Behöver argumentationshjälp!
Nu har jag diskuterat LCHF med en bekant som är sjuksköterska och som är totalt anti den här kosten. Men jag har så dåligt på fötterna så jag vet inte vad jag skall svara på vissa saker.
Hon säger t ex att sen LCHF blivit en modediet så har hjärt- och kärlsjukdomarna ökat. Jag sade att det väl är omöjligt att veta att detta beror just på LCHF. Men hon sade att det ju finns studier på det. Vad svarar man på sådant???
Sen pratar vi om smör vs margarin och jag säger att smör är den naturliga produkten medan margarin är konstgjort och att naturliga produkter är bäst. Hon säger då att det inte alltid är så att naturliga produkter är bäst och menar att margariner är jättebra. Jag säger att margarin är som färgad skokräm och innehåller en massa skumma saker, men hon säger att det inte alls är konstiga saker i margarin. Vad säger man på sånt?
Jag försöker säga att margarin och vegetabiliskt fett innehåller en massa Omega6 och att vi inte bör få i oss större mängder av detta. Men hon säger att Omega6 är jättebra och att detta bör vi absolut äta mycket av (och nej, hon hade inte förväxlat det med Omega3). Vad sjutton svarar man på sånt???
Sen säger jag att forskningen kring att smör skulle vara så farligt beror på att margarinindustrin har påverkat denna forskning. Men hon säger att forskningar måste vara objektiva och får inte bli påverkade av industrier, så detta var helt fel, menade hon. Vad svarar man på det?

Men inte behöver du argumentera om allt det där. Låt henne tro vad hon vill. Man måste faktiskt inte övertyga alla människor om att det är bra att käka fett eller att det är farligt att käka socker eller att man får diabetes av tallriksmodellen eller vad man nu kan komma på som argument för att själv få avgöra vad man vill äta.
Så inte behöver man svara på sånt, och inte behöver man förfäkta sina idéer för en djupt religiös person som är frälst och tror på SLV och resten av etablissemanget. Låt henne äta som hon vill och kräv bara att hon respekterar att du gör dina val, och att de inte måste vara samma. Om hon inte klarar att respektera dig, så är det ju ganska klart att det finns en rejäl spricka i den eventuella vänskap som finns emellan er.
Du behöver inte kontra varje punkt. Tala om för henne att hon borde googla lite och uppdatera hennes kunskap om hälsa. Mest för egen del, för du kan det redan 
Angående studierna hon nämner tycker jag att du ska be att få veta vad det är för en studie. Om hon tror att LCHF är farlig så borde hon ju försöka övertyga dig så att du inte dör i förtid. 
Jag vill också ha svar på samma frågor. Visst måste man inte frälsa alla och vinna alla argumentationer, men i mitt fall är sjuksköterskan min mamma och då kan man liksom inte bara be henne att sköta sitt och googla lite. 
Jag har nog en bra argumenation i grund o botten eftersom jag tidigare i hela mitt liv har haft svår IBS - problem med mage/tarm och det försvann på mindre än 3 dygn när jag la om till lchf.
Jag har hittat ett amatörintresse i mat och näringslära och ibland så printar jag ut små artiklar och sparar. På jobbet så har jag tex fått infört att vi har ekologiska lantägg som vi köper från kaffekassan och då har jag lagt fram info om kolesterol och omega3. Numera så äter ingen fryst färdiglagad mat utan vi kokar, steker och gör omeletter på äggen. Alla är överrens om att de är mätta längre än på skräpmat.
När vi har möten så gör jag mitt eget sesambröd och tar med - numera så äter nästan alla för det tycker att sesambrödet är gott.
Vad det gäller sjuksköterskor så fick väl tanten på Previa hicka för 3 år sen när jag var inne på hälsokoll och hon kvittrade om mina fantastiska värden - då dängde jag till o sa - då kan vi döda myten om att ägg är farliga va?, vad menar du frågade hon… Tja, jag äter mellan 2 - 10 st/ dag.. jag trodde tanten skulle svimma… VAD sa du att du gör sa du???.. och kvittret avtog och blev ett mumlande.. men sen har fler börjat med lchf och tanten kvittrar varje hälsokoll så hon har via sina patienter och värden ändrat åsikt - även om det satt långt inne.. och det roliga är att av dem som äter lchf på jobbet så har de inte sagt något förräns kvittret varit tydligt..=).. vi har skrattat gott åt det.. men nu säger de till o med - ät ägg, det e riktig näring och bättre än snabbmat.. så genomslaget är nog på gång…
Inom trafikverket - där jag jobbar - har vi nu en "tävling" där man får pluspoäng med hälsosam frukost/lunch om grönsaker och ägg ingår.. =)
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#4 Klart man kan. Bara för att det är din mamma är hon inte undantagen att prata strunt. Det ligger i hennes intresse att veta vad hon pratar om, och det är bara bra om hon kan lära sig att tolka fakta och inte kvällstidningsrubriker.Har hon dessutom en oro för sig, är det än mer märkligt att hon inte vill ta reda på vad som gäller av omsorg om dig.
Det är inte konstigare än att du självklart säger till henne om hon har spenat mellan tänderna.
Jag hade också vilda diskutioner med en syrra förut, nu äter han också LCHF.
Margarintillverkning kan du lätt hitta på nätet, skriv ut och lägg på bordet.
Sen får du väl bara låta det hela bero……………prata om annat………….
Jag vet att man inte behöver diskutera, men ibland så bara blir det diskussioner. Om hon säger att hjärt- och kärlsjukdomarna ökat sen LCHF blivit populärt så vill ju inte jag bara säga "Jaha oj" eller något sådant fånigt. Man vill ju ändå svara om hon börjar diskutera.
Naturligtvis respekterar hon mitt val, men likfullt är hon kraftigt anti och därför kan hon väl inte låta bli att komma med påståenden, särskilt som jag ju nyligen börjat på kosten.
Att dra upp hälsovinster som någon föreslog funkar ju tyvärr inte här. Jag kan inte säga att jag blivit friskare med LCHF, för jag var fullständigt frisk redan innan. Tyvärr har jag ju istället blivit tröttare med LCHF, vilket hon ju också märkt och jag vet att hon inombords tänker "Ja, där ser du! Man behöver kolhydrater".

Om hon säger att hjärt- och kärlsjukdomarna har ökat sedan LCHF blev populärt, så är ju det en mycket bra tråd att nysta i. Man kan be att få statistiken som visar det, och man kan fundera över vilken diet personerna som står för ökningen äter. Sannolikheten för att vi som har gått över till att ersätta större delen av kolhydraterna med fett skulle stå för en markant del av en eventuell ökning är väldigt liten. Visserligen är vi många, men så många har vi inte blivit ännu att man skulle kunna spåra en ökning som är kopplad till vårt kosthåll.
Om det finns en sådan farhåga, är det egentligen fritt fram att göra en studie. De som har gjorts hittills har inte styrkt antagandet att hjärt- och kärlsjukdomar skulle öka, och när man frågar efter interventionsstudier så hävdar man från SLV och läkarhåll att det vore oetiskt. Men nu är vi ju faktiskt, även om vi inte är många nog att kunna påverka statistiken för hjärt- och kärlsjukdomar på ett påtagligt sätt, ändå tillräckligt många för att man ska kunna studera hur vi som grupp förhåller oss till genomsnittet när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.
Och fram till att en sån studie är gjord, tycker jag att de som påstår att LCHF är farligt, med Maj Lis Hellénius i spetsen, borde sluta prata strunt. Det är faktiskt bara att ta reda på hur det förhåller sig, och det har de faktiskt inte gjort. Jag har en känsla av att den för tillfället tongivande är struntpraterskan Maj Lis Hellénius, som har dykt upp i teve och press under de senaste åren med samma mantra, om att LCHF skulle stå bakom en ökning av hjärt- och kärlsjukdomar.
Om det vore så att det bleve en markant ökning, sådan som skulle synas i statistiken, så skulle vi ha ett flertal såna fall bland deltagarna i det här forumet. Jag har hittills inte sett många som hävdar att de fått infarkt eller andra allvarliga händelser efter att de börjat med LCHF. Tvärtom har väldigt många av oss fått bra blodfettvärden och andra indikationer på att vår hälsa är rätt bra sedan vi minskade på konsumtionen av kolhydrater.
#9 Tack för detta inlägg, det var intressant och gav bra svar på tal i den fråga. Dessa saker skall jag lägga på minnet för att använda i diskussioner! 

Det lär vara dietisternas riksförbund som samanställt något som sen visade sig inte bli en tummetott!
http://www.kostdoktorn.se/dietisternas-riksforbund-och-tummetotten/
Sen så undrar man vilken sten hdin mamma har befunnit sig under de senaste åren?
"Inget stöd för att högt fettintag är farligt
Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband. Nyligen presenteras tre publikationer baserade på samma amerikanska kvinnoprojekt – The Women´s Health Initiative (WHI). Hela 19000 kvinnor minskade sitt intag av fett från i medeltal 38 procent till 29 procent under åtta år. Även intaget av mättat fett sjönk signifikant: 3 procent jämfört med intaget i kontrollgruppen. Förändringen påverkade dock inte risken för bröstcancer [9], tjocktarmscancer [10] eller hjärt–kärlsjukdom [11]. Resultaten är i linje med de tidigare nämnda observationsstudierna från Harvard och Malmö: andelen fett i kosten förefaller inte påverka risken för dessa allvarliga sjukdomar. "
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291
Det finns dock annat som oroar desstomera!
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."
http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ah, se där! Där fanns det lite studier för LCHF:s favör också. Intressanta saker! 
Min mamma är positiv till LCHF, så hon har inte befunnit sig under någon sten. Det var nog #4 som pratade om sin mamma.

Finns mer studier av hög kvalitet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.