Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 8792 ggr
Anders-S
3

Koncentrerat Svenskt Smör

Har äntligen lyckats få min lokala Willys butik att ta hem "Koncentrerat Svenskt Smör", 1.8 kg.

http://www.arlafoodservice.se/produkter/Smor--Matfett/Svenskt-Smor-fran-Arla/Svenskt-Smor-fran-Arla-Osaltat-Koncentrerat-fetthalt-100_1800g/

Näringsvärde per 100g: Energi 3700 kJ/900 kcal Protein 0 g Kolhydrat 0 g Fett 100 g varav mättat fett 66 g och fleromättat fett 3 g Vitamin A 840 µg,

Dyrare än vanligt smör men det innehåller inget vatten. Istället 25% mer fett. Kostade 78,89 kr/kg medan vanligt smör från Valio kostar ca 50 kr/kg.

Viktigast: Helt utan kasein och laktos och självklart inte blandat med någon rapsolja.

Har hunnit prova att steka purjo och röd paprika med smöret. Det blev perfekt. Fick förstås salta lite grann eftersom det koncentrerade smöret är osaltat. Att det är osaltat ökar användningsmöjligheten. Ska prova att göra kalla-det-vad-du vill-bollar (kokos och kakaopulver).

Några andra som provat? Vad använder du det till? 

Borde vara användbart för en del som annars inte klarar mejeriprodukter eftersom det innte innehåller kasein eller laktos.

hemul
0

Inte det från Arla, men jag gjorde egen ghee ett tag. Samtidigt hade jag tillgång till utegris och kom på att en blanding av ghee och ister var fina fisken att steka i. Praktiskt att ha en burk färdiglandat.

Internettan
0

Jag hade en sån burk för några år sedan. Det tråkiga är att det inte var gott (i mitt tycke). Kan inte jämföras med smör.

"Every point of view is a view from a point."

Sweli
0

Som Internettan, köpte jag burken på Martin Olsson, förra året men gillade inte smaken. Det går att steka i det men det har inte smörsmak utan bara fettsmak.

Slängde det till slut.

Medlem
5

Jag har alltid gjort eget ghee då ghee är en viktig ingerediens i vår matkultur. Jag använder det till att steka/fritera i. Det är utmärkt till risrätter och sötsaker, och mina barns frukost är ingen frukost om de inte får 1-2 msk het ghee på hirsgröten. Vi använder också ghee när man har ont i halsen genom att dricka 1 msk varm ghee och smörja halsen och sen inlinda med ull, in under täcket och svetta ut eländet. Ghee är också utmärkt till torr hy, smörj gärna direkt efter bad. Ghee är också ett mycket bra smörjmedel till gånggärn.

Varför jag gör eget ghee är för att det är billigare och för att jag själv kan smaksätta mitt ghee hur jag vill. Iband smaksätter jag det med garam masala för att tillaga birjani med och ibland med lök för att steka ägg i.

Internettan
0

Det blev faktiskt godare när jag gjorde själv (utan att smaksätta). Fast jag är inte helt säker på att jag kokade tillräckligt länge och fick bort allt som skulle bort. Det fick en slags kolasmak på nåt sätt. Inte alls som den plastiga ARLA-smaken.

Men lat som jag är orkade jag inte göra mer än två omgångar. Från början tänkte jag köra en helt mjölkfri kost för att se om jag fick några hälsofördelar, men efter ett tag rann det ut i sanden och då kunde jag ju lika gärna köpa vanligt smör igen.

Medlem:

Om man tål mjölkprotein - hur kommer det sig att man använder ghee istället för smör? Kan man inte använda vanligt smör på samma sätt som ghee så slipper man krånglet? Eller är ghee så speciellt att det måste vara just ghee? :)

Medlem
0

#5 Det har inte med mjölkproteinet att göra. Ghee är som bekant tål högre temperatur än smör dessutom har den en speciell smak som inte finns i smör. Sen kan man bavara ghee mycket längre, ett år eller så. Här jag bor väntar jag på att smöret blir billigare och då köper jag 10-15 kg smör för att göra ghee och bevara.

hemul
0

Det ska vara nyttigare iom att proteinerna som lätt kan brännas när man steker är borta.

Internettan
0

#6 och 7:

Okej, då förstår jag.

Anders-S
0

Undrar lite över smaken som flera nämnt.  Den goda smörsmaken hos t.ex. Valio:s smör finns inte i Arlas koncentrerade smör. Det luktar lite härsket både när man öppnar burken och när man lagar något. Kollade faktiskt datum det första jag gjorde.  Det minskar användbarheten till kryddstarka rätter.

Är det speciellt för Arlas produkt eller är det typiskt för ghee i allmänhet?  Ska det smaka så? Finns det andra leverantörer som har mer välsmakande varianter? 

Kan det vara råvarorna Arla använder eller produktionsprocessen som ger smaken?

I Wikipedia står det "The texture, color and taste of ghee depends on the source of the milk obtained and the duration of boiling."

Påminner på något sätt om H-mjölk som också har en bismak, smakar kokt, som gör att man inte gärna dricker den.

hemul
0

Nä, det ska definitvt inte smaka härsket eller konstigt på något sätt. Men det är ju så klart smaklösare än smör eftersom en del av det som ger smörsmaken är borta.

Sweli
1

En sak är säkert, där går min gräns i LCHF andan. Smör ska det vara. Det ska smaka gott helt enkelt och Arlas Ghee smakar INTE gott.

hemul
0

Hemgjord ghee är gott, men onekligen är smör godare. Det kanske är en vanesak. Jag hade rätt bra snurr på tillverkningen, men jag tröttnade på att det stänkte så förbannat när jag stekte. Blir ju som att steka i vilken olja som helst, det stänker. Saknade nog smörsmaken också. Fast en sak blir överlägset godast att steka i ghee och det är vanlig fransk omelett!

Medlem
0

Jag har inte testat Arlas ghee men jag har testat ghee som man kan köpa på invandrarmat affärer av märket Gold Medal (pure butter ghee). Det smakar jätte gott

Sweli
0

#13 skrivetav Medlem

Tack för tipset. Jag köpte just den när jag gjorde empanadas (argentinska pyroger).

Det används till degen och även till att steka köttet.

Tänkte inte att man kunde använda den nu när jag kör LCHF Skrattande

Medlem
0

#14 Ghee är ju fett och vi som käkar lchf brukar steka mycket så ghee är ett av de bästa valen :)

Angående att göra egen ghee hemma så är det förutom att det blir billigare, godare och håller länge i rumstemperatur så kan man behålla alla rester om man vill. Skummet på ytan brukar jag samla på ett fat och efter att det stelnat serverar jag det med honung och libanesiskt bröd som frukost till barnen. När jag fått min ghee i burkarna slänger jag inte de rester i grytan utan låter de vara på medelvärme tills de blir gyllenebruna, tillsätter råsocker och smaksätter jag det med vad jag vill. Kokos, kardemumma, kanel, riven apelsinskal, pistage etc är några av mina barnsfavoriter. Sen rullar jag det till små bollar och lägger i små pappersformer. De kan mina barn äta som mellanmål eller när jag får besök av grannen som hon får äta med en kopp kaffe.

Anders-S
0

Har provat lite mer med Arlas ghee. Det luktar cykelslang eller bränt gummi. Smaken blir kvar i maten man lagar. Påminner om konservburksmak eller storhushållsmat. 

Fungerar egentligen endast med starkt kryddad mat, t.ex. curry eller med stark paprika eller peppar.

Ska kanske prova Gold Medal (#13), som levereras i plåtburk istället för plastburk, men den görs i Holland, vilket innebär att korna kanske fått GMO-foder.

goliath
0

Är Ghee och koncentrerat smör samma sak?

mooonlight
0

Jag hittar ingen beskrivning hos Arla på hur de framställer sitt "koncentrerade smör". Gissningsvis är det centrifugerat för att skilja bort oönskade grejer.

Ghee framställs, liksom skirat smör, genom att smälta smöret och avlägsna vatten och fasta ämnen (t.ex. proteiner).

När man gör ghee låter man dock vanligen grädden stå svalt ett tag innan man kärnar den till smör ("cultured butter"). Dessutom låter man smöret puttra en stund när det har smält, så att de fasta ämnena bryns och ger lite nötaktig smak.

[Annamaja27]
0

Personligen tycker jag inte att det är någon större skillnad på Arlas ghee och Pukkas ghee som jag i och för sig gärna köper eftersom det är ekologiskt. Jag gör även egen ghee men vill inte ha för stark kolasmak då jag tycker att det lätt blir för genomträngande. I en orientlivs har jag köpt billigare ghee i plåtburkar. Den gillar jag inte - den har ngn syrlig smak som jag inte tycker om.

Tål inte proteinet i smör annars hade jag gärna använt det.

Medlem
0

Vill man inte ha kolasmaken i ghee får man låta smöret smälta på mycket mycket svag värme och då sjunker grädden på bottnet. Sen kan man ta det klara smöret försiktigt med en slev eller nått och hälla i burken. Resten får man behålla för att steka ägg i eller steka fetaost i och med lite hackad chili och tomater får man en mycket god maträtt.