med att vissa har en starkare kropps konstellation än andra. Sen att du håller på att kallar oss som tror på någonting annat än vad du tror på för hyckleri är ju bara urlöjligt.

Insulin stimulerar ju till tillväxt, och eftersom inuiterna äter mat som inte drar igång insulinfrisättningen så är det väl inte så konstigt?.

Det är som Carl von Linné uttrycker det i något i stil med: I norrland där är de Smala viga och små, medans i skåne där man äter mycket omega 6 rikad mat och gröt så är de stora och starka.

Carl von Linné var en mycket vis man, det är därför hans finns på 100 lappen vettu ;) :).

Har du läst Matrevolutionen? Där förklarar Andreas Eenfeldt hur allting har accelererat när det gäller epidemiska tillväxter och när det har gått så fort som man ser i utvecklingen av diabetes och andra metabola sjukdomar, och då är det plötsligt inget problem som har att göra med om det är varmt eller kallt eller liknande nä. Då har det någonting att göra med något som har förändrats i miljön och om man lokaliserar problemet då så finns det en summering på det hela: Fel ''Mat''!.

Min slutpoäng eller slutknorr är att maten är den starkaste kopplingen till ohälsa eller hälsa. Det är vad jag tror på..

RobinEH
0

Antingen så missförstod du mig eller så uttryckte jag mig felaktigt. 
Folk som hänvisar till bl.a. inuiters hälsa samtidigt som de ställer sig kritiska till kolesterolhypotesen genom att dra upp sambandet mellan kommunalskatt och hjärt- och kärlsjukdomar anser jag vara hycklare.

"vissa folkslag har lärt sig anpassats till kolhydrater." Se där ja. Kanske är kolhydrater inte roten till allt ont ändå. Kanske har vissa folkslag anpassat sig till högt fettintag.

Tackar så mycket!

Mrbearneis
0

# 15

Men vad är det för något du vill ha sagt?, Fett som huvudsakliga energikälla är den energi som de flesta människor är skapta för och det som de svarar bäst på när de äter.

men… Andemeningen i det här var ju cancer? och jag förstår inte.. Det finns bra vetenskap som påvisar den negativa innebörden utav högt insulin och förtäring utav socker när det gäller kopplingen till cancerns utbreddning.

Högt insulin, socker = Dåligt för cancerceller.

Detta är inte bara något jag säger utan Otto Warburg, Jan Hammarsten, Annika Dahlqvist är något som poängterar detta.

Och det handlar inte om att kolhydrater är roten till allt ont? jag nämde just omega 3 och 6 balans och även D vitamin tillskott, men återigen andemeningen och det som den här diskussionen huvudsakligen handlade om var ju cancerceller?.

Det är det jag försöker lyfta fram och säga.