Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3434 ggr
Joffe
4

Fettförbränning

Jag har läst boken "Varför blir vi feta? av Gary Taubes. Där beskrivs hela fettmetabolismen.

Det första som framgår är att det där med "kalorier in-kalorier ut" är förlegat och har blivit en myt. Det stämmer inte alls, därför att kroppen är ingen maskin. Det händer så mycket på cellnivå som kullkastar denna enkla föreställning.

Sen berättar han att kroppen förbränner fett varje natt! Annars skulle vi vara tvungna att gå upp och äta på natten. Det är alltså inget man måste lära kroppen under flera veckor som Skaldeman skriver. Glukosen tar slut under natten och då tar kroppen av fettet. Inte så mycket så vi går ner märkbart i vikt, men det sker.

Även Eenfeldt förklarar en del i sin "Matrevolutionen" och där säger han också att Skaldeman och Dahlqvist är praktiker och bör väl inte gå in på diskussioner om varför man går ner i vikt och mår bättre av LCHF. Jag har kastat Skaldemans bok, sanslösa argument som gjorde att jag övergav LCHF 2009 efter att ha kräkts upp min mat. Nåt var fel.

Och där kommer vi in på fettet. Jag är inte fettskrämd, men varför i hela friden måste vi vräka i oss en massa extra fett? Creme Fraiche, feta ostar, grädde, smör på maten etc. Ingen har hittills lagt fram något bevis för att kroppen i brist på kolisar måste ha en massa fett istället. Liknar mest teorier, likt kaloriteorin.

Jag äter LCHF sen ett par månader, har gått ner 4 kg, men känner ingen förbättring någonstans. Fick förstoppning trots linfrön, har börjat med gröna smoothies och nu är magen igång. Har också slutat med kött (inte gott), men äter ännu fisk, ägg och ost.

Jag rekommenderar varmt dessa böcker av Taubes och Eenfeldt ovan samt "Brödberoende" av William Davis, om vetet idag. Bra att ha argument när folk vill veta varför man inte äter fullkornsbröd som är så nyttigt. Vissa går med på socker o vitt mjöl, jag gick ner massor för tio år sen på att undvika det, men det finns vete i nästan allt bröd och gluten i allt bröd. Skrämmande läsning.

Rose-Marie, 62 år

folke
2

Det finns 3 sätt att få i sig energi, kolhydrater, protein och fett.

Protein bör inte överdoseras, och om vi tar bort kolhydrater då blir det bara fett kvar….

Finns ingen anledning att utesluta kolhydrater för dem som funkar med det… jag gör det inte…

Så det är inte frågan om att vräka i sig fett.. Det är en fråga om att äta sig mätt, må bra och ändå kunna nå idealvkten….

Hoppas att du hittar din väg till en bra och sund mathållning !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

hannalantz
2

Jag har varit inne lite på paleo/stenåldeskost ett tag och där tar man i princip bort samma saker som i lchf, plus att man tar bort alla mejeriprodukter. Men de som tål det äter också rotfrukter och någon frukt då och då, men det står ingen stanns att man ska äta så mycket fett som i lchf, inte vad jag har läst om i alla fall. Och många äter så och mår kanonbra. Samtidigt har jag läst om folk som började gå ned i vikt när de ökade fettmängden. Jag tror det finns vissa individuella skillnader i hur vi reagerar på mat, så det bästa är väl att prova sig fram och hitta den kost som man själv mår bäst av.

Zepp
2

Har alldrig läst någonstans att man skall vräka på med fett?

Tvärtom så påpekar vi hela tiden att HF står för att fett skall vara hög andel av ditt energibehov.. varken mer eller mindre än det du tog bort iomed att du skar ner på kolhydraterna.

Sen så, vi bränner fett hela dygnet.. det handlar mer om att tippa balansen mot ett tillstånd där uttag dominerar i stället för inlagring!

Och det gör man genom att minska kolhydraterna och öka fettets andel av energiintaget.. för att gynna Lipolys i fettväven, fettoxidation i muskelcellerna samt gynna ketosis och glukoneogenes.

Och då kommer vi osökt in på, hur mycket fett man skall äta.. iomed att nomalkosten ligger på 50E% kolhydrater i den svenska befolkningen enligt all tillgänglig statistik så innebär ett drastiskt neddragande av kolhydrater till säg 50-20 gram/dag att man bara får i sig hälften av sitt energibehov.. vore konstigt om man inte går ner på en sådan diet.. men långsiktigt hållbart är det inte!

Låt säga att en normal kontorsråtta drar någonstans mellan 2000 till 2500 Kcal om dagen.. uteslutande av kolhydrater utan ökat fettintag gör att man hamnar under basalmetabolismens behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mrbearneis
1

Det är inget som säger att man ska vräka i sig fett.

Man behöver däremot inte vara rädd för fett det är det Skaldeman menar.! Om du inte hämtar din huvudsakliga energi ifrån kolhydrater så måste du hämta det från någon annanstans eller hur? och då blir det ju fett som återstår.

När kroppen börjar lagra fett i giftig form är det något som står galet till, så nog är det ett starkt tecken på att kolhydrater då är dåligt? dessutom när killar äter kolhydrater så får de manstuttar och får mer kvinnliga drag vilket beror på att det kvinnliga könshormonet östrogen sitter i killarnas kroppsfett.  Att utveckla det motsatta könet och dessutom lagra på sig fettlager i giftig form kan väl inte anses annat än onaturligt och dåligt? vad är då motsatsen till det hela? jo att äta Fett och förbli smal, frisk, och ja inga onödiga fettlager!.

Dessutom ökar testosteron halten hos både män och kvinnor vid LCHF, den kost som kroppen svarar bäst på bör vara den kost vi ska äta. Det finns inga långsiktiga studier på vad som händer med LCHF, men den största studien som har gjorts på fettsnål kost WHI (Womens Health Iniative) - studien visade bara att den inte fungerande, i den studien fick t.ex. kvinnor mer hjärtproblem.

Det finns Evidens för att LCHF ger bättre hälsa, däremot finns det inget som bevisar att kolhydratkost ger bättre hälsa än LCHF. Dessutom så finns det mirakulösa tillfriskningar av nära döende personer som blivit friska av animalisk mat bland annat Skaldeman och många därtill. Dessa mirakulösa anekdoter är inget som kan ignoreras.

hannalantz
1

#3 Vad vi uppfattar som mycket varierar nog. Jag tycker jag äter massor med fett nu med en kopp MBC på morgonen, kryddsmör och olivolja till salladen till lunch och middag, och kaffe/te med en tsk kokosolja på fm, em, kväll. När jag åt paleo åt jag kokosmjölkssmothie på morgonen istället för MBC, inget kryddsmör till maten utan bara olivolja, udo's choice till salladen iof en hel del. Ingen kokosolja i kaffe/ te. istället åt jag en hel del frukt. Jag åt alltid när jag var hungrig. Dina argument är helt klart logiska. Ändå konstaterar jag när jag läser berättelser om vad folk äter och mår bra av så verkar den gemensamma nämnaren vara att ta bort socker och mjöl, men utöver det så varierar det i hur mycket fett man behöver äta och hur mycket övriga kolhydrater man klarar.

Zepp
1

Mnjae.. i E% mycket men knappast i mängder.. fast en del verkar hålla kvar vid fettsnål kost och sen äta fettet direkt via sked.. då kan det såklart verka som man vräker på med fett.

Men mig veterligen har det alldrig rekomederats att äta mer än sitt energibehov, oavsett hur man äter sitt fett.

Och vad jag begriper så är det sällan någon finess att äta mer än sitt energibehov.. och ofta så handlar det ju om att minska kolhydratrerna och öka fettet så att det totala energiintaget under dygnet minskar iomed att Lipolysen frigör lagrat fett i större utstäckning och därmed minskar aptiten, alternativt måltidsfrekvensen.

modesty007
1

För er som inte orkar eller vill läsa "Bad calories good calories" rekommenderar jag som #1 läsning av "Varför blir vi feta" av Gary Taube. Där finns bla omnämnt en intressant observation som gjordes bland fattiga i Brasilien där barn och ungdomar led av undernäring och var hämmade i sin tillväxt samtidigt som deras mödrar var feta (om nån tror dessa mammor tog maten från barnen så tänk igen) alltså man kan vara överviktigt och undernärd samtidigt.

Håller med övriga om att det inte handlar om att vräka på fett men många års ovana att inte få i sig tillräckligt med fett varse sig man anser sig fettskrämd eller inte gör att tips hur man ökar fettmängden kan vara värdefulla.

Joffe
0

En sak är säker, jag har slutat med spannmål och socker och ämnar aldrig börja med det igen. Trodde jag framgick av mitt inlägg.

Jag tål inte för mycket kött och fett. Har tänkt efter och det är snacket om en viss procent fett maten måste innehålla plus LCHF-recept där man ska vräka över grädde, smälta ost över och så smörklickar för säkerhets skull. Då spydde jag igen. Jag tål inte fett i stora mängder. Så nu blir det det fett som det steks i, grädde el creme fraiche ibland. Grönsaker med ost på. Håller mig till helfeta produkter dock.

En sak som jag tycker är dåligt är att flera LCHF:are verkar fruktskrämda. "Frukt innehåller bara vatten, c-vitamin och socker." ??!!!??? Dom glömde alla de aminosyror som vi behöver för att bygga upp proteiner, som finns i grönsaker OCH frukt. Att gå över främmande proteiner (kött) som måste brytas ner först och sen sättas ihop igen med spill som följd är onödigt energislöseri. Jag kommer aldrig att gå med på att frukt är dåligt för människan. Det kan nog ge viktuppgång för en del men då är deras hela fettmetabolism ur slag.

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till LCHF och förbereder mig för Raw Food. Jag har kroniskt trötthetssyndrom och kan inte ha en kost som gör att den lilla energi jag har (30%) ska gå åt till att ta hand om animaliskt protein och mejeriprodukter.

R-M

[tick]
3

#8, jag har personligen inget emot frukt, men det du säger låter som veganskrönor. Vad är det för fria aminosyror du pratar om i frukt? Frukt innehåller aminosyror i form av proteiner precis som kött (men väsentligen mindre), och de proteinerna måste även de brytas ner. Det är inget konstigt eller "energislöseri", det är så matsmältningen går till helt enkelt.

Att du är trött skulle jag tro beror på att du äter för lite. Om du drar ner på kolhydraterna utan att öka på fettmängden i motsvarande energimängd så kommer du få i dig alldeles för lite energi. Det behöver inte betyda massvis med fett, utan bara tillräckligt mycket för att kompensera för nerdraget i kolhydrater.

nyborjare08
4

Det som är bra med LCHF är att det är en individuell kost. En del klarar och vill använda mycket grädde och uppnå de resultat de vill (bättre hälsa/viktnedgång eller -uppgång). Andra måste vara mer försiktiga. En del utesluter grädde och mejeriprodukter helt.

Ingen säger att du måste äta "gräddig" mat. Du testar själv vad som funkar för just dig. Men tänk också på att andra VILL ha dessa recept, även om du inte vill.

Frukt nuförtiden består faktiskt mest bara av vatten, socker, lite fibrer och kanske nåt spår av nån vitamin. Grönsaker innehåller generellt mycket mer vitaminer än frukt. Förr, innan frukten förädlades, var den säkert mer nyttig, men inte heller lika söt och god. För den som gillar det och mår bra av det är det väl fritt fram att äta frukt. Själv föredrar jag att få min c-vitamin från paprika.

Proteiner finns i kött och fisk (och sojabönor men där finns andra problem) och varför skulle man inte äta det om man gillar det? Kött är väl inte mer främmande för oss än något annat? Du skriver att du inte "tål" för mycket kött och fett. Hur kommer det sig? Har du uteslutit allt annat, t ex mjölkprotein, laktos, kokosfett, etc så att du är säker? Nu blir du kanske arg över min fråga, men jag är faktiskt nyfiken eftersom jag inte har hört talas om det förut. Det är oftast något annat man inte tål.

hannalantz
0

# 8 Jag har också kikat lite på rawfood. Jag tilltalas av det, enda problemet för mig som är socker känslig att när jag googlar på det så är det så mycket nötter och torkad frukt i recepten. Mitt andra problem är att jag blir svag och trött om jag inte äter kött. Så själv äter jag en blandning av paleo/lchf med lite rawfood tänk i. Jag tror vi alla är olika, jag har en syster som varit vegetarian i 17 år och mår hur bra som helst på det. Många rawfoodare mår kanon på sin kost. En del år bra på paleo och andra på lchf. Hoppas du hittar en kost som passar dig! Hälsningar hanna

SpurtAnne
0

Håller med tick!

Du är förmodligen trött för att du inte äter tillräckligt med fett. Äter du också en massa frukt är du förmodligen inte ens i ketos…Har du kollat om du är i ketos?

Zepp
0

Uups.. det du äter nu är LCHF, det blir utam vidare 60-80E% fett!

Det andra du åt vet jag inte riktigt vad det var.. eller vad du fått det ifrån?

Uups2.. nu blev det väl lite tokigt iallafall.. skrev du fel eller.. kött är exakt de aminosyror vi behöver.. i rätta proportioner dessutom vilket man alldrig kan få från.. "frukt?"!

De vegetabilier som ligger närmast den essentiella fördelning av aminosyror vi behöver är förmodligen Quinoa.

Och fördelen med Raw food är att man får i sig mindre energi och näring från maten man äter så det blir en bra bantningskost.. mäniskan är en djurat som är anpassad för lagad mat.

Joffe
0

Frukt innehåller inga proteiner, utan aminosyror! Aminosyror är vad proteiner är uppbyggda av. Ät frukt och kroppen använder aminosyrorna till att bygga proteiner! Hur svårt är det.

Joffe
0

Som sagt: Kroppen är i ketos varje natt. Inget vi måste komma in i. Kroppen är gjord för att plocka av fettet när måltidsenergin är slut. Men det blir svårt för den om man stoppar i sig så insulinet är högt hela tiden och stänger fettcellerna. Men när jag inte äter några kolisar på ett dygn så måste min kropp ta av fettet och göra ketoner, när muskel- och leverglukos är slut. Vi (hjärnan) kan inte leva på ingenting i en vecka medans vi väntar på att kroppen ska börja bränna fett (ketos). Nån myt inom LCHF-rörelsen som stressar folk att gå och vänta på nåt som sker av sig självt.

Läs Gary Taubes bok om fettmetabolismen!!

Zepp, nu fattar jag inget! Det jag äter nu innehåller 60-80%E fett…..Eeeeeh? Jag äter lite ost på ibland! Creme Fraiche ibland (hinner alltid "gå ut i datum") Det andra jag äter vet du inte vad det är skriver du. Jag har knappt skrivit något om vad jag äter. Eller är det nån annan här du menar?

Jag kräks när jag ätit en måltid med mycket fett som köttfärs med grönsaker eller nåt. Det simmar ju i fett av köttet och jag blir sjuk. Korv, spyr. Något säger mig att det är nåt fel här. Därför letar jag efter andra vägar och kött är inget vi "måste" äta för att överleva. Skitsnack från köttindustrin.

Skaldeman säger att vi ska äta naturlig mat, ej tillagad och så exemplet då: kött går bra (äter han det rått?) men grönsaker som måste tillagas (eeeh…jag kan äta råa morötter, tomater…) är fel…..ack ja.

Jag ger upp. Återigen: Läs Varför blir vi feta? av Gary Taubes Och gärna Eenfeldts Matrevolutionen.

modesty007
0

Nyfiken på vad du äter under en dag med LCHF och ser fördelningen, protein, kolhydrater och fett ut.

[tick]
0

#14, har du någon källa på att frukt innehåller fria aminosyror och inte protein? Jag tror du är fel ute där.

skogs-tolva
2

Jag har läst Matrevolutionen, 3 gånger, men det du hänsyftar till, det har jag aldrig läst…

Vi ska få kroppen att gå över till att använda kostfett som bränsle - inte kolhydrater, då hamnar man i ketos, det optimala tillståndet för kropp o knopp. Sedan, om man behöver gå ner i vikt, då måste vi verkligen se till att äta rätta proportionerna av fett/proteiner, då är frukt definitivt bannlyst.

Detta 'läste' jag mig till i Eenfeldts bok Matrevolutionen, bl.a.

Zepp
1

Har oxå läst Matrevolutionen.. så jag kan säga att du har fått en del om bakfoten!

Och du verkar ha dåligt koll på protein och aminosyror..protein är aminosyror!

Sen så undrar jag vilken frukt som innehåller så mycket aminosyror?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28941&lang=sv

Jo jag menar vanlig mat med normalt med fett.. inga överdrifter!

160Gram Fläskkotlett gris m 5 mm fettkant
25Gram Smör 80% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Broccoli
50Gram Ost hårdost 38% fett

SpurtAnne
0

Min kropp är i ketos hela tiden…dag som natt

Joffe
0

Ja, jag är också i ketos hela tiden, men de som äter vanlig mat är i ketos bara över natten. Detta är vetenskap enl. G. Taubes. Så om jag plötsligt slutar med kolisar som jag gjorde en dag, får kroppen helt enkelt förtsätta med ketosen.

Kemiskt består proteinerna av långa kedjor av aminosyror ihopbundna genom peptidbindningar. Det har jag vetat sen 70-talet.

Alla essentiella aminosyror (8 st av 23) finns i frukt och grönsaker. Resten kan kroppen göra själv. Proteiner som finns i kött måste först brytas ner till aminosyror för att vår kropp ska kunna använda dom. Vår kropp bygger protein av aminosyror, den tar aldrig några färdiga proteiner och stoppar in i musklerna. Om aminosyror går att läsa överallt, jag lärde mig i gymnasiet.

Om vi "måste" äta kött, varför dör då inte rawfoodare och de som bara lever på frukt??????!! Varför inte bara respektera att jag spyr av kött + fett och inte vill äta det. Men fisk går bra och jag älskar ägg.

Jag äter när jag är hungrig (ska man inte det i LCHF?) och får alltså inte i mig för lite. Jag rör mig väldigt lite pga sjukdom (se ovan), jag går ner i vikt ändå. Dricker ca 1 liter grön smoothie per dag dessutom. Tröttheten kanske kan bero på allt annat skit jag får i mig  och en ständigt påliggande stress pga livslång smärta. Och i mitt fall räcker det uppenbarligen inte att äta LCHF. Jag tänker aldrig börja väga och mäta min mat. Jag har en kropp som talar till mig.

Att bli pigg på LCHF ser jag som ett sätt för kroppen att må bättre än innan pga av frånvaron av de stora bovarna spannmål och raffinerade kolhydrater. Kött är syrabildande och det stör mig en hel del.

Jag upprepar: Läs Gary Taubes bok om fettmetabolism. Eenfeldt är en enklare bok om LCHF, men Taubes förklarar varför vi blir feta av kolisar. Allt detta var menat som HJÄLP åt er som liksom jag och andra blir påhoppade om att man ska äta allsidigt osv.

Jag läser allt som kan läsas om det som intresserar mig. Jag väljer inte ut bara det som talar till min fördel.

Och tänk efter: vad åt människan från första början, långt innan hon utvandrade från Afrika med dignande bord av frukter och grönt och hamnade i kallare kargare klimat där hon måste jaga. Jag väntar på att få reda på det.

starhawk
5

Jag har faktiskt läst att man skall vräka i sig fett när man äter LCHF, fast aldrig från LCHF-förespråkare, bara från LCHF-motståndare, en del av dom tror benhårt på det. Men folk har inte klart för sig vad det innebär att ersätta energin från kolhydrater med energi från fett, dom tror att man skall ersätta potatisarna med lika stora klumpar fett, dom inser inte att fett är betydligt energitätare än kolhydrater. Det går inte att ta energin från proteiner, vi kan bara processa mellan 200 och 300 gram per dygn så det täcker inte energibehovet, s.k. kaninsvält. Konstigt det här med fruktberoende folk, dom påstår att frukt alltid har funnits och att det är perfekt mat som innehåller både det ena och det andra. Det första antagandet är helt fel eftersom de flesta frukter vi har idag inte har funnits mer än 200 år, dom har förädlats fram av människan. Beträffande innehållet i frukten så visst, den innehåller både det ena och det andra men i vilka små mängder! D-vitamin och B-12 i så små mängder att det inte ens är mätbart (om det finns något överhuvud taget). Det enda som finns i nämnbara mängder är socker och vatten och en och annan c-vitamin.

Att inte tåla kött tyder ju på något allvarligt fel, det är bara att titta på matsmältningssystemet på en typisk vegetarian och en köttätare. Vegetarianen har ett mycket komplicerat system för att bryta ner födan medans köttätaren i princip bara har ett rör rakt igenom. Dessutom får ruminanter, den grupp kossorna hör till, sin mesta energi inte från växterna direkt utan från dom mikroorganismer och urdjur dom har i dom tre första magarna, där göds dom upp och sedan äter kossan upp dom i mage fyra!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

nyborjare08
3

#21 "Kött är syrabildande och det stör mig en hel del." Njäe, inte så att det stör. Vissa påstår stt det är skadligt (syra-basteorin, eller vad den kallas) men det har inte kunnat bevisas. Dessutom har kroppen ett så effektivt buffertsystem att det inte spelar någon roll.

Visst, du äter vad du vill! Självklart! Jag förstår bara inte varför du känner behovet att så "upprört" argumentera för det? Jag tror att de flesta här bara har en uppriktig och välmenande tanke att försöka hjälpa, med det de skriver.

Joffe
0

Jag argumenterade inte upprört från början. Jag bara frågade om man måste äta så mycket fett i LCHF och vilka belägg det finns.

Och jag tipsade om bra böcker för den som behöver lite mer på fötterna till folk som hackar på en.

Sen är det folk här som angripit, särskilt en person (inte du nyborjare08), och jag ville bara veta om fettet………………………..om det finns undersökningar mätningar om hur mycket vi måste äta var dag eller så. Men så fort man ifrågasätter något så tas det som angrepp och så börjar det.

Så att gå in här var ett misstag trots att jag är LCHF:are än och vet att man kan balansera syran i kött med annan föda t ex gröna smoothies, men det är alltså inte optimalt för kroppen. Jag vill försöka allt för att kanske bli frisk. Men jag bryter och lämnar Kolhydrater i Fokus.

Tack för mig och hoppas ni slipper slåss alltför mycket därute som jag och min dotters familj fått göra. Cool

skogs-tolva
0

*djup suck*

[tick]
0

#21, jag kanske bara missförstår dig. Men jag tolkar dig som att du menar att frukt och grönsaker innehåller fria aminosyror som inte är bundna i proteiner, och att det skulle vara bättre än aminosyrorna som är bundna i proteiner i kött. Det är det jag ifrågasätter och vill ha någon källa på (att det skulle vara FRIA aminosyror i frukt och grönsaker).

nyborjare08
1

#24 Jag kan inte se att någon har angripit dig. Däremot har flera argumenterat. Men det är väl det vi är här för?

Jag ser inte att du har frågat efter undersökningar eller mätningar om hur mycket fett vi bör äta (rätta mig gärna om jag har missat något inlägg!). Det jag hittar är detta: "Och där kommer vi in på fettet. Jag är inte fettskrämd, men varför i hela friden måste vi vräka i oss en massa extra fett? Creme Fraiche, feta ostar, grädde, smör på maten etc. Ingen har hittills lagt fram något bevis för att kroppen i brist på kolisar måste ha en massa fett istället." - Det innehåller ingen direkt fråga, bara ett påstående om att det du hittills har läst är fel. Enligt dig.

Jag är också nyfiken på källan till påståendena om fria aminosyror i frukt.

SpurtAnne
2

# 15 Joffe,

"Jag kräks när jag ätit en måltid med mycket fett som köttfärs med grönsaker eller nåt. Det simmar ju i fett av köttet och jag blir sjuk."

När jag lagar köttfärs och grönsaker steker jag allt i 3 matskedar smör och sen har jag i minst 2 dl grädde. Inte ens då "simmar det i fett." Till det har jag 1 dl creme fraiche.

Jag tror att du behöver dra ner mer på kolhydraterna, det är de som gör dig sjuk, inte fettet.