Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2960 ggr
SamanthaJones
0

Bara äta kokosfett.

Jag och min sambo gillar o vara ute o vandra. Och nästa år tänkte vi försvåra vandrigen lite genom att bara ta med det absolut nödvändigaste så som kniv, ett litet fiskespö, o extra kläder typ. Med andra ord försöka leva till väldigt stor del av vad naturen har att erbjuda. 

Vi tänkte vara ute i bara någon vecka på detta sätt för att se hur vi orkar med och som en rolig utmaning. Men då kommer ju frågan om maten. Vi har sagt att vi tar med oss kokosfett/olja för att kunna få i oss iaf lite fett. Men om vi nu inte skulle lyckas fånga någon fisk eller överhuvudtaget hitta någon föda på en - två dagar, kan man då leva de dagarna på enbart kokosfett tror ni?

Eller har ni något annat tips på vad man kan ta med?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

bluegoose
0

Det beror väl på vad du menar med "leva". Ni skulle ju utan problem överleva några (flera) dagar på enbart vatten, men ni kanske inte skulle trivas så bra… Flört Och vill ni öka på trivseln kan ni ju lika gärna ta med lite torrkött och smör som reservproviant. Smöret blir dessutom gott till fisken ni tänkte fånga.

bluegoose
1

Tillägg: annars är det väl kniv och "göra-upp-eld-saker" som är det allra viktigaste att få med. Och salt. Till fisken. Tungan ute

Gronstedt
1

Det är inga problem att leva en hel vecka utan mat alls, även om det inte är så kul. Frågan är väl hur magen tar det om den bara får kokosfett?

Jag skulle ta med smör i stället för kokosfett, så får ni en gnutta protein också. Och i brist på fisk finns det gott om bladgrönsaker och (beroende på hurpass ni går in för det) maskar, larver och insekter.

Lilltilda
0

salt, smör, nötter och torkat kött (bara som nödproviant) skulle jag packa med på ett sådant äventyr.
Även om lchf gör att man slipper blodsockerdippar så vet jag att utan mat så blir jag apatisk och tappar både ork och tålamod (= jag blir "the bitch from hell" att ha med att göra)

~God loves you, and I´m trying! ~

RobinEH
0

Som tidigare redan nämn så självklart går det att överleva två dagar på bara kokosfett. Får ni bara i er tillräckligt med vatten så kan ni överleva ett bra tag. Problemet med kokosfett är att det innehåller energi men inte de vitaminer och mineral som krävs. Inte heller innehåller det de essentiella fetterna eller protein.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

yvonnel
0

Det finns en väldigt lång tråd här på Kif som heter Fasta och svält.

Ungefär vad ni tänker göra om jag förstått saken rätt, det är ju en utmaning men inte omöjlig, mest en fråga om vad och hur mycket man vill orka.

Glöm inte vattenflaskan, eller se till att det finns rinnade små bäckar med friskt vatten.

SamanthaJones
0

Jo, att man överlever utan mat några dagar det vet jag. Dock finns väl risken att vi har ihjäl varandra pga av hunger ;) Heheh. 

Men, det får väl bli smör istället. För vad någon sa så är det ju gott till fisken! ;)

Så, då får det bli smör o sen vad naturen bjuder. =) Vi hade tänkt att hålla till i markerna inte allt för långt hemifrån och har planerat en sträcka att gå där man går förbi vattendrag med drickbart vatten osv. Men det kommer ju inte bli av förens till sommaren så vi har lite tid o planera ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

crikarlshamn
1

PEMMICAN!  Glad

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/503dd813d4ebea070900e684-pemmican-fettproteinglucide

20h8w2b

uttdrag:

"Pemmican consists of lean, dried meat (usually beef nowadays, but bison, deer,  and elk were common then) which is crushed to a powder and mixed with an equal  amount of hot, rendered fat (usually beef tallow).

Sometimes crushed, dried  berries are added as well.

yvonnel
0

Pemmikan är ju en bra idé, en variant på det är att marinera och torka tunnskivat bra kött  till vad som brukar kallas Beef Jerky, det är ju lättviktigt också med tanke på långvandring med ryggsäck.

Dessutom kan man vandra och knapra på samma gång.