Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2086 ggr
Siggebus
0

Vilken lchf kokbok ska jag köpa?

Min dotter önskar en riktigt bra lchf- kokbok i julklapp men jag vet inte riktigt vilken/vilka jag ska köpa?

Hon vill att det ska finnas recept på många olika sorters maträtter - stora som små och både enkla och lite mer "tjusiga" samt helst också bakrecept och efterrätter etc. Finns det någon trevlig och heltäckande bok?

Finns ju en hel uppsjö böcker nu Glad

Tips tack Glad

jansan
4

Siggebus:

Här har du en mycket omfattande receptsamling som dessutom är gratis Glad

http://www.lchfrecept.com/

Jojo55
1

Fast där finns en hel del recept som för mig inte känns särskilt seriösa, ibland ganska slarvigt skrivna och inte alltid riktigt lchfmässiga.

Som sagt det finns en uppsjö, själv har jag inte kunnat välja en utan har faktiskt inte mindre än 12 olika (plus två lchf-bakböcker!)! De kompletterar liksom varandra. Nej, jag skulle inte kunna välja en enda av dem som allena saliggörande tyvärr. Det beror lite på vad man gillar för typ av mat. Köp två tycker jag! En med lite mer lättlagad vardagsmat och en med festmat.

Siggebus
0

Tack jansan - den sidan lägger jag till favoriter själv - ska tipsa dottern om den Glad

Fast det får bli en (eller några kanske) kokbok med pärmar och blad också som jag kan slå in och lägga under granen. Hon vill ha något hon kan ha stående i köket och bläddra i. Glad

Jojo55: Ja det lutar nog åt att det blir mer än en bok - kanske en med mestadels maträtter och en eller två med smårätter/efterrätter typ. Dottern har precis börjat tycka om att baka (fattar inte var hon fått det ifrån!!!???) Obestämd

bluegoose
3

Jag rekommenderar Katarina och Per Wikholms prickiga LCHF vardagskokbok.

Det är i mitt tycke deras bästa hittills. Rediga recept, med antal kolhydrater/portion angivna.

Siggebus
0

Tack för tipset! Glad

Ska se om det ramlar in fler tips här och sen far jag nog i väg till en bra bokhandel och kikar lite vad de har. En sak vet jag i alla fall - det är ju verkligen "inne" med lchf så de flesta bokhandlar har nog en hel del att välja på  Cool

lelli
1

om hon ska ha den framme synligt i köket, så köp en som är snygg att se påTungan ute

LUAL
1

En kokbok som jag använt mycket i sommar är Klara Dessers "Näringsrik & Naturlig LCHF". Vackra bilder och en bra blandning av olika typer av recept.

KarinJ46
5

Jag tycker att Skaldemans senaste bok "LCHF-kokboken" är en jättebra kokbok som definitivt platsar på soffbordet. Lite större format och fantastiska bilder.

Smårätter, soppor, sallader, fisk, fågel, kött, tillbehör samt efterrätter, you name it. Allt finns med. Även intressanta texter.

Coronella
1

Jag köpte Skaldemans senaste på bokmässan. Den känns äkta och ursprunglig.

savonit
3

Skulle klart säga att är det en ge bort kokbok så lämpar sig, Monicues kokbok Lchf för hela familjen.
Eller skaldemans stora feta Kokbok allra bäst, de böckerna är mest kokbörker över.

De andra böckerna är säkert bra men inte riktigt lika seriösa.
Är det kakor och snask kokbok du vill ha så är Marianns baka med lchf bäst.

savonit
1

Mitt inlägg blir lite konstigt då jag skrev som en kratta lite förtydligande.

LCHF för hela familjen: Riktig mat ger nöjda barn an Monique Forslund
Och Eller
LCHF kokboken: Lchf Kokboken av Sten Sture Skaldeman

Dessa två böcker är profsiga och ger skenet av att vara riktiga kock kokböcker.

Är det kak och bak du letar efter är det
Backa med LCHF: Klassiska bakverk till fika och fest utan socker och gluten.

Det är dessa tre du skall kika på om du skall ha ge bort persent och det är en Riktigt Kokbok ala typ Bonniers stora kokbok typ fast LCHF inspirerat.

vinteralvan
1

Jag har flera olika men använder mest Monique Forslunds "LCHF för hela familjen". Den är riktigt bra.

Zondell
1

Jag har stor nytta av "Frisk med LCHF - 100 recept". Där finns lite av varje.

Siggebus
3

Oh vad många förslag - tack!! Glad

Jag ska kika på allihopa och jag köper nog mer än en (så kan jag låna dem ibland ha ha)

Sugiyama
0

Anna Hallgrens böcker är bra tycker jag.

savonit
1

#15 Säkert.
Dock tycker jag personligen att man bör även ta en titt på henne som person.
Tycker hon predikar och vill bestämma aldeles för mycket.

Att hon sedan inte riktigt har belägg för allt hon påstår är ännu mera synd när hun utgör sig för att vara kostrådgivare bör hon vara försiktig med de utalandena.

Tycker JAG därför skulle jag aldrig köpa en enda bok till av henna.

Siggebus
5

Fast när jag köper en kokbok för att jag vill ha recepten och få ideer till att kanske hitta på något liknande själv så bryr jag mig inte om hur hon ev. är som person eller om hon "predikar" eller inte i sin roll som rådgivare. Glad

Personligen tycker jag hon har många, väldigt många poänger men givetvis håller jag inte med henne om allt - men så är det väl med alla? Cool

Sugiyama
0

#16 Nu var det kokböcker ts frågade efter, inte personlig rådgivning.

savonit
0

#18 Alla får tycka precis som de vill, och alla får göra de val dom själva vill.
Men jag skulle aldrig suporta någon ekonomiskt som inte når upp till mina verderingar. Alla får ha olika åsikter men anna är för långt ifrån min syn.

Och om ni tänkerefter så tror jag nog visst att ni bryr er om hur personen är som person och vad dennes åsikter är när ni köper en bok.
Ni skulle väll inte köpa en kok bok ifrån en person som misshandlar sina barn tex eller andra övergrepp?

Tycker i alla fall att man bör värdera köp och val innan.
Inget emot att folk gillar Anna och har hennes kokbok, men jag kommer inte ha det.

SamanthaJones
3

Farlig tråd detta ju! ;) Skulle beställa kurslitteratur och istället blev det en kokbok! 

provläste i skaldemans stora kokbok och den verkade så bra att den hamnade i kundkorgen och då glömde jag helt bort att köra det tråkiga jag skulle köpa, kritisk utredningsmetodik - ja ni hör ju så trist det lät! ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

KarinJ46
1

#20 Samantha du kommer att ha mycket roligare med kokboken! Tungan ute

Siggebus
4

"Och om ni tänkerefter så tror jag nog visst att ni bryr er om hur personen är som person och vad dennes åsikter är när ni köper en bok.
**Ni skulle väll inte köpa en kok bok ifrån en person som misshandlar sina barn tex eller andra övergrepp?"

**Men jösses! Hur gick vi nu från att tycka att Annas värderingar och sätt att råda folk inte stämmer med vad du tycker  till att jämföra med en som misshandlar och utför andra övergrepp!!??Förvånad

Och NEJ, jag bryr mig faktiskt inte om ifall Anna har lite andra åsikter än mig själv i vissa saker - skriver hon en trevlig kokbok och jag gillar den så köper jag den.

En fråga: varenda bok du läst, köpt eller lånat- har du tagit reda på vad författaren har för personligt liv, tankar, åsikter etc? Verkar oerhört jobbigt och det verkar även oerhört tufft att känna kraven på att alla man kommer i kontakt med personligen eller i form av böcker, filmer, tv etc måste ha samma värderingar som man själv?

Och JA, visst värderar jag val och köp INNAN - det är därför jag vill ha tips och ska gå och kolla in dem i bokhandeln innan köp. Glad

Sweli
2

Jag skulle välja en kokbok som anger antal kolhydrater i varje rätt.

Många av de böcker jag fick och köpte tycker saknar just det, som är viktig om man vill gå ner i vikt.

Inte alla recept som finns i dessa böcker lämpar sig om man tänker gå ner i vikt.

Vilket är jätte synd.

Sugiyama
1

#19 Jösses, vilket hat. Trisst när det ska bildas läger i LCHF-världen. Sigggebus säger det jag vill säga så jag nöjer mig med att hålla med.

LUAL
1

Om någon även kan tipsa om en LCHF kokbok där man inte har så mycket mjökprodukter så skulle även jag bli tacksam. Ett råd som man ofta får när man inte går ner i vikt är att dra ner på mjölkprodukter. De flesta av de kokböcker jag har hemma innehåller ofta grädde eller crème fraiche i sina recept.

Siggebus
0

Sweli:

Vad jag förstår så finns väl kolhydratsmängder i Skaldemans nya kokbok?

Håller med dig om att det säkert finns ett sådant behov - själv tycker jag dock det är ganska kul att själv kolla i tabeller etc Glad

Min dotter däremot räknar ingenting - hon är 176 lång och väger 60 kg oavsett vad hon smäller i sig  - högst orättvist! SkrikandesGlad

Lchf äter hon för att hon mår så bra - har dessutom faktiskt blivit av med både celluliter och acne. Glad

Sugiyama
2

Skaldeman brukar väl undvika mjölkprodukter också har jag för mig. Hans GI-noll borde passa.

savonit
0

Tycker ni borde lugna er lite, jag går ju inte till anfall på er för att ni har lite andra åsikter än mig. Eller gör jag det?

Och vilket hat är det ni syftar på att jag skall ha.

Givetvis har inte jag kollat upp alla författare jag läst något ifrån, det vore väldigt tids ineffektivt. Men jag har inte heller kontrollerat alla bönder jag köppt grönsaker ifrån, men skulle jag få reda på att en bonde dumpar bekämpningsmedel i en sjö så skulle jag inte fortsätta köpa av den bonden. Alltså det man redan vet vet man och jobbar utifrån det.

Jag skulle inte gå tillbaka till samma butik som betett sig illa emot mig.
Eller köpa en dator ifrån ett dator bolag som inte levererat det dom skall och inte kunnat fixa supporten.

Vissa missade nog att jag med inlägget om ""Ni skulle väll inte köpa en kok bok ifrån en person som misshandlar sina barn tex eller andra övergrepp?"" Inte syftade på anna uta på att ni faktiskt verderar era val.

Jag skulle aldrig läsa/köpa Fritzells bok.

Många här inne ratar alla produkter ifrån Unilever, trots att vissa av deras produkter är bra.

Många här köper med glädje expressens LCHF bilaga men skulle inte ens ta i aftonbladets med tång.

Det är precis samma verderingar, men när det handlar om en LCHF författare är det inte ok…
Givetvis får ni göra precis som ni vill det är ingenting jag verderar.
Men jag gör även precis som jag vill, det handlar inte om hat.

savonit
0

Ja det är jätte tråkigt att det har blivit två läger men det är ju just för att vissa har åsikter om precis allt och vill bestämma om hur folk skall äte och göra och nästan tycka. Det är den ena sidan enligt mig.

Den andra sidan, tycker att folk får göra som de vill äta som de vill och lägger inte så mycket verderingar i resten bara det är LCHF precis som det låter ibland med vissa tilläg och det är att de gärna ser att man ratar vissa produkter helt det är oftast gluten, socker, och soja. Just för att de är tre riktigt dåliga råvaror, med vill LCHFare äta det så tycker inte denna sidan att det inte är LCHF utan förklarar bara varför man bör unvika dessa ämnen.

Läger är inte kul, men det kommer helt klart att bli så och dået går nog inte att hindra att det blir så, men det finns ju redan Paleo, LCHF så att det ev kommer ett till Bokstavs kost innom det naturliga ätandet kanske inte är så dumt, det finns nog plats.

Siggebus
2
savonit
0

#30 Jag gillar.

LUAL
0

#27, GI Noll har jag i bokhyllan, får väl kolla i den igen. Vad jag minns blev jag inte så inspirerad av den när jag köpte den för ett antal år sedan.  Jag kanske får kolla i hans nya om den är bättre.

Jojo55
1

Det finns två kokböcker som jag tror är ganska restriktiva med grädde och C.F.

"LCHF för tjejer" med undertiteln "Supermaten på medelhavsvis" av Carhrine Schuck och Lars-Erik Litsfeldt

och

"LCHF för kvinnor" "För dig som tycker att den traditionella LCHF-kosten är för tung." av Anna Hallén.

Sweli
0

#26 skrivetav Siggebus tack för tipset, jag ska kolla.

LUAL
0

#33, Tack för tipsen

KarinJ46
1

Skaldemans "nya" kokbok anger kolhydratmängden/portion. Han anger även en del modifieringar som man kan göra med maträtterna beroende på hur strikt man är.

Jag gjorde hans gulashsoppa ur boken till middag igår. Fast tog bort lite vätska och fyllde på med stora potatisbitar till gubben på slutet. Lätt för mig att peta bort dem.

Idag ska jag göra kålpudding Skrattande

Sugiyama
0

Jag har inte läst GI-noll men tänkte att den skulle passa om man vill ha lite kolhydrater.

Savonit, jag är av åsikten att det är en viss skillnad att gå ut på forum och diskutera personer eller andra åsikter och att framföra dom på sin egen blogg. Det är ju upp till var och en om man vill läsa bloggen eller inte medan man på ett forum sprider till alla möjliga. Därför tycker jag man ska passa sig för fram för allt personangrepp på forum. Ja jag ogillar personangrepp över huvud taget. Tycker det hade räckt med att du inte rekommenderade AHs böcker.