Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 67205 ggr
fenixthebasketcase
51

Gammalt smör?!

Jag har ett paket smör i kylen som gick ut i februari, tror ni man vågar använda det? Hur vet jag om det är gammalt eller inte?

Tacksam för svar! (ska baka ikväll)

Aniara4
0

Jag skulle tro att det känns på lukten!

fenixthebasketcase
1

Så länge det inte luktar illa är det inte gammalt? ^^

Jag råkade äta härsket smör någongång, isch!!

Skogiz
2

Lukt och smak avgör. Jag struntar blankt i datummärkningen, på alla livsmedel. Har alltid gjort det.

fenixthebasketcase
0

Tack! Ska sniffa lite på smöret när jag kommer hem Glad

andreas0
1

Gammalt fett kan härskna, och det är inte bra för hälsan äta det då. Men om det var mindre än en månad sen det gick ut kan jag inte tänka mig att det är något fel på smöret.

Som dom andra säger, lukta på smöret, luktar det okej så smaka på en liten bit. Smakar det okej också så är det med största sannolikhet ätbart.

Samma metod kan användas på i stort sett alla livsmedel för att se om dom är ätbara.

Muskrat
1

Folk i allmänhet stirrar sig totalt blinda på datummarkeringar och dyligt, total paranoia gäller. Bästa exemplet var när en x-flickvän till mig absolut insisterade på att slänga ett oöppnat packet blodpudding för att vi glömt lägga in det i kylen direkt när vi kom hem. Den hade legat framme i 3 timmar :p

fenixthebasketcase
0

#5 men man vill gärna inte chansa när det är hela kontoret som ska äta av den här kakan sen ;)

fenixthebasketcase
0

Haha jag är precis likadan! Öppnade en laktosfri CF 3 dagar innan den skulle gå ut men var fullt övertygad om att den var lite gammal så jag kastade den…

Har en riktigt fobi när det gäller mat som kanske blivit dålig, vill inte min mage ska bli ännu värre än vad den är. Jag har ingen plåtmage som vissa andra härinne ^^

[Marja-Liisa]
0

Det är bäst att hålla hårt på smöret nu, handlade idag i Ånge, där finns ett par skapliga livsmedelsaffärer, halv kilos paket av smör var slut på både Konsum och Ica, fanns några ynkliga 250 grms paket. Smöret var slut hos leverantören.

Får väl börja hamstra när nästa leverans kommer.

[Jeremina]
1

Smör som är gammalt blir härsket och både smakar och luktar härsket….jag skulle använda smöret helt klart…

andreas0
2

En sak som jag däremot tycker datummärkningen har fel om är mjölk. Jag har sett folk skriva här att mjölk går bra att dricka även en vecka efter att datummärkningen har gått ut. Och visst, jag tror inte att det är farligt, men smaken tycker jag är helt annorlunda redan innan den har gått ut jämfört med första 1-2 dagarna efter förpackningsdatum. Köper jag mjölk någon gång (gammaldags helfet såklart) dricker jag upp den direkt, för jag gillar inte smaken alls som blir om den får ligga i kylskåpet i två dagar. Och jag kollar alltid datumet i affären så den inte har legat i affären i ett par dagar.

fenixthebasketcase
0

Jag använde smöret, luktade inte konstigt. Lär väl märka imorgon på jobb om någon spotta ut tårtan igen ;)

fenixthebasketcase
0

Man ska se till att "stänga" mjölkpaket för annars oxiderar det = konstig smak.

Empe
3

Min katt brukar få avgöra om livsmedel är otjänliga eller ej, hans väderkorn är att lita på så tackar han nej slängs varan.

[slamslams]
1

Du skall självklart inte kasta smöret,säkert inget fel på det.

En annan gång kan du frysa smöret, det går alldeles utmärkt.

Hos mej blir aldrig något smör förgammalt,det hinner aldrig hända.

fenixthebasketcase
0

Smöret hann bli lite gammalt eftersom jag själv inte äter av det. Använder det till mina tårtbeställningar.

Själv äter man ju laktosfritt smör ^^

Tawny
0

#14:

min med. hon vägrade ens smaka på en burkskinka, så kallad spam.

smakade själv och det var vidrigt..

den var alltså inte gammal, utan bara äcklig.