att få i sig protein när man tränar.
Jag vill inte äta proteinpulver. Försöker äta tillräckligt med protein genom vanlig mat men kommer ofta upp i för små mängder. Ändå äter jag flera ägg , kött eller fisk/skaldjur till tre mål om dagen, samt ofta majonäs.
Vad äter ni som tränar och inte tar pulverprotein, har ni några tips?
Känner detsamma här.
Ägg är ju rikt på protein, och om du tar råa så tas det upp av kroppen inom cirka 20 min.
Ja, ofta äter jag tre-fyra ägg men det slutar ändå på för lite protein per dag.
Det är så olika det där med protein vad som sägs fungera bäst, jag har hört en vältränad person som har sagt lite protein (normalt, nästan) och en annan vältränad som säger mer protein.
Det är väl också individuellt, har du läst Jonas Bergqvists bok :)? Mat och träning heter den om jag minns rätt. Han är ju ett riktigt träningsfreak.
Lyssna på intervjun med kostdoktorn Andreas eenfeldt och Peter Attic tror jag han hette på www.kostdoktorn.se Han är vältränad och pratar om det överskattade proteinvärdet. Klicka bland äldre inlägg!
Mrbearneis: Vad säger Jonas B om proteinmängd då? Och hur då individuellt?
@fass
Hur mycket protein räknar du på att du behöver?
Själv tränar jag runt 4-5 dagar i veckar varav min 3 av dem är hård styrketräning. Förövrigt relativt stillasittande. JAg är 1,84 lång och väger 85kg. Mitt proteinbehov baserat på nitrogenbalans studier ligger på runt 1,4g per kg (MAX!). Detta blir runt 119g protein om dagen.
En typisk träningsdag:
frukost: 4 ägg och en liten skål havregryn med fetmjölk. (ca 30g protein)
Efter träning: ett glas grädde+fetmjölk med några t-skedar o´boy och en laxbit. (ca 30g protein)
måltid1: Chili con carne med 200-300g köttfärs och en del baljväxter (ca 60g protein).
Måltid2: 200-300g kött eller fiskprodukt med grädd eller smörsås och div grönsaker. (ca 50g protein).
Vips så är jag uppe i 170g protein om dagen..
Goliath: Jag väger 58 och tränar styrka ggr 3, + kondition 1,5 timme i veckan. Har läst att man behöver 1,5-2 gr /kg vikt om man tränar. Hur som helst kommer jag oftast inte upp i mer än 50-60 gr. Jag äter inte baljväxter, mjölk, men annars ungefär som du fast mycket mindre mängd kött och fisk och ägg. Är ju i en mindre storlek än du och kvinna dessutom. Men tror du det är kött/fisk man ska öka på då?

Större portioner! Ännu större portioner!
Tappar du muskelmassa äter du för lite protein eller tränar för mycket eller med för lätta vikter. Skippa majonäsen. Tänk på att få tillräckligt med mineraler, vitaminer och spårämnen, inga tomma kalorier.
Ät mer fisk, vildfångad från friska hav, och mer kött från idisslare. För mycket gris kan ge oönskade konsekvenser.
Sill är billigt och går att laga till på massa olika sätt. Undvik fisk som är rensad och packad i Polen, Kina eller Sydostasien.
Ja, om du är kvinna och 58 så blir ju räkenskapet helt annorlunda..
De som har ett proteinbehov på 1,5-2g per kg är som regel elitidrottare.
Låt oss säga att ditt proteinbehov är på 1,3g per kg (MAX!). Då har du ett behov på 75g om dagen.
Mejeriprodukterna som jag äter men inte du, ger mig inte speciellt mycket protein.. Äter det mest pga energiinnehållet..
Om du äter 3-4 ägg om dagen så har du ju 20g protein bara där (nästan 30% av totalbehovet).. Om du sen äter en kyckling filet och 100g köttfärs resten av dagen så är du i mål. Säker på att du räknat rätt? Äter du väldigt lite totalt? Vet du vad ditt energiintag per dag ligger på ca?
Vet inte hur mycket kolis du äter om dagen, men gissar att du ligger ganska lågt.. Något att tänka på är att det kan hända att de som ligger väldigt lågt i kolisar kan ha ett högre proteinbehov (pga protein som "går till spillo" i glykoneogenesen).. De kan kompensera för detta genom att äta lite extra kolisar, eller extra protein.. Det är i allafall ett teoretiskt sammanhang här.. Men det finns en annan ganska ny lång tråd om detta..
Goliath: Tack för proteinbehovsuträkningen! Jag äter ca 17-1800 kcal. Äter typ 100 gr fisk eller kött till lunch och middag och tre ägg till frukost. Har laht in det i minmat men ofta fått det till omkring 50-60 gr. Jag äter ca 15-20 kolhydrater, mest i form av grönsaker.
menade två ägg.
#10,
Bara trevligt :)
Kanske testa att inte tillsätta lika mycket fett (i form av smör, cocosa etc) och ät lite mer av proteinkällor.. Det räcker med att du äter 30-40 gram extra kött eller fisk per måltid om du äter 3 ggr per dag och steker i en t-sked smör istället för en matsked, typ…
Goliath:Okej! Ja jag anar att du har rätt där. Gillar smöret och det andra fettet lite för mkt tror jag :). Lite mer kött och fisk ökar ju mättnaden iofs så det låter som en bra lösning. 75 gr är ändå lättare än de 116 jag trodde jag behövde få i mig.
#9 Här är en gammal goding som jag tyckte var bra när det begav sig.
http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohydrates-do-you-need.html
Fin den Hemul!
Jag slänger in ett citat från artikeln:
"
How Many Carbs Do I Need to Spare Protein Loss?
Early research into the topic of starvation and low-carbohydrate dieting found that as few as 15 grams of carbohydrates per day can limit nitrogen loss in the body. And raising carbohydrate intake to 50 grams per day severely limits the need for the body to use amino acids for gluoconeogenesis (which is why I suggested setting daily carbs on the low-carb days of The Ultimate Diet 2.0 at 50 grams).
This occurs via at least two mechanisms:
- The increased carb intake maintains blood glucose and insulin at a higher level (inhibiting cortisol release).
- The carbohydrate provides glucose for the brain, limiting the need to break down body protein.
Basically, in the context of dieting, dieters can either jack up dietary protein to cover the increased carbohydrate requirements of dieting or simply eat slightly more carbohydrates to provide them directly. Both have the same end-result. 15-50 grams per day limits the body’s need to break down protein and will allow protein requirements to be set lower than a diet providing essentially zero carbohydrates per day."
Japp. Varför ska man äta extra protein bara för att ha nåt att konvertera till glukos när man lika bra kan äta glukosen (mer eller mindre) direkt? Har aldrig förstått det, om det inte gäller extremt sötsug då. Vi kommer att ha en viss mängd glukos i omlopp no matter what, så varför gå över ån efter vatten och utsätta kroppen för extra jobb?
Poäng!
Det gäller nog, som du säger, de som är extremt sockerberoende.. Det var ju en härinne som skrev att hon triggade sitt "sockermonster" av röd paprika mens grön paprika gick bra..
Stephen Phinney som är bland de ledande lowcarb forskaren jag känner till skriver i boken "Living lowcarb……. - performance" att man helst inte skall gå över mer än 1 gram protein/kg kroppsvikt pga just överskott av protein gör dessa till glykogen. Hur och varför han baserar sig så vet jag inte riktigt men det är kanske för att maxa kroppen att använda sig utav ketoner än glykogen. Antagligen beror det på att kroppen är så extremt flexibelt så överskottet nyttjas direkt till glykogen som kan vara nackdel mot ens själv när kroppen känner av för låga glykogenvärden och börja bryta ned kroppens egna protein.
Det är i för sig en spekulation ifrån min sida och Goliath har bättre inblick i dessa former :)
Lyle McDonald, vars sida det länkas till högre upp i tråden, har skrivit en hel bok om kroppens anpassning till en ketogen diet. Den heter kort och gott "The Ketogenic Diet" och finns att beställa på hans sida. Mycket läsvärd.
(Och ni som tycker att den är för dyr kan ju helt enkelt googla och se vad ni hittar)
Han har även skrivit en hel bok om protein. Och en fet artikelserie om samma ämne som jag rekommenderar alla att läsa.
http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/what-are-good-sources-of-protein-introduction.html
#7 Jag vet inte, men jag kan tänka mig att eftersom protin inte kan lagras och aminosyrorna inte gärna kan segla runt i systemet för evigt så måste de ju brytas ner och då får man väl glukosen på köpet.
Missade din inlägg… Kan det vara så att för LÅG kolhydrat ger större frisättning av just kortisol???
Inte jävligt konstigt att jag går upp i vikt och känner mig helt jävla utbränd om dagarna isåfall :-D
Okej..så att öka lite på kolhydrater i stället för extra protein är sammanfattningen av detta resonemang eller?
"Jag vet inte, men jag kan tänka mig att eftersom protin inte kan lagras och aminosyrorna inte gärna kan segla runt i systemet för evigt så måste de ju brytas ner och då får man väl glukosen på köpet."
De bryts ner till glukos via glukoneogenes om det behövs. Annars förbränns de som energi.
"Ägg är ju rikt på protein, och om du tar råa så tas det upp av kroppen inom cirka 20 min."
Proteinet i råa ägg tas inte upp speciellt bra av kroppen. Så mycket som 50% kan åka rakt igenom. Tillagning rekommenderas.
http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/
#21,
Ja, det kan nog öka. Liten tillgång på glukos ökar behovet för glykoneogenesen. Ett av de hormoner som starkt uppregulerar glykoneogenesen är cortisol. Men i detta fallet är ökningen av cortisol livsviktigt och inte skadligt..
Japp :)
När man väl hamnat i ketos så täcker ketonerna runt 75% av glukosbehovet. Tanken är att de sista 25% (som måste vara glukos) kommer från kolhydrater, istället för från proteiner som konverteras till glukos. På så sätt kan proteinerna man äter användas till att upprätthålla bl.a. muskulatur, hormonproduktion och diverse livsviktiga transportmolekyler och man minskar risken för att dessa processer nedreguleras för säkra glukosnivån.
…eller bryts ned till aminosyror som konverteras till Acetyl Coa som lagras som fett…
Goliath: Okej! Intressant.
Har slutat äta bär efter att ha läst mkt här om att det är socker och mkt kh. När jag läser om dina tsk med obojpulver efter träning tänker jag att en variant för mig, för att äta ngt snabbt efter träning samt få upp kh lite är att äta bär med grädde.
Jepp. Jag ser inga problem med att äta lite kolisar sålänge man inte är insulinresistet eller sockerberoende.
Goliath: Då följer jag dina råd eftersom du låter så påläst och klok…och eftersom bär med grädde är så gott :)
Kör på! Mums!