Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 40767 ggr
mezza
83

Beläggning på tungan

Nu har jag lite undringar igen?

Jag har en vit beläggning på tungan liknande har jag fått när jag fastat .

är det någon som känner igen det?

Bookia
0

Jupp, jag har stora problem med det. Hade det förra gången också, när jag hade börjat käka LCHF. Det försvann efter 1-2månader.

Visst är det skitäckligt. Det sitter som fast på tungen och det hjälper inte att man skrapar. Det går inte bort. Men jag undrar om det inte har att göra med "reparationerna" i kroppen. Redan inom den första månaden börjar man känna av att smakerna mycket bättre. Man blir mer känslig för salt och sött.

Så det kan ju bara vara att smaklökarna håller på att bytas ut. När tungan blir ren och fin igen efter någon månad har man oftast blivit superkänlig för alla smaker. Glad

Kan bara tillägga att jag alltid har haft en sån där "reljeftunga". Förra gången jag började käka LCHF, ca 2 månader in, hade jag för första gången i mitt liv len och fin tunga. Det var rätt coolt. Cool 

Nu väntar jag bara på att jag ska få tillbaka den igen i den här vändan.

mezza
1

Tack!

Då kan man hoppas att det går över i allafall1

Pasi
0

Jag har oxå fått len och fin tunga!SkrattandeGenerad

hemul
0

TMI! Räcka ut tungan

Bengt-Olov
0

Om jag får blanda mig i också Räcka ut tungan, så har jag också dragits med sånt här på senare tid. Osäker på om jag verkligen haft detta problem redan innan kostomlägget. Kanske inte… Inbillar mig ändå att det är lite värre nu. Om nu andra också fått ökade problem sedan era kostomlägg, så tyder det väl på att det verkligen har med nya dieten att göra.

Men erfarenheten säger ändå att det vänder efter ett tag, och t.o.m. att tungan sen blir helt bra!? Ska man alltså tro att det har med någon sorts utrensning att göra, eller vad har andra för erfarenhet och uppfattning?

Pasi
0

hemul - Vad betyder TMI?
Även om jag är korkad o inte förstår så ser jag din tunga iallafall! Kolla min - Räcka ut tungan

hemul
3
Pasi
0

hemul - Tackar! Glad

mezza
0

Jaha jag hittar ingen tunga att visa men ujujuj. Beläggningen är bättre men smaken är BÄST!!!

Har just ätit lamm späckat med vitök kryddat med rosmarin och skivat smör på som fått puttra från fruset i tre timmar.

Sedan smällde jag imig det nej här smällldes inte jag njöt av varje bit med vitlöks smör till!

Inget salt ingen peppar!

Vilken smakfest!!!!

Pasi
0

Låter fantastiskt gott…jag tror jag börjar bli hungrig!

hemul
0

Tunga är gott det med! Räcka ut tungan

Pasi
0

Med eller utan beläggning?FlörtRäcka ut tungan

sussie
0

Enligt den kinesiska medicinen ska man ha en tunn vit beläggning på tungan. Beläggningen är ett överskott från magen brukar man säga. Att man då får en tjock läbbig beläggning när man lägger om kosten är ju helt naturligt eftersom magen inte hinner med så att säga. Ni är flera somsäger att tungan blir fin efter ett tag vilket bevisar att LCHF är vad vi mår bra av!

mezza
0

Och tungvrickare blir vi allihopa!

Ulf-S
0

Jag ville återuppliva den här gamla tråden eftersom jag också har fått en tjusig tunga! Titta!

Räcka ut tungan

Jag har ju misstänkt (men inte riktigt velat erkänna) att min tunga har varit skabbig eftersom jag rökte.

Well… Jag håller på att sluta röka, har inte rökt sedan i lördags och min tunga är så gott som perfekt nu. Inte brunbeige och ofräsch utan rosa och fin! Som på en baby!

Skrattande

Glennart
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min med. Den har blivit slät och fin. Skrattande

Se bara! 

http://kolhydrater.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=0de945e8-8608-445c-8de8-0fe840942b19&Filename=Glennarts%20tunga.jpg

Margareta
0

Wow säger jag bara… outtömliga möjligheter…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Skrattande

Pasi
0

Glennart - Blir skrivbordsbakgrund!Flört

Glennart
0

LOL - en ren ära!

alfahannen
0

Jag längtar verkligen efter denna förrändring! Min beläggning luktar  urrrk. Jag slickade på handleden för att kolla nyss och jag spydde nästan… Det är min nionde vecka nu Tyst

herrkantarell
0

Jag blöter tandborsten med vatten och borstar tungan lite lätt innan jag borstar tänderna. Fungerar jättebra för mig. Kan vara lite olustigt när man närmar sig bakre delen av tungan om man har känsliga kräkreflexer. Det gäller att ta det försiktigt.

Medlem
0

Måste bara skriva här att jag också börjat lida av det tjocka vita beläggningen på tungan. Har försökt att skrapa bort den men den sitter fast. När försvinner eländet? Skrikandes

savonit
1

Det märkliga med mun hygien, är att ju mera man försöker förbättra den ju sämre blir den…

Jag har under ca 6 månader endast borstat tänderna med vatten och tyckt att munnen varit fräch och ren.
Började sedan borsta tänderna med tandkräm och inser efter en vecka att tänderna aldrig håller dig rena alltid en hinna och knottar och skit på tänderna.
Tungajn såg äcklig och ofräch ut.

Började sedan igen borsta tänderna med vatten och nu ät munnen städad och fräch igen.
Det var aldrig meningen att vi skulle ha kemikalier i käften. JAg borstar nu mera utan.

Ibland kör jag oil Puling med för att bli av med placken märker stor skillnad redan efter 3-4 dagar. Och komer nog inte behöva ta bort något nästa tandläkare besök om 5 år.

_Lo_
0

Min tunga har blivit mkt finare med LCHF, men jag kan känna att tungan luddar till sig och blir vit om jag fuskar för mkt och äter för mkt socker/mjöl/mjölk. Min teori är att det är candida som bildar den vita beläggningen. Kan det stämma tror ni? Och i början av LCHF så får ju svamparna det lite tufft och brukar ta i etter värre… sen läker den ut när man har svultit candidan på socker ett tag.Sen brukar man ju säga att tungan visar hur tarmarna mår… Så en tunga full i sprickor och vita beläggningar visar kanske på en mage som mår allt annat än bra. Det verkar stämma på mig iaf. Detsamma gäller huden för mig. Jag blir rödblossig och knottrig i ansiktet (rosacea) när jag har ont i magen. När jag äter LCHF och sköter mig så blir samtliga av dessa besvär bättre. Tänk vilket helhetssystem kroppen är ändå. Hur magen(kosten) kan påverka hela kroppen. Tänk om läkarna kunde få upp ögonen mer för det!

Medlem
0

Jag röker och dricker kaffe så borsta tänderna med enbart vatten gör inte mina tänder rena.

savonit
0

#26 Har du testat? Kaffe är i vart fall inget som helst problem.
Rökning fixar nog inte ens tandkräm.

Medlem
0

Nej har inte testat, men mitt kaffe är strakt och missfärgar tänderna lättare.

savonit
0

#28 Mina tänder blir inte missfärgadse av starkt kaffe.
Men eftersom tänderna fortfarande är frächaru uran tandkräm och jox så borde dom ju vara renare.

Tandkrämen är alltså sämre i alla fall för mina tänder. Alltså enligt mig är tandkräm sämre än vatten på att göra rent, efekten på att bleka tänder är en annan femma, men tandkräm brukar inte ge den effekten vi vill i alla fall. Troligtvis är vatten, salt kokosölja och ev bikarbonat emellanåt bättre skulle jag gissa.

konichiwa
0

Jag saknar Glennart Skrikandes

Kom tebaks!!

Medlem
0

#29 Värt att testa. Hur ofta får man borsta med bikarbonat?

LinaIsabell
0

Vit beläggning på tungan kan också vara en svampinfektion utav candida. Torsk kallas det och är vanligt hos barn. Candida finns alltid i munnen men förhöjda halter utav det orsaka infektion,

savonit
0

#31 det sägs att bikarbonat sliter en del på tänderna, men hur ofta man får använda det vet jag inte.
Skulle vilja säga max en gång i veckan borde inte vara för mycket. MEn jag vet inte.