Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9059 ggr
hockley
1

Shiratakinudlar!

Jag måste villigt erkänna att jag saknat pasta eller rättare sagt, nudlar. Nu när sommaren närmar sig så älskar jag att göra kryddstark nudelsallad m scampi eller kyckling. Tyvärr blir det inte riktigt samma sak om man gör det på squash.

Vilken lycka när jag utav en tillfällighet hittade en länk som handlade om shiratakinudlar igår.

Personen som skrev hade hittat nudlar som knappt innehöll några kolhydrater, för att vara mer exakt så innehöll de 0,3 g/100g. Hon åt dem som pasta och gjorde köttfärssås till och det går säker alldeles utmärkt, men på bilden så såg de ut som glasnudlar…och genast kom suget efter min krydddstarka nudelsallad med scampi…

Så i förmiddags begav jag mig till min favoritaffär, ICA Focus i Göteborg, och vilken lycka, de hade shiratakinudlar.

Vilken lycka det var att få sig en kryddstark nudelsallad med scampi och ja, jag kommer testa att äta dem tillsammans med köttfärssås…även om jag tror att de kanske passar bättre att användas som glasnudlar.

Fiana
0

man får dock passa sig lite - det finns nämligen två "sorter" - en som mycket riktigt i princip inte innehåller några näringsämnen alls och en som innehåller massor med kolhydrater, har skrivits trådar om det förut minns jag.

Jag *tror* att det bara är de som man köper som ligger i vätska som är ok om jag minns rätt och att de i torr form är de som är "fel".

hockley
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så fattade jag det också, men jag hittade de "rätta" dvs de i vätska…det var viktigt att man sköljde av dem ordentligt i vatten också, så inte smaken från vätskan de låg i sitter kvar.

hockley
0

Aliki
0

..Mot ICA altså……Har ingen ICA Focus i min närhet vad jag vet…men väl ett par maxi o kvantum. Jag gjorde moussaka av min köttfärssås idag men jag ser fram emot en räkwok med nudlar…

hockley
0

De finns tydligen att beställa på nätet…tyvärr är de rätt dyra och med frakt blir de ännu dyrare…fast godis var också rätt dyrt Skäms

Endtyme
0

Jag köpte mina från LCHF-butiken, finns också på bl.a. Bodystore.

Smakar absolut ingenting tycker jag, men till en pastasås/gryta med mycket smaker passar de bra som omväxling ibland. Och det är ju kul att få användning för en del goda såsrecept som liksom hamnat i malpåse när pastatiden tog slut. Glad Squashstrimlor eller vitkål passar inte till allt.

hockley
0

# 6 Håller med dig om att de inte smakar mycket…fast det gör väl egentligen pasta eller makaroner heller…?

Däremot gillar jag konsistensen, eftersom jag inte kunnat få fram en liknande med grönsaker.

gun92884
0

Eftersom manga reagerar mot fisksmaken (gar inte alltid att skolja bort helt och hallet) pa shiratake sa blir det ett tips till:

Nar du har skoljt dem ordentligt, torrfras dem i en stekpanna nagon minut … det ska ta bort all onodig smak …

sussie
0

Stark nudelsallad med scampi låter jättegott! Recept tack!

Agnez94
0

Var i Göteborg finns denna underbara affär? För de säljer inga här i skåne :( Eller det är kanske någon som vet nåt ställe här nere?

hockley
0

#9 Jag brukar göra en Kajsa Warg-variant, dvs jag tager vad jag haver. Igår blev det shiratakinudlar, scampi, olja, chili, vitlök, ssambal oelek, koriander, lime, haricot verts & sesamfrön.

Stekte scampin i olja i en wokpanna, fyllde på med vitlök, sambal oelek & chili o så fick det puttra någon minut, innan jag hällde i haricot vertsen, limesaft + zest & sesamfröna.

Sen hällde jag på de välsköljda shiritakinudlarna och sist strödde jag över lite koriander.

Enkelt och klart på ett par minuter. Glad

#10 Ica Focus ligger mitt emot Liseberg…fast det är ju lite långt att åka ifrån Skåne.

Agnez94
0

Inte lika långt som till Stockholm…. och så går ju tågen direkt dit Flört

minnapinna84
0

Åh dessa vill jag prova.Glad Gott med lite olika alternativ! Får bege mig till Focus i veckan. Vart i butiken hittar man dessa? Är det på samma avdelning som nudlar?

hockley
0

# 13 på avdelningen för utländska varor…det fanns nudlar där också, men jag tror att de finns på fler ställen. De ligger i genomskinliga påsar och nudlarna är vit/halvgenomskinliga, svart text på utsidan och de kostade kring 39,-/st.

MsJess
0

TACK! Vilken lycka!! Har letat mig igenom varenda asiatisk livsmedelsbutik i hela stan utan framgång, så finns det i favvoaffären där jag inte ens brytt mig om att titta..

Mot Focushuset!

negar
0

Hej! Idag inhandlades dessa på Focus i Gbg, ska bli spännande att se vad man kan göra för gott med dom ;)

Det fanns ganska många paket kvar när jag var där idag i alla fall….

Agnez94
0

Har nudlarna något artikelnummer? Vill väldigt gärna ha det då jag kanske kan beställa dem från min lokala ICA butik.

negar
0

Idag lagade jag en thaiwok med kokosmjölk, röd curry och räkor, innan servering stekte jag de väl sköljda och avrunna nudlarna med lite av såsen från woken. De smakade precis som vanliga glasnudlar, jag tyckte att dom var goda! Enda felet med dom är att dom kostar 40 kr förpackningen….

AnnK
0

Åh vilken lycka! Jag har äntligen kommit mig för att prova shiratakinudlarna, vilken favorit de kommer att bli. De kommer att rädda mig mången gång när jag inte har lust att laga mat eller bara känner mig allmänt sugen, inte minst för att jag med dem kan fejka min barndoms favoriträtt - spagetti dränkt i smör :) Soppor, curries, gratänger, möjligheterna tycks mig oändliga och nudlarna ger precis det här tuggmotståndet och "texturen" som jag ibland saker med lchf:en.

Kändes väldigt bra för magen också, lent och fint som någon annan skrev, inte minst viktigt för mig som har känslig mage och fightas med candidaöverväxt.

Köpte dessa från LCHF-butiken i Malmö, ganska dyra 25:-/200 gram + deras dyra frakt på 59:-. Finns billigare på Bodystore och där finns även fettucini såg jag. Frakt endast 29:- (när ska nätbutikerna fatta på allvar hur viktig frakten är, inte minst "psykologiskt"). Det är dock inte samma sort, så jag undrar om någon har provat de olika varianterna och har kommentarer?

Jag har alltid älskat ris- och glasnudlar, nu ska jag fröjdas (med mkt smör)!! I helgen ska jag prova att göra vietnamesiska färska vårrullar (inrullade i salladsblad istället för risblad) och fyllda med nudlar, mynta, koriander, räkor och thaibasilika. Ska se om jag kan få till någon god doppsås med havtornen jag köpte häromdagen och dessutom tänka ut något bra fettrikt tillbehör.

Zepp
0

Jag köper mina på lokala ICA-affären, de har speciell LCHF-hylla.

Väldigt mycket bakgrejer, men jag köper framförallt cocosfettet, Sukrin till mor och Shiratakinudlar till köttfärssås.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jansan
0

Hittade.

AnnK
0

#20 Zepp, är det Bo Risbergs nudlar du köper och i så fall, har inte de 3 % kolhydrater?

Zepp
0

Det är Raw Foodshops nudlar och det anges 0,4 gram kolhydrater.

Enligt förpackningen så innehåller de bara Glucomanafibrer från Konjacrot, salt o vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnK
0

Nu har jag också provat de små runda shirakatis som ska "efterlikna" ris. Inte alls lika förtjust i dem, men de har säkert sina användningsområden också.

Jag hade lite rester av dem kvar och till lunch gjorde jag en omelett med pärlorna i, det blev verkligen jättegott! Tänker att både nudlarna och riset kan användas för att göra äggmat och annat lite mer "luftigt", jag kan t ex tycka att det blir lite väl kompakt och stabbigt ibland. Lättare att äta med god aptit för mig. Hade lite färska spenatblad ovanpå.