Sötningsmedel i LCHF-magasinet
I senaste numret av LCHF-magasinet skriver Bo Zackrisson om Göran Peterssons rapport som handlar om sötningsmedel. Äntligen, tänkte jag, får man veta vad som gäller. Är det bra eller inte?
Petersson går igenom flera olika sötningsmedel och vissa verkar kanske inte vara så bra. De jag är mest intresserad av är förstås stevia och sukrin. Om stevia säger han att man ska vara försiktig när man på industriell väg extraherar och koncentrerar ett ämne som i sig är naturligt. Men det står inte om det är skadligt eller inte.
När det gäller sukrin är det ännu mer intetsägande. Han skriver om sockeralkoholer så här:
Petersson betraktar både sorbitol och xylitol som relativt harmlösa, till skillnad från sukrin, som han höjer ett varningens finger för. Det är fövillande likt vanligt strösocker och ser så nyttigt och sött ut i sina fina plastpåsar i butikshyllan.
???
Vad är det vi varnas för? Att det ser ut som socker? Ingenting om huruvida det är skadligt för kroppen eller inte. Jag fattar ingenting. Så meningslös artikel.
Petersson ger tydligen endast xylitol godkänt (det ser väl också ut som socker..?). Detta för att det bl a visat sig kunna förbättra munhälsan. Det känns också som att man ska undvika Sukralos men det äter vi ju knappt i Sverige ändå.
"Every point of view is a view from a point."

Hela artikeln verkar dra slutsatsen att det finns anledning att oroa sig för att sötningsmedel ökar sötsuget och att detta försämrar folkhälsan. Men ingenting sägs det om VAD som är ohälsosamt. För om sötsuget leder till att man bara håller sig till sukrin och stevia - och dessa inte är farliga - vari ligger då problemet?
Om man tror att ökat sötsug pga sötningsmedel ska leda till att man äter en massa socker så är det ju dumt. Men man kan ju få ökat sötsug av vanligt socker också och då borde inte sötningsmedel förvärra.
Det enda är förstås om man istället för att avhålla sig från sött äter sötningsmedel och på det viset aldrig blir av med sötsuget. Det kan ju vara ett problem. Men jag tycker att artikeln är otydlig och inte svarar på om själva sötningsmedlen är farliga eller ej. För om de inte är det så gör det ju ingenting om man får ett visst sötsug.
(Nu skrev jag väl inget nytt direkt men tråden blev puffad i alla fall..
Kanske någon har mer kunskap om sötningsmedel och dess eventuella nackdelar?)
Det var någon läkare som redovisade en studie för några veckor sen där han visade att om socker låg på en skala med 1 så fanns det sötningsmedel som var 50 till 100 till 200 i sötningsgrad så att säga.
Var man såg var också att det passerades omärkligt genom kroppen då inte blodsockret höjdes. Sen kan man diskutera om det där med Stevia och så är naturligt jag såg att man bland annat använde butanol och annat dåligt, jag tror man ska undvika sötningsmedel och fokusera på riktig mat.
Om han varnar för Sukrin så ska du nog inte använda det, jag skulle inte heller använda Stevia för den delen heller.
Den där rapporten om det är den jag tror den är är ren bullshit full av logiskt konstiga felslut, tror Monique haft uppe om den tidigare om det är samma. Är det det kan du nog strunta mer eller mindre högaktningsfullt i de flesta slutsatserna om vilka som är bra eller inte.
Däremot finns det naturligtvis problematik med sötningsmedel i allmänhet, men slutsatserna om sukrin och stevia är helt uppåt väggarna och helt ogrundat med det om sorbitol och xylitol. Antingen har han skrivit en rapport om något han är okunnig om, eller så är det ett rejält slarvjobb, eller en kombination av de två och väl slapphänthet med logiken.
Det är egentlig ingen ordentlig evidens i forskningen för att några av de mest använda sötningsmedlena är skadliga sålänge intaget är innanför RDI. Aspartam är väl det sötningsmedlet som har forskats mest på och där det föreligger många goda kontrollerade studier. Det finns massa kontroversi om aspartam och många påstånd om skadligheten, men inga av dessa effekter har påvisats i kontrollerade studier.
Tror en viktig sak här är att jämföra med alternativen. Om alternativet är stora mängder socker hade jag kanske hellre intagit konstgjorda sötningsmedel. Men helst, av försiktighetsprincip, intar jag inte sötningsmedel alls.
Här är ett par roliga experiment som kostdoktorn publicerade för de som inte sett dem:
Andreas Eenfeldt, i ketos, dricker en halvliter pepsi max fastande. Hans blodsocker var oförändrat, men ketonkoncentrationen gick ned dramatiskt. Inslaget föreslår att detta kan bero på ett insulinpåslag:
http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/
Ronny Mathiesen drack en pepsi max och registrerade mycket konstiga svängningar i sitt blodsocker:
http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-dricker-pepsi-max/
Tommy Runesson dricker Fun Light tillsatt md stevia och registerar oxå sänkning i ketonkoncentrationen. EDIT: Tommy registrerade inga förändringar i varken blodsocker eller ketoner!
#3 Jag tvivlar inte alls på att extraktionskemiklier används för den stevia som livsmedelsindustrin tillsätter, det är säkerligen både snabbare och billigare att extrahera så. Jag tvivlar inte heller på att det förekommer sådan stevia som säljs till privatpersoner. Men det är inte fallet med all stevia. Den jag använder är extraherad med vanligt vatten och mekansikt filtrerad. Inte mycket att invände mot det.
Goliath, Tommy fick ju ingen påtaglig påverkan alls av stevialäsken.
Riktig, Hemul! Slarvigt av mig! Tack för korrigeringen :)
#5 Fast den största invändningen den rapporten hade om saken hade inte riktigt nödvändigtvis med det att göra utan att det är för sött…. helt utan att reflektera över hur lågt det doseras. Stevia är väl en av de sista man skulle välja att översöta något med, det smakar ju apa då - det är ju ett av det tydligaste invändningarna folk har, att de inte kan söta upp utan stora bismaksproblem.
Dock är de värre logiska grodorna mer gällande sockeralkoholerna.

Då fortsätter jag med stevia och sukrin i måttliga mängder tills ny info kommer.
Pepsi max - innehåller den aspartam? Trots att det inte verkar finnas nåt som verkligen säger att aspartam är skadligt så känner jag mig ändå tveksam pga allt man hört om hjärntumörer mm. Man vet ju inte…
#7 Jo. Jag vet inte om det är samma papper eller om det förekommit ett tidigare, men jag har reagerat på detta förut. Det finns även andra utsagor från samma källa som är klart mystifika. Tror det var nåt om fisk för nåt halvår - ett år sen, men jag kan minnas fel och det kan ha handlat om nåt annat. Konstiga slutledningar var det ivf.
Ang stevia så extraheras den med alkohol, men frågan som bli är väl ändå hur mycket finns det kvar av det i slutprodukten?
Alla tillverkare bör ha tillgång till ett labbanalys, har de inte det köp den inte då.
Att ämnen dras ut med alkohol är vanligt och detta har man gjort i alla tider. tinktuerer ex, hela alternativmedicinen ärväl uttdragning med alkohol. Blomstermedicin och även homeopatin väl?
sedan håller jag helt och fullt med dig TS, han varnar mest för sött som sådant. Och att en del falanger gör det inom LCHF vet vi väl alla om?
Att dessa inte kan se längre bort tycker jag (givetvis) är synd.
Jag tycker den Norska läkaren Dr Sofie Hexeberg har en sund och verklighetsförankrad syn på det hela. Så här säger hon:.
“Jeg synes det er greit å gi befolkningen sunne alternativer. De færreste klarer å leve på ren steinalderkost. Enhver reduksjon av sukker og mel (stivelse) er etter min mening positivt.”
och jag kan inte annat än att hålla med.
Ska LCHF ut till "var man" ( ja alltså om nu gurusarna vill det) så måste hållningen vara som Sofies.
Sedan måste jag ju säga att det är konstigt att "man" missat att jag kommenterat lite här och där om att jag gått in i djup ketos 3 gg och behåller optimal ketos MED (eller ska man säga trots
) mina bakverk med mitt sötningsmedel (stevia och erytritol).
Nu har jag dock tagit bladet i från munnen och skriver om detta på min blogg, efter påtryckning
finns 4 delar om detta.
att man missat är nog att folk i flest inte läser andras kommentarer inser jag.. nyttar knappt till att skriva då… kanske inte ens här?
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
och generellt kan man säga att ju dyrare stevia ju bättre och renare sådan är det.
och som hemul säger i industrin där utvinns alltid på billigaste sätt …
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#10 Nja. Om man läser allt som skrivits kring ketonmätningar så går det bara att konstatera att det som vanligt är helt individuellt hur man reagerar. Att en del reagerar på sötningsmedel och andra inte ger bara att man, återigen, måste ta reda på hur man fungerar själv.

#10:
Håller med dig om att nyttigare alternativ fungerar bättre för en befolkning än total renlevnad. Och hur mycket vinner man på att ta bort sötningsmedlen? Lever man tre veckor längre tro? Har svårt att tro att lite sötningsmedel i sig skulle vara en stor nackdel för folkhälsan om man i övrigt har ändrat sitt ätande så mycket som de flesta LCHF:are har. För de som inte äter LCHF borde lite sötningsmedel ändå vara bättre än de mängder med socker som många äter.
Intressant om din ketonmätning.
Hoppas att det kommer lite bättre forskning snart om vad man kommit fram till för slutsatser. Hur det påverkar kroppen med detta onaturliga socker. Tills dess håller jag mig till att anväda det väldigt sällan. Det söta triggar mig i alla fall oavsett vad det kommer ifrån. Det tycker jag mig ha märkt. Naturliga produkter så långt det bara är möjligt. Det är min filosofi.
I efterrätter och bakverk tycker jag att frukter eller helst bärs naturliga sötma får ge den sötning som behövs.
Var och en får avgöra sitt behov och sina måtton med extra sötning.
#14,
Fast det finns mycket bra forskning. Väldigt bra forskning. Speciellt på aspartam. Men vem vet hur de femtielva tillsatserna folk får i sig varje dag interagerar. Och summan av alla tillsatser. Forkningen kan ju aldrig inlkudera alla eventualiteter och kombinationer. Så jag håller med dig till 100%. Minst möjliga onaturliga produkter måste vara den tryggaste vägen att gå utifrån det vi vet idag.