Lakritsglass recept
Är du lika lakritstokig som jag?
Vill härmed dela med mig av nya favoritreceptet på glass. Har endast testat att göra den i glassmaskin så jag vet inte om det går att göra den utan.
3 portioner lakritsglass
6 äggulor
6 dl vispgrädde
0,75-1 tsk ekologiskt vaniljpulver
0,5 tsk Ekologisk lakritsarom (från lchf-butiken)
(Valfri sötning om så önskas. Jag skulle bjuda sockervana människor så jag använde 3 msk sukrin melis och ½ krm koncentrerad stevia som sötning. Enligt mina gäster blev det perfekt!)
Vispa ihop alla ingredienser och häll sedan smeten i glassmaskinen enligt din maskins instruktionsbok. När glassen är klar så ät och NJUT!
~God loves you, and I´m trying! ~
Spännande, jag har precis fått en glassmaskin, så det kanske blir till att testa det här receptet så småningom! 

Mvh Stephanie 

mmmmums fillibabba!!!! Kanske jag tar lite salmiakpulver i med!
Testa! Gillar ni lakrits så är denna en höjdare tycker jag!
En av gästerna jag bjöd på glassen kommer även hit imorgon och har uttryckt önskemålet "kan vi inte göra den där goda glassen igen?". Tycker jag är ett mycket gott betyg
"Inled mig icke i frestelse…"
Jag ska snart till huvudstaden och vet av en butik som säljer äkta lakrits i olika former. Snacka om att jag ska dit..
Tack för recept! 
#4 Vad är det för butik?

Mvh Stephanie 

Hm.. vad var det den hette nudå..? Jag minns inte namnet på butiken och inte exakt var den ligger. Men mitt i smeten nästan.. en bit uppför Drottninggatan (i riktning från Sergels och förbi NK m m) och kanske lite grann in på en tvärgata.
Har inte varit där tidigare, men någon tipsade om den butiken i en annan lakritstråd här på KIF, i våras. Och då hittade jag deras hemsida. Och även om jag glömt nästan alltihopa om den, så tänkte jag försöka hitta den.
Vad gör man inte? 
#6 Kan det vara Lakritsroten? *googlat*

Mvh Stephanie 

#7 Tror inte det.. Sveavägen 107 känns inte rätt.. Återkommer när/om jag hittar det. :D
Jag lovar att Lakritsroten är värt ett besök även om butiken ligger lite onödigt långt från kärnan. Fina grejer har dom :)
**Surface of Velvet
**Core of Steel
#10 Jaaaaaaaaaaaaaaaa!!! 
Tack!!
Det var lite längre bort från 'smeten' än jag mindes. Bra jag fick veta, så jag inte går vilse.
OBS! Semesterstängt t o m vecka 31. 
*
Och så skäms jag jättemycket
för jag menade inte alls NK när jag skrev #6 - utan jag tänkte ju på PUB. Helfel!! Kalla mig hjärna "Hjärnsläppet". 
#11 Haha, jag såg inte ens att du skrivit "NK"… Eftersom jag direkt såg Essencefabriken framför mig så översatte tydligen min hjärna till "PUB". 
**Surface of Velvet
**Core of Steel

#11 Om du ändå ska till stan gör ett besök på http://butiken.chokladbutiken.se/
Trots att jag bor här har jag ännu inte varit där. De har en del olika sorters lakritspulver och rena lakritsprodukter.

#13 Tack för tipset! Vi får se åt vilka håll jag minglar iväg. 
Borgeby kryddbutik på nätet fordrar inga onödiga steg i hufvudstaden och där finns allt du kan behöva för att göra en god lakritsglass ev. saltlaktrits + en hel massa annat gott i kryddväg tex. rökt paprikapulver som är ett extragott sting på tex. ugnsstekt kyckling.

Låter gott, men skall grädden vispas hård först?

Oj, hade glömt den här tråden..
Jag var i Stockholm några veckor och köpte mald lakritsrot på Stockholms Aeter- och Essensfabrik. Tyckte inte ens det var dyrt - innehållet i påsarna är drygt.
Köpte även några kryddblandningar.
Hela affären var jättefin, gammal inredning och utrustning, stämningsfyllt. Värt ett besök bara därför.
#16 det beror på glassmaskinen, Min får man INTE vispa grädden innan till för då stänger den av och anser att glassen är klar pga konsistensen