Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2332 ggr
Beate
2

Bacon bacon bacon

Verkar inte som man behöver oroa sig för nitrit/nitrat:

http://chriskresser.com/the-nitrate-and-nitrite-myth-another-reason-not-to-fear-bacon

Zepp
1

Jaha, det blir väl att utesluta alla grönsaker och spotta frekvent för alla hälsomedvetna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2

Fast vad ska man då skylla på när det konstateras att rött kött och chark ökar cancerrisken?

Zepp
2

Att det äts mycket grönsaker till och att kött ofta tuggas rejält innan det sväljs.. så det utsöndras mycket saliv! Förvånad

CissiLu
0

Tack för länken! Jag älskar bacon och nu kan jag öka mitt ätande! Eller vågar man tro honom?

Beate
0

#4 Ja, det tror jag nog, jag anser Chris vara en av de absolut vettigaste och mest trovärdiga inom paleo/lowcarb/health-rörelsen. Tillsammans med Jaminets på www.perfecthealthdiet.com

Sen diskuteras det ju om det är vissa risker med fläskkött typ trikiner och sånt så det kan du ju söka lite info om ifall du är orolig. Jaminets har t ex skrivit en del om det men jag tror de kom fram till att om man bara tillagar det ordentligt så är det ingen större fara.

yvonnel
0

När det gäller trikiner så behöver man inte vara orolig över kött från Sverige, det är kollat särskilt för det, men sedan vet jag inte hur noga det är med importen, kan ju bara hoppas att kollen där är bra.

Vildsvin kollas av jägaren, hans ansvar.

Men det var ju en bra upplysning från Cris Keller, en snutt handlade ju om kokosmjölk och Kerragenan, och där fanns ju något kvar att oroa sig över.

RobinEH
0

Skall man sluta oroa sig för nitrosaminer också eller?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
0

Det största problemet med Bacon är nog att det mesta som säljs under det namanet inte är Bacon.. dvs nitritsaltat rökt fläsk.. utan vatteskadat fläsk med rökarom och en del anndra kemikalier.. som inte alls hör hemma i Bacon tradionellt.

Jag tror man bör akta sig för de nitrosaminer som bildas vid olämplig behandling av mat tex som inom matindustrin.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrosaminer