Hur äter ni brie-osten?
Jag har köpt min första brie-tårta och har ätit ett par bitar…jättegott!OM man först skär bort det där läskiga mjöl/mögel-skalet runt om. Eller äter ni andra hela osten med skal och allt?
Jag brukar äta allt på den….D kanske man inte ska?

Ja äter allt på osten det är menat så, låt den ligga framme en stund så den blir rumstempurerad innan du äter så blir den ännu godare
Jag har nästan slutat med Brieost och liknande "vitmögelostar".
Eftersom jag vet att jag är lagd åt "för- mycket-Candida-albicans-hållet" så är jag mer försiktig med "svampaktigt".
Vet inte om det hjälper, men det var en känsla.
Numer pensionär i Nynäshamn
Rakt av med "ludd och allt" *S*
Jag äter också allt och tycker det är gott till kaffet, istället för kaka.
Jag äter det också med "ludd och allt" :D
När jag var nybörjare på mögelost tyckte jag däremot att det var äckligt, men man vänjer sig :P Fast jag har inte köpt brie på länge, det är ju relativt dyr mat :P
/snåljåpen
Äter inte det. Gravida skall undvika Brie och även när de ammar. Det räcker som info för mig. Är varken gravid eller ammar, men inser att något i den är inte bra.

Rulla in bitar av brie i salami!
Tack för tipset, det skall jag göra. Salami + brieost= gott.
#7 Gravida ska undvika opastöriserad brieost pga risken för listeria.
japp så är det det är listeria so är orsaken till den rekommedationen.

Jag har varit gravid/ammat fyra bran och nu tänker jag kompensera allt jag inte har fått äta/dricka ;-) som goda ostar och rött vin
Är inte ett dugg rädd för listeria, det är ju fostret som kan må dåligt av det och det är jätteovanligt att det finns i osten. Och även om det finns så måste man verligen proppa i sig mycket för att det ska bli en tillräcklig smittdos.
Brieost är jättesmaskigt med ludd och allt. När jag ska festa till det lite så kör jag en bit i micron typ i 20-30 sek, bara så att man ser det som är inuti börjar att smälta toppar med ett par hallon, det är jättegott. Ett par hallon väger väldigt lite och är försumbara 0,2-0,4 kolisar, det låter kanske suspekt men prova och det känns festligt.

Jag fullkomligt älskar Brie (hela kitet), men vågen rörde sig först när jag uteslöt den som vardagstilltugg. Nu är det fest när jag äter Brie och behöver väl knappast tillägga att jag älskar fest lika mycket.

#8 + tunna skivor rödlök + basilika=dundergott 
Inbakad Brie med fikonmarmelad (som man först brett över tårtan) är inte heller dumt.
Fikonmarmelad?! 
Det låter inte särskilt LCHF…

Det gör inte heller mitt stalltips, men förr åt jag gärna Brieost som fick mjukna 30sekunder på full effekt i micron och sedan toppades med några droppar thaichilisås och garnerades med delade körsbärstomater. En finfin förätt för de som tål socker.
# 17 - Det kan jag tänka mig, Airam 1, att det är en delikat förrätt för den som tål socker. Smakbrytningen verkar härlig när jag "tänker" med mina gamla smaklökar. I dag skulle jag nog tycka att det var alltför sött. Nu får det bli naturell brieost när det vankas sådana godsaker. Men - det är det värt.

Jag köper billiga brietårtor, har alltid en brie i kylen. Jag äter en bit till lunch, tillsammans med en bit ölkorv, eller annan rökt, fet, kolhydratfattig korv… kanongott, snabbt och jag står mej länge!

Jag gillar den som heter Tivoli allra bäst. Den är neutral och inte alls utrustad med den där lite gasliknande och småbittra mögelsmaken. En perfekt nybörjarbrieost. Dessutom alltid prisvärd.

#16 Det har du rätt i.
Ar det nàgon som vet hur mycket protein "skalet" eller "hòljet" pà brieosten innehàller?

100Gram Brieost vitmögelost 34% fett
Jag äter sälla brie som den är. Dödligt tråkig.. 
Men annars två sätt som blir gott: Inuti saker som ska ugnsstekas, t ex i kycklingfileér. Eller som dessert, lyx: Varm brie med bär. Behöver inte vara sötade bär, utan naturelle.. Bäst blir enligt mig hjortron.
Ååååhh. fesljummen brie, med finhackad lök och mosad avocado!!!
Hela kitet, kanterna ger ju mer smak, rumstempererad eventuellt med lite smör på. Gillar att ugnsgrilla/smälta Camembert, mums.
Gott. Har mina briebitar på eget fröknäcke. Men inte för ofta. Tenderar till att bli många. Dricker kaffe till, ev LCHF kaffe men kan ibland bli lite illamående av allt fett. Då får det bli lite mindre brie.
Som sagt, helt omjòjligt att finna info om hur mkt procen protein sjàlva skalet (till brien) innehàller? Verkligen ingen som sitter inne pà denna viktiga information…?