LCHF på sjukhus
Jag har sedan över 6 veckor varit inlagd på slutenvården i psykiatrin. Under tiden har jag försökt få ihop min LCHF så gott det går, men det är inte helt lätt. Jag får tillsätta fett med ett par 5 mg bregott paket. Inte helst det fettet som jag vill ha. Jag fick inspiration att skriva en debattartikel om det, som kommer att publiceras i dagarna, om att LCHF inte finns på menyn på skånska sjukhus. Pratade med köken på sjukhusen och ett sjukhus hade LCHF som kostval. På det sjukhuset visade det sig att det var en läkare som efterfrågade det. Ger det mer tyngd än en vanlig patient?
Jag åkte in för mani med psykotiska inslag. För detta har jag fått maxdos av Zyprexa. En medicin som är mycket känd för att ge stor vikt uppgång. På ett år med Zyprexa ökade jag 16 kg! Nu med halvbra LCHF så har jag max gått upp 1 kg!!! Fattar ni, 1 kg!!! Läkarna är mycket nyfikna på min kost och jag har fått stöd av dem.
På sjukhus kan man få vegankost. Den typen av kost är också ett uttryck för en annan livsstil och syn på kost och hälsa, precis som LCHF. Jag hoppas jag får respons på min artikel, med tanke på att allt fler äter LCHF.
Så här lägger jag upp min kost på sjukhuset
Ingen frukost (finns inget vettigt att äta)
Lunch
Middag
ca kl 22, halvt paket bär och grädde
Ibland ett äpple eller päron (har lite sötsug dock pga Zyprexa)
Det blir en halvliberal version, och hoppas att jag ska kunna strikta till det nu när jag ska vara hemma ett par dagar. Kommer att sänka Zyprexa nu igen så forthoppningsvis kommer jag att gå ner i vikt igen. Har legat på ca 0,9 kg i veckan i somras.
Det är ju jättebra om du hittar ett fungerande upplägg, även om det är lite liberalt!
Och roligt att dina läkare än intresserade.
Det du tar upp är viktigt. Inte bara i Skåne är det illa med sjukhusmaten, om man väljer bort de delar man inte vill äta på en bricka, så blir det mesta kvar på tallriken. Ett berg med smaklös potatis, ris eller pasta och en hög absolut helt smaklösa s k grönsaker. Ofta en ordentlig klutt sylt. Urk!
Jag var inlagd några dagar för ett par år sen, men var i skick att äta i restaurangen, så jag fick iaf plocka maten själv. Ändå var det bara två måltider av 6 (lunch och middag - till frukostarna försåg jag mig med kaffe och pålägg) som jag kunde äta, för köttgrytor och fisk var alltid preparerade med nåt skit. En massa stärkelse och kemikalier, glutamat i såserna och vetemjölspaneringarna.
Jag stod där och tänkte: Så mycket förstörd mat..
Heja dej. Bra att du skriver!!
Vissa måltider som är helt fel har jag avstått från.
Normalt får jag kött/fisk/fågel och bönor, ärtor och skit. Det blir att pilla bort en del mat. Ta bort panering osv. Det hade varit mycket lättare om de bara hade serverat rent kött/fisk/fågel och ovanjordsgrönsaker och riktigt smör. Det hade man kommit långt det. Det är inte direkt svårt för dem heller. På min matlista står en massa minus på saker jag inte äter. Köket hade blivit sura över det. Fått föra att min mat kostar 120 kr/st istället för 60 kr för normalkost. Hade de bara haft ett upplägg så hade det inte blivit dyrare.
Jag låge inne på Medicinkliniken en vecka i somras och hade turen att jag kunde få premission en stund varje dag. Åkte då hem och packade en liten kylväska med mat som jag ville ha istället för sjukhusmaten. Hade väldigt svårt att få i mig något alls av det som serverades…
Vilket bra initiativ att göra som du gjorde och dessutom lyckas får läkare intresserade, det är inte det lättaste! Hoppas att du snart får komma hem och då kan äta det som passar dig bra!
Anledningen att jag fått läkarna intresserade är nog för att mitt välmående står i fokus. Jag mådde jättebra i somras psykiskt. Tror LCHF spelade in i ett hörn. Sen drabbades jag av en livskris som bröt ut sjukdomen. Att gå ner med Zyprexa tillhör ovanligheterna, och därav också deras intresse antar jag. De är vana vid att se sina patienter bara bli fetare och fetare. Få allt sämre somatisk hälsa.
Trots att jag inte har gått upp i vikt, så har jag fått en rad andra biverkningar med Zyprexa. Blev säkert 15 st när jag listade dem igår.
Nu är jag så pass OK att jag kan börja sänka och förhoppningsvis försvinner en del biverkningar med tiden.
Mycket bra det du skriver!!!
Och jag måste säga att jag är imponerad över det enda kilot! Vet/har sätt många patienter på Zyprexa och andra anti-psykotiska mediciner och de många bieffekter de har!
Jag undrar, vad för mat serveras för diabetiker på sjukhus i Sverige?
Intressant det du skriver! Härligt att höra iallafall att de blivit intresserade. Jag har en bekant som legat inne på sjukhus i månader efter en olycka och jag har alltid funderat när jag hälsat på honom om hur man äter LCHF när man ligger på sjukhus. Nu fick jag svaret genom ditt inlägg och det är ju mycket sorgligt. Likaväl som man kan välja vegansk kost så måste man ju kunna välja LCHF också, tycker man, nu när LCHF ändå är så stort. Det är ju hemskt om man skulle bli tvungen att glida ur sin diet bara för att man hamnar på sjukhus.
Bra att du skrivit en debattartikel om det. Om du vill får du gärna lägga in den här också, jag skulle gärna vilja läsa.

#5 det finns inget som heter diabetesmat längre. Diabeter kan ju äta som vanliga människor, de har ju insulin på penna istället.
Vet att jag har haft en del patienter som äter enligt LCHF, men det är inte lätt att få ihop det med köket, jobbar dessutom på en härtavdelning och vår dietist har bestämt att det bara ska vara light-produkter och margarin. så det är 17%-ig ost, lättmjölk (fast vi beställer standrad också) och becel (har hänt av misstag att det kommit ekologiskt bregott, men vi gömmer det då ;) ) Ibland har vi haft ägg hemma så beroende på personal så är de schyssta och steker till ett par till en om man vill ha, och finns bregott så är ju det bättre att steka i en milda ;) Men det blir en lång radda till köket på beställningarna. alla sätt att äta är inte riktigt accepterade än tyvärr. Fik höra från vår danske läkare att på det sjukhuset i danmark som han brukar åka till och lära sig lite nytt på faktiskt har en meny på ca 200 olika maträtter som patienterna själva ringer och beställer vad de vill ha för något till nästa måltid. Roomservice ;)
Ja, att bara gå upp ett kilo är en stor bedrift! Jag är väldigt nöjd att jag har lyckats med det. Känns som om större delen av avdelningen är engagerade i min kost. Får mycket frågor. Tittar undrande på min tallrik.
Men jag är den enda här på avdelningen som inte klagar på viktuppgång på antipsykotisk medicin. Jag håller mig fit, så att säga.
Jag har alltid varit väldigt viktkänslig på mediciner. När medicinkarriären började med Ergenyl så gick jag upp 7 kg på 5 veckor. Ökad dos och några kilo till. Sen satte Seroquel in och fler kilo smög sig på. Därefter Litium och yttligare några kilo. Mirtazapin gav också några kilo och till sist Zyprexa och det exploderade. Jag uppskattar att jag gått upp 30 kg på 3,5 år med psykofarmika. Nu är 12 av dem borta. Jag vill iaf gå ner 10 till. Känns inte omöjligt med LCHF. Nu står jag på Lamotrigin, Litium och Zyprexa. Tanken är att jag ska ner till högst 5 mg. Jag började redan i somras med att ruta in mitt liv. Arbeta med livsstilsfaktorer som jag själv kan påverka för att vara i god psykisk hälsa. Vägen dit har varit lång att att acceptera att jag har en sjukdom som till viss del begränsar mitt livsutrymme. För att kunna minimera mediciner så måste jag anpassa mitt liv efter det. Det var tungt att acceptera det.
#6 Jag fick besked idag om att artikel ska publiceras på torsdag och innan dess kan jag inte visa den här. Jag tillhör nämligen den lyckliga skaran som får pengar för att föra ut sina idéer.
När den är publiceras så lägger jag upp den här i en ny tråd.
Jag är ju ganska pratglad när jag är manisk så jag har även pratat med en läkare om att glutenfri kost kan vara en tilläggsbehandling av barn med ADHD. Han tyckte att det lät så intressant att han skulle kolla upp det. Jag skulle gärna vilja se hur mina blodfetter och mitt socker är nu på LCHF och hög dos Zyprexa. Skulle vilja se om LCHF har haft en god inverkan där också.
Intressanta jämförelser du gör.
Finns det inga ägg? När jag låg på sjukhus så fanns det ägg till frukost. (Vilket jag märkte sista dagen dock)
tänkte på de som inte går på insulin och är inlagda av andra skäl.
Hur som helst, då vet man det… :/
Tycker verkligen att LCHF alternativ borde serveras…
Näe jag låg inlagd på SÖS hjärtavdelning förra året berättade jag att jag höll mig till LCHF,men fick veta att de gick efter livsmedelsverket rekomendatoner. så jag fick inen vidare mat och var hungrig hela tiden de 3 dagar som jag låg där. Möjligen kunde jag få bregott till frukosten.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
På min avdelning serverar de ägg på helgen. De erbjud mig att koka upp ägg, men jag har allergi mot ägg så jag fick tacka nej till det. Lite därför som jag lägger grädde och bär på kvällen, för då behöver jag inte äta förrän lunch. Ibland när jag ska iväg på föreläsning så äter jag bär och grädde till frukost, men det känns att det drar igång suget och blodsockret. Egentligen hade jag klarat mig på lunch och middag, men då hade det blivit för lite mat under hela dagen. Måste få i sig näring hur det än är.

När jag låg på sjukhus några dagar för ett par år sedan kunde man beställa ägg och sill till frukost. Så jag gjorde det.
Det var en patient till på avdelningen (den skulle just sommarstänga) och han var före mig upp och åt frukost. Så han tog halva min frukost. Så jag fick 1 kolkt ägg och sju små sillbitar.
Men utan 1,25 kg brieost hade jag inte klarat de 53 h sjukhusvård.
Men begär att du ska ha Livsmedelsverkets E-kost, Energiförstärkt kost, (finns som normalalternativ på alla vårdinrättningar) och kräv max 5 E% kolhydrater. Hänvisa till Patientsäkerhetslagens 6 kapitel 1 och 7 §§. Hänvisa sedan till Livsmedelsverkets rekommendation om energi, 2 500 kcal för kvinnor, 3 200 kcal för män.
Då blir det enkelt, kräv att vården följer lag!
6 kap. Skyldigheter för hälso- och sjukvårdspersonal m.fl.
Allmänna skyldigheter
1 § Hälso- och sjukvårdspersonalen ska utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet. En patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård som uppfyller dessa krav. Vården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Patienten ska visas omtanke och respekt.
7 § När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient medverka till att patienten ges möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.
Den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient ska medverka till att en patient med livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada får en förnyad medicinsk bedömning, om det medicinska ställningstagandet kan innebära särskilda risker för patienten eller har stor betydelse för dennes framtida livskvalitet.

Sedan är det så att sjukvården ska följa "vetenskap och beprövad erfarenhet".
Den enda kost som har fått det epitetet av Socialstyrelsen är LCHF, den 16 januari 2008.
Livsmedelsverkets koståd sågades som ovetenskapliga av SBU 2010.
Så LCHF är den enda av Socialstyrelsen godkända kosten.
Kräv att lag ska följas!
Låg själv inne på psyk en vända i våras och en vända året innan det. Som vanligt är det mat 6 ggr per dag, mängder av vitt bröd, skorpor, margarin, marmelad, kaviar, fikabröd, kex, vaniljyoghurt och flingor. Vi fick ägg till lördagarna, med de flesta mornar var det vitt bröd med oätliga pålägg.
Jag har aldrig gått upp i vikt på Zyprexa, men en rumskamrat gick upp 15 kilo under de tio veckor hon var där och stod på Zyprexa + Lithium. Som om det inte räckte med aptitökande medicin så är man instängd och erbjuds skräpmat 6 gånger om dagen. Kan liksom inte bli värre =/.
Zyprexa ger metaboliska förändringar, men detta ihop med dålig kost är ingen bra kombination för vikten.
#0 MaxMin Så imponerad jag blir, att du går emot och inte finner dig i det givna utan vidare, att du engagerar läkarvetenskapen och dessutom skriver en tidningsartikel. Det är värt vår beundran. Är spännande att se fram emot din artikel. Och dess efterverkningar. #16 Spirit Tack så himla mycket för både dina åsikter så bra uttryckt och att du vet var man hittar lagtexten.

Galet att sjukhusen är så dåliga på det här med riktig mat. Det borde ju vara en av de platser där det borde prioriteras som mest.
Gustaf Segerström
Vilken intressant tråd! Ser verkligen fram emot att läsa din artikel. Din läkare borde ju kunna hjälpa dig med att få riktig mat eftersom hon/han sett vilken effekt det har..? Sköt om dig:)
Grattis med dina resultater. Flott!