"smörredd" fisk- och räksoppa
Jag äter just nu LCHF med betoning på anti-candidamat, dvs jag undviker alla mjölkprodukter utom smör samt allt som har vinäger/ättika i sig. Ikväll gjorde jag en jättegod och mättande enkel fisk- och räksoppa med massor av smör och kokosfett i. Jag ville ha något utan mjölkprodukter men ändå inte blaskigt.
Jag började med att göra en buljongbas av en stor klick smör, en stor klick kokosfett, pressad vitlök, persillade (från LCHF-butiken) och färsk klippt persilja. Salt och peppar. Lät det koka upp en stund. På med en liter vatten.
Sedan hade jag i skuren grön lök (vad heter den egentligen?) och lätt förvälld färsk grönkål, ihop med två torskfileér, lät det koka i ca 10 min. I med en rejäl klick smör till och till slut en handfull stora frysta räkor.
Det blev verkligen jättegott och väldigt mättande, helt utan grädde eller creme fraiche. Bygger förstås på att man älskar smör, vilket jag gör!
Den här kan varieras i all oändlighet tänker jag, även göras asiatisk med kokosmjölk, saffran, kummin, massa kryddor. Det viktigaste var den"smörredda" buljongbasen som sedan gav smak åt hela soppan.

När jag läser ditt smaskiga recept kommer jag att tänka på at man måste kuna använda samma princip som i bulletkaffe för att få soppan gräddig.
Alltså köra buljongen med mycket smör och kokosfett med mixerstav och sedan lägga i fisken.
Ska prova det imorgon!
Agneta
åh vilken bra idé, det ska jag prova nästa gång! berätta gärna hur det blev.