Hur mycket fett?
Jag undrar om det går att säga hur mycket fett (smör o kokossmör) som är lagom att inta i gram per dag för en medelålders kvinna (jag!), vikt 62 kg o längd 167?
Jag tänkte att om jag utgår från fettmängden i gram och då vet att det ska vara 75% av totala matintaget (är det rätt uppfattat?) så är det lättare att veta hur mycket utav protein o kolhydrater jag ska äta i gram.
Vet inte om jag krånglar till det eller om det går att svara på min fråga …
/Nina
om du väger maten så kan det ju vara värt att bokföra det, det finns bra gratis-sidor, tex www.minmat.nu eller www.dumbbell.se på den senare så får du även koll på vitaminer, mineraler och du får även ut E%
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Aha, tack för tipsen. Då ska jag kolla där.
Går det att säga tex att 50 g (eller 70 el 100 …) smör är lagom att inta per dag?
gå in och bekanta dig med tex dumbbell.se då kan du föra in lite olika mängder av kött, fisk, fågel och ägg och då ser du fördelningen mellan fett, proteiner och kolhydrater + vilka vitaminer och mineraler du får i dig.. kött, fisk och fågel innehåller kanske mer fett än vad du tänker på och då kanske det räcker med det extra smöret du steker i , eller använder som steksky eller någon tillsatt sås..
jag äter tex mycket ägg, innehåller mycket fett och proteiner, jag äter dem ofta kokta kalla med lite salt på eller skivade på sesambröd. sen äter jag även stekta ägg och omeletter, och det blir mycket fett, fastän man kanske inte ser fettet.

Det är nog lättare att utgå från riktig mat och bokföra det under några dagar, än att börja lura på hur mycket smör du ska starta med..
i mina ögon så börjar du lite i fel ände…smör steker jag i eller så gör jag kryddsmör som jag toppar stekt kött/fisk med.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Grejen är att du skall vända på det hela.. först ser du till proteinmängden som skall vara anpassad för din vikt och aktivitetsnivå, sen hur mycket/lite kolhydrater du tänkt dig att ligga på och sen så blir fettet det övriga upp till ditt energibehov!
Såå.. fettet är snarare det som du varierar mest.. dvs beroende på huruvida du är aktiv.. hur mycket du har lagrat.. och hur mycket kroppen tar utav det du lagrat!
Så då blir det som lök på laxen att man blir tvungen att bestämma sitt energibehov! 
Antingen utgår man från någon tabell som stämmer för en hel befolkning.. men knappast för individer eller så gör man som Moniq säger och bokför några dagar på lämplig sida och känner efter hur mycket man behövde äta för att bli mätt samt vara ohungrig fram till nästa planerade måltid.
Dvs,, trial and error funkar bäst på sikt.. det bästa med det är att du får lära känna din kropp samt får lite siffror på det som du sen kan ha nytta av vid senare bokföringar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.